
Både vuxna och barn deltog i manifestationen i Stockholm på lördagen. Foto: Meli Petersson Ellafi/Bildbyrån
Åsa Fahlén, ordförande för Sveriges Lärare, varnade för de växande skillnaderna mellan olika kommuner och skolor.
Nedskärningar
Vid en manifestation i Stockholm på lördagen betonade Sveriges Lärares ordförande Åsa Fahlén i sitt tal att läget är akut:
– I de flesta kommuner pågår nu nedskärningar inom skola och förskola vilket får allvarliga konsekvenser för både kvaliteten i undervisningen och för arbetsmiljön för oss lärare.
Runt 500 åhörare och fackligt aktiva hade kommit till demonstrationen i Fatbursparken på Södermalm, arrangerad av Sveriges Lärare Stockholm – i samarbete med instagramkontot ”Stockholms skolor larmar” och Kommunal.
Åsa Fahlén varnade för att skillnaderna mellan olika kommuner och skolor bara växer:
– Hela grundidén med ett likvärdigt och kompensatoriskt skolväsende undermineras av att kommunerna ger så olika mycket till sina skolor.
Hon beskrev sin fasta övertygelse är att staten måste ta ett betydligt större ansvar:
– Staten behöver steg för steg ta över huvudansvaret för finansiering, resursfördelning och likvärdighet i hela skolväsendet. Först när det sker tror jag att vi fullt ut kan få den skola och förskola som ger oss lärare och förskollärare rätt förutsättningar. Och som ger barn och elever den undervisning de har rätt till.
Både vuxna och barn deltog i manifestationen i Stockholm på lördagen. Foto: Meli Petersson Ellafi/Bildbyrån
Temat för manifestationen var ”Tillsammans står vi upp mot systemfel som drabbar förskola och skola”. Åsa Fahlén riktade stark kritik mot dagens målstyrning:
– Våra skolor styrs av en aldrig sinande ström av mål, visioner och kvalitetsindikatorer. Dessutom i konkurrens om barn och elever. Allt större tyngd ges till rapportering, matriser, obligatoriska moment och… till varumärkesarbete!
Istället för målstyrning vill hon se mer av regelstyrning. Och lyfte tre konkreta punkter:
Det andra stora systemfelet, menade hon, är ”marknadstänket”:
– Konkurrensen mellan skolor och skolpengssystemets konstruktion har lett till att elever och vårdnadshavare har börjat se sig själva som kunder. Och utbildning som en vara man köper. Även skolledare och huvudmän har börjat se föräldrar och elever som kunder.
Mot den bakgrunden finns bara en slutsats, menade hon:
– Det är dags att fasa ut marknadsskola och vinstjakt från hela skolväsendet! Skattepengar avsatta för en likvärdig och kvalitativ skola måste användas till just det.
Åsa Plesner från Tankesmedjan Balans var en av talarna under manifestationen i Stockholm. Foto: Meli Petersson Ellafi/Bildbyrån
När det finns så stora behov, resonerade hon, borde det inte kunna uppstå överskott eller vinst någonstans.
– Det är ett systemfel. Pengarna ska gå till eleverna, till lön för oss lärare och till en bättre arbetsmiljö! Hur svårt ska det vara att inse det?
Efter talet frågar Vi Lärare henne om de nedskärningar hon hör talas om när hon reser runt i landet.
– Det är ännu mer alarmerande än i fjol. Inflationen och kostnadsökningarna har spätt på situationen. Tidigare var det ett antal utpekade kommuner som hade störst problem, nu finns problemen i stort sett överallt.
Hon menar att såväl regering och riksdag som enskilda kommuner måste inse allvaret i situationen – och anslå mer medel.
– Jag begriper inte hur de tänker, en mer välfungerande skola är ju en investering och ett slags vaccin. Elever som inte får det stöd de har rätt till och misslyckas i skolan, de lockas ju lätt in i kriminalitet, det vet vi vid det här laget.
Här manifesterar lärarna mot alla besparingar
NEDSKÄRNINGAR: Hundratals lärare kan bli av med jobbet
Här måste föräldrarna hjälpa till efter besparingarna
Tuffa sparåtgärderna – kommunen sänker lönerna
Debatt ”I 79 kommuner har antalet elever i anpassad grundskola ökat med 100 procent”.
Debatt Betygsforskaren: ”Normrelaterade uppgifter och digital rättning ska avvisas”.
Debatt ”Elevernas utbildning till entreprenörer beroende av regionerna.”
Debatt ”Påståendet att vi står för att 'handskrift och stavning ska prioriteras' vittnar om okunskap.”
Debatt Uppropet: Därför ska du engagera dig.
Debatt ”Bristen på stöd, åratal av nedskärningar och politisk tafatthet har gått för långt”.
