
Eva Bida med sin klass under esan till Kenya. Foto: Privat
”Det finns verktyg som alla borde ha tillgång till”, säger läraren Eva Bida som tilldelats Guldäpplet 2023. Bilderna från resan med klassen till Kenya. Foto: Bo Helmersson och privat
Digitala verktyg
Hon fick Sveriges finaste pris för sitt sätt att använda IT i undervisningen.
Men årets Guldäppletvinnare använder lika gärna papper och penna.
– Tekniken får inte bli ett självändamål. För vissa elever är det bättre med analoga verktyg, säger läraren Eva Bida.
Om eleverna har svårt att sitta still – låt dem röra på sig. Södertäljeläraren Eva Bidas är säker på sin sak.
– Bästa sättet att få elever att tappa lusten och kreativiteten är att ge dem en text och ett papper med instuderingsfrågor. Gång på gång – i alla ämnen. Tyvärr alldeles för vanligt.
Eva Bidas är förstelärare i idrott och hälsa på yrkesgymnasiet Torekällgymnasiet i Södertälje. Och lärare på Barn- och fritidsprogrammet. Och på vård- och omsorgsprogrammet. Och i Naturkunskap.
– Jag arbetar också på deltid som IKT-pedagog (informations- och kommunikationsteknik) för samtliga gymnasieskolor i Södertälje kommun där jag bland annat driver den gymnasiegemensamma IKT-gruppen samt utvecklar den digitala undervisningen på gymnasierna.
Ja, hon har en egen diagnos: Adhd och autism.
– Jag fick veta det för ett par år sedan. Diagnoserna kompletterar varandra. Adhd ger mig energin och idéerna och autismen är en broms som skapar ordning och reda. När jag själv gick i skolan fick jag utveckla egna sätt för att studera. I Södertälje är utmaningarna stora men samtidigt satsas det väldigt mycket på att lösa det. Det passar mig perfekt.
Utmaningarna består bland annat i att 80 procent av Evas elever har särskilda behov och att de saknar gymnasiebehörighet från grundskolan. Den undervisningsformen passade dem inte. På Torekällgymnasiet har de fått tillbaka lusten.
– Jag arbetar mycket med värdeskapande lärande. Hälsoprojekt för seniorer, öppen förskola, rörelseprojekt för skolbarn och utlandspraktik. Learning by doing, alltså.
Eva Bida med sin klass under esan till Kenya. Foto: Privat
Värdeskapande lärare går i korthet ut på att eleverna får använda sina kunskaper för att skapa något av värde för andra. Att ta hand om barn eller seniorer, till exempel. Utbildningen upplevs då mer meningsfull.
På ett barnhem i Kenya fanns ett riktigt behov. Evas elever åkte nyligen dit och praktiserade i tre veckor. De kom tillbaka som nya människor. Mer vuxna, säger de själva.
Men priset, Guldäpplet, ska ju tilldelas den som bäst använder IT i undervisningen?
– Det är viktigt att eleverna dokumenterar fortlöpande och då använder vi OneNote för detta ändamål. Där kan eleverna på olika sätt dokumentera med text, bild, video och ljud. Här finns även olika assisterande teknik för eleverna. Allt blir samlat på ett ställe och det blir tydligt för eleven vad som förväntas.
– Jag som lärare kan snabbt ge fortlöpande formativ bedömning både på det dokumenterade, men även på direkta insatser under projektet.
Årets pristagare till lärarpriset Guldäpplet tillsammans med dagens värdar: Nedre raden fr v: Eva Bida, Janni Karlsson och Andrey Shupliakov. Övre raden fr v: Alexandra Blomberg, Robert Fahlgren och Peter Becker. Foto: Bo Helmersson.
Teknik är inte ett självändamål för Eva Bidas.
– För att ta reda på hur eleven lär sig på bästa sätt måste man vara lite av en detektiv. Jag förespråkar inte bara digitala verktyg eftersom analoga kan vara bättre för vissa elever. Det viktigaste är att elevens lärande hamnar i fokus och att alla får samma möjlighet till kunskap, det är så vi får en likvärdig skola. Att hitta dessa individuella verktyg för eleverna kräver att man arbetar relationellt och lär känna eleverna på djupet, utifrån detta är det sedan lättare att hitta rätt verktyg för rätt elev.
Men det finns verktyg som alla borde ha tillgång till, säger Eva Bidas.
– Assisterande teknik har alla elever nytta av, jag använder upplästa texter för alla mina elever. Alla lär sig bättre av att både kunna läsa och lyssna på texten samtidigt. Office365 har även väldigt många hjälpmedel för eleverna med bland annat talsyntes.
Vid examinationer kan eleverna få göra en egen serie, digitalt eller analogt, podd, film, ljudinspelning, filmad redovisning för de som inte tycker om att redovisa inför klassen, dans, sång, instruktionsfilm för barn, teater, spel...
– Det finns differentiering in i det oändliga, så inspirerande!
Robert Fahlgren, vice ordförande för Sveriges Lärare och prisutdelare, reflekterar över Guldäpplets pristagare som förebilder för olika sätt att arbeta:
– Det vi ser i år hos pristagarna är att de är digitalt kompetenta lärare som tänker på helheten i elevernas utveckling. Kompetens kopplat till knopp och kropp, hälsa och trygghet. Ett kollektivt tillsammansarbete där vilka framsteg man som elev och lärare åstadkommer ligger i fokus, inte de digitala verktygen, säger han.
