
Simon Sandström och Olivier Lukunku pratar om hur ett bra arbetstidsschema ska vara uppbyggt.
Arbetstid
Arbetstidsschemat påverkar din arbetssituation under läsåret väldigt mycket. Du behöver ett välplanerat schema för att kunna göra ett bra arbete och ha en bra arbetsmiljö, säger Simon Sandström.
Som huvudskyddsombud har Simon Sandström sett många scheman med brister. Han tycker därför att man ska gå igenom sitt schema noggrant i början av läsåret.
– Det är ofta lättare att få igenom nödvändiga förändringar i början av läsåret än mitt i en termin.
Många gånger får lärare scheman som bara visar veckans lektioner, men det är viktigt att ditt arbetstidsschema visar allt som sker regelbundet under din reglerade arbetstid.
Hur ska då arbetstidsschemat vara uppbyggt för att fungera bra i praktiken? Simon tipsar om vad du behöver hålla koll på:
Vanligtvis slår arbetsgivaren fast start- och sluttid för din arbetsdag. Om du har ferietjänst markerar detta den reglerade arbetstiden. Det är viktigt att starttiden inte sätts för kort inpå att dagens första lektion startar.
– Om första lektionen börjar klockan 8.10 sätter arbetsgivare ofta 8.00 som starttid, men det är på tok för sent, tycker jag. Mer rimligt är att sätta den till senast 7.45, så att du hinner ta fram allt och se vilka elever som är frånvarande. Annars kommer du ändå att behöva vara på jobbet innan din reglerade arbetstid börjar, och det är inte rätt.
– Den reglerade arbetstiden kan inte heller sluta samtidigt som sista lektionen slutar. Det behöver finnas minst 15 minuter inlagda efteråt så att du hinner plocka undan och fånga upp frågor från elever och kollegor.
Under arbetsdagen behövs tillräckligt med tid mellan lektionerna så att du hinner göra i ordning lektionssalen, släppa in och ut elever och förflytta dig om du ska till en annan sal.
– Du ska givetvis inte behöva springa mellan lektionssalarna, utan måste hinna andas, dricka vatten eller kanske dokumentera något. Det är jätteviktigt med små andhämtningspauser under dagen, så schemat får inte vara alltför kompakt.
Även om du är kvar i samma klassrum med samma elever men ska växla ämne behövs tid mellan lektionerna.
– Jag har sett scheman där låg- och mellanstadielärare har en lektion matematik som slutar klockan 13.00 och sedan en lektion svenska som börjar 13.00. Det fungerar inte i praktiken. Det behöver vara minst 10 minuter emellan, helst mer. Annars förlorar ni mycket lektionstid.
Ett väldigt vanligt problem är att lärare inte får ut tillräckligt långa raster, trots att arbetsmiljölagen är tydlig: efter högst fem timmars arbete har du rätt till en ordentlig rast. Rasten ska enligt praxis på svensk arbetsmarknad vara minst 30 minuter. Den räknas inte som arbetstid och du kan lämna arbetsplatsen och stänga av telefonen om du vill.
Om äter du pedagogisk lunch med eleverna räknas det som arbetstid. Du ska då ha din egen rast före eller efter den pedagogiska lunchen.
Tänk på att du ska hinna vara ledig i minst 30 minuter under din rast. Innan rasten börjar ska du alltså ha hunnit få ut eleverna och lämnat eventuellt material. På samma sätt behöver du ha tid efter din rast för att ställa i ordning lokalen och släppa in eleverna. Det innebär att utrymmet i schemat behöver vara längre än 30 minuter.
– 30 minuters rast ska vara 30 minuters lugn och ro. Det blir det inte om en lektion slutar klockan 12.00 och en annan börjar 12.30. Ett sådant schema kan leda till att man bara får ut 10–15 minuter rast. Det här är något skolledningen behöver tänka på redan i sina schemaläggningsprinciper.
Simon Sandström och Olivier Lukunku pratar om hur ett bra arbetstidsschema ska vara uppbyggt.
Utöver rast har du enligt arbetstidslagen rätt till kortare pauser under arbetsdagen så att du till exempel kan ta en kopp kaffe i personalrummet. Pauser räknas in i din arbetstid. Din arbetsgivare ska organisera arbetet så att du har möjlighet att ta de pauser som behövs.
