
| Foto: Julia Sjöberg
Yrkeslärare
Stämningen är hög i klassrummet på Burgårdens gymnasium i Göteborg. Omgiven av en grupp frågvisa, ibland ifrågasättande, elever är det i det sammanhanget då köksläraren Mirza Santa trivs som bäst.
– Jag är lärare inom både praktiska och teoretiska ämnen i köket. Matlagning så klart, men också hygien och näringslära. Det blir även en del livsmedelskunskap och ekonomi, om hur man beräknar och planerar, berättar Mirza Santa.
Han undervisar på gymnasiesärskolans program för hotell, restaurang och bageri. Eleverna här har särskilda behov, men vill precis som alla ungdomar få en utbildning och komma ut i arbetslivet. Eleverna på gymnasiesärskolan går fyra år eftersom de behöver lite längre tid på sig för att tillgodogöra sig kunskapen.
Att undervisa ungdomar med särskilda behov innebär att man som lärare måste tänka till lite extra.
– Det krävs en annan närvaro av mig som lärare. Det är inte alltid de tänker i samma banor som jag. Det är roligt och krävande samtidigt, säger Mirza Santa.
| Foto: Julia Sjöberg
Som lärare måste man vara väldigt konkret och handfast.
– Det krävs lite mer för att få eleverna att bli startklara och börja laga mat. Man måste också tänka till kring hur man ger instruktioner under matlagningen.
Mirza Santa har undervisat i 13 år på olika gymnasieskolor och komvux. Innan dess arbetade han som kock. Att det blev läraryrket är kanske ingen slump. Han var nyfiken på jobbet sedan tidigare, men det behövdes en vänlig knuff för att Mirza Santa skulle våga ta steget. Under sin tid som kock var han handledare för gymnasieelever och tyckte det var roligt.
En dag kom ett telefonsamtal från skolan, vars elever han handledde.
– Jag brukade aldrig gå på handledarträffarna eftersom de var på måndagarna. Du vet när man jobbar på krogen, måndagen är en ledig dag som man inte gärna offrar, säger Mirza Santa.
De här gången var det dock närvaroplikt på mötet. Mirza Santa fick veta att skolan hade något de ville prata om.
– Telefonsamtalet var jätteformellt och jag tänkte ”shit, vad har jag gjort”. Jag trodde eleverna hade klagat på mig, berättar Mirza Santa och skrattar.
Det var tvärtom. Skolan erbjöd kocken ett års vikariat som yrkeslärare. Innan han vågade tacka ja ville Mirza praktisera på skolan.
– Jag prövade en vecka och jag kände direkt att det här är fantastiskt. Det var absolut något jag ville jobba med.
Mirza hoppade med liv och lust på vikariatet. Omgående började han också studera på yrkeslärarprogrammet på Pedagogen vid Göteborgs universitet.
Mirza Santa är på många sätt en typisk yrkes-lärare. Han har en gedigen bakgrund i branschen och har utbildat sig till lärare i vuxen ålder. När Mirza satte sig i skolbänken var han småbarnsförälder med allt vad det innebär.
I likhet med många andra blivande yrkeslärare studerade Mirza Santa på distans samtidigt som han jobbade.
– Det blev många sena nätter man fick lägga på plugget. Det var tufft, men jag hade ett mål. Det som drev mig framåt var att det var tidsbegränsat. Och så hade jag sommarlovet då man kunde återhämta sig att se fram emot, säger Mirza Santa och tillägger:
– Man ska inte tänka så mycket på det som är jobbigt.
Om du vill ha en hållbar framtid i yrket måste du ha en utbildning.
Det råder brist på yrkeslärare i Sverige. De kommande tio åren behöver det utbildas 17 000 yrkeslärare för att skolan ska klara behoven. Jämfört med i dag måste antalet examinerade yrkeslärare mer än fördubblas, från dagens nivå på knappt 500 till 1 100.
