Eva Bida med sin klass under esan till Kenya. Foto: Privat
Till startsidan
”Det finns verktyg som alla borde ha tillgång till”, säger läraren Eva Bida som tilldelats Guldäpplet 2023. Bilderna från resan med klassen till Kenya. Foto: Bo Helmersson och privat
Digitala verktyg
Hon fick Sveriges finaste pris för sitt sätt att använda IT i undervisningen.
Men årets Guldäppletvinnare använder lika gärna papper och penna.
– Tekniken får inte bli ett självändamål. För vissa elever är det bättre med analoga verktyg, säger läraren Eva Bida.
Om eleverna har svårt att sitta still – låt dem röra på sig. Södertäljeläraren Eva Bidas är säker på sin sak.
– Bästa sättet att få elever att tappa lusten och kreativiteten är att ge dem en text och ett papper med instuderingsfrågor. Gång på gång – i alla ämnen. Tyvärr alldeles för vanligt.
Eva Bidas är förstelärare i idrott och hälsa på yrkesgymnasiet Torekällgymnasiet i Södertälje. Och lärare på Barn- och fritidsprogrammet. Och på vård- och omsorgsprogrammet. Och i Naturkunskap.
– Jag arbetar också på deltid som IKT-pedagog (informations- och kommunikationsteknik) för samtliga gymnasieskolor i Södertälje kommun där jag bland annat driver den gymnasiegemensamma IKT-gruppen samt utvecklar den digitala undervisningen på gymnasierna.
Ja, hon har en egen diagnos: Adhd och autism.
– Jag fick veta det för ett par år sedan. Diagnoserna kompletterar varandra. Adhd ger mig energin och idéerna och autismen är en broms som skapar ordning och reda. När jag själv gick i skolan fick jag utveckla egna sätt för att studera. I Södertälje är utmaningarna stora men samtidigt satsas det väldigt mycket på att lösa det. Det passar mig perfekt.
Utmaningarna består bland annat i att 80 procent av Evas elever har särskilda behov och att de saknar gymnasiebehörighet från grundskolan. Den undervisningsformen passade dem inte. På Torekällgymnasiet har de fått tillbaka lusten.
– Jag arbetar mycket med värdeskapande lärande. Hälsoprojekt för seniorer, öppen förskola, rörelseprojekt för skolbarn och utlandspraktik. Learning by doing, alltså.
Eva Bida med sin klass under esan till Kenya. Foto: Privat
Värdeskapande lärare går i korthet ut på att eleverna får använda sina kunskaper för att skapa något av värde för andra. Att ta hand om barn eller seniorer, till exempel. Utbildningen upplevs då mer meningsfull.
På ett barnhem i Kenya fanns ett riktigt behov. Evas elever åkte nyligen dit och praktiserade i tre veckor. De kom tillbaka som nya människor. Mer vuxna, säger de själva.
Men priset, Guldäpplet, ska ju tilldelas den som bäst använder IT i undervisningen?
– Det är viktigt att eleverna dokumenterar fortlöpande och då använder vi OneNote för detta ändamål. Där kan eleverna på olika sätt dokumentera med text, bild, video och ljud. Här finns även olika assisterande teknik för eleverna. Allt blir samlat på ett ställe och det blir tydligt för eleven vad som förväntas.
– Jag som lärare kan snabbt ge fortlöpande formativ bedömning både på det dokumenterade, men även på direkta insatser under projektet.
Årets pristagare till lärarpriset Guldäpplet tillsammans med dagens värdar: Nedre raden fr v: Eva Bida, Janni Karlsson och Andrey Shupliakov. Övre raden fr v: Alexandra Blomberg, Robert Fahlgren och Peter Becker. Foto: Bo Helmersson.
Teknik är inte ett självändamål för Eva Bidas.
– För att ta reda på hur eleven lär sig på bästa sätt måste man vara lite av en detektiv. Jag förespråkar inte bara digitala verktyg eftersom analoga kan vara bättre för vissa elever. Det viktigaste är att elevens lärande hamnar i fokus och att alla får samma möjlighet till kunskap, det är så vi får en likvärdig skola. Att hitta dessa individuella verktyg för eleverna kräver att man arbetar relationellt och lär känna eleverna på djupet, utifrån detta är det sedan lättare att hitta rätt verktyg för rätt elev.
Men det finns verktyg som alla borde ha tillgång till, säger Eva Bidas.
– Assisterande teknik har alla elever nytta av, jag använder upplästa texter för alla mina elever. Alla lär sig bättre av att både kunna läsa och lyssna på texten samtidigt. Office365 har även väldigt många hjälpmedel för eleverna med bland annat talsyntes.
Vid examinationer kan eleverna få göra en egen serie, digitalt eller analogt, podd, film, ljudinspelning, filmad redovisning för de som inte tycker om att redovisa inför klassen, dans, sång, instruktionsfilm för barn, teater, spel...
– Det finns differentiering in i det oändliga, så inspirerande!
Robert Fahlgren, vice ordförande för Sveriges Lärare och prisutdelare, reflekterar över Guldäpplets pristagare som förebilder för olika sätt att arbeta:
– Det vi ser i år hos pristagarna är att de är digitalt kompetenta lärare som tänker på helheten i elevernas utveckling. Kompetens kopplat till knopp och kropp, hälsa och trygghet. Ett kollektivt tillsammansarbete där vilka framsteg man som elev och lärare åstadkommer ligger i fokus, inte de digitala verktygen, säger han.
