
| Foto: Julia Sjöberg
Yrkeslärare
Stämningen är hög i klassrummet på Burgårdens gymnasium i Göteborg. Omgiven av en grupp frågvisa, ibland ifrågasättande, elever är det i det sammanhanget då köksläraren Mirza Santa trivs som bäst.
– Jag är lärare inom både praktiska och teoretiska ämnen i köket. Matlagning så klart, men också hygien och näringslära. Det blir även en del livsmedelskunskap och ekonomi, om hur man beräknar och planerar, berättar Mirza Santa.
Han undervisar på gymnasiesärskolans program för hotell, restaurang och bageri. Eleverna här har särskilda behov, men vill precis som alla ungdomar få en utbildning och komma ut i arbetslivet. Eleverna på gymnasiesärskolan går fyra år eftersom de behöver lite längre tid på sig för att tillgodogöra sig kunskapen.
Att undervisa ungdomar med särskilda behov innebär att man som lärare måste tänka till lite extra.
– Det krävs en annan närvaro av mig som lärare. Det är inte alltid de tänker i samma banor som jag. Det är roligt och krävande samtidigt, säger Mirza Santa.
| Foto: Julia Sjöberg
Som lärare måste man vara väldigt konkret och handfast.
– Det krävs lite mer för att få eleverna att bli startklara och börja laga mat. Man måste också tänka till kring hur man ger instruktioner under matlagningen.
Mirza Santa har undervisat i 13 år på olika gymnasieskolor och komvux. Innan dess arbetade han som kock. Att det blev läraryrket är kanske ingen slump. Han var nyfiken på jobbet sedan tidigare, men det behövdes en vänlig knuff för att Mirza Santa skulle våga ta steget. Under sin tid som kock var han handledare för gymnasieelever och tyckte det var roligt.
En dag kom ett telefonsamtal från skolan, vars elever han handledde.
– Jag brukade aldrig gå på handledarträffarna eftersom de var på måndagarna. Du vet när man jobbar på krogen, måndagen är en ledig dag som man inte gärna offrar, säger Mirza Santa.
De här gången var det dock närvaroplikt på mötet. Mirza Santa fick veta att skolan hade något de ville prata om.
– Telefonsamtalet var jätteformellt och jag tänkte ”shit, vad har jag gjort”. Jag trodde eleverna hade klagat på mig, berättar Mirza Santa och skrattar.
Det var tvärtom. Skolan erbjöd kocken ett års vikariat som yrkeslärare. Innan han vågade tacka ja ville Mirza praktisera på skolan.
– Jag prövade en vecka och jag kände direkt att det här är fantastiskt. Det var absolut något jag ville jobba med.
Mirza hoppade med liv och lust på vikariatet. Omgående började han också studera på yrkeslärarprogrammet på Pedagogen vid Göteborgs universitet.
Mirza Santa är på många sätt en typisk yrkes-lärare. Han har en gedigen bakgrund i branschen och har utbildat sig till lärare i vuxen ålder. När Mirza satte sig i skolbänken var han småbarnsförälder med allt vad det innebär.
I likhet med många andra blivande yrkeslärare studerade Mirza Santa på distans samtidigt som han jobbade.
– Det blev många sena nätter man fick lägga på plugget. Det var tufft, men jag hade ett mål. Det som drev mig framåt var att det var tidsbegränsat. Och så hade jag sommarlovet då man kunde återhämta sig att se fram emot, säger Mirza Santa och tillägger:
– Man ska inte tänka så mycket på det som är jobbigt.
Om du vill ha en hållbar framtid i yrket måste du ha en utbildning.
Det råder brist på yrkeslärare i Sverige. De kommande tio åren behöver det utbildas 17 000 yrkeslärare för att skolan ska klara behoven. Jämfört med i dag måste antalet examinerade yrkeslärare mer än fördubblas, från dagens nivå på knappt 500 till 1 100.
