
| Foto: Magnus Glans
Arbetsmiljö
När Emelie Maurer började på Täby Enskilda gymnasium var det ganska dålig stämning bland lärarna. Det var lugnt och ordnat på skolan, men personalomsättningen var hög.
Ledningen insåg att någonting måste göras för att lärarna skulle vilja stanna på skolan och sammankallade kollegiet för att se vilka som var intresserade av att delta i ett arbetsmiljöarbete.
– Jag var då skyddsombud på skolan och engagerade mig naturligtvis i arbetet, säger Emelie Maurer som är lärare i engelska och historia.
Tillsammans identifierade lärarna och ledningen tre områden som behövde förbättras: arbetstiderna, den pedagogiska friheten och arbetet med elevernas utvärderingar.
En särskild processgrupp tillsattes som systematiskt skulle arbeta för en bättre skola och arbetsplats. Den bestod både av ledningen och av lärare som ville engagera sig.
Nu har vi friheten att lägga upp vårt jobb som det passar oss bäst.
Ett problemområde var den reglerade arbetstiden som många upplevde som hämmande.
– Den gav en känsla av att ledningen inte litade på oss och behövde kontrollera oss. Vi saknade den flexibilitet som behövs för att kunna vara kreativa i arbetet. Läraryrket kräver frihet helt enkelt. Man måste vara inspirerad för att skapa bra projekt, förbereda och efter-arbeta, säger Emelie.
Det var dock ingen enkel sak att ta bort den reglerade arbetstiden. Men efter heta diskussioner beslutades att den skulle slopas. Lärarna kan numera utföra sitt arbete när och var de vill, och behöver bara vara på plats under schemalagda lektioner och obligatoriska möten.
– Nu har vi friheten att lägga upp vårt jobb som det passar oss bäst. Vill man gå och träna mitt på dagen så kan man göra det för att sedan komma tillbaka och jobba fokuserat, säger Emelie.
Lärarna känner nu att ledningen litar på att de är ansvarsfulla medarbetare som gör sitt bästa för att skapa bra undervisning.
– Det är en mäktig känsla att få förtroendet och ansvaret att själv styra över sin arbetstid, att vi ges den friheten. Det sänder ju bra signaler till mig som arbetstagare om att ledningen litar på att jag gör ett bra jobb. Det har skapat ett otroligt gott arbetsklimat.
| Foto: Magnus Glans
Ett annat arbetsmiljöproblem var elevutvärderingarna. De skickades ut till eleverna och en del lärare kände sig maktlösa då de inte hade kontroll över utvärderingarna. Eleverna gavs stort utrymme att uttrycka egna åsikter och det var inte ovanligt med grova personliga påhopp.
– Vi kom gemensamt fram till att vi lärare i stället utformar våra egna utvärderingar efter de behov vi identifierar i våra klasser. Nu gör eleverna utvärderingen på plats i klassrummet vilket innebär många fördelar. Jag kan till exempel hjälpa dem att minnas vad vi gjorde inom olika arbetsområden så att det blir lättare för dem att svara på enkäten. Efteråt analyserar vi svaren tillsammans med närmsta chef, säger Emelie.
Tidigare upplevde många att elevutvärderingen även begränsade den pedagogiska friheten eftersom den skapade stress och oro. Det fanns också en tendens att lärarna anpassade undervisningen efter elevenkäten. Men nu utvärderar man i stället sin undervisning med fokus på elevernas lärande. Och stressen har minskat radikalt.
– De här områdena var de stora snackisarna förut men så är de inte längre. Tidigare fanns väldigt få forum där man kunde diskutera de här sakerna. Nu har vi ett öppnare samtalsklimat på skolan kring arbetsmiljö.
Jag saknade det systematiska arbetsmiljöarbetet.
Skolan arbetade också med att förbättra den fysiska arbetsmiljön och man byggde om för att få personalmatsal och personalrum, vilket saknades tidigare.
– För tillfället saknar vi ett personalrum igen på grund av en ombyggnation. Men den här gången är det en självklarhet att det ska byggas ett nytt, säger Emelie.
Emelie valdes för ett par år sedan till lokalombud på skolan och har under den tiden passat på att utbilda skolledningen i arbetsmiljöfrågor.
– Jag saknade det systematiska arbetsmiljöarbetet och kände att det ligger på mig att informera om arbetsmiljöfrågor i min roll som ombud. Jag lät dem först besvara en enkät för att kolla vad de kunde. Sen informerade jag dem om vilka lagar som gäller och gav förslag på vad vi som skola skulle kunna jobba med.
Emelie tycker att arbetsmiljöarbetet är både roligt och viktigt och har även gett sina medlemmar en snabbutbildning i arbetsmiljö för att de ska känna till vad de kan kräva av sin arbetsgivare.
Numera vill lärarna jobba kvar på skolan. Den årliga personalenkäten visar på stor skillnad om man jämför med några år tillbaka.
– Enkätsvaren visar entydigt: Här trivs personalen. Jag upplever att jag som ombud har stora möjligheter att påverka och jag tycker att det är jättekul, säger Emelie.
Organisatorisk och social arbetsmiljö (OSA)
Debatt ”Det kan verka som att vi lärare och vårdnadshavare, rektorer och huvudmän är motståndare. Men vi måste ro åt samma håll” skriver en lärare.