I en aktuell rapport presenterar Svenskt Näringsliv en rad förslag för hur det ska bli mer attraktivt att utbilda sig till yrkeslärare. En bärande del är att fler ska kunna göra som Mirza Santa och arbeta som lärare parallellt med studierna.
Mirza Santa tror att skolorna måste rekrytera mer aktivt för att locka fler till yrket. Och bland alla landets handledare finns en utmärkt rekryteringsbas.
– Vi samarbetar med enormt många duktiga handledare. Det behövs kanske att någon talar om för dem att de ska bli lärare, som väcker deras intresse, säger Mirza Santa.
För honom var det helt självklart att genomföra den pedagogiska utbildningen och inte nöja sig med att vara obehörig lärare. Att vara duktig på sitt yrke är inte samma sak, menar Mirza Santa, som att föra kunskapen vidare till andra.
– Vill man inte plugga pedagogik kan du inte bli lärare, så enkelt är det faktiskt. Det är bara att inse att om du vill ha en hållbar framtid i yrket måste du ha en utbildning.
Efter mer än ett decennium som yrkeslärare är Mirza Santa nöjd med beslutet han tog efter den där testveckan.
– Jag får kombinera det bästa här i världen, utbildning, matlagning och massor av kontakt med människor. Det är underbart.
| Foto: Julia Sjöberg
Svårast är att hitta en balans så att man är där för alla
I rollen som lärare på en gymnasiesärskola ingår den ansvarfulla och svåra uppgiften att lotsa ut ungdomar med särskilda behov på arbetsmarknaden.
– Svårast är att hitta en balans så att man är där för alla, att alla känner att man finns där. De har olika behov. Det gäller att kunna göra det utan att bränna ut sig själv, säger Mirza Santa.
En del av eleverna behöver så mycket stöd att de arbetar i daglig verksamhet efter avslutad skolgång. Andra klarar att söka jobb på egen hand på den öppna arbetsmarknaden, en del fixar det med lite hjälp.
– Det är en del i vårt arbete, att pröva oss fram för att se vilket stöd de kan behöva. Vi försöker förbereda en smidig övergång.
Den största kicken i Mirza Santas jobb är när han tar en lunch på stan och ser en tidigare elev skymta i köket.
– Jobbet känns väldigt meningsfullt när man träffar elever och de har ett jobb, de har kanske flyttat hemifrån. Att se att de har blivit vuxna, fullt fungerande samhällsmedborgare, det är fantastiskt.
Mirza Santa är kökslärare på gymnasiesärskolan på Burgårdens gymnasium i Göteborg.
Stor brist på yrkeslärare
Debatt Förskollärarna har rättigheter – och det är dags att använda dem, skriver Anki Jansson.
Debatt ”Det kan verka som att vi lärare och vårdnadshavare, rektorer och huvudmän är motståndare. Men vi måste ro åt samma håll” skriver en lärare.
Betyg Utredarens förslag riskerar att få negativa konsekvenser för lärarna.
Debatt ”Ge elever stöd – avvisa inte föräldrar som kämpar för sina barn”
Debatt ”Debatten om digitalisering i skolan allt mer ideologisk och onyanserad”
Debatt ”Eleverna och lärarna som får betala priset" visar var friskolornas prioriteringar ligger, skriver två fackliga ombud inom Academedia.
Debatt I Almegas värld får lärare och elever ta smällen – inte aktieägare eller lobbyister, skriver läraren Patrik Andersson.
Debatt Andreas Mörcks ”hot mot friskolor” är bara ren hushållning med skattebetalarnas pengar, skriver Linnea Lindquist.
Debatt ”Läraren har blivit den som ska verkställa andras önskemål”
Debatt Almega utbildning: ”Lärare och elever får betala priset med regeringens förslag.”
Friskolor Kommer höja kraven: ”Lycksökare som skadat branschen”.
Hoten mot lärarna Utfärdade skyddsstopp för att hindra aggressiv vårdnadshavare.
Debatt ”Skolorna skriker efter behöriga lärare – här sitter 30 akademiker och bara väntar på att få sätta igång.”