I en aktuell rapport presenterar Svenskt Näringsliv en rad förslag för hur det ska bli mer attraktivt att utbilda sig till yrkeslärare. En bärande del är att fler ska kunna göra som Mirza Santa och arbeta som lärare parallellt med studierna.
Mirza Santa tror att skolorna måste rekrytera mer aktivt för att locka fler till yrket. Och bland alla landets handledare finns en utmärkt rekryteringsbas.
– Vi samarbetar med enormt många duktiga handledare. Det behövs kanske att någon talar om för dem att de ska bli lärare, som väcker deras intresse, säger Mirza Santa.
För honom var det helt självklart att genomföra den pedagogiska utbildningen och inte nöja sig med att vara obehörig lärare. Att vara duktig på sitt yrke är inte samma sak, menar Mirza Santa, som att föra kunskapen vidare till andra.
– Vill man inte plugga pedagogik kan du inte bli lärare, så enkelt är det faktiskt. Det är bara att inse att om du vill ha en hållbar framtid i yrket måste du ha en utbildning.
Efter mer än ett decennium som yrkeslärare är Mirza Santa nöjd med beslutet han tog efter den där testveckan.
– Jag får kombinera det bästa här i världen, utbildning, matlagning och massor av kontakt med människor. Det är underbart.
| Foto: Julia Sjöberg
Svårast är att hitta en balans så att man är där för alla
I rollen som lärare på en gymnasiesärskola ingår den ansvarfulla och svåra uppgiften att lotsa ut ungdomar med särskilda behov på arbetsmarknaden.
– Svårast är att hitta en balans så att man är där för alla, att alla känner att man finns där. De har olika behov. Det gäller att kunna göra det utan att bränna ut sig själv, säger Mirza Santa.
En del av eleverna behöver så mycket stöd att de arbetar i daglig verksamhet efter avslutad skolgång. Andra klarar att söka jobb på egen hand på den öppna arbetsmarknaden, en del fixar det med lite hjälp.
– Det är en del i vårt arbete, att pröva oss fram för att se vilket stöd de kan behöva. Vi försöker förbereda en smidig övergång.
Den största kicken i Mirza Santas jobb är när han tar en lunch på stan och ser en tidigare elev skymta i köket.
– Jobbet känns väldigt meningsfullt när man träffar elever och de har ett jobb, de har kanske flyttat hemifrån. Att se att de har blivit vuxna, fullt fungerande samhällsmedborgare, det är fantastiskt.
Mirza Santa är kökslärare på gymnasiesärskolan på Burgårdens gymnasium i Göteborg.
Stor brist på yrkeslärare
Replik ”Likvärdighet kräver mer än kompetenta lärare”.
Debatt Regeringen kommer med elva förslag på bättre skola – läraren ser två förslag som saknas.
Debatt En lärare i New York fick ett tackbrev – har påverkat tusentals elever.
Debatt En av granskarna rider ut till försvar för texttriangeln.
Debatt ”Det handlar inte om att välja politisk sida. I alla krig finns det bara en sida, det är barnens”
Debatt ”I 79 kommuner har antalet elever i anpassad grundskola ökat med 100 procent”.
Debatt Betygsforskaren: ”Normrelaterade uppgifter och digital rättning ska avvisas”.
Förskola Tillfällig lösning på vikariebristen: ”Rätt organiserat kan det fungera utmärkt.”
Debatt ”Elevernas utbildning till entreprenörer beroende av regionerna.”
Debatt ”Påståendet att vi står för att 'handskrift och stavning ska prioriteras' vittnar om okunskap.”
Arbetsmiljö Här kan all tid som inte är ren undervisningstid användas som vikariat.
Hök25 Sveriges Lärares manifestation för regleringar: ”Folk ska orka jobba som lärare”.
Krönika Filippa Mannerheim: För SJÄLVKLART måste ett yrke ha ramar!
