
Både vuxna och barn deltog i manifestationen i Stockholm på lördagen. Foto: Meli Petersson Ellafi/Bildbyrån
Åsa Fahlén, ordförande för Sveriges Lärare, varnade för de växande skillnaderna mellan olika kommuner och skolor.
Nedskärningar
Vid en manifestation i Stockholm på lördagen betonade Sveriges Lärares ordförande Åsa Fahlén i sitt tal att läget är akut:
– I de flesta kommuner pågår nu nedskärningar inom skola och förskola vilket får allvarliga konsekvenser för både kvaliteten i undervisningen och för arbetsmiljön för oss lärare.
Runt 500 åhörare och fackligt aktiva hade kommit till demonstrationen i Fatbursparken på Södermalm, arrangerad av Sveriges Lärare Stockholm – i samarbete med instagramkontot ”Stockholms skolor larmar” och Kommunal.
Åsa Fahlén varnade för att skillnaderna mellan olika kommuner och skolor bara växer:
– Hela grundidén med ett likvärdigt och kompensatoriskt skolväsende undermineras av att kommunerna ger så olika mycket till sina skolor.
Hon beskrev sin fasta övertygelse är att staten måste ta ett betydligt större ansvar:
– Staten behöver steg för steg ta över huvudansvaret för finansiering, resursfördelning och likvärdighet i hela skolväsendet. Först när det sker tror jag att vi fullt ut kan få den skola och förskola som ger oss lärare och förskollärare rätt förutsättningar. Och som ger barn och elever den undervisning de har rätt till.
Både vuxna och barn deltog i manifestationen i Stockholm på lördagen. Foto: Meli Petersson Ellafi/Bildbyrån
Temat för manifestationen var ”Tillsammans står vi upp mot systemfel som drabbar förskola och skola”. Åsa Fahlén riktade stark kritik mot dagens målstyrning:
– Våra skolor styrs av en aldrig sinande ström av mål, visioner och kvalitetsindikatorer. Dessutom i konkurrens om barn och elever. Allt större tyngd ges till rapportering, matriser, obligatoriska moment och… till varumärkesarbete!
Istället för målstyrning vill hon se mer av regelstyrning. Och lyfte tre konkreta punkter:
Det andra stora systemfelet, menade hon, är ”marknadstänket”:
– Konkurrensen mellan skolor och skolpengssystemets konstruktion har lett till att elever och vårdnadshavare har börjat se sig själva som kunder. Och utbildning som en vara man köper. Även skolledare och huvudmän har börjat se föräldrar och elever som kunder.
Mot den bakgrunden finns bara en slutsats, menade hon:
– Det är dags att fasa ut marknadsskola och vinstjakt från hela skolväsendet! Skattepengar avsatta för en likvärdig och kvalitativ skola måste användas till just det.
Åsa Plesner från Tankesmedjan Balans var en av talarna under manifestationen i Stockholm. Foto: Meli Petersson Ellafi/Bildbyrån
När det finns så stora behov, resonerade hon, borde det inte kunna uppstå överskott eller vinst någonstans.
– Det är ett systemfel. Pengarna ska gå till eleverna, till lön för oss lärare och till en bättre arbetsmiljö! Hur svårt ska det vara att inse det?
Efter talet frågar Vi Lärare henne om de nedskärningar hon hör talas om när hon reser runt i landet.
– Det är ännu mer alarmerande än i fjol. Inflationen och kostnadsökningarna har spätt på situationen. Tidigare var det ett antal utpekade kommuner som hade störst problem, nu finns problemen i stort sett överallt.
Hon menar att såväl regering och riksdag som enskilda kommuner måste inse allvaret i situationen – och anslå mer medel.
– Jag begriper inte hur de tänker, en mer välfungerande skola är ju en investering och ett slags vaccin. Elever som inte får det stöd de har rätt till och misslyckas i skolan, de lockas ju lätt in i kriminalitet, det vet vi vid det här laget.
Här manifesterar lärarna mot alla besparingar
NEDSKÄRNINGAR: Hundratals lärare kan bli av med jobbet
Här måste föräldrarna hjälpa till efter besparingarna
Tuffa sparåtgärderna – kommunen sänker lönerna
Debatt Ulrica Björkblom Agah manar lärare att sluta jaga bekräftelse och att lita på eleverna
Hoten mot lärarna Polisen ser ingen hotbild mot skola eller elever
Debatt Läraren tvingas trolla när elever saknar grundläggande kunskaper
Debatt Barnläkaren Josef Milerad ser ett ruttnande system där elever far illa och lärare reduceras till handledare
Krönika ”Vi vill också hetsäta choklad ibland – eller ta en snus för den delen – utan att kölhalas offentligt.”
