
I det lilla klassrummet arbetar de två elever som går på skolakuten vid Vi Lärares besök. Foto: Carl Sandin/Bildbyrån
På akutskolan Elevator i Göteborg får de stökigaste och våldsammaste eleveran en ny chans. Foto: Carl Sandin/Bildbyrån
Elevhälsa
I en gammal direktörsvilla i östra Göteborg får kommunens stökigaste och våldsammaste elever en ny chans. Tre lärare har 20 arbetsdagar på sig att reparera havererade skolgångar.
– Vi är inte en isolerad period utan som en brygga tillbaka, säger Johanna Sundfeldt, lärare på skolakuten Elevator.
I en gulputsad byggnad nära judiska begravningsplatsen erbjuder Göteborgs stad maximalt sju elever åt gången en nystart i skolan.
– Alla elever har möjlighet att lyckas, det är upp till vuxenvärlden att anpassa så att det fungerar. Vi måste hitta nycklarna, säger samordnaren och beteendevetaren Fredrik Karlsson.
Skolakuten Elevator har funnits sedan april 2019, men 2022 var första året i full skala på grund av pandemin.
Utöver statsbidrag lägger huvudmannen runt fyra miljoner kronor om året på Elevator. Nytt i år är att regeringen avsatt ett statsbidrag särskilt riktat till både nya skolakuter och de tre som redan finns, utöver den i Göteborg även två i Stockholm.
Avsikten med Elevator är att slussa eleverna tillbaka till sin gamla skola, eller att hitta en ny – kanske i ett mindre sammanhang.
I det lilla klassrummet arbetar de två elever som går på skolakuten vid Vi Lärares besök. Foto: Carl Sandin/Bildbyrån
Orsaken till en placering är oftast att eleven saboterat studieron under lång tid, eller gjort sig skyldig till en allvarlig incident. Det kan vara misshandel, det kan vara sexualbrott.
En placering på akutskola är den näst tuffaste disciplinära åtgärden i Sverige, innan avstängning och när eleven väl placeras på Elevator har personalen fyra veckor, tjugo arbetsdagar, på sig.
– Vi startar med en studieplanering där vi frågar eleven vilka ämnen den gillar, vad som är svårt och varför. Vi brukar kartlägga elevens bild av skolan, det är bra information för hemskolan vad som fungerar och inte fungerar. Förhoppningen är att det inte ska bli en incident igen, utan att det ska bli bättre när de kommer tillbaka, säger Paula Brusk Jahn, lärare i svenska och engelska.
Skolenheten är inrymd i den gamla chefsbostaden på det före detta fängelseområdet.
Lokalen är noga utvald, bortom de utsatta områdena, utan någon högstadieskola i den omedelbara närheten.
I mjukt målade rum tar tre lärare, en kurator och samordnaren Fredrik Karlsson emot max sju elever åt gången, mellan årskurs 6 och årskurs 9. Majoriteten är pojkar.
Det lilla klassrummet har flyttbara moduler, stoppade skärmar som just nu helt och hållet döljer en av de två elever som för tillfället är placerade på skolakuten.
– Det här är våra elever, de har rätt till undervisning. När de kommer till oss är det en ny miljö, nya lärare. Och vi har en tro på att det händer något positivt med eleverna under tiden de är här, säger Johanna Sundfeldt, lärare behörig i SO, svenska och svenska som andraspråk.
Lärarna Johanna Sundfeldt och Paula Brusk Jahn jobbar på akutskolan elevator. Foto: Carl Sandin/Bildbyrån
Med sig har barnen en planering från hemskolan, och de får undervisning av behöriga lärare i samtliga teoretiska ämnen.
– Eleven ska följa skolans planering, men ofta har vi även interna mål, till exempel att de ska få nya strategier för att hantera sin sociala miljö. Det kan handla om studiemiljö eller sociala strategier, säger Paula Brusk Jahn.
Vårdnadshavarna får dagliga sms om elevens framgångar. För många är det första gången de hör något positivt om sitt barn.
För lärarna innebär det ett intensivt arbete, samma vecka som de avslutar med några elever ska de påbörja ett nytt skolliv för några andra.
Då är det lilla kollegiet en fördel.
– Man kommer varandra väldigt nära. Det finns en trygghet i det och vi läser av varandra väldigt bra. Jag vet nästan allt om vad Paula står för och har för värdegrund och hur hon jobbar och varför. Jag lär mig jättemycket, samma med kuratorn, säger Johanna Sundfeldt.
Informationstavlan på elevator. Foto: Carl sandin/Bildbyrån
När placeringen löpt ut gör arbetsgruppen en utvärdering tillsammans med eleven, både av planeringen och av elevens insatser.
Tjugo dagar låter lite.
