Anne-Marie Körling tipsar om Pedagogiska ögonblick. Foto: Robert Blombäck
Till startsidan
Bokmässan 2020
Bokmässan 2020 arrangeras – som så mycket annat – digitalt, som Bokmässan Play.
På Läraren.se tipsar undervisningsprofiler från alla håll om böckerna som alla lärare borde läsa.
Nu drar Bokmässan igång i skuggan av pandemin, och den drar igång på nätet. Mellan 24 och 25 september sänder mässan live från sin bildningshub. 26-27 september pågår den mer publika delen av litteraturfesten.
Samtidigt pågår en debatt om svenska elevers läsande och skrivande.
Därför låter Läraren några av Sveriges främsta utbildningsprofiler tipsa om sina bästa texter om att läsa och skriva.
Tipsare: Anne-Marie Körling, lärare och läromedelsförfattare:
Anne-Marie Körling tipsar om Pedagogiska ögonblick. Foto: Robert Blombäck
”Den handlar om samtalen, läsandet och skrivandet och om hur vi som utbildar barn inte bör glömma hur vi gjorde en gång. ’Vi som är akrobater på att läsa flytande, som kan gissa oss till ett ord utifrån två bokstäver och en hel mening utifrån två ord, vi inser varken svårigheterna som barnet kämpar med eller de sätt barnet har för att underlätta arbetet.’ Jag tycker citatet talar till oss vars uppdrag är att utbilda i konsten att läsa och skriva”.
Tipsare: Utbildningsminister Anna Ekström
Anna Ekströms tips till lärare är Virginia Woolf: ”Ett eget rum”.
”Kan kvinnor författa lika väl som män? Innan Virginia Woolf kan besvara den till synes enkla frågan måste hon gå igenom fundamentala frågeställningar. Jag gillar särskilt att hon inte ryggar för det praktiska; kvinnors tillgång till utbildning för att kunna skriva, kvinnors tillgång till utrymme att skriva och kvinnors tillgång till frihet att skriva. Det har gått nästan 100 år sedan essän skrevs, men den är lika aktuell idag”.
Tipsare: Barbro Westlund, lärarutbildare och lektor, Stockholms universitet:
Barbro Westlund tipsar bland annat om sin egen bok: ”Aktiv läskraft. Att undervisa i lässtrategier för förståelse”
Aktiv läskraft står för betydelsen av att lärare ger alla sina elever, oavsett förutsättningar att lära eller olika bakgrunder, stöd i att ta tillvara kraften i sitt eget tänkande när de läser och skriver. Tidiga insatser och uppföljning för elever i behov av stöd är centralt. Boken ger många förslag på hur teori kan omsättas till praktik vad gäller språkutvecklande arbetssätt, läs- och skrivinlärning och läsförståelseundervisning. I boken inkluderas även fritidshemmets undervisningsansvar.
Samt:
En av de åtta nyckelkompetenser som EU-rådet rekommenderar ett land att följa är läs- och skrivkunnighet. Denna inbegriper, förutom baskunskaper och upplevelseläsning, förmåga att kritiskt kunna granska, identifiera, tolka och förstå olika grundtankar och idéer. Hur denna kompetens samspelar med andra kompetenser som entreprenörskapskompetens, digital kompetens, medborgarskapskompetens framgår av bokens olika kapitel. De närmare 50 undervisningsmodeller som totalt presenteras i boken vilar på vetenskaplig grund och är lätta att omsätta i olika klassrumspraktiker.
Tipsare: Semira Vikström, Årets rektor 2020, Visättraskolan, Huddinge:
Semira Vikström tipsar om Pauline Gibbons: ”Stärk språket, stärk lärandet”.
”Den har några år på nacken, men jag tipsar gärna om den då vi har arbetat med den kollegialt hos oss på Visättraskolan. Man får med sig mycket teori om språkutveckling, men också många konkreta och handfasta verktyg att ha med sig i undervisningen”.
Tipsare: Per Kornhall, ordförande Sveriges läromedelsförfattares förbund:
Per Kornhall tipsar om författaren Charles Bukowski.
”Alla böcker, tidningar och texter handlar om läsning. Det är svårt att rangordna dem.
Om skrivande är det svårt att skriva. Jag har egentligen inte läst något jag riktigt tyckt om, skrivprocesser är så olika.
