
Den första grundskolan British International school Uppsala öppnar i höst i det före detta sjukhusområdet Ulleråker i Uppsala. Foto: Privat
Internationella skolor
Läraren Alaa Hanna är mannen som vill rita om svensk skolmarknad och starta massor av internationella skolor i Sverige. I höst öppnar han den första skolan i Uppsala.
– Jag vill gärna etablera internationella skolor i 20 kommuner, minst en i varje stor kommun som har behov, säger han till Läraren.
LÄSTIPS Internationella skolor på frammarsch i Sverige
Internationella skolor är något av en udda fågel i Sverige då svenskar är vana vid att skolor är kostnadsfria. I dagsläget finns bara 19 internationella skolor på grundskolenivå i Sverige och 6 på gymnasienivå plus kommunala så kallade IB-gymnasier, enligt Skolverkets skolenhetsregister.
Det har Alaa Hanna för avsikt att ändra på. Han är ägare och vd i den nya skolkoncernen, Steam education holding AB med sex dotterbolag, som nu växer fram i Sverige.
I dagsläget har Alaa Hanna fått tillstånd av Skolinspektionen att driva sex internationella skolor. Två grundskolor och två gymnasier i Göteborg enligt brittisk- respektive amerikansk läroplan och en grundskola och ett gymnasium i Uppsala enligt brittisk läroplan. Den första grundskolan British International school Uppsala öppnar i höst i det före detta sjukhusområdet Ulleråker i Uppsala.
Internationella skolor vänder sig främst till barn vars föräldrar befinner sig en begränsad tid i Sverige på grund av arbete eller studier. Det kan också handla om barn som har eller ska följa med sina föräldrar utomlands eller har skolans språk som umgängesspråk med minst en förälder hemma.
Alaa Hanna har i år sökt ytterligare 29 tillstånd hos Skolinspektionen för totalt 58 grundskolor och gymnasier med start hösten 2022, men har nu dragit tillbaka alla ansökningar utom 8 för 16 grund- och gymnasieskolor. Ansökningarna gäller skolor i Lund, Härryda, Mölndal, Stockholm, Malmö, Linköping, Västerås och Örebro.
Varför har du dragit tillbaka övriga ansökningar?
– Bristen på lokaler och svårigheten att få bygglov i kommunerna är förklaringen till att vi först skickat så många ansökningar till Skolinspektionen. Det är lättare att få tillstånd från Skolinspektionen än att hitta lokal i kommunerna och vi vill ha tillstånden på plats och sedan leta vidare efter lokaler, säger han.
Efter marknadsundersökningar vet han nu bättre i vilka kommuner han vill etablera internationella skolor. Pandemin har också påverkat möjligheterna att komma igång.
– I Uppsala har vi i dagsläget 50 sökande men räknar med fler till skolstart. 11 elever med intresserade föräldrar från Saudiarabien och USA lämnade plötsligt Sverige på grund av pandemin. Det är en känslig målgrupp, säger han.
Men han är inte orolig över att fylla de internationella skolor som han planerar att starta. Att det råder brist på internationella skolor i Sverige, som främst vänder sig till barn vars föräldrar tillfälligt arbetar i Sverige, slogs fast redan i en proposition 2015. Den blev startskottet för Alaa Hanna som sedan 2017 byggt upp sin skolkoncern.
– Hela min affärsidé utgår från den regeringspropositionen där det står att Sverige saknar internationella skolor och inte har så många internationella skolor som efterfrågas, säger Alaa Hanna.
Han berättar att han är utbildad lärare i engelska på avancerad nivå vid universitet i Sohag i södra Egypten. Efter det har han arbetat mer än 15 år som lärare bland annat på grundskola i Gislaved och på gymnasium i Värnamo.
Familjens villa i Gislaved är nu såld och att han och familjen flyttar till Uppsala innan sommaren dit den nya skolkoncernen redan flyttat huvudkontoret.
Vad har fått dig att gå från att jobba som lärare till att vilja bli företagsledare för en skolkoncern?
– Det är inte en lätt fråga. Man kan säga att det är en personlig karaktär att vilja leda. Hela min familj i Egypten är företagare och jag har levt med affärer och företagskunskap, säger han.
Den första grundskolan British International school Uppsala öppnar i höst i det före detta sjukhusområdet Ulleråker i Uppsala. Foto: Privat
Alaa Hanna blir lite irriterad över frågan hur skolorna finansieras och säger att Skolinspektionen har gjort en ägarprövning, granskat ekonomin och kontrollerat att han har kunskap om skollag, läroplan, kvalitet och en rad andra frågor.