Betyg Utredarens förslag riskerar att få negativa konsekvenser för lärarna.
Debatt ”Ge elever stöd – avvisa inte föräldrar som kämpar för sina barn”
Debatt ”Debatten om digitalisering i skolan allt mer ideologisk och onyanserad”
Debatt ”Eleverna och lärarna som får betala priset" visar var friskolornas prioriteringar ligger, skriver två fackliga ombud inom Academedia.
Debatt I Almegas värld får lärare och elever ta smällen – inte aktieägare eller lobbyister, skriver läraren Patrik Andersson.
Debatt Andreas Mörcks ”hot mot friskolor” är bara ren hushållning med skattebetalarnas pengar, skriver Linnea Lindquist.
Debatt ”Läraren har blivit den som ska verkställa andras önskemål”
Debatt Almega utbildning: ”Lärare och elever får betala priset med regeringens förslag.”
Friskolor Kommer höja kraven: ”Lycksökare som skadat branschen”.
Hoten mot lärarna Utfärdade skyddsstopp för att hindra aggressiv vårdnadshavare.
Debatt ”Skolorna skriker efter behöriga lärare – här sitter 30 akademiker och bara väntar på att få sätta igång.”
Debatt Läraren Carl Lindén uppmanar till åtgärder innan nya betygen införs.
Debatt ”Konsekvensen blir sönderstressade elever och lärare”
Krönika ”Jag förvånades över dessa trasselsuddar som ställde till med bråk precis innan vi skulle skiljas.”
Arbetsmiljö Rättsprocessen inte över – anställs ändå på utbildningsförvaltningen.
Debatt Ulrica Björkblom Agah manar lärare att sluta jaga bekräftelse och att lita på eleverna
Hoten mot lärarna Polisen ser ingen hotbild mot skola eller elever
Arbetsbelastning Det kan bli drabbat av förslagen i Bo Janssons utredning.
Debatt Läraren tvingas trolla när elever saknar grundläggande kunskaper
Debatt Barnläkaren Josef Milerad ser ett ruttnande system där elever far illa och lärare reduceras till handledare
Skolfinansiering Utredning föreslår avdrag på 6 procent av skolpengen till fristående skolor.
Krönika ”Vi vill också hetsäta choklad ibland – eller ta en snus för den delen – utan att kölhalas offentligt.”
Segregation Behövs ingen ny utredning för att hitta lösningen på problemet, enligt Olskog.
Friskolor Kommunerna ska få göra avdrag med 6 procent på friskolornas skolpeng.
Arbetsmiljö Anser att han saknade uppsåt och därför ska frikännas.
Studiero Siffrorna avslöjar – ”långvarig misshandel av skolan.”
Debatt Uppmanar föräldrar att agera: ”Fråga hur många barn det är i gruppen”
Debatt SKR och Academedia nobbar regleringar: ”Ömsesidigt gisslantagande”
Arbetsmiljö ”Man kan inte göra guld av kattskit”. Tre lärare om förslagens påverkan på arbetssituationen.
Krönika På lärarhögskolan förberedde ingen alls mig på att jag skulle behöva genomgå detta trauma var tredje år.
Krönika Vi vet att det är ett ensamjobb men när det blåser då behöver vi någon där, någon som är där för att var där för just oss.
Debatt Niels Paarup-Petersen presenterar rimliga förslag – men de räcker inte, skriver Marcus Larsson i en debattreplik.
Skolavslutning Vad står överst på önskelistan – och vad räknas som muta? ✓ ”Ska vara försiktig.”
Nedskärningar Svaren ännu värre än väntat: ”Sjunkande skepp”.
Timplaner Maria Cronqvist, lärare på Dragonskolan och en av dem som planerade protesten mot de nya timplanerna i Umeå, kritiserade kommunen och gymnasiecheferna:– Lärare riskerar att bli utbrända!Här är hela hennes tal från demonstrationen.
Arbetsmiljö ”Vi ifrågasätter hur stort problemet är, slänger de prillor i taket?”.
Debatt Svarar Filippa Mannerheim: ”Riskerar underminera stödet eleverna har rätt till”.
Debatt Centerpartiet svarar Marcus Larsson om lobbyism och friskoleägare
Krönika Så fort jag kommer hem så händer något – jag transformeras till just den där föräldern.
Arbetsbelastning Koncernen går inte lärarna till mötes om reglerad undervisningstid.
Debatt Riksföreningen för skolsköterskor svarar Filippa Mannerheim om elevhälsan
Timplaner ”Det ger orimliga arbetsförhållanden och leder till onödig stress.”
Guider & tips ”Svenskan blir lidande – alla behöver utveckla sitt språk.”
Debatt ”Vårt kärnuppdrag att förmedla alla människors lika värde”
Timplaner Gymnasielärarna demonstrerar: ”Så orimligt och dåligt att det är provocerande”.
Krönika Vinstutredningens förslag borde varit på plats för 30 år sedan, skriver Per Kornhall.
Krönika ”Det behövs helt andra åtgärder som skulle kunna leda till hela klassrum av saliga korgossar.”
Debatt ”Spontanrasterna handlar inte om att hundratusentals elever drabbas av akut kissnödighet”.
Arbetsmiljö Fälldes i tingsrätten för brott mot grundlagen.