
| Foto: Daniel Roos
Idrott och hälsa
Rami Aro är lärare i idrott och hälsa och ordförande i Svenska Idrottslärarföreningen. Skolvärlden hälsar på honom under en utomhuslektion en tidig höstmorgon i Kallhäll, norr om Stockholm.
På Kolarängskolans grusplan, nästan helt omsluten av dungar med tall- och björkskog, värmer eleverna i klass 4 A upp med att leka kull, en variant med lika många kullare som deltagare att kulla. Det blir en väldig fart på barnen när de försöker undvika – alternativt komma åt – varandra, och samtidigt hålla sig innanför den begränsade yta som är avgränsad med små, röda plastkoner.
– Den begränsade tiden som vi idrottslärare har på oss att instruera, sätta igång och utvärdera våra elever gör att varje lektion är ett potentiellt bedömningstillfälle, i stället för en möjlighet att fokusera på utveckling och lärande. Det är inte optimalt, varken för läraren eller eleven, säger Rami Aro.
Han är klädd i grå träningsbyxor och en grön luvtröja med de betryggande orden ”Keep calm and let the teacher handle it” – var lugn och låt läraren lösa det – tryckta över bröstet.
– Vem har tappat sitt band? frågar han eleverna.
Alla kullare bär ett rött tygband, men nu har någon av dem tappat det i gruset.
Han menar att det inom ämnet idrott och hälsa finns ett extra stort behov av att utveckla trygga relationer med sina elever. Samtidigt är möjligheterna att ägna sig åt relationsbyggande samtal begränsade.
– Relationen är viktig i alla ämnen. Men sitter du och räknar matte så är det bara du och din lärare som ser om du gör fel. Idrotten är mer utlämnande, hela klassen ser vad du gör och inte gör. Det kräver en trygghet mellan eleven och läraren, och det tar tid att bygga upp det. Det är svårt att effektivisera relationsbyggande. Det handlar ju om ett förhållande mellan två människor och de kan ibland vara svåra, säger han.
Att bara utföra är inte en bra lärmiljö.
För att beskriva problemet med tidsbristen gör han en grov uträkning av hur mycket lektionstid en genomsnittlig idrottslärare har per elev och vecka.
– Det ser lite olika ut beroende på ålder och skola, men normen är att som elev ha cirka 50 minuter idrott och hälsa två gånger i veckan. Så jag som lärare har 100 minuter per klass och vecka. Med runt 25 elever per klass blir det fyra minuter per elev och vecka, men då räknar vi inte med uppstart och avslutning av lektionen. Tar man bort 10 minuter för det så blir det tre och en halv minut. Och sen har man förstås inte tid att fokusera på eleverna hela resten av tiden heller. Det är saker som ska förberedas och oväntade saker som inträffar under lektionens gång, säger han.
| Foto: Daniel Roos
”Raaaami!” ropar en elev. ”Han har ramlat!”
På grusplanen ligger en pojke som gått omkull i stojet. Runt om honom står tre bekymrade klasskamrater. En av dem vinkar på Rami Aro, som håller på att placera ut fler plastkoner i en rektangel på andra sidan grusplanen. Han släpper konerna och joggar bort till den fallne pojken, som sätter sig upp, långsamt, som för att känna efter om han fortfarande är hel.
– Ojdå, hur gick det? frågar Rami Aro, samtidigt som han tar tag i pojkens händer och får upp honom på fötter.
Lite peppande småprat och en hand på axeln så är vurpan snart glömd, och pojken kastar sig in i kull-leken igen.
Rami Aro tittar till de övriga eleverna som fortfarande ränner runt och kullar varandra innan han återgår till konerna. Det vankas fotbollsbrännboll efter uppvärmningen.
Vad blir konsekvenserna för eleverna av att ni som idrottslärare inte har tid att ge varje elev den uppmärksamhet ni skulle vilja?
