
Utdrag ur Stockholms stads IA-system.
Arbetsmiljöverkets siffror motsvarar endast en bråkdel av de anmälningar som görs i kommunernas egna system. Det säger Sveriges Lärares huvudskyddsombud Simon Sandström.
Hot och hat
Hot och våld inom skolan har ökat med 150 procent på tio år, enligt Arbetsmiljöverket.
Men siffror som Vi Lärare tagit del av visar att det kan vara upp till tio gånger värre.
– Skolan håller på att rämna, situationen är akut, säger Sveriges Lärares huvudskyddsombud Simon Sandström.
I oktober lämnade Arbetsmiljöverket över en rapport till regering om hur hot och våld i skolan utvecklats de senaste tio åren.
De konstaterar att antalet allvarliga fall ökat med 150 procent samtidigt som övriga yrkeskategorier sett en ökning på 40 procent.
Totalt har 8 669 allvarliga händelser inom skolan rapporterats till Arbetsmiljöverket sedan 2013.
Men statistik från anmälningssystemet IA som Vi Lärare lyckats ta del av visar att Arbetsmiljöverket siffror bara utgör några få procent av de faktiska och rapporterade händelserna.
Se IA-siffrorna längre ner i artikeln.
Simon Sandström.
Under det senaste tolv månaderna har det enbart i Stockholm rapporterats 1 568 fall – och i Stockholm går bara 14 procent av Sveriges elever.
– Arbetsmiljöverket har 8 669 fall de senaste tio åren. Den verkliga siffran på anmälda hot- och våldsfall är troligen minst tio gånger högre, 80 000 eller ännu högre än det. Skulle man ta med alla fall som inträffat men som inte anmälts får man i värsta fall återigen dubbla det antalet, säger Sveriges Lärares huvudskyddsombud Simon Sandström.
Enligt Arbetsmiljöverkets rapport är hot och våld inte ett utpräglat storstadsproblem utan jämnt spritt över landet. Förutsatt att det stämmer innebär det drygt 10 000 fall av hot och våld i svenska skolan – bara det senaste året.
Enligt Simon Sandström finns det flera skäl till Arbetsmiljöverkets låga siffror.
– I systemet där arbetsskador anmäls finns exempel på hur man ska bedöma en arbetsskada. Om den är allvarlig, mindre allvarlig eller ett tillbud. Där är det lätt att välja fel och då når anmälan bara försäkringskassan, eller så rapporteras det inte vidare till någon annan instans över huvud taget.
– Detsamma gäller IA-systemet. Där görs skillnad mellan olycksfall och tillbud. Våld, som man kan säga innebär ett ”aj”, ska alltid anmälas som olycksfall men bara en tredjedel rapporteras rätt i Stockholm.
Skolledarna som hanterar anmälningarna har ofta bristande rutiner, enligt Simon Sandström.
– Skolledarna missar att anmäla IA-anmälningarna vidare till Arbetsmiljöverket i en stor majoritet av fallen. Nästan samtliga fall anmäls inte vidare till dem. Det är också tyvärr vanligt förekommande att skolledaren eller huvudmannen inte kommunicerar ordentligt med den drabbade och med skyddsombudet innan de markerar en IA-anmälan som ”hanterad”.
Avtrubbning bland personalen och brister i hanteringen av gjorda anmälningar skapar ett stort mörkertal.
– Man ska också komma ihåg att långt ifrån alla fall av hot och våld anmäls i IA. Hot och våld har blivit så vanligt förekommande att många i personalen på skolorna blivit avtrubbade, att det sorgligt nog blivit en del av vardagen.
– Många medlemmar känner att en IA-anmälan inte leder till någon större förändring, då blir det svårt att motivera arbetet med att göra en anmälan. Säg att hälften aldrig rapporteras, det skulle kunna vara mer. Här måste vi i samverkan få till en förändring, jag kommunicerar ofta med rektorer om vikten av att allt anmäls, säger Simon Sandström.
Arbetsmiljöverket skriver även de i sin rapport att det är ett rimligt antagande att hot och våld är kraftigt underrapporterade. Ett av skälen som Arbetsmiljöverket tar upp är bristande kunskap bland huvudmännen om att även elever omfattas av skyldigheten att anmäla händelser till Arbetsmiljöverket.
Kristian Hansson, Arbetsmiljoverket.