– Min roll är att säkerställa att finanserna finns på plats oavsett om det är mina pengar, min familjs eller om jag lånar dem från en bank. Kontraktet för skolan i Uppsala är påskrivet. Vi har betalat pengar i garanti och renoveringen som kostat 3,5 miljoner är färdig. Det finns tillräckligt med pengar på kontot för att starta skolan, säger han.
Efter marknadsundersökningar har han kunnat konstatera att större kommuner som Västerås, Linköping, Jönköping, Norrköping, Örebro, Gävle, Sundsvall, Umeå, Borås, Halmstad, Uppsala saknar internationella skolor trots att det finns ett rikt näringsliv och en efterfrågan.
I Lund, Malmö, Göteborg och Stockholm finns ett fåtal internationella skolor men behovet är större än så, menar Alaa Hanna.
– Jag vill gärna etablera internationella skolor i 20 kommuner, minst en i varje stor kommun som har behov. I hela västra Götaland finns bara en internationell skola i Göteborg medan det finns behov av 5-6 skolor för anställda på universiteten och alla stora företag.
– Vi har mer än 800 intresseanmälningar i Göteborg men vår största utmaning har varit att hitta passande skollokaler. Det är nästan omöjligt men nu har vi börjat förhandla med en aktör i Göteborg så det finns stor chans att vi öppnar under nästa år i Göteborg, säger Alaa Hanna.
De flesta internationella skolor som finns i Sverige tar ut elevavgifter utöver skolpengen som de får från kommunerna där barnen bor. Andra finansierar sina extra kostnader via andra bidrag från exempelvis andra länder. Elevavgifterna i Sverige är relativt låga i jämförelse med många andra EU-länder.
Alaa Hanna anser att elevavgifterna är, helt nödvändiga för att täcka de merkostnader som internationella skolor har för att de exempelvis följer en annan läroplan, har extra språkundervisning eller rekryterar lärare på en internationell marknad.
– När vi fick godkänt av Skolinspektionen för skolan i Uppsala var elevavgifterna som godkändes mellan 99 000 och 120 000 kr per år. Nu har vi sänkt på grund av pandemin för de yngsta barnen till 48 000 och sedan ökar kostnaden utifrån ålder till 96 000 för gymnasieelever. Det är bättre att komma igång och starta skolan än att inte komma igång på grund av pandemins effekter, säger han.
Förutom årliga elevavgifter betalar de sökande en anmälningsavgift på 2 500 kr och ytterligare 25 000 kr när man fått en plats.
– Det är standard med den uppdelningen av avgifter i internationella skolor, säger han.
Han poängterar att en del missuppfattar vad en internationell skola är och blandar ihop dem med svenska friskolor som kan heta internationella men som läser enligt svensk läroplan.
– De begriper inte vad internationella skolor är enligt skollagen och ifrågasätter att vi tar ut elevavgifter vilket vi har rätt att göra. Utan elevavgifter kan man inte driva internationella skolor eftersom man inte tar emot alla elever, säger Alaa Hanna.
Namn: Alaa Hanna
Bor: I villa i Gislaved men letar villa i Uppsala.
Familj: Fru som också är lärare i Engelska. Tre barn: en son snart 16 år, en dotter 10 år och en son 8 år.
Utbildning: Fyraårig lärarutbildning med engelska som huvudämne från universitet i Egypten.
Yrke: Lärare i Engelska och Företagsledare.
Företag: Moderbolag: Steam Education holding AB
Dotterbolag: American International School of Sweden AB, Steam Schools AB, British International Schools of Sweden AB, American Schools of Sweden AB, Steam International Schools AB och British Academy Schools AB
Debatt Grundskolläraren Cecilia Wemgård efterlyser eftertanke i samtalet om AI i skolan.
Debatt Erfarne läraren listar tre faktorer som bromsar skolutveckling
Debatt Han översätter Lagerlöf till TikTok i sin uppmaning till skolministern: ”Våga investera”
Debatt ”Vi ser något helt annat är det vissa lärare upplever. Det är logiskt”
Debatt ”Pedagoger ska agera ´skolsköterska light´– en uppgift de saknar utbildning för”.
Debatt Förskollärarna har rättigheter – och det är dags att använda dem, skriver Anki Jansson.
Debatt ”Det kan verka som att vi lärare och vårdnadshavare, rektorer och huvudmän är motståndare. Men vi måste ro åt samma håll” skriver en lärare.