– De lär sig helt enkelt mindre. De kommer inte bli utmanade, de kommer inte att bli bättre på någonting – de bara utför övningar. Att bara utföra är inte en bra lärmiljö.
Det finns skolor där idrottsläraren har 500 elever att bedöma helt själv.
Förutsättningarna för idrottslärare skiljer sig markant åt beroende på arbetsplats. Rami Aro har själv bytt skola flera gånger på grund av orimlig arbetsbelastning och dålig arbetsmiljö. Nu trivs han bra. På Kolarängskolan har han en ämneskollega, och tillsammans delar de på cirka 400 elever.
– Vi kan dessutom jobba två och två i klasser där vi känner att det behövs. Så vi har det bra. Men det finns skolor där idrottsläraren har 500 elever att bedöma helt själv. Jag vet inte om jag vågar tänka tanken vad som skulle hända om jag hade 500 elever. Jag skulle känna mig skyldig gentemot eleverna eftersom det rent praktiskt inte är möjligt att genomföra en bra undervisning under de förutsättningarna. Den läraren kommer antingen gå in i väggen eller tröttna och byta jobb. I båda fallen leder det till att eleverna får ny lärare ofta, och att de har lärare som inte hinner se dem ordentligt, säger han.
Rami Aro och några ämneskollegor träffas då och då för att diskutera ämnet och yrkesrollen. Stressade idrottslärare berättar för honom att de ofta måste ta det lätta i stället för det intressanta, de enkla övningarna i stället för de utvecklande.
– För- och efterarbetet är det första som blir lidande när tiden inte räcker till, säger han.
Den typen av dåliga förutsättningar för yrket förvärrar enligt Rami Aro dessutom ett annat problem: lärarbristen.
– Hur ska vi locka fler till yrket om förutsättningarna att utföra det på flera platser i landet inte håller? En tredjedel av idrottslärarna är obehöriga. Det måste utbildas fler nya idrottslärare, och vi måste få tillbaka dem som slutat på grund av dålig lön eller dålig arbetsmiljö.
Svenska idrottslärarföreningen har målsättningen att lärare i idrott och hälsa ska få träffa sina elever varje dag.
– Vi vet att det scenariot låter utopiskt, men man måste sikta högt för att komma någon vart. Det vi önskar oss mest av allt är mer tid för varje elev, säger Rami Aro.
Debatt ”Det kan verka som att vi lärare och vårdnadshavare, rektorer och huvudmän är motståndare. Men vi måste ro åt samma håll” skriver en lärare.
Betyg Utredarens förslag riskerar att få negativa konsekvenser för lärarna.
Debatt ”Ge elever stöd – avvisa inte föräldrar som kämpar för sina barn”
Debatt ”Debatten om digitalisering i skolan allt mer ideologisk och onyanserad”
Debatt ”Eleverna och lärarna som får betala priset" visar var friskolornas prioriteringar ligger, skriver två fackliga ombud inom Academedia.
Debatt I Almegas värld får lärare och elever ta smällen – inte aktieägare eller lobbyister, skriver läraren Patrik Andersson.
Debatt Andreas Mörcks ”hot mot friskolor” är bara ren hushållning med skattebetalarnas pengar, skriver Linnea Lindquist.
Debatt ”Läraren har blivit den som ska verkställa andras önskemål”
Debatt Almega utbildning: ”Lärare och elever får betala priset med regeringens förslag.”
Friskolor Kommer höja kraven: ”Lycksökare som skadat branschen”.
Hoten mot lärarna Utfärdade skyddsstopp för att hindra aggressiv vårdnadshavare.
Debatt ”Skolorna skriker efter behöriga lärare – här sitter 30 akademiker och bara väntar på att få sätta igång.”
Debatt Läraren Carl Lindén uppmanar till åtgärder innan nya betygen införs.
Debatt ”Konsekvensen blir sönderstressade elever och lärare”
Krönika ”Jag förvånades över dessa trasselsuddar som ställde till med bråk precis innan vi skulle skiljas.”