Hök25 Avtalsstriden – manifesterar för regleringar: ”Politiker måste ta ansvar.”
Debatt ”Brist på respekt gäller inte bara elever, utan även vårdnadshavare”, skriver läraren Per Stiller.
Debatt ”Om vi vill främja barns skrivande behöver vi broar mellan forskningsperspektiv – inte murar”
Läs och skriv Agneta Gulz skarpa ord om digital skrivträning.
Debatt Lärarstudenten till SKR: ”Lärare det är det jag vill arbeta med resten av mitt liv”.
Jag är lärare Elina Larsson, lärare i hem- och konsumentkunskap, om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Behörighet ”Behörigheten ska vara en faktor när det avgörs hur stort bidrag en huvudman kan få”.
Krönika ”Om jag fick välja skulle sådana där åsiktspaneler ryka dit pepparn växer.”
Debatt Lärarstudenten Josefine Svärd skriver om en skola som blir mer auktoritär: ”En tyst klass inte nödvändigtvis en trygg klass”.
Debatt Sökes: Bibliotekarie med ansvar för 2 000 elever – ”Sluta se skolbibliotekarier som glada bokälskare”.
Krönika ”Terminen har varit en golgatavandring – men nu skola vi hava lov”.
Hök25 Nytt steg i avtalsrörelsen – men: ”Vi står fortfarande långt ifrån varandra”.
Arbetsmiljö Slöjdläraren Eva Söderberg om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Ledare "På framtida generationers utbildning kan det sparas och snålas – det gör liksom inget.”
Porträtt Anna Sterlinger Ahrling och Philip Hjalmarsson om lärarlivet efter poddsuccén.
Debatt ”Ingen algoritm eller nationella prov kan ersätta lärarens förmåga”.
Arbetsbelastning ”Hoppas Skolinspektionen biter dem i ändan”.
Våld i skolan Läraren Paul Carlbark har sökt 150 jobb – misstänker att han blivit svartlistad.
Budgetpropositionen Regeringen satsar nära fyra gånger mer på ROT som på utbildning.
Behörighet Listan visar: Brist på behöriga lärare – trots stora överskott. Så ser behörigheten ut i din kommun.
Behörighet En av tre grundskollärare inom friskolejätten är obehöriga.
Behörighet Sveriges Lärare: Skärpta krav på lärarlegitimation och avskaffa undantag.
Behörighet Lediga förskollärartjänster utannonseras inte: ”Personlighet går före behörighet.”
Debatt Läraren: ”När vi larmar om en ohälsosam arbetsmiljö ses det som gnäll.”
Arbetsmiljö Uttryckte frustration över sin skola på Facebook – då tillrättavisades hon av sin rektor.
Replik Liberalerna svarar: ”Socialdemokraterna sätter aldrig skolan först – varken i Stockholm, SKR eller när de sitter i regering”.
Digitala nationella prov Arrangerade två krisövningar kring den nationella digitala provplattformen.
Debatt ”Mycket pekar på att det blir fyra förlorade år på utbildningsdepartementet.”
Elevhälsa Lärarens oro: ”Rädd att mycket trots allt kommer att landa på oss lärare.”
Krönika Eleven hade skrivit en och samma mening hundratals gånger i följd: ”Jag kan inte”, stod det. Jag kan inte. Jag kan inte. Jag kan inte.
Debatt ”Du som är politiker – ta chansen att investera i skolans framtid”, skriver Sveriges Lärare i Täby.
Debatt Kräver lagändring för att möjliggöra anonyma orosanmälningar för personal i förskola och skola.
Sett 2025 Fem lärare om AI – som hela tiden ligger steget före.
Debatt Sju lärare vill se en skola med skärm, skönlitteratur och pärm.
Arbetsbelastning ”Ren självbevarelsedrift gör att legitimerade och behöriga lärare väljer andra arbetsställen”
Sett 25 Facket kräver en nationell strategi där lärarna är med i utvecklingen.
Hoten mot lärarna Erkände i rätten: ”Ett skämt.” Hotade mentorn: ”Jag trodde jag skulle dödas.”
Hoten mot lärarna ”Ingen ska behöva bli sjuk eller skadas på grund av sitt jobb”.
Friskolor ”Valfrihet är värt att värna – men inte på bekostnad av kvalitet.”
Friskolor Minskad konkurrens och fortsatta vinstutdelningar bland farhågorna.
Friskolor Utredaren: ”Vinst eller statsbidrag ett val för aktören”.
Hök25 ”Ett hyckleri av sällan skådat slag”, skriver gymnasieläraren och förhandlingsombudet John Nilsson.
Krönika Men orka bry sig om statistik – SKR och Sobona ser uppenbarligen lite annorlunda på saken.
Hök25 ”Svarade inte upp på de grundläggande behoven”.