Två saker har haft stor betydelse för mitt skrivande det ena är en obskyr text som heter ”On the Structure of Creativity" som finns i en gammal festskrift. Jag vet inte ens vem författaren är. Men den pratar om vad kreativitet är och kan hanteras på ett sätt som inspirerat mig genom åren. Jag läser den sällan men den ligger alltid på skrivbordet.
Det andra jag tänker på är Charles Bukowski. Man kan tycka vad man vill om vad hans böcker handlar om men han som författare är någon som mot alla odds, i alla märkliga omständigheter, bara måste skriva och som till sin förvåning också blir publicerad.”
Tipsare: Gustav Fridolin, regeringens utredare av statligt ansvar för läromedel, och skolbibliotek. Lärare. Tidigare utbildningsminister (Mp):
Gustav Fridolin tipsar om John Ajvide Lindqvist: Misslyckas igen och misslyckas bättre – anteckningar om skräck och skrivande”
”En rättfram beskrivning av våndorna med att vilja få uttrycka sig och hur det du får ut på papper aldrig riktigt är detsamma som det du har i huvudet”.
Tipsare: Robert Fahlgren, vice ordförande för Lärarförbundet, och medlem i Guldäpplejuryn 2020.
Robert Fahlgren tipsar om Malin Gutestams Hjärnskap: för tonårshjärnan
Perfekt för mig som lärare och förälder. Läs hela eller som jag valda delar som lockade mitt intresse.
Ger bra tips att använda och spännande forskning om hjärnan. Både rolig och nyttig!
Tipsare: Caroline Liberg, professor emerita utbildningsvetenskap, Uppsala universitet
Caroline Liberg tipsar om Olof Lagercrantz: Om konsten att läsa och skriva.
”Lagercrantz bok är en klassiker när det gäller att förstå vidden av vad det innebär att vara en aktiv läsande och skrivande medborgare. Det är också viktigt att man ser skrivande och läsande tillsammans, för utan förebilder från det man läser är det inte så enkelt att skriva. De går hand i hand. Detta är lätt att man glömmer bort i den här debatten om skrivande. Siv Strömquist kommit med en 6:e och uppdaterad upplaga av sin bok ”Konsten att tala och skriva” och jag tror jag det skulle kunna vara ett mycket bra lästips och handbok för lärare.”
Tipsare: Mary Ingemansson, universitetslektor i svenska, Högskolan Kristianstad.
”Textskapande i grundskolan” av Eva Bergh Nestlog och Kristina Danielsson tipsar Mary Ingemansson om.
”Den här är ny, men jag vet vad författarna går för. Sen vill jag tipsa om min egen bok om läsning ’Lärande genom skönlitteratur. Textsamtal är framtiden för att det ska djupläsning. Just nu är jag mkt förtjust i Oskar Kroons böcker. Han fick Augustpriset för ”Vänta på vind”, med generationstänk och intressant språk. Nyutkommen är ”Överallt och ingenstans”. Debuten var ”Mitt fönster mot rymden".
Tipsare: Johanna Jaara Åstrand, ordförande för Lärarförbundet, aktuell på Bokmässan Play.
Johanna Jaara Åstrand kommer med dubbla boktips för lärare.
”En tragisksjälvbiografisk historia om en uppväxt i en mormonfamilj, och samtidigt en hyllning till skola och bildning.”
Och:
”En bok om socialt arv, familjehemligheter och relationer i en finsk fattig familj. Sanslöst bra skriven!”
Tipsare: Olle Linton, gymnasielärare Stockholm, pristagare Stockholmare mot nazisms civilkuragepris
Olle Linton tipsar om Rosens namn av Umberto Eco.
”En iskall 1200-talskrim vars fokus ligger på förbjudna böcker, och den oerhörda styrkan (och för all del, faran) i nedskrivna tankar. Läste den i tonåren och den har fungerat lite som en stående inspirationskälla sedan dess.”
Debatt Läraren: ”Vi pressas till tveksamma metoder för att få elever över godkäntgränsen”
Debatt Vittnesmålet: ”Vi hinner inte med alla. Eleverna som inte får hjälp lämnar passet frustrerade”.
Debatt Forskaren kräver mod från politikerna – så tas lärares kunskap på allvar
Krönika ”Jag har tjatat om att detta som en bra idé sedan 2015 – nu kanske tiden är mogen?”
Segregation Social bakgrund ger utslag på bara ett läsår: ”Resultatet är anmärkningsvärt.”
Debatt ”Ge lärarna en dräglig arbetsmiljö med mindre klasser, så att de har tid och ork”
Krönika ”Visa, berätta, förklara – kraften i strukturerad undervisning.”
