
Eva Bida med sin klass under esan till Kenya. Foto: Privat
”Det finns verktyg som alla borde ha tillgång till”, säger läraren Eva Bida som tilldelats Guldäpplet 2023. Bilderna från resan med klassen till Kenya. Foto: Bo Helmersson och privat
Digitala verktyg
Hon fick Sveriges finaste pris för sitt sätt att använda IT i undervisningen.
Men årets Guldäppletvinnare använder lika gärna papper och penna.
– Tekniken får inte bli ett självändamål. För vissa elever är det bättre med analoga verktyg, säger läraren Eva Bida.
Om eleverna har svårt att sitta still – låt dem röra på sig. Södertäljeläraren Eva Bidas är säker på sin sak.
– Bästa sättet att få elever att tappa lusten och kreativiteten är att ge dem en text och ett papper med instuderingsfrågor. Gång på gång – i alla ämnen. Tyvärr alldeles för vanligt.
Eva Bidas är förstelärare i idrott och hälsa på yrkesgymnasiet Torekällgymnasiet i Södertälje. Och lärare på Barn- och fritidsprogrammet. Och på vård- och omsorgsprogrammet. Och i Naturkunskap.
– Jag arbetar också på deltid som IKT-pedagog (informations- och kommunikationsteknik) för samtliga gymnasieskolor i Södertälje kommun där jag bland annat driver den gymnasiegemensamma IKT-gruppen samt utvecklar den digitala undervisningen på gymnasierna.
Ja, hon har en egen diagnos: Adhd och autism.
– Jag fick veta det för ett par år sedan. Diagnoserna kompletterar varandra. Adhd ger mig energin och idéerna och autismen är en broms som skapar ordning och reda. När jag själv gick i skolan fick jag utveckla egna sätt för att studera. I Södertälje är utmaningarna stora men samtidigt satsas det väldigt mycket på att lösa det. Det passar mig perfekt.
Utmaningarna består bland annat i att 80 procent av Evas elever har särskilda behov och att de saknar gymnasiebehörighet från grundskolan. Den undervisningsformen passade dem inte. På Torekällgymnasiet har de fått tillbaka lusten.
– Jag arbetar mycket med värdeskapande lärande. Hälsoprojekt för seniorer, öppen förskola, rörelseprojekt för skolbarn och utlandspraktik. Learning by doing, alltså.
Eva Bida med sin klass under esan till Kenya. Foto: Privat
Värdeskapande lärare går i korthet ut på att eleverna får använda sina kunskaper för att skapa något av värde för andra. Att ta hand om barn eller seniorer, till exempel. Utbildningen upplevs då mer meningsfull.
På ett barnhem i Kenya fanns ett riktigt behov. Evas elever åkte nyligen dit och praktiserade i tre veckor. De kom tillbaka som nya människor. Mer vuxna, säger de själva.
Men priset, Guldäpplet, ska ju tilldelas den som bäst använder IT i undervisningen?
– Det är viktigt att eleverna dokumenterar fortlöpande och då använder vi OneNote för detta ändamål. Där kan eleverna på olika sätt dokumentera med text, bild, video och ljud. Här finns även olika assisterande teknik för eleverna. Allt blir samlat på ett ställe och det blir tydligt för eleven vad som förväntas.
– Jag som lärare kan snabbt ge fortlöpande formativ bedömning både på det dokumenterade, men även på direkta insatser under projektet.
Årets pristagare till lärarpriset Guldäpplet tillsammans med dagens värdar: Nedre raden fr v: Eva Bida, Janni Karlsson och Andrey Shupliakov. Övre raden fr v: Alexandra Blomberg, Robert Fahlgren och Peter Becker. Foto: Bo Helmersson.
Teknik är inte ett självändamål för Eva Bidas.
– För att ta reda på hur eleven lär sig på bästa sätt måste man vara lite av en detektiv. Jag förespråkar inte bara digitala verktyg eftersom analoga kan vara bättre för vissa elever. Det viktigaste är att elevens lärande hamnar i fokus och att alla får samma möjlighet till kunskap, det är så vi får en likvärdig skola. Att hitta dessa individuella verktyg för eleverna kräver att man arbetar relationellt och lär känna eleverna på djupet, utifrån detta är det sedan lättare att hitta rätt verktyg för rätt elev.
Men det finns verktyg som alla borde ha tillgång till, säger Eva Bidas.
– Assisterande teknik har alla elever nytta av, jag använder upplästa texter för alla mina elever. Alla lär sig bättre av att både kunna läsa och lyssna på texten samtidigt. Office365 har även väldigt många hjälpmedel för eleverna med bland annat talsyntes.
Vid examinationer kan eleverna få göra en egen serie, digitalt eller analogt, podd, film, ljudinspelning, filmad redovisning för de som inte tycker om att redovisa inför klassen, dans, sång, instruktionsfilm för barn, teater, spel...
– Det finns differentiering in i det oändliga, så inspirerande!
Robert Fahlgren, vice ordförande för Sveriges Lärare och prisutdelare, reflekterar över Guldäpplets pristagare som förebilder för olika sätt att arbeta:
– Det vi ser i år hos pristagarna är att de är digitalt kompetenta lärare som tänker på helheten i elevernas utveckling. Kompetens kopplat till knopp och kropp, hälsa och trygghet. Ett kollektivt tillsammansarbete där vilka framsteg man som elev och lärare åstadkommer ligger i fokus, inte de digitala verktygen, säger han.
