
Anna Olskog kunde blicka ut över den stora mängden folk som hade samlats för att protestera mot nedskärningar i Umeå.
Anna Olskog, ordförande för Sveriges Lärare i Umeå, höll ett brandtal inför de protesterande lärarna.
Nedskärningar
Sveriges Lärares ordförande i Umeå, Anna Olskog, protesterar kraftigt mot att kommunen – trots ett överskott på mer än en miljard vill göra nedskärningar i skolan:
– Vi är djupt oroade och vi känner att vi inte räcker till. Det är allvar nu!
Här är hennes tal ord för ord.
LÄS ÄVEN: Protesterna sprids över landet – här stöttas lärarna
Maria Wiman: Låt mig prova ett språk som politiker förstår
”Usla kunskapsresultat, hemmasittare, ständig pengabrist - en majoritet av lärarna anser att de inte kan göra ett bra jobb och den ständiga avsaknaden av pengar riskerar att ytterligare spä på skolmisslyckanden, sjukskrivningar utanförskap och arbetslöshet.
Den annars så flexibla och uppfinningsrika läraren har fått nog. Det är svårt att begripa, det är helt enkelt ytterst märkligt att lärare runt om i landet ska behöva demonstrera för att politikerna ska inse att dagens elever inte får den utbildning de har rätt till.
Det finns en gräns för alla – personalen i skolan har nu nått vägs ände! Vi har ännu en bit kvar till franska missnöjesyttringar men dagens manifestation talar sitt tydliga språk, vi är många som vill mer. Men vad vill Umeå kommun? Utbildningspolitiker på regerings- och kommunal nivå har att agera medan tid finns! Stoppa nedskärningarna – rädda skolan!
Anna Olskog kunde blicka ut över den stora mängden folk som hade samlats för att protestera mot nedskärningar i Umeå.
De har arrangerats flera lärardemonstrationer runt om i landet. Och fler väntar. Motivet är inte höjda lärarlöner – utan en önskan om att få göra ett bra jobb! Arbetsmiljön, de utökade arbetsuppgifterna och bristen på resurser tar knäcken på en redan hårt prövad lärarkår.
Vi klarar helt enkelt inte längre att täcka upp för fler kollegor, vi kan inte pressa våra scheman mer, vi vill sluta tillverka egna läromedel på grund av ständig ebb i kassan och vi vill upphöra med att vara skolkuratorer, vaktmästare, administratörer, lokalvårdare och skolsköterskor!
Vi vill undervisa! Vi har slagit knut på oss själva. Vi har förtvivlat tvingats förhålla oss till plåsterlösningar på bekostnad av vår hälsa och elevernas framtid! Det får vara slut på det nu.
12 miljarder, så mycket skulle regeringen ha behövt skjuta till i vårändringsbudgeten för att undvika nedskärningar i skolsverige. Det blev några miljoner, ett svek mot lärare, barn och elever.
Kompetensfrågan är hetare än någonsin.
Umeå kommun gör ett mycket starkt ekonomiskt resultat för 2022, All-time high faktiskt, med sammantaget nästan 1,2 miljarder kronor. Kommunen står starkt rustad, oavsett om det för stunden råkar vara högkonjunktur eller lågkonjunktur, vilket är enormt positivt.
Detta säkerställer att kommunen långsiktigt kan bedriva vård, skola, omsorg och erbjuda andra samhällstjänster på det sätt som är mest gynnsamt. I fullmäktige råder såklart enighet om att resultatet för 2022 är bra!
Samma enighet behöver råda om tagen när det gäller förskola och skola – Sveriges Lärare Umeå kräver att det kommande budgetbeslutet för kommunens skolverksamheter prioriteras, något annat är inte möjligt!
Kompetensfrågan är hetare än någonsin. Ledande chefer, oavsett bransch, vittnar om att kompetensförsörjning är den viktigaste strategiska prioriteringen – både på kort och lång sikt. Här på Renmarkstorget talar vi idag med enad röst:
Rädda skolan – stoppa nedskärningarna nu!
Plakaten och budskapen var många under manifestationen i Umeå.