Debatt Läraren Carl Lindén uppmanar till åtgärder innan nya betygen införs.
Debatt ”Konsekvensen blir sönderstressade elever och lärare”
Krönika ”Jag förvånades över dessa trasselsuddar som ställde till med bråk precis innan vi skulle skiljas.”
Arbetsmiljö Rättsprocessen inte över – anställs ändå på utbildningsförvaltningen.
Debatt Ulrica Björkblom Agah manar lärare att sluta jaga bekräftelse och att lita på eleverna
Hoten mot lärarna Polisen ser ingen hotbild mot skola eller elever
Arbetsbelastning Det kan bli drabbat av förslagen i Bo Janssons utredning.
Debatt Läraren tvingas trolla när elever saknar grundläggande kunskaper
Debatt Barnläkaren Josef Milerad ser ett ruttnande system där elever far illa och lärare reduceras till handledare
Skolfinansiering Utredning föreslår avdrag på 6 procent av skolpengen till fristående skolor.
Krönika ”Vi vill också hetsäta choklad ibland – eller ta en snus för den delen – utan att kölhalas offentligt.”
Segregation Behövs ingen ny utredning för att hitta lösningen på problemet, enligt Olskog.
Friskolor Kommunerna ska få göra avdrag med 6 procent på friskolornas skolpeng.
Arbetsmiljö Anser att han saknade uppsåt och därför ska frikännas.
Studiero Siffrorna avslöjar – ”långvarig misshandel av skolan.”
Debatt Uppmanar föräldrar att agera: ”Fråga hur många barn det är i gruppen”
Debatt SKR och Academedia nobbar regleringar: ”Ömsesidigt gisslantagande”
Arbetsmiljö ”Man kan inte göra guld av kattskit”. Tre lärare om förslagens påverkan på arbetssituationen.
Krönika På lärarhögskolan förberedde ingen alls mig på att jag skulle behöva genomgå detta trauma var tredje år.
Krönika Vi vet att det är ett ensamjobb men när det blåser då behöver vi någon där, någon som är där för att var där för just oss.
Debatt Niels Paarup-Petersen presenterar rimliga förslag – men de räcker inte, skriver Marcus Larsson i en debattreplik.
Skolavslutning Vad står överst på önskelistan – och vad räknas som muta? ✓ ”Ska vara försiktig.”
Nedskärningar Svaren ännu värre än väntat: ”Sjunkande skepp”.
Timplaner Maria Cronqvist, lärare på Dragonskolan och en av dem som planerade protesten mot de nya timplanerna i Umeå, kritiserade kommunen och gymnasiecheferna:– Lärare riskerar att bli utbrända!Här är hela hennes tal från demonstrationen.
Arbetsmiljö ”Vi ifrågasätter hur stort problemet är, slänger de prillor i taket?”.
Debatt Svarar Filippa Mannerheim: ”Riskerar underminera stödet eleverna har rätt till”.
Debatt Centerpartiet svarar Marcus Larsson om lobbyism och friskoleägare
Krönika Så fort jag kommer hem så händer något – jag transformeras till just den där föräldern.
Arbetsbelastning Koncernen går inte lärarna till mötes om reglerad undervisningstid.
Debatt Riksföreningen för skolsköterskor svarar Filippa Mannerheim om elevhälsan
Timplaner ”Det ger orimliga arbetsförhållanden och leder till onödig stress.”
Guider & tips ”Svenskan blir lidande – alla behöver utveckla sitt språk.”
Debatt ”Vårt kärnuppdrag att förmedla alla människors lika värde”
Timplaner Gymnasielärarna demonstrerar: ”Så orimligt och dåligt att det är provocerande”.
Krönika Vinstutredningens förslag borde varit på plats för 30 år sedan, skriver Per Kornhall.
Krönika ”Det behövs helt andra åtgärder som skulle kunna leda till hela klassrum av saliga korgossar.”
Debatt ”Spontanrasterna handlar inte om att hundratusentals elever drabbas av akut kissnödighet”.