– Vi vet inte hur stor underrapporteringen är. Regeringsuppdraget var att utifrån 33A-anmälningarna och arbetsskadestatistiken skapa en bild av utvecklingen i skolorna de senaste tio åren och ge förslag på åtgärder, säger Kristian Hansson, sakkunnig på Arbetsmiljöverket och projektledare för rapporten.
Men i ert material återfinns bara tio procent av fallen. Finns det inte risk att ni underskattar problemet?
– Vi försöker inte skönmåla situationen i skolorna. Vi är noggranna även om det finns begränsningar i materialet. För att bilden ska bli så korrekt som möjligt har vi förutom anmälningarna även våra egna inspektioner och siffror från Försäkringskassan om sjukskrivningstal.
– Det ger inte en full bild men det ger i alla fall en god fingervisning om utvecklingen – och den är bekymmersam, säger Kristian Hansson.
För skolpersonal som blir slagna och hotade kan det upplevas förklenande att deras situation jämställs med ”solsting” av er.
– Man ska inte se exemplen som förklenande. Hot och våld jämställs inte med solsting på annat sätt än att de kan ge men på hälsan på ungefär samma nivå. För en takläggare är solsting ett problem. Beskrivningarna ska gälla alla yrkeskategorier. Vi sliter med dem men har inte kommit hela vägen, säger Kristian Hansson.
Varför finns inte ”misshandel” med som ett begrepp när arbetsskada ska bedömas och rapporteras?
– Vi använder inte ordet ”misshandel” eftersom det begreppet inte finns i arbetsmiljölagen. Vi använder ord ur vår egen begreppsvärld, vår egen nomenklatur, och skälet är att om något fall går vidare i rättsapparaten så behöver man hänvisa till korrekta termer inom arbetsmiljölagstiftningen, säger Kristian Hansson.
Ni föreslår utbildningsinsatser för skolledarna och ökade resurser till elevhälsan. Finns det inte skäl att tro att åtgärderna skulle se annorlunda ut om alla fall av hot och våld fanns i ert underlag?
– Normaliseringen av hot våld är den stora risken och den är vi oroliga för. Det är en allvarlig utveckling. Vi har en operativ samverkan med bland annat Skolinspektionen och Skolverket för att vända utvecklingen.
– Den här enskilda rapporten räcker såklart inte för att hitta alla lösningar men vi är väldigt aktiva. Utvecklingen ser inte okej ut och måste brytas, säger Kristian Hansson.
Simon Sandström menar att situationen är akut.
– Det vi ser är en mycket allvarlig utveckling. Vi ser inte att det skjuts till resurser för att skapa de förutsättningar som krävs för att stävja den här negativa trenden. Vi behöver akutskolor för yngre barn och centrala särskilda undervisningsgrupper med fokus på extremt våldsamma elever, det med adekvat utbildad personal.
– Det här behövs nu, vi kan inte vänta längre. Situationen är akut, skolan håller på att rämna, säger Simon Sandström.
Utdrag ur Stockholms stads IA-system.
Utdrag ur Stockholms stads IA-system.
Granskning: Varje timme hotas en lärare av elever
Tusen skolor granskas efter ökning av hot och våld
Debatt ”Det kan verka som att vi lärare och vårdnadshavare, rektorer och huvudmän är motståndare. Men vi måste ro åt samma håll” skriver en lärare.
Betyg Utredarens förslag riskerar att få negativa konsekvenser för lärarna.
Debatt ”Ge elever stöd – avvisa inte föräldrar som kämpar för sina barn”
Debatt ”Debatten om digitalisering i skolan allt mer ideologisk och onyanserad”
Debatt ”Eleverna och lärarna som får betala priset" visar var friskolornas prioriteringar ligger, skriver två fackliga ombud inom Academedia.
Debatt I Almegas värld får lärare och elever ta smällen – inte aktieägare eller lobbyister, skriver läraren Patrik Andersson.
Debatt Andreas Mörcks ”hot mot friskolor” är bara ren hushållning med skattebetalarnas pengar, skriver Linnea Lindquist.
Debatt ”Läraren har blivit den som ska verkställa andras önskemål”
Debatt Almega utbildning: ”Lärare och elever får betala priset med regeringens förslag.”
Friskolor Kommer höja kraven: ”Lycksökare som skadat branschen”.