Ute på skolor och förskolor är vi underfinansierade. Lärare och syv:ar är trötta och arga. Arga på nedskärningarna. Arga och trötta på nuvarande skolsystem. Arga och trötta på betygsinflationen. Vi är less på att inte bli lyssnade på. Och nu senast fick vi, via skolministern, reda på att det är vårt fel att eleverna läser allt sämre!
Ungefär samtidigt som vi fick besked om att kollegor får sluta på grund av övertalighet, de måste flyttas till någon annan enhet. Debatten om skolan är bitvis skev. Det gör oss trötta och arga, men vi får inte tystna! Nu är vi nere på själva skelettet och orken tryter. Vi är djupt oroade och vi känner att vi inte räcker till. Det är allvar nu!
Anledningen till att svenska barn läser mindre och sämre är mycket enkel. Det beror på att vi har skapat fram en utarmad skola! Vi får tillgång allt färre skolbibliotek och utbildade skolbibliotekarier lyser med sin frånvaro, det har blivit svårt att få tag i litteratur till våra barn. Vi har färre och dessutom utdaterade läroböcker. Klasserna och barngrupperna har stadigt blivit större och speciallärarna har blivit sällsynta.
Vi kan inte effektivisera bort våra elevers och barns behov av utbildning.
Det går inte att utbilda bort otrygghet och ohälsa, när man ensam ska möta alla behov i en grupp med alldeles för många barn. Det funkar inte – disciplin, hårdare tag eller konsekvenser kompenserar inte i en redan underfinansierad skola. Läsandet kommer inte att öka för det – och kön till lärarutbildningen blir inte längre – om inte omtag görs.
Maria Cronqvist, Anki Rådahl och Pernilla Höglander Wikström från Sveriges Lärare.
Vi behöver stabilitet och ro, vi vill undervisa och ägna åt att vara just lärare! Vi lärare har under alltför många år tvingats kompensera för politikernas tillkortakommanden, det har drabbat hårt!
Centrala politiker och beslutsfattare måste ändra styrningen av skolan! Målstyrningen och (NPM) New Public Management måste bort från skolan, hela marknadsexperimentet måste upphöra! Skolans finansiering måste göras om i grunden. Men så länge vi har det så här så måste våra kommunala politiker ta sitt ansvar. Det är nog nu! Undervisning kan inte vänta, det gäller barn och unga. Vi kan inte effektivisera bort våra elevers och barns behov av utbildning.
Andelen legitimerade och behöriga lärare varierar i dag enormt från kommun till kommun. I Umeå har vi hög behörighet, dessa behöriga lärare behöver värnas. Samma stora variationer ses i fråga om satsade medel, lärarlöner och betygsresultat. Sveriges 290 kommuner har olika förutsättningar och förmåga, men också olika ambitioner för skolan. Det slår skoningslöst mot likvärdigheten och drabbar på individnivå, det gäller både lärare, barn och elever.
Stoppa nedskärningarna!
Rädda skolan!
Det är nog nu!”
LÄS ÄVEN:
Eldsjälen bakom protesterna i Göteborg: Kändes självklart
Åsa Fahléns politikerkrav: ”Lyssna på oss lärare!”
Skolprofilerna under demonstrationen: ”Vi måste bråka mer”
Maria Wiman: Det ligger en hisnande urkraft i att kroka arm tillsammans
Debatt Ulrica Björkblom Agah manar lärare att sluta jaga bekräftelse och att lita på eleverna
Hoten mot lärarna Polisen ser ingen hotbild mot skola eller elever
Debatt Läraren tvingas trolla när elever saknar grundläggande kunskaper
Debatt Barnläkaren Josef Milerad ser ett ruttnande system där elever far illa och lärare reduceras till handledare
Krönika ”Vi vill också hetsäta choklad ibland – eller ta en snus för den delen – utan att kölhalas offentligt.”
Debatt Uppmanar föräldrar att agera: ”Fråga hur många barn det är i gruppen”
Debatt SKR och Academedia nobbar regleringar: ”Ömsesidigt gisslantagande”
Krönika Vi vet att det är ett ensamjobb men när det blåser då behöver vi någon där, någon som är där för att var där för just oss.
Debatt Niels Paarup-Petersen presenterar rimliga förslag – men de räcker inte, skriver Marcus Larsson i en debattreplik.