– Det är under rasterna och pauserna man kan ha lite trevliga samtal med sina kollegor. Även om man ofta pratar jobb blir det en annan miljö där man kan skratta tillsammans och diskutera. Det är viktig tid där man kan prata av sig och lätta sitt hjärta kring saker som hänt.
Om det är svårt att ta pauser under dagen ska de schemaläggas. Läraryrket är ett sådant yrke där pauser ofta behöver planeras in i schemat. Annars är risken stor att du inte får de pauser du enligt lag har rätt till.
Om du har ferietjänst ska delar av förtroendetiden användas till för- och efterarbete, men det måste även finnas utrymme för visst för- och efterarbete under den reglerade arbetstiden. Det behöver därför finnas regelbunden, sammanhängande planeringstid inlagd i ditt arbetstidsschema.
Om din arbetsgivare ber dig att hoppa in för en sjuk kollega under planeringstid som du har inlagd i ditt schema, behöver du förklara vilka konsekvenser det får. Berätta vilka arbetsuppgifter du hade tänkt göra och att du inte kommer att hinna med dem om du ska vikariera. Du kanske till exempel inte hinner få klart din lektionsplanering. Om du och arbetsgivaren då tillsammans gör bedömningen att du behöver skjuta på arbetsuppgiften till efter din reglerade arbetstid ska du kompenseras med övertidsersättning. Tänk på att ni behöver vara överens om detta i förväg.
– Täck inte upp för kollegor om tiden inte kan ersättas, är mitt råd. Det kan bli ett stort problem på skolor med hög frånvaro där lärarna får hoppa in mycket för varandra. Här måste vi lärare vara modiga och stå upp för vår profession. Går vi in för kollegor när vi egentligen skulle ha planerat vår undervisning kan vi inte utföra ett bra uppdrag.
Fyll även i alla andra arbetsuppgifter som du förväntas utföra under den reglerade arbetstiden i ditt schema, som pedagogiska måltider och möten. Det är viktigt att du synliggör alla sådana arbetsuppgifter.
– Värt att tänka på är att om arbetsgivaren lägger in väldigt mycket konferenstid får lärarna lätt för lite tid för andra arbetsuppgifter.
Det måste även finnas tillräckligt med luft i ditt schema för att hantera oförutsedda händelser, som att reda ut konflikter och ringa vårdnadshavare. Ditt schema ska därför inte vara för kompakt från början.
Om du upptäcker brister i ditt schema som du inte själv kan rätta till ska du börja med att tala med din arbetsgivare. Ofta går det att hitta lösningar när man påpekar problemen. Får du inte gehör från arbetsgivaren kan du vända dig till Sveriges Lärares skyddsombud på din skola som kan hjälpa dig vidare.
Simon Sandström har hjälpt många medlemmar i olika arbetstidsfrågor, och han vill uppmuntra alla lärare att stå upp för sin egen och sina kollegors arbetsmiljö.
– Det är lätt att känna att man måste ”ställa upp” för skolan för att det ska fungera, men det här handlar inte om att ställa upp, det handlar om dig själv och din arbetssituation. Man måste tänka på sig själv också. Det kan kännas svårt och man kan känna sig besvärlig, men det är viktigt att man vågar göra det. Om du mår bra och kan ge en bra undervisning mår även eleverna bra, så alla vinner på en bra arbetsmiljö.
LÄS MER:
Kaos när lärarna saknar schema till skolstarten
Maria Wiman: Jag önskar att varje nytt schema inte var ett lotteri
Replik Debatten om lärares relationer till eleverna fortsätter att dela kåren
Debatt Debatten om relationer: ”Vi behöver sluta låtsas att det finns en polarisering”
Debatt Han vill se specialdidaktik i alla klassrum.
Debatt ”Gillar man inte en viss lärare finns det en tendens att man beter sig dåligt”
Debatt ”Att prata om goda relationer istället för god undervisning är typiskt svenska skolan”
Debatt Kritiken: Malmö stad spärrar sociala medier på skoldatorn – även på fritiden
Aktuellt Vann priset för Årets dokumentärprogram
Debatt Två lärare i klassrummet lönar sig, skriver rektor Eva Myrehed Karlsson.
Avtalsrörelse 20 000 medlemmar i Sveriges Lärare inväntar nytt avtal.