Arbetsmiljö Rättsprocessen inte över – anställs ändå på utbildningsförvaltningen.
Debatt Ulrica Björkblom Agah manar lärare att sluta jaga bekräftelse och att lita på eleverna
Hoten mot lärarna Polisen ser ingen hotbild mot skola eller elever
Arbetsbelastning Det kan bli drabbat av förslagen i Bo Janssons utredning.
Debatt Läraren tvingas trolla när elever saknar grundläggande kunskaper
Debatt Barnläkaren Josef Milerad ser ett ruttnande system där elever far illa och lärare reduceras till handledare
Skolfinansiering Utredning föreslår avdrag på 6 procent av skolpengen till fristående skolor.
Krönika ”Vi vill också hetsäta choklad ibland – eller ta en snus för den delen – utan att kölhalas offentligt.”
Segregation Behövs ingen ny utredning för att hitta lösningen på problemet, enligt Olskog.
Friskolor Kommunerna ska få göra avdrag med 6 procent på friskolornas skolpeng.
Arbetsmiljö Anser att han saknade uppsåt och därför ska frikännas.
Studiero Siffrorna avslöjar – ”långvarig misshandel av skolan.”
Debatt Uppmanar föräldrar att agera: ”Fråga hur många barn det är i gruppen”
Debatt SKR och Academedia nobbar regleringar: ”Ömsesidigt gisslantagande”
Arbetsmiljö ”Man kan inte göra guld av kattskit”. Tre lärare om förslagens påverkan på arbetssituationen.
Krönika På lärarhögskolan förberedde ingen alls mig på att jag skulle behöva genomgå detta trauma var tredje år.
Krönika Vi vet att det är ett ensamjobb men när det blåser då behöver vi någon där, någon som är där för att var där för just oss.
Debatt Niels Paarup-Petersen presenterar rimliga förslag – men de räcker inte, skriver Marcus Larsson i en debattreplik.
Skolavslutning Vad står överst på önskelistan – och vad räknas som muta? ✓ ”Ska vara försiktig.”
Nedskärningar Svaren ännu värre än väntat: ”Sjunkande skepp”.
Timplaner Maria Cronqvist, lärare på Dragonskolan och en av dem som planerade protesten mot de nya timplanerna i Umeå, kritiserade kommunen och gymnasiecheferna:– Lärare riskerar att bli utbrända!Här är hela hennes tal från demonstrationen.
Arbetsmiljö ”Vi ifrågasätter hur stort problemet är, slänger de prillor i taket?”.
Debatt Svarar Filippa Mannerheim: ”Riskerar underminera stödet eleverna har rätt till”.
Debatt Centerpartiet svarar Marcus Larsson om lobbyism och friskoleägare
Krönika Så fort jag kommer hem så händer något – jag transformeras till just den där föräldern.
Arbetsbelastning Koncernen går inte lärarna till mötes om reglerad undervisningstid.
Debatt Riksföreningen för skolsköterskor svarar Filippa Mannerheim om elevhälsan
Timplaner ”Det ger orimliga arbetsförhållanden och leder till onödig stress.”
Guider & tips ”Svenskan blir lidande – alla behöver utveckla sitt språk.”
Debatt ”Vårt kärnuppdrag att förmedla alla människors lika värde”
Timplaner Gymnasielärarna demonstrerar: ”Så orimligt och dåligt att det är provocerande”.
Krönika Vinstutredningens förslag borde varit på plats för 30 år sedan, skriver Per Kornhall.
Krönika ”Det behövs helt andra åtgärder som skulle kunna leda till hela klassrum av saliga korgossar.”
Debatt ”Spontanrasterna handlar inte om att hundratusentals elever drabbas av akut kissnödighet”.
Arbetsmiljö Fälldes i tingsrätten för brott mot grundlagen.