Årets pristagare:
Delad andraplats:
Guldäpplejuryns särskilda pris, som delas ut till en eller flera personer, oftast utanför lärarkåren, som har uträttat långvariga, betydelsefulla insatser för främjande av lärande med stöd av it och medier:
Guldäpplet delas ut till en lärare som: ... förnyat lärandet med stöd av IT i egen undervisning och som inspirerat elever och kollegor i ett lokalt, kommunalt och gärna även nationellt verksamhetsfält. Guldäpplet delas ut av Stiftelsen Yngve Lindbergs Minne.
Sveriges Lärare är samarbetspartner till Guldäpplet.
Ledare Anna Olskog: ”Kejsarens nya kläder?”
Forskning Läraren Linn: ”Estetiska uttryck konkretiserar och inspirerar eleverna.”
Debatt Svensklärarna vänder sig emot att ersätta svenskan med ”kommunikation”.
Debatt Lärare i högskola och universitet går in i avtalsrörelsen
Debatt Sveriges Lärare i Kunskapsskolan kritiserar motståndet mot reglerad undervisningstid
Debatt "Vilken människa tänker att det är ett rimligt krav att ställa på någon?”, skriver Karin Herlitz.
Debatt Varnar för att läroplanerna får allvarliga konsekvenser för moderna språk.
Debatt Specialpedagogen: ”Sparkar in vidöppen dörr”.
Krönika ”Inte mer än rätt att våra beslutsfattare utsätts för samma hårda kärlek.”
Skolfinansiering Forskare: ”Lärarkvaliteten har sjunkit”.
Skolpolitik Ett år till valet –riksdagspartierna svarar i Vi Lärares unika enkät.
Arbetstid Högstadieläraren: ”Hade kunnat göra mycket bättre med rätt förutsättningar.”
Budgetpropositionen Simona Mohamsson (L): ”Svenska skolan förtjänar bättre.”
Budgetpropositionen Regeringens ”satsning” på skolan kallas en bluff: "Långt ifrån den största på 2000-talet.”
Debatt ”Den nya bedömningsnyckeln visar på ett orimligt lönekriterium”, skriver Elisabeth Sandstedt, huvudskyddsombud för Sveriges Lärare Stockholm.
Arbetsmiljö Folkhälsomyndigheten: Lärare bör förbjudas snusa på arbetstid.
Debatt ”Framtidens klassrum måste bygga på forskning, inte rädsla”
Debatt ”Vi är långt ifrån något som kan liknas vid konsensus”
Debatt Johanna Lüddeckens menar att relationer och krav i skolan inte är motsatser
Debatt Han varnar för att ta tillbaka obs-klassen: ”Vår kollektiva skyldighet”.
Skolpolitik Stor debatt med sikte på valet – då räckte samtliga upp handen.
Guider & tips Då ska du vända dig till arbetsgivaren och polisen.
It-säkerhet Även anställda med skyddad identitet drabbade i hackerattacken.
It-säkerhet 870 000 mejladresser publicerade på Darknet – Vi Lärare har kartlagt alla drabbade kommuner och lärartjänster.
Skolverket Flera lärare och en före detta skolminister bland de sökande.
Krönika Snälla ge oss tillit och ansvar, inte nya mirakelmetoder från Amerika.
Skolverket Nu är det klart vilka som kan ta plats i Skolverkets vetenskapliga råd.
Budgetpropositionen Förslagen som ska mota mattekris och lärarnas hårda arbetsbelastning.
Debatt Skolan är idag besatt av siffror. Meritvärden, betyg och rankningar styr hela utbildningskedjan. Elever jagar höga resultat för att komma in på rätt gymnasium och sedan ännu högre för att nå universitet. Men mitt i denna jakt pratar nästan ingen om det mest självklara: kunskap.
Debatt Ingeborg Carlquist skriver om makt – och hoppande mungrodor
Krönika Karin Boberg undrar vem som ska administrera mobilförbudet.
Arbetsmiljö Kommunens mer rättvisa och rättssäkra process för schemaläggningen blev kaos.
Fackligt Facken i välfärden kräver riktiga budgetsatsningar.
Skolfinansiering Enkät med alla riksdagspartierna om stora skolfrågorna.
Skolbudget Det här saknar facket i budgetsatsningarna: ”Luddiga”. ✓ 95 miljoner till mobilförbud
Replik Debatten om lärares relationer till eleverna fortsätter att dela kåren
Debatt Debatten om relationer: ”Vi behöver sluta låtsas att det finns en polarisering”
Arbetstid Beräkningarna på hur mycket satsningen på reglerad arbetstid egentligen kostar spretar enormt.
Intervju Natalia Kazmierska fördjupar sina omskakande grävjobb i ny bok.
Särskilt stöd Stödundervisning införs i svenska och matematik.
Arbetsbelastning Mohamsson: ”Vi försökte låta parterna komma överens".
Krönika ”Jag vill klä av mig naken och dansa mig yr på stadens gator.Hoppas pengarna räcker.”
Arbetstid Kommenterar regeringens besked: ”Ger lärare tid att planera”.
Krönika ”Om du ifrågasätter relationsskapande undervisning, så har du inte förstått vad det handlar om.”
Debatt Han vill se specialdidaktik i alla klassrum.
Krönika ”Samhället i stort behöver fundera på vad kidsen gör med skärmarna på sin fritid”.
Hoten mot lärarna Skulle larma i säkerhetsappen: ”Kändes som han ville knäcka mig”.
Lärarbrist Facket larmar efter mörka siffrorna: ”Väckarklocka för svensk skola”.
Hoten mot lärarna ”Jag blir tyvärr inte förvånad.”
Arbetstid Vi Lärares partienkät visar politiskt stöd för lärarnas viktiga fråga.