
Henrik Helmér är lärare i spanska, franska och samhällskunskap i Norrköping. Foto: Johan Strindberg
Formativ bedömning Med tolv års erfarenhet som gymnasielärare ser Henrik Helmér ett problem med formativ bedömning om fokus helt hamnar på lärarens ansvar.
Trender i skolan kommer och går. Det tycker Henrik Helmér, legitimerad i spanska, franska och samhällskunskap vid Norrköping fria läroverk, i grunden inte är konstigt:
– Skolan är en del av samhället och samhällsutvecklingen med olika strömningar och trender för till exempel förhållandet mellan lärare och elev. Skolan är ingen isolerad del.
Han tycker dock att det är intressant och viktigt att fundera över vad som är underliggande och varifrån trenderna kommer.
– Inget uppstår ur ett vakuum. Sedan är en del trender positiva och andra negativa på sikt.
Han skrev i en debattartikel att formativ bedömning förstärkts genom ett marknadsmässigt tänk i skolan. Även om det var sex år sedan han skrev artikeln, publicerad i Pedagogiska Magasinet, finns tankarna kvar.
Det finns en ängslighet från skolans sida att tala om elevers ansvar.
– Ja, för det här påverkar relationen lärare-elev och lägger ett ensidigt större ansvar för elevernas utveckling hos läraren, anser jag. Som att tala om ”Two stars and a wish”. Det står för mig för att linda in kritik i stället för att vara saklig och konstruktiv. Men eleverna behöver tränas i att bli bedömda. Annars får de en chock när de kommer till universitet och högskola, säger han som själv undervisar på högskoleförberedande program.
Använder du formativ bedömning?
– Det beror på hur man definierar formativ bedömning men jag är egentligen inte intresserad av etiketter. Jag lägger enorm kraft på återkoppling till mina elever, vilket jag enligt styrdokumenten ska göra. Jag vill ge tydlig och rak kritik.
Sedan är frågan om eleverna tar till sig det han säger eller skriver.
Henrik Helmér är lärare i spanska, franska och samhällskunskap i Norrköping. Foto: Johan Strindberg
– Det är mitt ansvar att stödja och hjälpa elevernas kunskapsutveckling. Men jag kan inte ta ansvar för vad eleverna tar åt sig av min återkoppling. De kanske inte förstår min återkoppling men då är det deras ansvar att fråga mig.
Han tycker att det är viktigt att förstå att formativ bedömning inte är en universallösning och att det blir ”oerhört ensidigt” om ansvaret helt läggs på läraren.
– Om ett problem ska lösas eller kartläggas i en verksamhet, så kan man inte utgå från att problemet bara finns på ett ställe eller hos en aktör. I skolans fall kan man inte utgå från att läraren har begått misstag när eleven får underkänt. Det kan vara lärarens ansvar, men det behöver inte vara det. Det är ologiskt att, som Skolverket och Skolinspektionen ofta gör, börja en kartläggning av en problematik genom att först bestämma sig för var problemet ligger. Det är ingen analys. Jag upplever att myndigheterna ofta ansvarsbefriar eleverna.
– Det finns en ängslighet från skolans sida att tala om elevers ansvar. Det kan tolkas som att lärare skyller ifrån sig på eleverna för till exempel elevernas studieresultat. Men jag anser att elever på gymnasiet alltid har ansvar för sina studier. Jag är däremot ansvarig för undervisningen. En elev som är 18 år gammal i årskurs tre har det hundraprocentiga ansvaret för sina studieresultat, medan jag har det hundraprocentiga ansvaret för undervisningen. Tyvärr skapar många lärare en gråzon mellan elevers och lärares ansvarsområden, vilket innebär att allt ansvar stjälps över på läraren. Jag har svårt för den logiken när det handlar om elever som är myndiga och som själva bär ansvaret för sina studier och sina slutbetyg.
Det faktum att formativ bedömning används i olika utsträckning på olika skolor tror han inte påverkar likvärdigheten.
– Jag ser inte att konflikten mellan formativ och summativ bedömning påverkar likvärdigheten. Skolresultaten har snarare slungats långt tillbaka i tiden på grund av det fria skolvalet. Det är ett experiment vi har här i Sverige som är unikt i världen, vi är helt ensamma om kombinationen med ohämmat fritt skolval och vinstdrivande skolor. Och inget annat land i världen har tagit efter oss.
Det är ett exepriment vi har här i Sverige som är unikt i världen, vi är helt ensamma om kombinationen med ohämmat fritt skolval och vinstdrivande skolor.
Han funderar kring varför frågan om formativ bedömning blivit så polariserad och ser tillbaka på sin egen lärarutbildning:
– Det var många föreläsare, och kurslitteratur, som polariserade mellan summativ och formativ bedömning redan då. Summativ bedömning beskrevs som bakåtsträvande. Till exempel påstods att poäng på ett prov inte säger något om vad eleven kan – vilket inte är sant. Påståendet var också att provförberedelser enbart handlar om ”korvstoppning” och att eleverna glömmer bort allt de har lärt sig dagen efter – vilket inte heller är sant.
Han ser parallellt en problematik kring att möjligheterna till fusk har ökat:
– Det finns många möjligheter för elever att fuska genom att plagiera från nätet vid inlämningsuppgifter, grupparbeten, redovisningar med mera. Det rättssäkra sättet att testa elevernas kunskaper, och göra en rättvis bedömning, är att de utför examinationer där läraren vet att de arbetar utan hjälpmedel – till exempel vid skriftliga prov. Följden av detta tycker han sig redan se, provskrivningar som en del av traditionell, summativ, bedömning är på väg tillbaka i skolan.