Debatt Uppmanar föräldrar att agera: ”Fråga hur många barn det är i gruppen”
Debatt SKR och Academedia nobbar regleringar: ”Ömsesidigt gisslantagande”
Krönika Vi vet att det är ett ensamjobb men när det blåser då behöver vi någon där, någon som är där för att var där för just oss.
Debatt Niels Paarup-Petersen presenterar rimliga förslag – men de räcker inte, skriver Marcus Larsson i en debattreplik.
Timplaner Maria Cronqvist, lärare på Dragonskolan och en av dem som planerade protesten mot de nya timplanerna i Umeå, kritiserade kommunen och gymnasiecheferna:– Lärare riskerar att bli utbrända!Här är hela hennes tal från demonstrationen.
Debatt Centerpartiet svarar Marcus Larsson om lobbyism och friskoleägare
Krönika Så fort jag kommer hem så händer något – jag transformeras till just den där föräldern.
Arbetsbelastning Koncernen går inte lärarna till mötes om reglerad undervisningstid.
Timplaner ”Det ger orimliga arbetsförhållanden och leder till onödig stress.”
Guider & tips ”Svenskan blir lidande – alla behöver utveckla sitt språk.”
Debatt ”Vårt kärnuppdrag att förmedla alla människors lika värde”
Timplaner Gymnasielärarna demonstrerar: ”Så orimligt och dåligt att det är provocerande”.
Krönika Vinstutredningens förslag borde varit på plats för 30 år sedan, skriver Per Kornhall.
Krönika ”Det behövs helt andra åtgärder som skulle kunna leda till hela klassrum av saliga korgossar.”
Debatt ”Spontanrasterna handlar inte om att hundratusentals elever drabbas av akut kissnödighet”.
Arbetsmiljö Fälldes i tingsrätten för brott mot grundlagen.
Debatt ”Liberalerna och Socialdemokraterna måste hantera de osannolika meningsfränderna Sverigedemokraterna och Centerpartiet.”
Debatt ”Anpassningar är ingen abstrakt fråga – det handlar om elevernas chans att lära sig”.
Ledare ”Nu ökar vi trycket på regeringen att införa statliga regleringar.”
Debatt Läraren Markus Åkesson får en klump i magen när hans egna barn ska börja skolan.
Yrkesutbildning Yrkesläraren om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Porträtt Vad döljer sig bakom en till synes helt vanlig lärare på Gotland?
Krönika ”Det heter glädjebetyg av en anledning – alla inblandade blir glada.”
Skolpolitik Socialdemokraternas nya skolpolitik öppnar för regleringar av undervisningstiden.
Arbetsmiljö Efter den fällande domen höjs krav på att Stockholms stad avskedar Engelbrektskolans rektor.
Krönika ”Vi måste på riktigt hjälpa varandra att sätta gränser – vilken annan yrkeskår skulle hålla på så här?”
Krönika ”Lösningen är alldeles komplett gratis!! Magi! Trolleri! Haveri!”
Föräldrakrav Kan straffas med böter eller fängelse i upp till sex månader.
Betyg Sveriges Lärares jurister och experter reder ut.
Hök25 Centerpartiet: ”När regeringen vill ha ändringar i avtalsrörelser får den också betala för detta”.
Arbetsmiljö Läraren efter domen: ”Jag är så lättad, det är så skönt att han blev dömd.”
Arbetsmiljö Rektorn riskerar dryga böter: ”Bevisningen är stark.”
Arbetsmiljö Utredaren: "Olämpliga personer tillåts arbeta nära barn och unga i skolan”.
Betyg Hotfulla mejl, drev på sociala medier och rädsla för att förlora jobbet ledde till sjukskrivning.
Hök25 ”Dessa framtida förhandlingar mycket väl kan sluta med att ingenting händer”
Arbetsbelastning Har listat sådant som lärare hanterar utöver sin undervisning – så mycket tjänar de.
Undervisning ”Arbetet med skolutveckling kommer att rinna ut i sanden”
Debatt ”Kampen för framtidens skola börjar i de yngsta barnens vardag”.
Krönika ”Gud skapade världen på sex dagar och på den sjunde dagen skapade han bedömningen.”
Debatt ”Dagens lärare drivs av samma starka vilja att göra skillnad i klassrummet – nu som då”.
Friskolor Sju av tio av gymnasieskolorna med mest rapporterad frånvaro är friskolor.
Gymnasieskola Vi Lärare har listat 892 gymnasieskolor – värst drabbas friskolorna.
Vi lärare Fredrik Öhlander kammade hem Fackförbundspressens journalistpriser.
Krönika ”Man måste känna sig som gud fader själv.”
Lärarlegitimation Skolverket kontrollerar inte registerutdrag – olämpliga att undervisa kan bli legitimerade.