Debatt Uppropet: Därför ska du engagera dig.
Debatt ”Bristen på stöd, åratal av nedskärningar och politisk tafatthet har gått för långt”.
Hök25 Gruppledaren i SKR vill se regleringar i nya avtalet med lärarna.
Hök25 Avtalsstriden – manifesterar för regleringar: ”Politiker måste ta ansvar.”
Debatt ”Brist på respekt gäller inte bara elever, utan även vårdnadshavare”, skriver läraren Per Stiller.
Arbetsbelastning Pontus Bäckström: ”Etisk stress när elevbehov inte kan tillgodoses i ordinarie helklass”.
Debatt ”Om vi vill främja barns skrivande behöver vi broar mellan forskningsperspektiv – inte murar”
Läs och skriv Agneta Gulz skarpa ord om digital skrivträning.
Krönika ”Rektor Kaj – ett under av tålamod”, skriver Maria Wiman om Uppdrag gransknings ”Gängskolan”.
Debatt Lärarstudenten till SKR: ”Lärare det är det jag vill arbeta med resten av mitt liv”.
Hök25 Sveriges Lärare röstade nej till SKR:s nya slutbud: ”Frustrerande”.
Undervisning Lärarstiftelsens fokus: Frågor som handlar om undervisningen.
Fackligt ”Skapar stor oro för våra medlemmar”.
Hoten mot lärarna ”Vi vägrar vänja oss vid att rädsla blir en del av vårt arbetsliv”
Hoten mot lärarna Lärare och annan skolpersonal vittnar om att lärare och annan skolpersonal är rädda för att ingripa.
Jag är lärare Elina Larsson, lärare i hem- och konsumentkunskap, om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Vi lärare Ökar satsningen: ”En blandning av vetenskap och beprövad erfarenhet”.
På djupet Här är förslagen som Sveriges Lärares ordförande saknar i utredningskavalkaden.
Forskning Läraren Maja Sundqvist tar avstamp i forskningen när hon undervisar. ✔ Lärarens och forskarens tips.
På djupet Skolministern är fast besluten om att förändra svenska skolan.
På djupet Så här blir den nya skolan – om utredarna får som de vill.
Behörighet ”Behörigheten ska vara en faktor när det avgörs hur stort bidrag en huvudman kan få”.
Krönika ”Om jag fick välja skulle sådana där åsiktspaneler ryka dit pepparn växer.”
Debatt Lärarstudenten Josefine Svärd skriver om en skola som blir mer auktoritär: ”En tyst klass inte nödvändigtvis en trygg klass”.
Debatt Sökes: Bibliotekarie med ansvar för 2 000 elever – ”Sluta se skolbibliotekarier som glada bokälskare”.
Mentorskap Läraren om avlastningen: ”Jag har över 300 elever så jag har att göra ändå.”
Mentorskap Därför införde Norrevångsskolan i Eslöv heltidsmentorer.
Krönika ”Terminen har varit en golgatavandring – men nu skola vi hava lov”.
Hök25 Nytt steg i avtalsrörelsen – men: ”Vi står fortfarande långt ifrån varandra”.
Arbetsmiljö Slöjdläraren Eva Söderberg om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Ledare "På framtida generationers utbildning kan det sparas och snålas – det gör liksom inget.”
Porträtt Anna Sterlinger Ahrling och Philip Hjalmarsson om lärarlivet efter poddsuccén.
Debatt ”Ingen algoritm eller nationella prov kan ersätta lärarens förmåga”.
Arbetsbelastning ”Hoppas Skolinspektionen biter dem i ändan”.
Elevhälsa Fredrik Sandström positiv till förändringarna – men ser ett kvardröjande mörkt moln.
Våld i skolan Läraren Paul Carlbark har sökt 150 jobb – misstänker att han blivit svartlistad.
Budgetpropositionen Regeringen satsar nära fyra gånger mer på ROT som på utbildning.