– Naturligtvis finns en mångfald av sätt i skolan som eleverna kan visa sina kunskaper på, men det viktiga är att läraren säkerställer att de har arbetat utan otillåtna hjälpmedel.
Henrik Helmér tycker det är synd att frågan polariserats.
– Det finns möjligheter att kombinera modellerna, summativa prov kan till exempel användas som en grund för att senare göra formativ bedömning.
Betyg Utredarens förslag riskerar att få negativa konsekvenser för lärarna.
Debatt ”Ge elever stöd – avvisa inte föräldrar som kämpar för sina barn”
Debatt ”Debatten om digitalisering i skolan allt mer ideologisk och onyanserad”
Debatt ”Eleverna och lärarna som får betala priset" visar var friskolornas prioriteringar ligger, skriver två fackliga ombud inom Academedia.
Debatt I Almegas värld får lärare och elever ta smällen – inte aktieägare eller lobbyister, skriver läraren Patrik Andersson.
Debatt Andreas Mörcks ”hot mot friskolor” är bara ren hushållning med skattebetalarnas pengar, skriver Linnea Lindquist.
Debatt ”Läraren har blivit den som ska verkställa andras önskemål”
Debatt Almega utbildning: ”Lärare och elever får betala priset med regeringens förslag.”
Friskolor Kommer höja kraven: ”Lycksökare som skadat branschen”.
Hoten mot lärarna Utfärdade skyddsstopp för att hindra aggressiv vårdnadshavare.
Debatt ”Skolorna skriker efter behöriga lärare – här sitter 30 akademiker och bara väntar på att få sätta igång.”
Debatt Läraren Carl Lindén uppmanar till åtgärder innan nya betygen införs.
Debatt ”Konsekvensen blir sönderstressade elever och lärare”
Krönika ”Jag förvånades över dessa trasselsuddar som ställde till med bråk precis innan vi skulle skiljas.”
Arbetsmiljö Rättsprocessen inte över – anställs ändå på utbildningsförvaltningen.
Debatt Ulrica Björkblom Agah manar lärare att sluta jaga bekräftelse och att lita på eleverna
Hoten mot lärarna Polisen ser ingen hotbild mot skola eller elever
Arbetsbelastning Det kan bli drabbat av förslagen i Bo Janssons utredning.
Debatt Läraren tvingas trolla när elever saknar grundläggande kunskaper
Debatt Barnläkaren Josef Milerad ser ett ruttnande system där elever far illa och lärare reduceras till handledare
Skolfinansiering Utredning föreslår avdrag på 6 procent av skolpengen till fristående skolor.
Krönika ”Vi vill också hetsäta choklad ibland – eller ta en snus för den delen – utan att kölhalas offentligt.”
Segregation Behövs ingen ny utredning för att hitta lösningen på problemet, enligt Olskog.
Friskolor Kommunerna ska få göra avdrag med 6 procent på friskolornas skolpeng.
Arbetsmiljö Anser att han saknade uppsåt och därför ska frikännas.
Studiero Siffrorna avslöjar – ”långvarig misshandel av skolan.”
Debatt Uppmanar föräldrar att agera: ”Fråga hur många barn det är i gruppen”
Debatt SKR och Academedia nobbar regleringar: ”Ömsesidigt gisslantagande”
Arbetsmiljö ”Man kan inte göra guld av kattskit”. Tre lärare om förslagens påverkan på arbetssituationen.
Krönika På lärarhögskolan förberedde ingen alls mig på att jag skulle behöva genomgå detta trauma var tredje år.
Krönika Vi vet att det är ett ensamjobb men när det blåser då behöver vi någon där, någon som är där för att var där för just oss.
Debatt Niels Paarup-Petersen presenterar rimliga förslag – men de räcker inte, skriver Marcus Larsson i en debattreplik.
Skolavslutning Vad står överst på önskelistan – och vad räknas som muta? ✓ ”Ska vara försiktig.”
Nedskärningar Svaren ännu värre än väntat: ”Sjunkande skepp”.
Timplaner Maria Cronqvist, lärare på Dragonskolan och en av dem som planerade protesten mot de nya timplanerna i Umeå, kritiserade kommunen och gymnasiecheferna:– Lärare riskerar att bli utbrända!Här är hela hennes tal från demonstrationen.
Arbetsmiljö ”Vi ifrågasätter hur stort problemet är, slänger de prillor i taket?”.
Debatt Svarar Filippa Mannerheim: ”Riskerar underminera stödet eleverna har rätt till”.
Debatt Centerpartiet svarar Marcus Larsson om lobbyism och friskoleägare
Krönika Så fort jag kommer hem så händer något – jag transformeras till just den där föräldern.
Arbetsbelastning Koncernen går inte lärarna till mötes om reglerad undervisningstid.
Debatt Riksföreningen för skolsköterskor svarar Filippa Mannerheim om elevhälsan
Timplaner ”Det ger orimliga arbetsförhållanden och leder till onödig stress.”
Guider & tips ”Svenskan blir lidande – alla behöver utveckla sitt språk.”
Debatt ”Vårt kärnuppdrag att förmedla alla människors lika värde”
Timplaner Gymnasielärarna demonstrerar: ”Så orimligt och dåligt att det är provocerande”.
Krönika Vinstutredningens förslag borde varit på plats för 30 år sedan, skriver Per Kornhall.
Krönika ”Det behövs helt andra åtgärder som skulle kunna leda till hela klassrum av saliga korgossar.”
Debatt ”Spontanrasterna handlar inte om att hundratusentals elever drabbas av akut kissnödighet”.
Arbetsmiljö Fälldes i tingsrätten för brott mot grundlagen.
Debatt ”Liberalerna och Socialdemokraterna måste hantera de osannolika meningsfränderna Sverigedemokraterna och Centerpartiet.”