Arbetsmiljö Nya regler efter att ha jobbat på skolan i tio år: ”Ska inte få se mig ledsen”.
Skolpolitik Hoppas vinna budgivningen på Simona Mohamsson – samlat in 40 000 kronor.
Krönika ”Man kan inte kan betala vare sig hyran eller tandläkaren med tacksamma elevleenden.”
Elevhälsa Förakt mot praktiska ämnen: ”Går miste om mycket om man inte knäcker läskoden.”
Krönika Skolan är på många olika plan korrumperad, förljugen och förstörd.
Granskning Lärarna fick aldrig ta del av pengarna. ”Vi har inte fått någon ursäkt”
Granskning Sveriges Lärares ordförande: ”Kryphålen borde täppts till för länge sedan”.
Lön Sveriges Lärares ombudsman tipsar om vad du bör tänka på gällande din lön.
Lön Olegitimerade lärare som blir behöriga ska garanteras högre lön.
Elevhälsa Står med öppna armar: ”Kan passa dem svag teoretisk begåvning”.
Debatt Arne Engström applåderar Liberalernas vändning i frågan om extra anpassningar
Debatt Lärarna är skeptiska, men Kristina Axén Olin (M) försvarar kulturlistorna
Debatt En lärare förändrade allt – nu jobbar hon själv med flerspråkiga elever.
Vi lärare ”Det är stort att Vi Lärare och Sveriges Lärare är i final med de här stora bolagen”.
Digitala nationella prov Sveriges Lärare belåtna efter ”segern”. ✔ ”Dricka bubbel och fira?”
Krönika Är det någon som har ordning på något här? Haaallååå??
Digitala nationella prov Efter kaoset och fackets krav – inga digitala nationella prov de närmaste åren.
Vuxenutbildning Lillemor Malmbo: ”Vad jag vill se är nationella regleringar”
Debatt ”Att kräva att en elev har sin dator och sin penna är inte hårt... det är verkligheten”
Elevhälsa Hoppet i nya utredningen ”En förbättrad elevhälsa”.
Elevhälsa Vårdgaranti och statliga krav på minimibemanning: ”Återreglering av skolan”.
Arbetsmiljö Budskapet: ”Alla som bryr sig bör dyka upp”.
Elevhälsa Tvingas hitta egna lösningar: ”Många sätter E istället för F”.
Debatt Vill se mer fackligt jävlar anamma: ”Är mer än ett rabattkort.”
Debatt Professor Thomas Nygren om varför den vetenskapliga grunden i skolan brister.
Likvärdighet Ny rapport varnar: ”Det är ett svek mot barnen och eleverna.”
Elevhälsa Tre åtgärder för att mildra plågan för elever med svag teoretisk begåvning.
Skolpolitik Avgörande frågorna klubbades på partiets landsmöte.
Elevhälsa För begåvade för anpassad undervisning – men kognitivt begränsade för att klara skolan.
Valet 2026 Splittrade Liberaler ska rösta om friskolorna – stort väljarstöd för vinststopp.
Slutreplik Niclas Fohlin: ”Jag förespråkar en evidensinformerad praktik.”
Krönika ”Tänk om vi fick resurser att bemöta de där knorrungarna innan det är försent.”
Debatt Debatten om det relationella perspektivet på undervisning fortsätter.
Replik ”Niclas Fohlin tycks invända med att lärares olikheter i att praktisera en metod reduceras till siffror”, skriver Susan Sall
Debatt Hanna Schmidt, 16 år: ”Elever vägrar att göra uppgifter, vill inte lyssna och är respektlösa”
Debatt ”Finansieringen är grunden till hur arbetet fungerar på skolan”
Digitala nationella prov Sätter press på utbildningsministern: ”Lärare och elever får inte betala priset”.
Debatt ”Ge oss hellre en tidig julklapp: Slopa DNP hela läsåret”.
Digitala nationella prov Lärarens vädjan efter nytt besked om digitala nationella proven: ”Gör likadant i vår”
Förskola Diplomerad av Folkhälsomyndigheten för bland annat akuthink och portade mjukisdjur.
Digitala nationella prov Lärare och rektor i gemensamt skyddsstopp för digitala proven: ”Stressande”
Gymnasieskola Kritiken: ”Undervisningstiden hanteras väldigt slapphänt.”
Student Nya ordföranden Emma Arvidsson: ”Svårt se hur sjukt systemet är”.