Utdrag ur Stockholms stads IA-system.
Till startsidan
Arbetsmiljöverkets siffror motsvarar endast en bråkdel av de anmälningar som görs i kommunernas egna system. Det säger Sveriges Lärares huvudskyddsombud Simon Sandström.
Hot och hat
Hot och våld inom skolan har ökat med 150 procent på tio år, enligt Arbetsmiljöverket.
Men siffror som Vi Lärare tagit del av visar att det kan vara upp till tio gånger värre.
– Skolan håller på att rämna, situationen är akut, säger Sveriges Lärares huvudskyddsombud Simon Sandström.
I oktober lämnade Arbetsmiljöverket över en rapport till regering om hur hot och våld i skolan utvecklats de senaste tio åren.
De konstaterar att antalet allvarliga fall ökat med 150 procent samtidigt som övriga yrkeskategorier sett en ökning på 40 procent.
Totalt har 8 669 allvarliga händelser inom skolan rapporterats till Arbetsmiljöverket sedan 2013.
Men statistik från anmälningssystemet IA som Vi Lärare lyckats ta del av visar att Arbetsmiljöverket siffror bara utgör några få procent av de faktiska och rapporterade händelserna.
Se IA-siffrorna längre ner i artikeln.
Simon Sandström.
Under det senaste tolv månaderna har det enbart i Stockholm rapporterats 1 568 fall – och i Stockholm går bara 14 procent av Sveriges elever.
– Arbetsmiljöverket har 8 669 fall de senaste tio åren. Den verkliga siffran på anmälda hot- och våldsfall är troligen minst tio gånger högre, 80 000 eller ännu högre än det. Skulle man ta med alla fall som inträffat men som inte anmälts får man i värsta fall återigen dubbla det antalet, säger Sveriges Lärares huvudskyddsombud Simon Sandström.
Enligt Arbetsmiljöverkets rapport är hot och våld inte ett utpräglat storstadsproblem utan jämnt spritt över landet. Förutsatt att det stämmer innebär det drygt 10 000 fall av hot och våld i svenska skolan – bara det senaste året.
Enligt Simon Sandström finns det flera skäl till Arbetsmiljöverkets låga siffror.
– I systemet där arbetsskador anmäls finns exempel på hur man ska bedöma en arbetsskada. Om den är allvarlig, mindre allvarlig eller ett tillbud. Där är det lätt att välja fel och då når anmälan bara försäkringskassan, eller så rapporteras det inte vidare till någon annan instans över huvud taget.
– Detsamma gäller IA-systemet. Där görs skillnad mellan olycksfall och tillbud. Våld, som man kan säga innebär ett ”aj”, ska alltid anmälas som olycksfall men bara en tredjedel rapporteras rätt i Stockholm.
Skolledarna som hanterar anmälningarna har ofta bristande rutiner, enligt Simon Sandström.
– Skolledarna missar att anmäla IA-anmälningarna vidare till Arbetsmiljöverket i en stor majoritet av fallen. Nästan samtliga fall anmäls inte vidare till dem. Det är också tyvärr vanligt förekommande att skolledaren eller huvudmannen inte kommunicerar ordentligt med den drabbade och med skyddsombudet innan de markerar en IA-anmälan som ”hanterad”.
Avtrubbning bland personalen och brister i hanteringen av gjorda anmälningar skapar ett stort mörkertal.
– Man ska också komma ihåg att långt ifrån alla fall av hot och våld anmäls i IA. Hot och våld har blivit så vanligt förekommande att många i personalen på skolorna blivit avtrubbade, att det sorgligt nog blivit en del av vardagen.
– Många medlemmar känner att en IA-anmälan inte leder till någon större förändring, då blir det svårt att motivera arbetet med att göra en anmälan. Säg att hälften aldrig rapporteras, det skulle kunna vara mer. Här måste vi i samverkan få till en förändring, jag kommunicerar ofta med rektorer om vikten av att allt anmäls, säger Simon Sandström.
Arbetsmiljöverket skriver även de i sin rapport att det är ett rimligt antagande att hot och våld är kraftigt underrapporterade. Ett av skälen som Arbetsmiljöverket tar upp är bristande kunskap bland huvudmännen om att även elever omfattas av skyldigheten att anmäla händelser till Arbetsmiljöverket.
