Uppmaningen att stödja manifestationen mot nedskärningar i Karlstad.
Till startsidan
Fackförbunden Sveriges Lärare, Sveriges Skolledare och Kommunal genomför en gemensam manifestation mot nedskärningarna i Karlstad. Pontus Larsson, ordförande för Sveriges Lärare i Karlstad, uppmanar så många som möjligt att delta.
Nedskärningar
Sveriges Lärare kommer att genomföra en manifestation i Karlstad på onsdag.
Missnöjet bland skolpersonal och vårdnadshavare inför mångmiljonbesparingarna är stort.
Nu höjs säkerheten vid kommunfullmäktige.
De planerade neddragningarna i Karlstads skolor har mötts av massiva protester.
På onsdag håller fackförbunden Sveriges Lärare, Sveriges Skolledare och Kommunal en gemensam manifestation med överräckning av namnunderskrifter, om krav på att rädda skolan, till ansvariga politiker.
– Vi uppmanar alla som på något sätt berörs av besparingarna att delta, säger Pontus Larsson, ordförande för Sveriges Lärare i Karlstad.
Men politikerna har tackat nej till att möta lärarna utomhus och kommer att låsa huvudentrén för att höja säkerheten. Överlämningen av namnunderskrifterna kommer att ske på en annan plats.
Kommunen måste spara 32 miljoner kronor, motsvarande 120 tjänster, inom skolan. Som Vi Lärare tidigare berättat har även rektorer tagit bladet från munnen, ställt sig sida vid sida med Sveriges Lärare, och förklarat vad konsekvenserna kommer att bli.
Uppmaningen att stödja manifestationen mot nedskärningar i Karlstad.
Orsaken till besparingarna är ökade kostnader på grund av inflation men även att man inte tidigare anpassat skolan till minskade barngrupper.
De styrandes försök att förklara och lugna upprörda Karlstadsbor har inte fungerat. Tvärtom.
– Kommunen försökte väl lugna massorna genom att hävda att färre än befarat skulle behöva sägas upp eftersom många hade nappat på ett utköpserbjudande. Men det är fortfarande 32 miljoner som ska sparas och konsekvenserna kommer att bli desamma, det kommer att saknas personal i skolorna i höst, säger Pontus Larsson.
Lokaltidningarna, konservativa Nya Wermlandstidningen och socialdemokratiska Värmlands Folkblad, har trots olika partifärg beskrivit situationen på liknande sätt på sina ledarsidor och på insändarsidorna har det stormat i veckor.
”Detta kommer att sluta i katastrof”, ”Situationen är oerhört allvarlig”, ”…ett sjunkande skepp”, ”Folkomröstning!”, ”Lärarkåren har fått nog”, har det hetat bland annat.
Och i olika föräldragrupper på sociala medier vädras liknande missnöje.
Demonstrationståget kommer att samlas klockan 17.00 på Stora Torget och sedan tåga mot Kommunfullmäktige.
Engagemanget tillika upprördheten är så stort att kommunen beslutat att förstärka skalskyddet vid kommunfullmäktige så att ingen ska kunna ta sig in.
Enligt försiktiga beräkningar kommer minst 500 personer att delta.
Debatt ”Ägandet flyttas allt längre bort från klassrummet.”
Debatt ”Sätter fingret på sambandet mellan organisatoriska brister och individens ohälsa.”
Ledarkrönika Det finns bättre vägar än att låta barnen betala priset, skriver Anna Olskog.
Jag är lärare Johnnie Lindgren om vad han skulle göra som utbildningsminister för en dag.
Debatt Regeringen vill lägga ner utbildningen till specialpedagog – och debatten fortsätter.
Debatt ”Problemen är komplexa, men bottnar i hög grad i en skriande brist på resurser”
Debatt ”När Mohamsson talar om skolan låter det som ett fängelse med mattesal”
Debatt ”Att flytta specialpedagogiken bort från elevhälsan är ett högriskprojekt”
Debatt Specialpedagogens svar på regeringens förslag om ny utbildning till speciallärare.