– Man hinner mycket mer än man tror. Vi är väldigt bra på att snabbt få en allians med eleverna, de känner att vi är här för att hjälpa och inte för att döma. Och de får med sig mer än ämneskunskaperna eftersom vi kan lägga ner tid och det är väldigt intensivt, säger Paula Brusk Jahn.
Samordnaren och beteendevetaren Fredrik Karlsson. Foto: Carl Sandin/Bildbyrån
Ännu längre tid är inte automatiskt bättre, menar samordnaren och beteendevetaren Fredrik Karlsson.
– Då blir det inte en punktinsats. Nästan alla barn säger när de slutar att de vill vara kvar längre. Men skolan ser inte ut så här och de allra flesta har möjligheten att lyckas i en vanlig skola och då ska de gå där, säger han.
Skolhunden Semla gör honom uppmärksam på att det är dags att gå och hämta lunch till personal och elever, precis som hon brukar.
Innan eleverna börjar på Elevator genomför arbetsgruppen även en riskbedömning tillsammans med personal från hemskolan. Till exempel är det viktigt att barn från rivaliserande kriminella gäng inte placeras samtidigt.
Teamet jobbar med lågaffektivt bemötande – att förutse situationer och aldrig trappa upp dem – och hittills har lärarna sluppit incidenter med hot och våld. Samtliga i personalen har också gått Rädda barnens traumautbildning.
Till Elevator kommer elever från alla delar av stan, från alla socioekonomiska grupper.
– Med väldigt olika problematik. Men på ett eller annat sätt så upplever de inte kontroll över sin situation, på olika områden. Men här får de börja lyckas, oavsett om det gäller de sociala kontakterna eller studierna får de tillbaka en känsla av kontroll. Som helklasslärare så kanske du kan ana, men vet inte riktigt vad du ska sätta in, säger Johanna Sundfeldt.
Under 2022 kom och gick 46 elever.
– Allt tyder på att de blir fler i år, säger Fredrik Karlsson, innan han försvinner med Semla.
Akutskolan elevator i Göteborg. Foto: Carl Sandin/Bildbyrån
Det händer att elever kommer tillbaka.
– Vi måste hela tiden tänka på att eleven ska tillbaka till hemskolan och vi ska se till att eleven håller kontakt med hemskolan, vi är inte en isolerad period utan som en brygga tillbaka, säger Johanna Sundfeldt.
Hur det går för dem efter placeringen på Elevator vet personalen sällan något om. Någon gång kommer nya elever från samma hemskola, och det finns möjlighet att fråga.
– Vi har pratat mycket om det, vad syftet skulle vara med återkoppling. Vi har inte landat i något, säger Paula Brusk Jahn.
Källa: Skolverket
Elevernas svårigheter varierar, men hemskolornas svårigheter är en och samma.
– De stora skolorna är extremt svåra miljöer för barn och vuxna, och där finns inte så många vuxna som där borde. Lärare blir sjuka, det saknas vikarier, det skapar otrygghet. Ju större klasser, skolor, fler barn – desto fler placeringar på Elevator, säger Fredrik Karlsson.
Åsa Fahlén.
Sveriges Lärares ordförande Åsa Fahlén säger att akutskolorna är en bra lösning för elever som inte kan vistas i vanliga klassrum – och för deras lärare.
– Men det vi ser nu är att man skär ner på elevassistenter, lärarassistenter, elevhälsa. Lärarna får fler barn i klassen och i barngruppen. Möjligheten att fånga upp och se varje elev minskar – och det drabbar elever med störst behov. Antalet elever som är i behov av akutskolor skulle förmodligen minska med större bemanning, fler speciallärare i den vanliga skolan, säger Åsa Fahlén.
Den reguljära skolan saknar enligt Sveriges Lärare 12 miljarder för 2023, 16 miljarder för 2024 och på Elevator gör personalgruppen sig redo för att ta emot fler elever.
Regeringens nya statsbidrag innebär att Skolverket betalar ut totalt 38 miljoner kronor till huvudmän som vill starta eller fortsätta driva akutskolor. Totalt har 51 kommuner och fyra fristående huvudmän beviljats anslag för 2023.
Källa: Skolverket
LÄS MER: Skolministern: Svensk skola är dålig på tidiga insatser
Debatt Ulrica Björkblom Agah manar lärare att sluta jaga bekräftelse och att lita på eleverna
Hoten mot lärarna Polisen ser ingen hotbild mot skola eller elever
Debatt Läraren tvingas trolla när elever saknar grundläggande kunskaper
Debatt Barnläkaren Josef Milerad ser ett ruttnande system där elever far illa och lärare reduceras till handledare
Krönika ”Vi vill också hetsäta choklad ibland – eller ta en snus för den delen – utan att kölhalas offentligt.”
