Lärarnas svar i enkäten om sin rektor

Skolledning
...ANTAL BESÖK AV REKTOR:
– Det hade varit trevligt med ett besök. Jag har bjudit in chefen, men utan resultat.
– Det senaste besöket av en skolledare i mitt klassrum ägde rum 2007.
– En gång skulle rektorkomma på besök, men blev sjuk.
– Hade klassrumsbesök av en rektor för cirka 20 år sedan.
– Har haft ett besök av rektor under 15 år.
– Har under mina 17 år som lärare haft besök av rektor vid ett tillfälle.
Jag har aldrig blivit auskulterad under mina snart 30 år som undervisande lärare.
– Jag har ett flertal tillfällen bjudit in min rektor till klassrummet, men hen har avböjt.
– Jag har haft tre lektionsbesök av rektorer – 1975, 1977 och 1978.
– Jag har varit lärare i 20 år och jag har aldrig fått lektionsbesök från rektor.
...VAD SOM HÄNDER VID BESÖK AV REKTOR
– En gång smög rektor sig in i klassrummet och satte sig längst bak.
– Jag har en gång fått besök av rektor. Under besöket arbetade hen hela tiden på sin dator. Efteråt förklarade rektor: "det här gick ju bra".
– Rektors besök bestod i att hen tittade in och pratade lite med oss för att sedan gå vidare. Det känns ändå positivt i jämförelse med tidigare skola där rektor aldrig tittade in.
...OM REKTORS ARBETE OCH ARBETSBELASTNING
– Att även ha ansvar för ekonomi, organisation, personal mm är för mycket för en person.
– Dagens rektorer verkar vara mer administratörer än pedagogiska ledare.
I vår kommun handlar rektors ansvar i stor sett bara om ekonomi.
– Min rektor har bara en prioritet: ekonomin.
– Rektor har alldeles för många praktiska och administrativa saker som måste prioriteras.
– Rektorernas arbetstid fylls av administration och möten.
– Rektorn arbetar mest med ekonomi och att ta emot klagomål och åsikter från föräldrar.
– Varför ska en rektor ta fram rutiner för tvätt av soffa eller tvätt av gardiner?
...OM PEDAGOGISKT LEDARSKAP
– Att rektor skulle fungera som pedagogisk ledare är ett skämt.
– Det pedagogiska ledarskapet får ofta stryka på foten förmån för ekonomiskt och organisatoriskt ledarskap.
– Det viktigaste rektor kan göra är att lita på sina lärare och ge dem frihet och befogenheter samt resurser.
– Får aldrig eller väldigt sällan några frågor om av rektor om hur det går med undervisningen.
– Får leda mig själv och fatta verksamhetsrelaterade beslut
– Har en mycket närvarande rektor som verkligen är en pedagogisk ledare☺
– Jag anser inte att det utövas något pedagogiskt ledarskap på min skola.
– Ledarskapet i skolan fungerar väldigt dåligt.
– Min rektor behöver en ordentlig utbildning i ledarskap.
– Min rektor utövar inget pedagogiskt ledarskap överhuvudtaget.
Rektor har inte tid att vara pedagogisk ledare.
– Rektor är fokuserad på organisation, rutiner och struktur. Pedagogiken har hon glömt.
– Rektor är först och främst en byråkrat/teknokrat, inte pedagog. Det pedagogiska är mitt expertområde som lärare.
– Min rektor är inte lämplig att utöva ett större pedagogiskt ledarskap än vad hen gör. Det är tur att hen inte har mer tid.
– Rektorers pedagogiska ansvar är ett skämt.
– Rektorn vill egentligen vara en pedagogisk ledare men har aldrig tid.
– Rektorn är inte och skall inte vara den pedagogiska ledaren på skolan.
ALLMÄNT OM REKTOR MED MERA
– Det är lite av ett lotteri med vilken rektor man har och hur mycket de vill engagera sig i verksamheten.
– Distansen mellan rektorer och lärare har ökat de senaste åren.
– Eftersom min rektor själv varit en bra lärare förstår hon vad vi sysslar med i klassrummen.
– Har aldrig fått en känsla av att rektor är intresserad av själva undervisningen och hur det går med den.
– Jag önskar att rektorerna skulle visa större intresse för den faktiska undervisningen och verkligheten i klassrummet.
– Min rektor har mycket dålig koll på vad vi lärare sysslar med
– Min rektor är en karriärist som saknar reella kunskaper om vad som bygger kvalitet i undervisning och elevrelationer.
– Rektor träffar jag bara på konferenser.
– Rektor tycks vara helt ointresserade av skolans uppdrag.
– Rektor är oempatisk, opedagogisk och blir arg när man föreslår saker som inte passar hen.
– Rektorn är inte intresserad av undervisning.
...OM REKTORS SÄTT ATT BEDÖMA MEDARBETARE (INFÖR LÖNESAMTAL MED MERA)
– Det är ekonomiskt mer lukrativt att hjälpa rektorn med diverse uppdrag än att få goda resultat i klassrummet.
– Eftersom rektor ej besöker min undervisning finns det inte heller något att bedöma mer än att lyssna på andra kollegor/elever/föräldrar.
– Ett lektionsbesök hos en normalt fungerande lärare ger bara ett anekdotisk underlag för lönesättning.
Hörsägen och rykten väger högst hos oss när det gäller lön.
– Jag tycker att det nästan är ett skämt att gå på lönesamtal med en rektor som aldrig har sett mig undervisa.
– Rektor talade också om för en lärare att hon var duktig: det syns ju på elevernas betyg.
– Rektor vet hur jag undervisar genom föräldrareaktioner.
...OM LÖNESÄTTNINGEN
– De som är trevliga får bra lön.
– Det individuella lönesystemet har fullständigt havererat.
– Det är rövslickeri som premieras.
– Det är svårt att höja lönen utan att byta arbetsgivare.
– En lärare som vill ha högre lön måste marknadsföra sig och välja rätt sammanhang att synas i.
– Högst lön ges till den som skriker högst.
– Individuell lön måste bort. Systemet korrumperas av att rektorn de facto inte har tid för lektionsbesök.
– Jag vet att rektor hör sig för bland kollegor och elever/föräldrar om hur vi fungerar som lärare.
Känns som lönen sätts av det som pratas om i korridoren.
– Löner sätts inte efter pedagogisk/yrkesskicklighet, utan efter vad man har för relation till lönesättande chefen.
– Lönesamtalet var ett skämt. Rektor hade ingen aning om vad vi gör och sa det rakt ut. Hen talade om personlighet istället för förmågor.
– Min chef håller sig uppdaterad, bl a genom att fråga elever om oss lärare.
– Min rektor har för mycket fokus på skvaller.
– Om jag satte mina betyg som våra rektorer sätter löner så skulle jag få sparken.
– Rektor går på hörsägen vid lönesättning.
– Rektor har själv uttryckt att hörsägen och klagomål spelar stor roll vid lönesättning.
– Rektor känner att hen inte behöver ge mig så hög lön då jag i alla fall inte kommer att söka mig någon annanstans.
Om undersökningen
Under hösten har 1 607 deltagare i Lärarnas Riksförbunds lärarpanel svarat på frågor kring bland annat lönesättning och sin inställning till rektorer och övriga skolledare. Deltagarna motsvarar ett representativt urval av LR:s medlemmar.