Både vuxna och barn deltog i manifestationen i Stockholm på lördagen. Foto: Meli Petersson Ellafi/Bildbyrån
Till startsidan
Åsa Fahlén, ordförande för Sveriges Lärare, varnade för de växande skillnaderna mellan olika kommuner och skolor.
Nedskärningar
Vid en manifestation i Stockholm på lördagen betonade Sveriges Lärares ordförande Åsa Fahlén i sitt tal att läget är akut:
– I de flesta kommuner pågår nu nedskärningar inom skola och förskola vilket får allvarliga konsekvenser för både kvaliteten i undervisningen och för arbetsmiljön för oss lärare.
Runt 500 åhörare och fackligt aktiva hade kommit till demonstrationen i Fatbursparken på Södermalm, arrangerad av Sveriges Lärare Stockholm – i samarbete med instagramkontot ”Stockholms skolor larmar” och Kommunal.
Åsa Fahlén varnade för att skillnaderna mellan olika kommuner och skolor bara växer:
– Hela grundidén med ett likvärdigt och kompensatoriskt skolväsende undermineras av att kommunerna ger så olika mycket till sina skolor.
Hon beskrev sin fasta övertygelse är att staten måste ta ett betydligt större ansvar:
– Staten behöver steg för steg ta över huvudansvaret för finansiering, resursfördelning och likvärdighet i hela skolväsendet. Först när det sker tror jag att vi fullt ut kan få den skola och förskola som ger oss lärare och förskollärare rätt förutsättningar. Och som ger barn och elever den undervisning de har rätt till.
Både vuxna och barn deltog i manifestationen i Stockholm på lördagen. Foto: Meli Petersson Ellafi/Bildbyrån
Temat för manifestationen var ”Tillsammans står vi upp mot systemfel som drabbar förskola och skola”. Åsa Fahlén riktade stark kritik mot dagens målstyrning:
– Våra skolor styrs av en aldrig sinande ström av mål, visioner och kvalitetsindikatorer. Dessutom i konkurrens om barn och elever. Allt större tyngd ges till rapportering, matriser, obligatoriska moment och… till varumärkesarbete!
Istället för målstyrning vill hon se mer av regelstyrning. Och lyfte tre konkreta punkter:
Det andra stora systemfelet, menade hon, är ”marknadstänket”:
– Konkurrensen mellan skolor och skolpengssystemets konstruktion har lett till att elever och vårdnadshavare har börjat se sig själva som kunder. Och utbildning som en vara man köper. Även skolledare och huvudmän har börjat se föräldrar och elever som kunder.
Mot den bakgrunden finns bara en slutsats, menade hon:
– Det är dags att fasa ut marknadsskola och vinstjakt från hela skolväsendet! Skattepengar avsatta för en likvärdig och kvalitativ skola måste användas till just det.
Åsa Plesner från Tankesmedjan Balans var en av talarna under manifestationen i Stockholm. Foto: Meli Petersson Ellafi/Bildbyrån
När det finns så stora behov, resonerade hon, borde det inte kunna uppstå överskott eller vinst någonstans.
– Det är ett systemfel. Pengarna ska gå till eleverna, till lön för oss lärare och till en bättre arbetsmiljö! Hur svårt ska det vara att inse det?
Efter talet frågar Vi Lärare henne om de nedskärningar hon hör talas om när hon reser runt i landet.
– Det är ännu mer alarmerande än i fjol. Inflationen och kostnadsökningarna har spätt på situationen. Tidigare var det ett antal utpekade kommuner som hade störst problem, nu finns problemen i stort sett överallt.
Hon menar att såväl regering och riksdag som enskilda kommuner måste inse allvaret i situationen – och anslå mer medel.
– Jag begriper inte hur de tänker, en mer välfungerande skola är ju en investering och ett slags vaccin. Elever som inte får det stöd de har rätt till och misslyckas i skolan, de lockas ju lätt in i kriminalitet, det vet vi vid det här laget.
Här manifesterar lärarna mot alla besparingar
NEDSKÄRNINGAR: Hundratals lärare kan bli av med jobbet
Debatt ”Kunskap om hur det går att vända utvecklingen finns – men accepteras inte.”
Debatt ”När eleven inte hänger med framträder en tydlig paradox.”
Debatt Vill se satsningar på NPF-kunskap och karriärvägar före stora läroplansförändringar
Debatt ”Dags att ta bladet från munnen och sluta tillåta bilden av skolan som ett hot”
Debatt En satirisk julsaga: ”Vi har byggt den bästa skolan någonsin – ty processen är kunskapen!"
