Så många börjar – så få tar examen. Skillnaden mellan antalet studenter som börjar lärarutbildningarna och hur många som tar examen är stor. Källa: UKÄ
						Till startsidan
					
					
							
						Lärarutbildning
						Sveriges skolor skriker efter utbildade lärare.
Samtidigt är avhoppen stora från lärarutbildningarna. I Stockholm tar i bästa fall bara var fjärde student examen på ämneslärarutbildningen.
Så många som fyra av tio ämneslärarutbildningar får dessutom underkänt.
					
Sveriges skolor skriker efter behöriga lärare. Enligt Skolverkets senaste prognos behövs det 188 500 nyutexaminerade lärare och förskollärare fram till 2033.
Något som lärarutbildningarna inte kommer att klara att leverera. Verket räknar med att det kommer att fattas 
45 000 lärare 2033.
I bästa fall.
Utbildningen ska andas stolthet över läraryrket från dag ett.
Avhoppen är nämligen stora bland de fyra olika lärarutbildningarna som funnits sedan 2011.
                        Per Kornhall.
Statistik från UKÄ, Universitetskanslersämbetet, visar att:
Men statistik om tidiga avhopp – över 50 procent på vissa lärosäten– pekar mot att examensfrekvensen kommer att vara låg när statistiken offentliggörs.
Det bekräftas av intern statistik på Stockholms universitet, Sveriges största ämneslärarutbildning. Där räknar man med att – i bästa fall – en av fyra ämneslärarstudenter tar examen.
Så här kommenterar prorektor Clas Hättestrand de många avhoppen:
– Den utbildning som ofta pekas ut som den med störst problem, ämneslärarutbildningen, har en klart otillfredsställande genomströmning. Endast 20 till 25 procent av dem som börjar en sådan utbildning på Stockholms universitet tar till slut ut en examen. Samtidigt ska man notera att det inte är en låg siffra om man jämför med många generella kandidatprogram, till exempel inom kulturvetenskap, geografi och biologi, som har ungefär samma examensfrekvens, skriver Clas Hättestrand på Stockholms universitets hemsida.
                        Så många börjar – så få tar examen. Skillnaden mellan antalet studenter som börjar lärarutbildningarna och hur många som tar examen är stor. Källa: UKÄ
Även om massavhoppen från ämneslärarutbildningen ligger i nivå med kandidaternas är de mångdubbelt fler i jämförelse med många yrkesutbildningar.
Bland läkarstudenterna tar exempelvis 85 procent en examen.
Därför bör lärarutbildningarna snegla mot läkarna, tycker Per Kornhall, skoldebattör och tidigare undervisningsråd vid Skolverket.
– Det handlar om att skapa en stark identitet för lärarutbildningen och samla dem under ett paraply som har stark koppling till professionen. När man börjar en lärarutbildning ska man antas till en utbildning som andas stolthet över läraryrket dag ett. Inte känna sig som att man blir utkastad bland en mängd institutioner som mest undervisar en för att de ska få in pengar. Lärarutbildningen måste byggas mer som jurist-, läkar- och journalistutbildningarna med en stark identitet och koppling till undervisningens verklighet, säger Per Kornhall.
Fler studenter tar examen på linjer med högt söktryck, 
undantaget arkitektutbildningen.
| 
 Examensfrekvens  | 
 
  | 
| 
 Utbildning  | 
 Examen, proc  | 
| 
 Barnmorska  | 
 92  | 
| 
 Läkare  | 
 85  | 
| 
 Psykolog  | 
 75  | 
| 
 Sjuksköterska  | 
 75  | 
| 
 Tandläkare  | 
 75  | 
| 
 Specialpedagog  | 
 73  | 
| 
 Förskollärare  | 
 72  | 
| 
 Socionom  | 
 72  | 
| 
 Jurist  | 
 71  | 
| 
 Speciallärare  | 
 69  | 
| 
 Yrkeslärare  | 
 63  | 
| 
 Lärarexamen (började före 2011)  | 
 57  | 
| 
 Grundlärare  | 
 55  | 
| 
 Folkhögskolelärare  | 
 51  | 
| 
 Arkitekt  | 
 48  | 
Källa: UKÄ/SCB:2020. Avser examen senast tre år efter stipulerad/normal studietid.
| 
 Söktryck på olika utbildningar  | 
||
| 
 Utbildning  | 
 HT 2011  | 
 HT 2020  | 
| 
 Ämneslärare  | 
 1,1  | 
 1,2  | 
| 
 Speciallärare  | 
 1,1  | 
 1,3  | 
| 
 Grundlärare  | 
 1,1  | 
 1,4  | 
| 
 Förskollärare  | 
 1,5  | 
 1,3  | 
| 
 Yrkeslärare  | 
 1  | 
 1,5  | 
| 
 Civilingenjör  | 
 1,3  | 
 1,5  | 
| 
 Sjuksköterska  | 
 2,5  | 
 2,5  | 
| 
 Barnmorska  | 
 3,4  | 
 3,8  | 
| 
 Tandläkare  | 
 3,8  | 
 3,6  | 
| 
 Arkitekt  | 
 5,2  | 
 5,9  | 
| 
 Läkare  | 
 5,8  | 
 6,7  | 
Avser antal behöriga förstahandssökande i förhållande till antagna.
Källa: Riksrevisionen, 2021.
LÄS ÄVEN
”Svårt men skitskoj” – allt om första året på lärarutbildningen
Debatt ”Konsekvenser behövs” skriver huvudskyddsombuden Marina Nordin och Simon Sandström.
						Krönika ”Vi ska inte förenkla språket för våra barn – vi ska berika dem med det”.
                        