Årets pristagare:
Delad andraplats:
Guldäpplejuryns särskilda pris, som delas ut till en eller flera personer, oftast utanför lärarkåren, som har uträttat långvariga, betydelsefulla insatser för främjande av lärande med stöd av it och medier:
Guldäpplet delas ut till en lärare som: ... förnyat lärandet med stöd av IT i egen undervisning och som inspirerat elever och kollegor i ett lokalt, kommunalt och gärna även nationellt verksamhetsfält. Guldäpplet delas ut av Stiftelsen Yngve Lindbergs Minne.
Sveriges Lärare är samarbetspartner till Guldäpplet.
Debatt ”I 79 kommuner har antalet elever i anpassad grundskola ökat med 100 procent”.
Debatt Betygsforskaren: ”Normrelaterade uppgifter och digital rättning ska avvisas”.
Debatt ”Elevernas utbildning till entreprenörer beroende av regionerna.”
Debatt ”Påståendet att vi står för att 'handskrift och stavning ska prioriteras' vittnar om okunskap.”
Debatt Uppropet: Därför ska du engagera dig.
Debatt ”Bristen på stöd, åratal av nedskärningar och politisk tafatthet har gått för långt”.
Hök25 Avtalsstriden – manifesterar för regleringar: ”Politiker måste ta ansvar.”
Debatt ”Brist på respekt gäller inte bara elever, utan även vårdnadshavare”, skriver läraren Per Stiller.
Debatt ”Om vi vill främja barns skrivande behöver vi broar mellan forskningsperspektiv – inte murar”
Läs och skriv Agneta Gulz skarpa ord om digital skrivträning.
Debatt Lärarstudenten till SKR: ”Lärare det är det jag vill arbeta med resten av mitt liv”.
Jag är lärare Elina Larsson, lärare i hem- och konsumentkunskap, om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Behörighet ”Behörigheten ska vara en faktor när det avgörs hur stort bidrag en huvudman kan få”.
Krönika ”Om jag fick välja skulle sådana där åsiktspaneler ryka dit pepparn växer.”
Debatt Lärarstudenten Josefine Svärd skriver om en skola som blir mer auktoritär: ”En tyst klass inte nödvändigtvis en trygg klass”.
Debatt Sökes: Bibliotekarie med ansvar för 2 000 elever – ”Sluta se skolbibliotekarier som glada bokälskare”.
Krönika ”Terminen har varit en golgatavandring – men nu skola vi hava lov”.
Hök25 Nytt steg i avtalsrörelsen – men: ”Vi står fortfarande långt ifrån varandra”.
Arbetsmiljö Slöjdläraren Eva Söderberg om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Ledare "På framtida generationers utbildning kan det sparas och snålas – det gör liksom inget.”
Porträtt Anna Sterlinger Ahrling och Philip Hjalmarsson om lärarlivet efter poddsuccén.
Debatt ”Ingen algoritm eller nationella prov kan ersätta lärarens förmåga”.
Arbetsbelastning ”Hoppas Skolinspektionen biter dem i ändan”.
Våld i skolan Läraren Paul Carlbark har sökt 150 jobb – misstänker att han blivit svartlistad.
Budgetpropositionen Regeringen satsar nära fyra gånger mer på ROT som på utbildning.
Behörighet Listan visar: Brist på behöriga lärare – trots stora överskott. Så ser behörigheten ut i din kommun.
Behörighet En av tre grundskollärare inom friskolejätten är obehöriga.
Behörighet Sveriges Lärare: Skärpta krav på lärarlegitimation och avskaffa undantag.
Behörighet Lediga förskollärartjänster utannonseras inte: ”Personlighet går före behörighet.”
Debatt Läraren: ”När vi larmar om en ohälsosam arbetsmiljö ses det som gnäll.”
Arbetsmiljö Uttryckte frustration över sin skola på Facebook – då tillrättavisades hon av sin rektor.
Replik Liberalerna svarar: ”Socialdemokraterna sätter aldrig skolan först – varken i Stockholm, SKR eller när de sitter i regering”.
Digitala nationella prov Arrangerade två krisövningar kring den nationella digitala provplattformen.
Debatt ”Mycket pekar på att det blir fyra förlorade år på utbildningsdepartementet.”
Elevhälsa Lärarens oro: ”Rädd att mycket trots allt kommer att landa på oss lärare.”
Krönika Eleven hade skrivit en och samma mening hundratals gånger i följd: ”Jag kan inte”, stod det. Jag kan inte. Jag kan inte. Jag kan inte.
Debatt ”Du som är politiker – ta chansen att investera i skolans framtid”, skriver Sveriges Lärare i Täby.
Debatt Kräver lagändring för att möjliggöra anonyma orosanmälningar för personal i förskola och skola.
Sett 2025 Fem lärare om AI – som hela tiden ligger steget före.
Debatt Sju lärare vill se en skola med skärm, skönlitteratur och pärm.
Arbetsbelastning ”Ren självbevarelsedrift gör att legitimerade och behöriga lärare väljer andra arbetsställen”
Sett 25 Facket kräver en nationell strategi där lärarna är med i utvecklingen.
Hoten mot lärarna Erkände i rätten: ”Ett skämt.” Hotade mentorn: ”Jag trodde jag skulle dödas.”
Hoten mot lärarna ”Ingen ska behöva bli sjuk eller skadas på grund av sitt jobb”.
Friskolor ”Valfrihet är värt att värna – men inte på bekostnad av kvalitet.”
Friskolor Minskad konkurrens och fortsatta vinstutdelningar bland farhågorna.
Friskolor Utredaren: ”Vinst eller statsbidrag ett val för aktören”.
Hök25 ”Ett hyckleri av sällan skådat slag”, skriver gymnasieläraren och förhandlingsombudet John Nilsson.
Krönika Men orka bry sig om statistik – SKR och Sobona ser uppenbarligen lite annorlunda på saken.
Hök25 ”Svarade inte upp på de grundläggande behoven”.