Kristian Hansson, Arbetsmiljoverket.
– Vi vet inte hur stor underrapporteringen är. Regeringsuppdraget var att utifrån 33A-anmälningarna och arbetsskadestatistiken skapa en bild av utvecklingen i skolorna de senaste tio åren och ge förslag på åtgärder, säger Kristian Hansson, sakkunnig på Arbetsmiljöverket och projektledare för rapporten.
Men i ert material återfinns bara tio procent av fallen. Finns det inte risk att ni underskattar problemet?
– Vi försöker inte skönmåla situationen i skolorna. Vi är noggranna även om det finns begränsningar i materialet. För att bilden ska bli så korrekt som möjligt har vi förutom anmälningarna även våra egna inspektioner och siffror från Försäkringskassan om sjukskrivningstal.
– Det ger inte en full bild men det ger i alla fall en god fingervisning om utvecklingen – och den är bekymmersam, säger Kristian Hansson.
För skolpersonal som blir slagna och hotade kan det upplevas förklenande att deras situation jämställs med ”solsting” av er.
– Man ska inte se exemplen som förklenande. Hot och våld jämställs inte med solsting på annat sätt än att de kan ge men på hälsan på ungefär samma nivå. För en takläggare är solsting ett problem. Beskrivningarna ska gälla alla yrkeskategorier. Vi sliter med dem men har inte kommit hela vägen, säger Kristian Hansson.
Varför finns inte ”misshandel” med som ett begrepp när arbetsskada ska bedömas och rapporteras?
– Vi använder inte ordet ”misshandel” eftersom det begreppet inte finns i arbetsmiljölagen. Vi använder ord ur vår egen begreppsvärld, vår egen nomenklatur, och skälet är att om något fall går vidare i rättsapparaten så behöver man hänvisa till korrekta termer inom arbetsmiljölagstiftningen, säger Kristian Hansson.
Ni föreslår utbildningsinsatser för skolledarna och ökade resurser till elevhälsan. Finns det inte skäl att tro att åtgärderna skulle se annorlunda ut om alla fall av hot och våld fanns i ert underlag?
– Normaliseringen av hot våld är den stora risken och den är vi oroliga för. Det är en allvarlig utveckling. Vi har en operativ samverkan med bland annat Skolinspektionen och Skolverket för att vända utvecklingen.
– Den här enskilda rapporten räcker såklart inte för att hitta alla lösningar men vi är väldigt aktiva. Utvecklingen ser inte okej ut och måste brytas, säger Kristian Hansson.
Simon Sandström menar att situationen är akut.
– Det vi ser är en mycket allvarlig utveckling. Vi ser inte att det skjuts till resurser för att skapa de förutsättningar som krävs för att stävja den här negativa trenden. Vi behöver akutskolor för yngre barn och centrala särskilda undervisningsgrupper med fokus på extremt våldsamma elever, det med adekvat utbildad personal.
– Det här behövs nu, vi kan inte vänta längre. Situationen är akut, skolan håller på att rämna, säger Simon Sandström.
Utdrag ur Stockholms stads IA-system.
Utdrag ur Stockholms stads IA-system.
Granskning: Varje timme hotas en lärare av elever
Tusen skolor granskas efter ökning av hot och våld
Debatt Vittnesmålet: ”Vi hinner inte med alla. Eleverna som inte får hjälp lämnar passet frustrerade”.
Debatt Forskaren kräver mod från politikerna – så tas lärares kunskap på allvar
Debatt ”Ge lärarna en dräglig arbetsmiljö med mindre klasser, så att de har tid och ork”
Arbetsmiljö Nya regler efter att ha jobbat på skolan i tio år: ”Ska inte få se mig ledsen”.
Skolpolitik Hoppas vinna budgivningen på Simona Mohamsson – samlat in 40 000 kronor.
Granskning Lärarna fick aldrig ta del av pengarna. ”Vi har inte fått någon ursäkt”
Lön Sveriges Lärares ombudsman tipsar om vad du bör tänka på gällande din lön.
Elevhälsa Står med öppna armar: ”Kan passa dem svag teoretisk begåvning”.