					Debatt ”Ägandet flyttas allt längre bort från klassrummet.”
					Debatt ”Sätter fingret på sambandet mellan organisatoriska brister och individens ohälsa.”
Ledarkrönika Det finns bättre vägar än att låta barnen betala priset, skriver Anna Olskog.
                        Jag är lärare Johnnie Lindgren om vad han skulle göra som utbildningsminister för en dag.
						Debatt Regeringen vill lägga ner utbildningen till specialpedagog – och debatten fortsätter.
						
                    Debatt ”Problemen är komplexa, men bottnar i hög grad i en skriande brist på resurser”
					Debatt ”När Mohamsson talar om skolan låter det som ett fängelse med mattesal”
					Debatt ”Att flytta specialpedagogiken bort från elevhälsan är ett högriskprojekt”
Debatt Specialpedagogens svar på regeringens förslag om ny utbildning till speciallärare.
						Debatt Centerpartiet: ”Omöjligt att få igenom stora delar av sin skolpolitik.”
						
                    Granskning Ensamma och splittrade mellan olika skolor.
					Granskning Utbildningsnämndens ordförande: ”Det är inte alls bra”
					Granskning Checklista: Signaler att vara vaksam på.
Debatt ”Ni har missförstått både lärarrollen och demokratin”
						Debatt Dags att införa en ”Lex” i skolan – en skyldighet att agera när elever far illa
						
                    Debatt ”Skolan behöver befrias från ideologi”
					Debatt Svarar om att straffa elever: ”Tvärt emot rådande forskning, statens offentliga utredningar och Barnkonventionen”
					Debatt Slår ett slag för didaktiken: ”Undervisning är som att balansera på en knivsegg”.
Debatt Hon vill se bättre förutsättningar för fackliga ombud: ”Avgörande roll”
						Debatt "Måste göra det enda verkligt liberala: öka samarbetet över blockgränserna”
						
                    Debatt ”Bör ge huvudmän möjlighet att erbjuda No Excuses-modellen – och ge föräldrar friheten”
Krönika Nya läro- och kursplaner: ”Annars blir uppdraget omöjligt för lärare och elever.”
                        
					Debatt ”Som att ge alla samma skor oavsett storlek – och sedan hävda lika villkor”
					Debatt ”Kompetensen, dimensioneringen och de fysiska miljöerna lirar tillsammans”
Debatt ”Lärarkåren är inte överens om vad utbildning är längre” skriver Martina Nordin
						Debatt Elinor Keiriö Östlin, lärare i förskola, kräver ett arbetsliv som är hållbart.
						Krönika ”Som nyexaminerad lärare förväntas vi klara allt.”
                        Krönika ”Man kan inte bara stapla arbetsuppgifter i bergsformation.”
                        
					Arbetsbelastning Sveriges Lärare: ”Guldläge att minska barn- och elevgrupper”.
					Debatt Läraren vill lyfta sina barns lärare – och framgångsfaktorn i klassrummet.
Debatt ”Tillhör den grupp som i högre utsträckning saknar godkända betyg”
						Förstelärare Sveriges Lärare protesterar mot tidsbegränsade tjänster.
						
                Krönika Svindlande – snart kan jag lägga till polis på mitt CV!
                        Ledarkrönika Efter hoten mot Anna-Karin Hatt: ”Vi lärare kan inte rädda demokratin på egen hand – men utan oss går det inte.”
                        
					Debatt Johan Kant undrar om skolreformerna kommer att få önskad effekt
					Arbetsbelastning ”Positivt att SKR uppmärksammar den växande administrationen”
Debatt ”Jag hoppas den politiska diskursen om digitala verktyg vänder snart”.
						Debatt ”Analysen kommer fortfarande att krävas, men vi lämnar den än mer till eleverna”
						
                    Debatt ”Samhällets syn på yrkesprogram och vuxenutbildning gör saken värre”
					Debatt Lärare kan inte arbeta hemifrån: ”Syns tydligt i lönekuvertet”.
					Arbetsbelastning Kritiken: ”Man måste kunna hålla två tankar i huvudet samtidigt.”
Krönika Men här är vad som kan få nästa Talis-resultat att lyfta.
                        Debatt Kräver ny syn på skolan: ”Att utgå ifrån att lärandeuppdraget går att isolera är förödande”.
						Debatt ”Våra elever behöver möta vuxna som tar sig tid att lyssna, som inte dömer”
						
                    Debatt ”Vi är läromedelsutvecklare, administratörer, logistiker, schemaläggare, lärare.”
Ledarkrönika ”Kommunerna kan inte friskriva sig från huvudansvaret – lagar ska följas. Punkt.”
                        
					Skolpolitik Simona Mohamsson "redo att frånta kommunerna huvudmannaskapet”.
					Debatt Simona Mohamsson: ”Staten behöver återta det fulla huvudmannaskapet över skolan.”