Hoten mot lärarna Utfärdade skyddsstopp för att hindra aggressiv vårdnadshavare.
Debatt ”Skolorna skriker efter behöriga lärare – här sitter 30 akademiker och bara väntar på att få sätta igång.”
Debatt Läraren Carl Lindén uppmanar till åtgärder innan nya betygen införs.
Debatt ”Konsekvensen blir sönderstressade elever och lärare”
Krönika ”Jag förvånades över dessa trasselsuddar som ställde till med bråk precis innan vi skulle skiljas.”
Arbetsmiljö Rättsprocessen inte över – anställs ändå på utbildningsförvaltningen.
Debatt Ulrica Björkblom Agah manar lärare att sluta jaga bekräftelse och att lita på eleverna
Hoten mot lärarna Polisen ser ingen hotbild mot skola eller elever
Arbetsbelastning Det kan bli drabbat av förslagen i Bo Janssons utredning.
Debatt Läraren tvingas trolla när elever saknar grundläggande kunskaper
Debatt Barnläkaren Josef Milerad ser ett ruttnande system där elever far illa och lärare reduceras till handledare
Skolfinansiering Utredning föreslår avdrag på 6 procent av skolpengen till fristående skolor.
Krönika ”Vi vill också hetsäta choklad ibland – eller ta en snus för den delen – utan att kölhalas offentligt.”
Segregation Behövs ingen ny utredning för att hitta lösningen på problemet, enligt Olskog.
Friskolor Kommunerna ska få göra avdrag med 6 procent på friskolornas skolpeng.
Arbetsmiljö Anser att han saknade uppsåt och därför ska frikännas.
Studiero Siffrorna avslöjar – ”långvarig misshandel av skolan.”
Debatt Uppmanar föräldrar att agera: ”Fråga hur många barn det är i gruppen”
Debatt SKR och Academedia nobbar regleringar: ”Ömsesidigt gisslantagande”
Arbetsmiljö ”Man kan inte göra guld av kattskit”. Tre lärare om förslagens påverkan på arbetssituationen.
Krönika På lärarhögskolan förberedde ingen alls mig på att jag skulle behöva genomgå detta trauma var tredje år.
Krönika Vi vet att det är ett ensamjobb men när det blåser då behöver vi någon där, någon som är där för att var där för just oss.
Debatt Niels Paarup-Petersen presenterar rimliga förslag – men de räcker inte, skriver Marcus Larsson i en debattreplik.
Skolavslutning Vad står överst på önskelistan – och vad räknas som muta? ✓ ”Ska vara försiktig.”
Nedskärningar Svaren ännu värre än väntat: ”Sjunkande skepp”.
Timplaner Maria Cronqvist, lärare på Dragonskolan och en av dem som planerade protesten mot de nya timplanerna i Umeå, kritiserade kommunen och gymnasiecheferna:– Lärare riskerar att bli utbrända!Här är hela hennes tal från demonstrationen.
Arbetsmiljö ”Vi ifrågasätter hur stort problemet är, slänger de prillor i taket?”.
Debatt Svarar Filippa Mannerheim: ”Riskerar underminera stödet eleverna har rätt till”.
Debatt Centerpartiet svarar Marcus Larsson om lobbyism och friskoleägare
Krönika Så fort jag kommer hem så händer något – jag transformeras till just den där föräldern.
Arbetsbelastning Koncernen går inte lärarna till mötes om reglerad undervisningstid.
Debatt Riksföreningen för skolsköterskor svarar Filippa Mannerheim om elevhälsan
Timplaner ”Det ger orimliga arbetsförhållanden och leder till onödig stress.”
Guider & tips ”Svenskan blir lidande – alla behöver utveckla sitt språk.”
Debatt ”Vårt kärnuppdrag att förmedla alla människors lika värde”
Timplaner Gymnasielärarna demonstrerar: ”Så orimligt och dåligt att det är provocerande”.
Krönika Vinstutredningens förslag borde varit på plats för 30 år sedan, skriver Per Kornhall.
Krönika ”Det behövs helt andra åtgärder som skulle kunna leda till hela klassrum av saliga korgossar.”
Debatt ”Spontanrasterna handlar inte om att hundratusentals elever drabbas av akut kissnödighet”.
Arbetsmiljö Fälldes i tingsrätten för brott mot grundlagen.