Debatt Uppmanar föräldrar att agera: ”Fråga hur många barn det är i gruppen”
Debatt SKR och Academedia nobbar regleringar: ”Ömsesidigt gisslantagande”
Krönika Vi vet att det är ett ensamjobb men när det blåser då behöver vi någon där, någon som är där för att var där för just oss.
Debatt Niels Paarup-Petersen presenterar rimliga förslag – men de räcker inte, skriver Marcus Larsson i en debattreplik.
Timplaner Maria Cronqvist, lärare på Dragonskolan och en av dem som planerade protesten mot de nya timplanerna i Umeå, kritiserade kommunen och gymnasiecheferna:– Lärare riskerar att bli utbrända!Här är hela hennes tal från demonstrationen.
Debatt Centerpartiet svarar Marcus Larsson om lobbyism och friskoleägare
Krönika Så fort jag kommer hem så händer något – jag transformeras till just den där föräldern.
Arbetsbelastning Koncernen går inte lärarna till mötes om reglerad undervisningstid.
Timplaner ”Det ger orimliga arbetsförhållanden och leder till onödig stress.”
Guider & tips ”Svenskan blir lidande – alla behöver utveckla sitt språk.”
Debatt ”Vårt kärnuppdrag att förmedla alla människors lika värde”
Timplaner Gymnasielärarna demonstrerar: ”Så orimligt och dåligt att det är provocerande”.
Krönika Vinstutredningens förslag borde varit på plats för 30 år sedan, skriver Per Kornhall.
Krönika ”Det behövs helt andra åtgärder som skulle kunna leda till hela klassrum av saliga korgossar.”
Debatt ”Spontanrasterna handlar inte om att hundratusentals elever drabbas av akut kissnödighet”.
Arbetsmiljö Fälldes i tingsrätten för brott mot grundlagen.
Debatt ”Liberalerna och Socialdemokraterna måste hantera de osannolika meningsfränderna Sverigedemokraterna och Centerpartiet.”
Debatt ”Anpassningar är ingen abstrakt fråga – det handlar om elevernas chans att lära sig”.
Ledare ”Nu ökar vi trycket på regeringen att införa statliga regleringar.”
Debatt Läraren Markus Åkesson får en klump i magen när hans egna barn ska börja skolan.
Yrkesutbildning Yrkesläraren om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Porträtt Vad döljer sig bakom en till synes helt vanlig lärare på Gotland?
Krönika ”Det heter glädjebetyg av en anledning – alla inblandade blir glada.”
Skolpolitik Socialdemokraternas nya skolpolitik öppnar för regleringar av undervisningstiden.
Arbetsmiljö Efter den fällande domen höjs krav på att Stockholms stad avskedar Engelbrektskolans rektor.
Krönika ”Vi måste på riktigt hjälpa varandra att sätta gränser – vilken annan yrkeskår skulle hålla på så här?”
Krönika ”Lösningen är alldeles komplett gratis!! Magi! Trolleri! Haveri!”
Föräldrakrav Kan straffas med böter eller fängelse i upp till sex månader.
Betyg Sveriges Lärares jurister och experter reder ut.
Hök25 Centerpartiet: ”När regeringen vill ha ändringar i avtalsrörelser får den också betala för detta”.
Arbetsmiljö Läraren efter domen: ”Jag är så lättad, det är så skönt att han blev dömd.”
Arbetsmiljö Rektorn riskerar dryga böter: ”Bevisningen är stark.”
Arbetsmiljö Utredaren: "Olämpliga personer tillåts arbeta nära barn och unga i skolan”.
Betyg Hotfulla mejl, drev på sociala medier och rädsla för att förlora jobbet ledde till sjukskrivning.
Hök25 ”Dessa framtida förhandlingar mycket väl kan sluta med att ingenting händer”
Arbetsbelastning Har listat sådant som lärare hanterar utöver sin undervisning – så mycket tjänar de.
Undervisning ”Arbetet med skolutveckling kommer att rinna ut i sanden”
Debatt ”Kampen för framtidens skola börjar i de yngsta barnens vardag”.
Krönika ”Gud skapade världen på sex dagar och på den sjunde dagen skapade han bedömningen.”
Debatt ”Dagens lärare drivs av samma starka vilja att göra skillnad i klassrummet – nu som då”.
Friskolor Sju av tio av gymnasieskolorna med mest rapporterad frånvaro är friskolor.
Gymnasieskola Vi Lärare har listat 892 gymnasieskolor – värst drabbas friskolorna.
Vi lärare Fredrik Öhlander kammade hem Fackförbundspressens journalistpriser.
Krönika ”Man måste känna sig som gud fader själv.”
Lärarlegitimation Skolverket kontrollerar inte registerutdrag – olämpliga att undervisa kan bli legitimerade.