Debatt Kravet på politikerna: ”Vägledning får inte lämnas åt slumpen”
Debatt ”Vad hade du själv sagt om din chef ville flytta dig till avdelningen för de mindre begåvade?”
Debatt Därför krävs gemensam kunskapsgrund för lärare: ”Inte daltande”.
Debatt Att organisera skolan efter IQ och evidens gör den snävare och hårdare, skriver Oscar Björk.
Krönika ”Alva Myrdal vrider sig i sin grav” skriver Per Kornhall om Liberalernas utspel om straff i skolan.
Krönika ”Alla läroplansutredare: Läs det här på egen risk”
Debatt Läraren: ”Vi pressas till tveksamma metoder för att få elever över godkäntgränsen”
Debatt Vittnesmålet: ”Vi hinner inte med alla. Eleverna som inte får hjälp lämnar passet frustrerade”.
Debatt Forskaren kräver mod från politikerna – så tas lärares kunskap på allvar
Krönika ”Jag har tjatat om att detta som en bra idé sedan 2015 – nu kanske tiden är mogen?”
Segregation Social bakgrund ger utslag på bara ett läsår: ”Resultatet är anmärkningsvärt.”
Debatt ”Ge lärarna en dräglig arbetsmiljö med mindre klasser, så att de har tid och ork”
Krönika ”Visa, berätta, förklara – kraften i strukturerad undervisning.”
Arbetsmiljö Nya regler efter att ha jobbat på skolan i tio år: ”Ska inte få se mig ledsen”.
Skolpolitik Hoppas vinna budgivningen på Simona Mohamsson – samlat in 40 000 kronor.
Krönika ”Man kan inte kan betala vare sig hyran eller tandläkaren med tacksamma elevleenden.”
Elevhälsa Förakt mot praktiska ämnen: ”Går miste om mycket om man inte knäcker läskoden.”
Krönika Skolan är på många olika plan korrumperad, förljugen och förstörd.
Granskning Lärarna fick aldrig ta del av pengarna. ”Vi har inte fått någon ursäkt”
Granskning Sveriges Lärares ordförande: ”Kryphålen borde täppts till för länge sedan”.
Lön Sveriges Lärares ombudsman tipsar om vad du bör tänka på gällande din lön.
Lön Olegitimerade lärare som blir behöriga ska garanteras högre lön.
Elevhälsa Står med öppna armar: ”Kan passa dem svag teoretisk begåvning”.
Debatt Arne Engström applåderar Liberalernas vändning i frågan om extra anpassningar
Debatt Lärarna är skeptiska, men Kristina Axén Olin (M) försvarar kulturlistorna
Debatt En lärare förändrade allt – nu jobbar hon själv med flerspråkiga elever.
Vi lärare ”Det är stort att Vi Lärare och Sveriges Lärare är i final med de här stora bolagen”.
Digitala nationella prov Sveriges Lärare belåtna efter ”segern”. ✔ ”Dricka bubbel och fira?”
Krönika Är det någon som har ordning på något här? Haaallååå??
Digitala nationella prov Efter kaoset och fackets krav – inga digitala nationella prov de närmaste åren.
Vuxenutbildning Lillemor Malmbo: ”Vad jag vill se är nationella regleringar”
Debatt ”Att kräva att en elev har sin dator och sin penna är inte hårt... det är verkligheten”
Elevhälsa Hoppet i nya utredningen ”En förbättrad elevhälsa”.
Elevhälsa Vårdgaranti och statliga krav på minimibemanning: ”Återreglering av skolan”.
Arbetsmiljö Budskapet: ”Alla som bryr sig bör dyka upp”.
Elevhälsa Tvingas hitta egna lösningar: ”Många sätter E istället för F”.
Debatt Vill se mer fackligt jävlar anamma: ”Är mer än ett rabattkort.”
Debatt Professor Thomas Nygren om varför den vetenskapliga grunden i skolan brister.
Likvärdighet Ny rapport varnar: ”Det är ett svek mot barnen och eleverna.”
Elevhälsa Tre åtgärder för att mildra plågan för elever med svag teoretisk begåvning.
Skolpolitik Avgörande frågorna klubbades på partiets landsmöte.
Elevhälsa För begåvade för anpassad undervisning – men kognitivt begränsade för att klara skolan.
Valet 2026 Splittrade Liberaler ska rösta om friskolorna – stort väljarstöd för vinststopp.
Slutreplik Niclas Fohlin: ”Jag förespråkar en evidensinformerad praktik.”
Krönika ”Tänk om vi fick resurser att bemöta de där knorrungarna innan det är försent.”