Årets pristagare:
Delad andraplats:
Guldäpplejuryns särskilda pris, som delas ut till en eller flera personer, oftast utanför lärarkåren, som har uträttat långvariga, betydelsefulla insatser för främjande av lärande med stöd av it och medier:
Guldäpplet delas ut till en lärare som: ... förnyat lärandet med stöd av IT i egen undervisning och som inspirerat elever och kollegor i ett lokalt, kommunalt och gärna även nationellt verksamhetsfält. Guldäpplet delas ut av Stiftelsen Yngve Lindbergs Minne.
Sveriges Lärare är samarbetspartner till Guldäpplet.
Debatt Han vill utveckla SFI-undervisningen i stället för att införa språktester.
Debatt Begärde ut lärares prov – nu introducerar företaget AI-rättning.
Arbetsmiljö Juristen: Därför är domen ett problem.
Digitala nationella prov Haveri för lärare och elever som testade: ”F till Skolverket”
Krönika ”Det handlar inte om bestraffa barn – utan om att rädda de andra.”
Debatt Lärarens varning inför valårets utspel: ”Skolan känns splittrad”.
Debatt ”Handlar mer om hur skolsystemet i stort hanterar frågor om makt, ansvar och tillit”
Friskolor 26 av 30 granskade kommuner måste bli bättre på att identifiera oseriösa aktörer.
Krönika ”Plocka bort barnen – så kommer alla svårigheter att lösas.”
Arbetsbelastning Nya siffror från Arbetsmiljöverket: ˝Oacceptabelt”.
Slutreplik ”Dags att avskaffa fri utdelning på skattefinansierad utbildning”, skriver Marcus Larsson.
Debatt Academedia svarar Marcus Larsson om vinsterna: ”Välkommen att besöka oss”.
Debatt Debatten om specialpedagogerna: ”Handlar inte om att tala i egen sak”
Debatt ”Vi behöver få vara lärare – inget annat”.
Debatt Diana Storvik: ”Uttrycket ‘skrivbordspedagoger’ är olyckligt och oprofessionellt.
Debatt "Beslut kan fattas innan skolans professioner hinner göra sina röster hörda”
Debatt Blivande specialpedagogen reagerar på regeringens förslag om ny utbildning
Krönika ”Vi ska inte förenkla språket för våra barn – vi ska berika dem med det”.
Debatt ”Ägandet flyttas allt längre bort från klassrummet.”
Debatt ”Sätter fingret på sambandet mellan organisatoriska brister och individens ohälsa.”
Ledarkrönika Det finns bättre vägar än att låta barnen betala priset, skriver Anna Olskog.
Mentorskap Uppdraget har svällt – lärare behöver få ägna sig åt undervisning.
Skolpolitik Moderaternas nya skolpolitiska förslag: ”Vanlig svenskundervisning”.
Debatt Regeringen vill lägga ner utbildningen till specialpedagog – och debatten fortsätter.
Debatt ”Problemen är komplexa, men bottnar i hög grad i en skriande brist på resurser”
Debatt ”När Mohamsson talar om skolan låter det som ett fängelse med mattesal”
Debatt ”Att flytta specialpedagogiken bort från elevhälsan är ett högriskprojekt”
Debatt Specialpedagogens svar på regeringens förslag om ny utbildning till speciallärare.
Debatt Centerpartiet: ”Omöjligt att få igenom stora delar av sin skolpolitik.”
Granskning Ensamma och splittrade mellan olika skolor.
Granskning Utbildningsnämndens ordförande: ”Det är inte alls bra”
Granskning Checklista: Signaler att vara vaksam på.
Debatt ”Ni har missförstått både lärarrollen och demokratin”
Debatt Dags att införa en ”Lex” i skolan – en skyldighet att agera när elever far illa
Debatt ”Skolan behöver befrias från ideologi”
Debatt Svarar om att straffa elever: ”Tvärt emot rådande forskning, statens offentliga utredningar och Barnkonventionen”
Debatt Slår ett slag för didaktiken: ”Undervisning är som att balansera på en knivsegg”.
Förskola Vill se lönepåslag: ”Som man får för smutsiga industrijobb.”
Arbetsmiljö Anonyma omdömen: ”Skapar stark olust hos många lärare.”
Debatt Hon vill se bättre förutsättningar för fackliga ombud: ”Avgörande roll”
Debatt "Måste göra det enda verkligt liberala: öka samarbetet över blockgränserna”
Debatt ”Bör ge huvudmän möjlighet att erbjuda No Excuses-modellen – och ge föräldrar friheten”
Krönika Nya läro- och kursplaner: ”Annars blir uppdraget omöjligt för lärare och elever.”
Krönika Uppmaningen till utbildningsministern.
Krönika ”Orsaken till min fysiska degradering är systemfelen i skolan.”
Debatt ”Som att ge alla samma skor oavsett storlek – och sedan hävda lika villkor”
Debatt ”Kompetensen, dimensioneringen och de fysiska miljöerna lirar tillsammans”
Debatt ”Lärarkåren är inte överens om vad utbildning är längre” skriver Martina Nordin
Debatt Elinor Keiriö Östlin, lärare i förskola, kräver ett arbetsliv som är hållbart.
Lärarlegitimation Liberalerna går på fackets linje: ”Oskick att kalla alla för pedagoger”.