Debatt Centerpartiet: ”Omöjligt att få igenom stora delar av sin skolpolitik.”
Granskning Ensamma och splittrade mellan olika skolor.
Granskning Utbildningsnämndens ordförande: ”Det är inte alls bra”
Granskning Checklista: Signaler att vara vaksam på.
Debatt ”Ni har missförstått både lärarrollen och demokratin”
Debatt Dags att införa en ”Lex” i skolan – en skyldighet att agera när elever far illa
Debatt ”Skolan behöver befrias från ideologi”
Debatt Svarar om att straffa elever: ”Tvärt emot rådande forskning, statens offentliga utredningar och Barnkonventionen”
Debatt Slår ett slag för didaktiken: ”Undervisning är som att balansera på en knivsegg”.
Debatt Hon vill se bättre förutsättningar för fackliga ombud: ”Avgörande roll”
Debatt "Måste göra det enda verkligt liberala: öka samarbetet över blockgränserna”
Debatt ”Bör ge huvudmän möjlighet att erbjuda No Excuses-modellen – och ge föräldrar friheten”
Krönika Nya läro- och kursplaner: ”Annars blir uppdraget omöjligt för lärare och elever.”
Debatt ”Som att ge alla samma skor oavsett storlek – och sedan hävda lika villkor”
Debatt ”Kompetensen, dimensioneringen och de fysiska miljöerna lirar tillsammans”
Debatt ”Lärarkåren är inte överens om vad utbildning är längre” skriver Martina Nordin
Debatt Elinor Keiriö Östlin, lärare i förskola, kräver ett arbetsliv som är hållbart.
Krönika ”Som nyexaminerad lärare förväntas vi klara allt.”
Krönika ”Man kan inte bara stapla arbetsuppgifter i bergsformation.”
Arbetsbelastning Sveriges Lärare: ”Guldläge att minska barn- och elevgrupper”.
Debatt Läraren vill lyfta sina barns lärare – och framgångsfaktorn i klassrummet.
Debatt ”Tillhör den grupp som i högre utsträckning saknar godkända betyg”
Förstelärare Sveriges Lärare protesterar mot tidsbegränsade tjänster.
Krönika Svindlande – snart kan jag lägga till polis på mitt CV!
Ledarkrönika Efter hoten mot Anna-Karin Hatt: ”Vi lärare kan inte rädda demokratin på egen hand – men utan oss går det inte.”
Debatt Johan Kant undrar om skolreformerna kommer att få önskad effekt
Arbetsbelastning ”Positivt att SKR uppmärksammar den växande administrationen”
Debatt ”Jag hoppas den politiska diskursen om digitala verktyg vänder snart”.
Debatt ”Analysen kommer fortfarande att krävas, men vi lämnar den än mer till eleverna”
Debatt ”Samhällets syn på yrkesprogram och vuxenutbildning gör saken värre”
Debatt Lärare kan inte arbeta hemifrån: ”Syns tydligt i lönekuvertet”.
Arbetsbelastning Kritiken: ”Man måste kunna hålla två tankar i huvudet samtidigt.”
Krönika Men här är vad som kan få nästa Talis-resultat att lyfta.
Debatt Kräver ny syn på skolan: ”Att utgå ifrån att lärandeuppdraget går att isolera är förödande”.
Debatt ”Våra elever behöver möta vuxna som tar sig tid att lyssna, som inte dömer”
Debatt ”Vi är läromedelsutvecklare, administratörer, logistiker, schemaläggare, lärare.”
Ledarkrönika ”Kommunerna kan inte friskriva sig från huvudansvaret – lagar ska följas. Punkt.”
Skolpolitik Simona Mohamsson "redo att frånta kommunerna huvudmannaskapet”.
Debatt Simona Mohamsson: ”Staten behöver återta det fulla huvudmannaskapet över skolan.”
Talis ”Svenska lärare trivs med sitt jobb – till priset av en ohållbar arbetsbelastning.”
Talis Världens största undersökning av lärares yrkesvillkor: Fler lärare ser positivt på sitt yrke.