Debatt ”Ge elever stöd – avvisa inte föräldrar som kämpar för sina barn”
Debatt ”Debatten om digitalisering i skolan allt mer ideologisk och onyanserad”
Debatt ”Eleverna och lärarna som får betala priset" visar var friskolornas prioriteringar ligger, skriver två fackliga ombud inom Academedia.
Debatt I Almegas värld får lärare och elever ta smällen – inte aktieägare eller lobbyister, skriver läraren Patrik Andersson.
Debatt Andreas Mörcks ”hot mot friskolor” är bara ren hushållning med skattebetalarnas pengar, skriver Linnea Lindquist.
Debatt ”Läraren har blivit den som ska verkställa andras önskemål”
Debatt Almega utbildning: ”Lärare och elever får betala priset med regeringens förslag.”
Friskolor Kommer höja kraven: ”Lycksökare som skadat branschen”.
Hoten mot lärarna Utfärdade skyddsstopp för att hindra aggressiv vårdnadshavare.
Debatt ”Skolorna skriker efter behöriga lärare – här sitter 30 akademiker och bara väntar på att få sätta igång.”
Debatt Läraren Carl Lindén uppmanar till åtgärder innan nya betygen införs.
Debatt ”Konsekvensen blir sönderstressade elever och lärare”
Krönika ”Jag tar semester från klåfingriga politiker som vill in och joxa i mitt klassrum.”
Krönika ”Jag förvånades över dessa trasselsuddar som ställde till med bråk precis innan vi skulle skiljas.”
Arbetsmiljö Rättsprocessen inte över – anställs ändå på utbildningsförvaltningen.
Debatt Ulrica Björkblom Agah manar lärare att sluta jaga bekräftelse och att lita på eleverna
Hoten mot lärarna Polisen ser ingen hotbild mot skola eller elever
Arbetsbelastning Det kan bli drabbat av förslagen i Bo Janssons utredning.
Debatt Läraren tvingas trolla när elever saknar grundläggande kunskaper
Debatt Barnläkaren Josef Milerad ser ett ruttnande system där elever far illa och lärare reduceras till handledare
Skolfinansiering Utredning föreslår avdrag på 6 procent av skolpengen till fristående skolor.
Krönika ”Vi vill också hetsäta choklad ibland – eller ta en snus för den delen – utan att kölhalas offentligt.”
Segregation Behövs ingen ny utredning för att hitta lösningen på problemet, enligt Olskog.
Friskolor Kommunerna ska få göra avdrag med 6 procent på friskolornas skolpeng.
Arbetsmiljö Anser att han saknade uppsåt och därför ska frikännas.
Studiero Siffrorna avslöjar – ”långvarig misshandel av skolan.”
Debatt Uppmanar föräldrar att agera: ”Fråga hur många barn det är i gruppen”
Debatt SKR och Academedia nobbar regleringar: ”Ömsesidigt gisslantagande”
Arbetsmiljö ”Man kan inte göra guld av kattskit”. Tre lärare om förslagens påverkan på arbetssituationen.
Krönika På lärarhögskolan förberedde ingen alls mig på att jag skulle behöva genomgå detta trauma var tredje år.
Krönika Vi vet att det är ett ensamjobb men när det blåser då behöver vi någon där, någon som är där för att var där för just oss.
Debatt Niels Paarup-Petersen presenterar rimliga förslag – men de räcker inte, skriver Marcus Larsson i en debattreplik.
Skolavslutning Vad står överst på önskelistan – och vad räknas som muta? ✓ ”Ska vara försiktig.”
Nedskärningar Svaren ännu värre än väntat: ”Sjunkande skepp”.
Timplaner Maria Cronqvist, lärare på Dragonskolan och en av dem som planerade protesten mot de nya timplanerna i Umeå, kritiserade kommunen och gymnasiecheferna:– Lärare riskerar att bli utbrända!Här är hela hennes tal från demonstrationen.
Arbetsmiljö ”Vi ifrågasätter hur stort problemet är, slänger de prillor i taket?”.
Debatt Svarar Filippa Mannerheim: ”Riskerar underminera stödet eleverna har rätt till”.
Debatt Centerpartiet svarar Marcus Larsson om lobbyism och friskoleägare
Krönika Så fort jag kommer hem så händer något – jag transformeras till just den där föräldern.
Arbetsbelastning Koncernen går inte lärarna till mötes om reglerad undervisningstid.
Debatt Riksföreningen för skolsköterskor svarar Filippa Mannerheim om elevhälsan
Timplaner ”Det ger orimliga arbetsförhållanden och leder till onödig stress.”
Guider & tips ”Svenskan blir lidande – alla behöver utveckla sitt språk.”