Debatt ”Många lärare brottas med att uppnå en hög pedagogisk kvalitet”
Debatt Därför har debatten som ifrågasätter vikten av relationsbyggande i skolan dragit igång.
Replik Specialpedagogen Olga Victorsdotter-Sapkina svarar Linnea Lindquist om hur elever lär sig.
Debatt Sveriges Lärarstudenter kritiserar marknadsskolan i ny kampanj
Replik Linnea Lindquists svar till Per Kornhall om relationer: ”En sådan skola vill jag ha”.
Krönika ”Visst kan man lära ut utan goda relationer. Men hur mycket, till vilken nytta och vilken sorts kunskap blir det?”
Friskolor ”Överskott handlar om trygghet för de anställda” säger vd Marcus Strömberg.
Fritidshem Incidenten blev startskott för debatt om arbetsmiljön i fritidshem.
Krönika ”Ge blanka fasen i att lägga ner skolor – ett gyllene tillfälle att låta allt få lösa sig självt.”
Krönika ”Fixeringen är både enfaldig och skadlig.”
Betyg För första gången är pojkarna bättre i matematik.
Jag är lärare Maria Lindqvist om varför hon är lärare – och vad hon skulle göra om hon var skolminister för en dag.
Slutreplik ”Används för att skapa två läger – de goda och de onda”
Debatt Biblioteksutvecklaren Magdalena Ivarsson ser ingen brist på bibliotekarier till skolorna.
Friskolor Trots ökat elevunderlag – här tappar friskolorna elever.
Debatt Inför mötet med skolministrarna Lotta Edholm och Simona Mohamsson: ”Räcker inte med dialog”.
Forskning Maria och hennes ämneslag tar hjälp av forskning för att utveckla sin läsundervisning. ”Vi har höjt nivån”.
Krönika ”I en drömvärld slipper lärare gå hem på kvällen med dåligt samvete skavande i bröstet.”
Debatt Martin Karlberg: ”Bekymmersamt – om skolledare bortser frånrobusta forskningsresultat"
Porträtt Ola Helenius är ledande inom utvecklingen av såväl matematikundervisning som vindsurfingbrädor.
Reportage När många lärare väljer att lämna skolan så gör Göran Hellmalm tvärtom.
Behörighet Rekordstor andel lämnade läraryrket under 2024.
Guider & tips Sexologen Kalle Norwald om hur man avväpnar elever och ”förbjudna” ord.
Krönika Tänk om det är själva skolan som ställer alltför höga krav på kognitiva färdigheter i en alltför avancerad miljö?
Arbetsmiljö Läraren Eva Löfqvist har svårt att följa läroplanen när klasserna växer.
Arbetsrätt Ny dom i Arbetsdomstolen: Diskriminering. ”En riktig upprättelse.”
Debatt ”Det krävs lärarexamen för att antas till specialpedagogprogrammet” skriver Vivianne Arnell
Debatt ”Lyssna på oss som arbetar i skolan varje dag” skriver specialpedagogen Tina Trollefur
Debatt Alla elever ska få hjälp innan frånvaron blir omfattande, skriver Andrea Hedin (M).
Debatt De listar skolans problem: ”Makabert skylla på specialpedagogerna”
Granskning Vi Lärare granskar: Hundratals skolor kan försvinna med minskade elevkullar.
Granskning Här förväntas flera grundskolor läggas ner under de närmaste åren.
Arbetsbelastning Inför hotet: ”Kommunen borde passa på att få ner barngrupperna.”
Granskning Vinsten: Ökad lärarbehörighet och kvalitet i undervisningen.
Granskning Friskolorna kritiska till förslagen: ”Till papperskorgen.”
Friskolor Kommunen varnar för negativa konsekvenser.
Debatt Betygsutredaren Magnus Henrekson svarar på kritiken mot nya betygssystemet.
Debatt Debattören Kari Parman vill se ett slut för vinstdrivande skolor.
Förskola Ingrid Pramling Samuelsson om fallgropar som mobiltelefoner, jobbmöten och relationer.
Slutreplik Oscar Björk: ”Ett barn lär sig inte att förstå en text bara genom att ljuda orden”.
Arbetsmiljö Läraren Elle Hellman i kampen för resurser till skolan: ”Jag kommer kriga tills jag dör”.