
Henrik Helmér är lärare i spanska, franska och samhällskunskap i Norrköping. Foto: Johan Strindberg
Formativ bedömning Med tolv års erfarenhet som gymnasielärare ser Henrik Helmér ett problem med formativ bedömning om fokus helt hamnar på lärarens ansvar.
Trender i skolan kommer och går. Det tycker Henrik Helmér, legitimerad i spanska, franska och samhällskunskap vid Norrköping fria läroverk, i grunden inte är konstigt:
– Skolan är en del av samhället och samhällsutvecklingen med olika strömningar och trender för till exempel förhållandet mellan lärare och elev. Skolan är ingen isolerad del.
Han tycker dock att det är intressant och viktigt att fundera över vad som är underliggande och varifrån trenderna kommer.
– Inget uppstår ur ett vakuum. Sedan är en del trender positiva och andra negativa på sikt.
Han skrev i en debattartikel att formativ bedömning förstärkts genom ett marknadsmässigt tänk i skolan. Även om det var sex år sedan han skrev artikeln, publicerad i Pedagogiska Magasinet, finns tankarna kvar.
Det finns en ängslighet från skolans sida att tala om elevers ansvar.
– Ja, för det här påverkar relationen lärare-elev och lägger ett ensidigt större ansvar för elevernas utveckling hos läraren, anser jag. Som att tala om ”Two stars and a wish”. Det står för mig för att linda in kritik i stället för att vara saklig och konstruktiv. Men eleverna behöver tränas i att bli bedömda. Annars får de en chock när de kommer till universitet och högskola, säger han som själv undervisar på högskoleförberedande program.
Använder du formativ bedömning?
– Det beror på hur man definierar formativ bedömning men jag är egentligen inte intresserad av etiketter. Jag lägger enorm kraft på återkoppling till mina elever, vilket jag enligt styrdokumenten ska göra. Jag vill ge tydlig och rak kritik.
Sedan är frågan om eleverna tar till sig det han säger eller skriver.
Henrik Helmér är lärare i spanska, franska och samhällskunskap i Norrköping. Foto: Johan Strindberg
– Det är mitt ansvar att stödja och hjälpa elevernas kunskapsutveckling. Men jag kan inte ta ansvar för vad eleverna tar åt sig av min återkoppling. De kanske inte förstår min återkoppling men då är det deras ansvar att fråga mig.
Han tycker att det är viktigt att förstå att formativ bedömning inte är en universallösning och att det blir ”oerhört ensidigt” om ansvaret helt läggs på läraren.
– Om ett problem ska lösas eller kartläggas i en verksamhet, så kan man inte utgå från att problemet bara finns på ett ställe eller hos en aktör. I skolans fall kan man inte utgå från att läraren har begått misstag när eleven får underkänt. Det kan vara lärarens ansvar, men det behöver inte vara det. Det är ologiskt att, som Skolverket och Skolinspektionen ofta gör, börja en kartläggning av en problematik genom att först bestämma sig för var problemet ligger. Det är ingen analys. Jag upplever att myndigheterna ofta ansvarsbefriar eleverna.
– Det finns en ängslighet från skolans sida att tala om elevers ansvar. Det kan tolkas som att lärare skyller ifrån sig på eleverna för till exempel elevernas studieresultat. Men jag anser att elever på gymnasiet alltid har ansvar för sina studier. Jag är däremot ansvarig för undervisningen. En elev som är 18 år gammal i årskurs tre har det hundraprocentiga ansvaret för sina studieresultat, medan jag har det hundraprocentiga ansvaret för undervisningen. Tyvärr skapar många lärare en gråzon mellan elevers och lärares ansvarsområden, vilket innebär att allt ansvar stjälps över på läraren. Jag har svårt för den logiken när det handlar om elever som är myndiga och som själva bär ansvaret för sina studier och sina slutbetyg.
Det faktum att formativ bedömning används i olika utsträckning på olika skolor tror han inte påverkar likvärdigheten.
– Jag ser inte att konflikten mellan formativ och summativ bedömning påverkar likvärdigheten. Skolresultaten har snarare slungats långt tillbaka i tiden på grund av det fria skolvalet. Det är ett experiment vi har här i Sverige som är unikt i världen, vi är helt ensamma om kombinationen med ohämmat fritt skolval och vinstdrivande skolor. Och inget annat land i världen har tagit efter oss.
Det är ett exepriment vi har här i Sverige som är unikt i världen, vi är helt ensamma om kombinationen med ohämmat fritt skolval och vinstdrivande skolor.
Han funderar kring varför frågan om formativ bedömning blivit så polariserad och ser tillbaka på sin egen lärarutbildning:
– Det var många föreläsare, och kurslitteratur, som polariserade mellan summativ och formativ bedömning redan då. Summativ bedömning beskrevs som bakåtsträvande. Till exempel påstods att poäng på ett prov inte säger något om vad eleven kan – vilket inte är sant. Påståendet var också att provförberedelser enbart handlar om ”korvstoppning” och att eleverna glömmer bort allt de har lärt sig dagen efter – vilket inte heller är sant.
Han ser parallellt en problematik kring att möjligheterna till fusk har ökat:
– Det finns många möjligheter för elever att fuska genom att plagiera från nätet vid inlämningsuppgifter, grupparbeten, redovisningar med mera. Det rättssäkra sättet att testa elevernas kunskaper, och göra en rättvis bedömning, är att de utför examinationer där läraren vet att de arbetar utan hjälpmedel – till exempel vid skriftliga prov. Följden av detta tycker han sig redan se, provskrivningar som en del av traditionell, summativ, bedömning är på väg tillbaka i skolan.