Debatt Arne Engström applåderar Liberalernas vändning i frågan om extra anpassningar
Debatt Lärarna är skeptiska, men Kristina Axén Olin (M) försvarar kulturlistorna
Krönika Är det någon som har ordning på något här? Haaallååå??
Digitala nationella prov Efter kaoset och fackets krav – inga digitala nationella prov de närmaste åren.
Vuxenutbildning Lillemor Malmbo: ”Vad jag vill se är nationella regleringar”
Debatt ”Att kräva att en elev har sin dator och sin penna är inte hårt... det är verkligheten”
Arbetsmiljö Budskapet: ”Alla som bryr sig bör dyka upp”.
Elevhälsa Tvingas hitta egna lösningar: ”Många sätter E istället för F”.
Debatt Professor Thomas Nygren om varför den vetenskapliga grunden i skolan brister.
Likvärdighet Ny rapport varnar: ”Det är ett svek mot barnen och eleverna.”
Skolpolitik Avgörande frågorna klubbades på partiets landsmöte.
Elevhälsa För begåvade för anpassad undervisning – men kognitivt begränsade för att klara skolan.
Valet 2026 Splittrade Liberaler ska rösta om friskolorna – stort väljarstöd för vinststopp.
Slutreplik Niclas Fohlin: ”Jag förespråkar en evidensinformerad praktik.”
Krönika ”Tänk om vi fick resurser att bemöta de där knorrungarna innan det är försent.”
Debatt Debatten om det relationella perspektivet på undervisning fortsätter.
Replik ”Niclas Fohlin tycks invända med att lärares olikheter i att praktisera en metod reduceras till siffror”, skriver Susan Sall
Debatt Hanna Schmidt, 16 år: ”Elever vägrar att göra uppgifter, vill inte lyssna och är respektlösa”
Debatt ”Finansieringen är grunden till hur arbetet fungerar på skolan”
Digitala nationella prov Sätter press på utbildningsministern: ”Lärare och elever får inte betala priset”.
Debatt ”Ge oss hellre en tidig julklapp: Slopa DNP hela läsåret”.
Digitala nationella prov Lärarens vädjan efter nytt besked om digitala nationella proven: ”Gör likadant i vår”
Digitala nationella prov Lärare och rektor i gemensamt skyddsstopp för digitala proven: ”Stressande”
Gymnasieskola Kritiken: ”Undervisningstiden hanteras väldigt slapphänt.”
Gymnasieskola Ny utredning: ”Vi vill täppa igen kryphålen för friskolorna.”
Krönika ”Vem bär ansvaret för att ha slösat sönder min tid under alltför många år?”
Debatt Han vill utveckla SFI-undervisningen i stället för att införa språktester.
Debatt Begärde ut lärares prov – nu introducerar företaget AI-rättning.
Skolmyndighet Så arbetar skolmyndigheterna för att lärare ska få bästa vetenskapliga stöd.
Skolverket Joakim Malmström svarar på Riksrevisionens kritik: ”Stort städarbete”
Krönika ”Vi befinner oss i någon slags jättelik experimentfas och är fortfarande lika förvirrade.”
Skolmyndighet Lärare och facket stämmer in i kritiken mot skolans myndigheter.
Krönika ”Vi behöver sluta behandla beprövad erfarenhet som vetenskapens fattige kusin.”
Digitala nationella prov Uppgivna läraren: ”Lägg ner provplattformen – bara Simona Mohamsson kan göra det.”
Arbetsmiljö Juristen: Därför är domen ett problem.
Undervisning Pristagarens Ayaz Razmajooeis bästa tips för att automatisera matten.
Krönika ”Vi är kvar på ruta ett – hur går det till?”
Digitala nationella prov Haveri för lärare och elever som testade: ”F till Skolverket”
Krönika ”Det handlar inte om bestraffa barn – utan om att rädda de andra.”
Debatt Lärarens varning inför valårets utspel: ”Skolan känns splittrad”.
Debatt ”Handlar mer om hur skolsystemet i stort hanterar frågor om makt, ansvar och tillit”
Friskolor 26 av 30 granskade kommuner måste bli bättre på att identifiera oseriösa aktörer.