Timplaner Maria Cronqvist, lärare på Dragonskolan och en av dem som planerade protesten mot de nya timplanerna i Umeå, kritiserade kommunen och gymnasiecheferna:– Lärare riskerar att bli utbrända!Här är hela hennes tal från demonstrationen.
Debatt Centerpartiet svarar Marcus Larsson om lobbyism och friskoleägare
Krönika Så fort jag kommer hem så händer något – jag transformeras till just den där föräldern.
Arbetsbelastning Koncernen går inte lärarna till mötes om reglerad undervisningstid.
Timplaner ”Det ger orimliga arbetsförhållanden och leder till onödig stress.”
Guider & tips ”Svenskan blir lidande – alla behöver utveckla sitt språk.”
Debatt ”Vårt kärnuppdrag att förmedla alla människors lika värde”
Timplaner Gymnasielärarna demonstrerar: ”Så orimligt och dåligt att det är provocerande”.
Krönika Vinstutredningens förslag borde varit på plats för 30 år sedan, skriver Per Kornhall.
Krönika ”Det behövs helt andra åtgärder som skulle kunna leda till hela klassrum av saliga korgossar.”
Debatt ”Spontanrasterna handlar inte om att hundratusentals elever drabbas av akut kissnödighet”.
Arbetsmiljö Fälldes i tingsrätten för brott mot grundlagen.
Debatt ”Liberalerna och Socialdemokraterna måste hantera de osannolika meningsfränderna Sverigedemokraterna och Centerpartiet.”
Debatt ”Anpassningar är ingen abstrakt fråga – det handlar om elevernas chans att lära sig”.
Ledare ”Nu ökar vi trycket på regeringen att införa statliga regleringar.”
Debatt Läraren Markus Åkesson får en klump i magen när hans egna barn ska börja skolan.
Yrkesutbildning Yrkesläraren om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Porträtt Vad döljer sig bakom en till synes helt vanlig lärare på Gotland?
Krönika ”Det heter glädjebetyg av en anledning – alla inblandade blir glada.”
Skolpolitik Socialdemokraternas nya skolpolitik öppnar för regleringar av undervisningstiden.
Arbetsmiljö Efter den fällande domen höjs krav på att Stockholms stad avskedar Engelbrektskolans rektor.
Krönika ”Vi måste på riktigt hjälpa varandra att sätta gränser – vilken annan yrkeskår skulle hålla på så här?”
Krönika ”Lösningen är alldeles komplett gratis!! Magi! Trolleri! Haveri!”
Föräldrakrav Kan straffas med böter eller fängelse i upp till sex månader.
Betyg Sveriges Lärares jurister och experter reder ut.
Hök25 Centerpartiet: ”När regeringen vill ha ändringar i avtalsrörelser får den också betala för detta”.
Arbetsmiljö Läraren efter domen: ”Jag är så lättad, det är så skönt att han blev dömd.”
Arbetsmiljö Rektorn riskerar dryga böter: ”Bevisningen är stark.”
Arbetsmiljö Utredaren: "Olämpliga personer tillåts arbeta nära barn och unga i skolan”.
Betyg Hotfulla mejl, drev på sociala medier och rädsla för att förlora jobbet ledde till sjukskrivning.
Hök25 ”Dessa framtida förhandlingar mycket väl kan sluta med att ingenting händer”
Arbetsbelastning Har listat sådant som lärare hanterar utöver sin undervisning – så mycket tjänar de.
Undervisning ”Arbetet med skolutveckling kommer att rinna ut i sanden”
Debatt ”Kampen för framtidens skola börjar i de yngsta barnens vardag”.
Krönika ”Gud skapade världen på sex dagar och på den sjunde dagen skapade han bedömningen.”
Debatt ”Dagens lärare drivs av samma starka vilja att göra skillnad i klassrummet – nu som då”.
Friskolor Sju av tio av gymnasieskolorna med mest rapporterad frånvaro är friskolor.
Gymnasieskola Vi Lärare har listat 892 gymnasieskolor – värst drabbas friskolorna.
Vi lärare Fredrik Öhlander kammade hem Fackförbundspressens journalistpriser.
Krönika ”Man måste känna sig som gud fader själv.”
Lärarlegitimation Skolverket kontrollerar inte registerutdrag – olämpliga att undervisa kan bli legitimerade.