– Naturligtvis finns en mångfald av sätt i skolan som eleverna kan visa sina kunskaper på, men det viktiga är att läraren säkerställer att de har arbetat utan otillåtna hjälpmedel.
Henrik Helmér tycker det är synd att frågan polariserats.
– Det finns möjligheter att kombinera modellerna, summativa prov kan till exempel användas som en grund för att senare göra formativ bedömning.
Debatt ”Skärp er, SKR”, skriver Sveriges Lärarstudenters ordförande Adam Kedert.
Replik ”Likvärdighet kräver mer än kompetenta lärare”.
Debatt Regeringen kommer med elva förslag på bättre skola – läraren ser två förslag som saknas.
Debatt En lärare i New York fick ett tackbrev – har påverkat tusentals elever.
Debatt En av granskarna rider ut till försvar för texttriangeln.
Debatt ”Det handlar inte om att välja politisk sida. I alla krig finns det bara en sida, det är barnens”
Debatt ”I 79 kommuner har antalet elever i anpassad grundskola ökat med 100 procent”.
Debatt Betygsforskaren: ”Normrelaterade uppgifter och digital rättning ska avvisas”.
Förskola Tillfällig lösning på vikariebristen: ”Rätt organiserat kan det fungera utmärkt.”
Debatt ”Elevernas utbildning till entreprenörer beroende av regionerna.”
Debatt ”Påståendet att vi står för att 'handskrift och stavning ska prioriteras' vittnar om okunskap.”
Arbetsmiljö Här kan all tid som inte är ren undervisningstid användas som vikariat.
Hök25 Sveriges Lärares manifestation för regleringar: ”Folk ska orka jobba som lärare”.
Krönika Filippa Mannerheim: För SJÄLVKLART måste ett yrke ha ramar!
Debatt Uppropet: Därför ska du engagera dig.
Debatt ”Bristen på stöd, åratal av nedskärningar och politisk tafatthet har gått för långt”.
Hök25 Gruppledaren i SKR vill se regleringar i nya avtalet med lärarna.
Hök25 Avtalsstriden – manifesterar för regleringar: ”Politiker måste ta ansvar.”
Debatt ”Brist på respekt gäller inte bara elever, utan även vårdnadshavare”, skriver läraren Per Stiller.
Arbetsbelastning Pontus Bäckström: ”Etisk stress när elevbehov inte kan tillgodoses i ordinarie helklass”.
Debatt ”Om vi vill främja barns skrivande behöver vi broar mellan forskningsperspektiv – inte murar”
Läs och skriv Agneta Gulz skarpa ord om digital skrivträning.
Krönika ”Rektor Kaj – ett under av tålamod”, skriver Maria Wiman om Uppdrag gransknings ”Gängskolan”.
Debatt Lärarstudenten till SKR: ”Lärare det är det jag vill arbeta med resten av mitt liv”.
Hök25 Sveriges Lärare röstade nej till SKR:s nya slutbud: ”Frustrerande”.
Undervisning Lärarstiftelsens fokus: Frågor som handlar om undervisningen.
Fackligt ”Skapar stor oro för våra medlemmar”.
Hoten mot lärarna ”Vi vägrar vänja oss vid att rädsla blir en del av vårt arbetsliv”
Hoten mot lärarna Lärare och annan skolpersonal vittnar om att lärare och annan skolpersonal är rädda för att ingripa.
Jag är lärare Elina Larsson, lärare i hem- och konsumentkunskap, om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Vi lärare Ökar satsningen: ”En blandning av vetenskap och beprövad erfarenhet”.
På djupet Här är förslagen som Sveriges Lärares ordförande saknar i utredningskavalkaden.
Forskning Läraren Maja Sundqvist tar avstamp i forskningen när hon undervisar. ✔ Lärarens och forskarens tips.
På djupet Skolministern är fast besluten om att förändra svenska skolan.
På djupet Så här blir den nya skolan – om utredarna får som de vill.
Behörighet ”Behörigheten ska vara en faktor när det avgörs hur stort bidrag en huvudman kan få”.
Krönika ”Om jag fick välja skulle sådana där åsiktspaneler ryka dit pepparn växer.”
Debatt Lärarstudenten Josefine Svärd skriver om en skola som blir mer auktoritär: ”En tyst klass inte nödvändigtvis en trygg klass”.
Debatt Sökes: Bibliotekarie med ansvar för 2 000 elever – ”Sluta se skolbibliotekarier som glada bokälskare”.
Mentorskap Läraren om avlastningen: ”Jag har över 300 elever så jag har att göra ändå.”
Mentorskap Därför införde Norrevångsskolan i Eslöv heltidsmentorer.
Krönika ”Terminen har varit en golgatavandring – men nu skola vi hava lov”.
Hök25 Nytt steg i avtalsrörelsen – men: ”Vi står fortfarande långt ifrån varandra”.
Arbetsmiljö Slöjdläraren Eva Söderberg om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Ledare "På framtida generationers utbildning kan det sparas och snålas – det gör liksom inget.”
Porträtt Anna Sterlinger Ahrling och Philip Hjalmarsson om lärarlivet efter poddsuccén.
Debatt ”Ingen algoritm eller nationella prov kan ersätta lärarens förmåga”.
Arbetsbelastning ”Hoppas Skolinspektionen biter dem i ändan”.
Elevhälsa Fredrik Sandström positiv till förändringarna – men ser ett kvardröjande mörkt moln.
Våld i skolan Läraren Paul Carlbark har sökt 150 jobb – misstänker att han blivit svartlistad.