
”Du ska inte behöva vara expert i Minecraft för att genomföra lektionerna”, säger Venla Lukkonen. Foto: Jeanette Dahlström/Bildbyrån
Lagom stora doser av Minecraft kan göra lärandet mer lustfyllt, menar lärarna Venla Luukkonen och Martin Frisén i Örebro. Foto: Jeanette Dahlström/Bildbyrån
Digitala verktyg
Här är lärarduon som belönats med Lärarstiftelsens stipendium för att ta fram lektioner i Minecraft som passar den svenska skolans styrdokument.
– Det är ett annat sätt för eleverna att visa sina kunskaper, säger läraren Martin Frisén.
På F–6-skolan Änglandaskolan i Örebro pågår ett ambitiöst projekt. Vid sidan om undervisningen utvecklar två lärarkollegor en plattform för lektioner i Minecraft som matchar den svenska läroplanen.
Lektionerna ska kunna användas av lärare utan tidigare erfarenhet av Minecraft, och drömmen är att de en dag ska omfatta samtliga ämnen – och finnas direkt tillgängliga inne i spelet.
– Det finns färdiga lektioner att använda sig av direkt i programmet, men de är på engelska och byggda utifrån en amerikansk läroplan. Vi vill skapa förutsättningar för undervisning enligt den svenska läroplanen, säger Martin Frisén, förstelärare som driver projektet tillsammans med lektor Venla Luukkonen.
De för just nu samtal med Örebro universitet om ett eventuellt samarbete.
– Det kan handla om praktiknära forskning kopplat till ett ULF-projekt eller samarbete med lärarutbildning och VFU:n, säger Venla Luukkonen, som själv disputerade som doktor i pedagogik 2021.
Martin Frisén har under flera år använt utgåvan av Minecraft som är särskilt utvecklad för lärare och pedagoger, till saker som simulerade laborationer i NO, läs- och skrivträning och lektioner om demokratiska val.
– Vår erfarenhet är att eleverna har skött sig väldigt bra, de tycker att det är kul. Men det är klart att om man är många i samma värld ökar risken för att samarbetet försämras. Det är dock inte specifikt för Minecraft att en del elever ibland försöker göra annat än det som lektionen handlar om, säger Martin Frisén.
”Du ska inte behöva vara expert i Minecraft för att genomföra lektionerna”, säger Venla Lukkonen. Foto: Jeanette Dahlström/Bildbyrån
Utmaningen nu är att lyfta konceptet från den egna undervisningen och paketera färdiga lektioner så att lärare utan specialkunskaper om systemet ska kunna ladda ner dem och använda i klassrummet utan krångel.
En faktor i sammanhanget att den genomsnittliga mellanstadieeleven sannolikt vet mer om Minecraft än de flesta lärare gör.
– Vi tar hand om att bygga världen och sätta nödvändiga begränsningar, och vi skriver tydliga instruktioner med exempel. Du ska inte behöva vara expert i Minecraft för att genomföra lektionerna, säger Venla Lukkonen.
I dagsläget finns tre färdiga lektioner att ladda ner från projektets webbplats. En av dem har namnet ”Systematiska undersökningar” och utnyttjar det faktum att spelvärlden innehåller olika typer av växter och grödor som påverkas av de förhållanden de växer i.
Uppgiften för eleverna går ut på att planera, utföra, värdera resultatet av och dokumentera ett experiment. I exemplet som används jämför eleverna hur olika tillgång till solljus påverkar veteplantor.
– Vi kan undersöka hur en växt påverkas av ljus direkt i klassrummet. Men då måste vi bygga tre olika miljöer med olika ljusförhållanden och sedan vänta flera veckor. I Minecraft tar samma process tio minuter, men resultatet blir det samma som i verkligheten, säger Martin Frisén.
Läraren Martin Frisén ser på Minecraft som han ser på Word eller Kahoot – det är ett verktyg bland andra. Foto: Jeanette Dahlström/Bildbyrån
Där är samtidigt ett av kollegornas svar på frågan varför man ska bedriva undervisning i Minecraft till att börja med: Det är ett sätt att överkomma en brist på resurser som tid och labbsalar. Och de har fler motiveringar.
– Det är ett annat sätt för eleverna att visa sina kunskaper på än att bara skriva, och det är motiverande. Vi bedriver mer traditionellt skolarbete kopplat till det vi gör i Minecraft, men kombinationen gör det mer lustfullt.
– Vi säger inte att vi ”spelar”, det gör vi inte. Vi använder spelvärlden för att lära. Men inte för ofta, då tappar det sin charm, säger Martin Frisén.
”Minecraft i undervisningen” är namnet på Martin Friséns och Venla Luukkonens projekt att bygga en plattform för alla pedagoger som jobbar eller vill jobba med Minecraft i undervisningen.
På projektets webbplats finns tre lektioner att ladda ner i skrivande stund:
Läs mer, ladda ner lektioner och ta kontakt med lärarna bakom projektet på minecraftiundervisningen.se.
Exempelvis kommer hans nya klass fyra totalt ha använt Minecraft fyra gånger under höstterminen.
Är det helt oproblematiskt att Minecraft är en kommersiell produkt ägd av en global techjätte?
– Det ingår i Office 365 för personal och elever. Vi ser ingen skillnad på den programvaran och Powerpoint eller Word vilka också är Microsoftprodukter, säger Martin Frisén.
Även Venla Lukkonen jämför med andra system och appar som används i skolan.
– I vissa ämnen finns ämnesspecifika program man kan använda. Men här kan man jobba i många fler ämnen, säger hon.
Runt om i landet – och världen – finns gott om lärare som inkluderar Minecraft i sin undervisning på olika sätt. Men enligt Martin Frisén saknas en central samlingsplats för svenska lärare att utbyta idéer, erfarenheter och lektionsupplägg. Nu hoppas de båda kollegorna på hjälp från andra lärare runt om i landet att skapa den möteplatsen.
– Vi försöker nå ut till lärare där ute som har egna lektioner. Vi hoppas även att Microsoft och Mojang vill delta. Microsoft har visat visst intresse, säger han.
Finns det en tidsplan för när projektet ska vara i hamn?
– Nej det är ett stort projekt och vi är bara två som gör det här nu. Vi hoppas bygga ett större nätverk för att byta idéer.
Vi lärare debatt Agneta Gulz: ”Lärare förtjänar bättre möjligheter att ifrågasätta påbud som saknar stöd i evidens”.
Vi lärare debatt ”Oscar Björks farhågor om att ett 'alltför snävt fokus på Phonics' skulle hämma språkutvecklingen missar poängen”
Vi lärare debatt Sluta tala om oss lärare och tala med oss i stället. Vad lärarutbildningen ska innehålla bör rimligen även vara en fråga för verksamma lärare, skriver debattören.
Vi lärare debatt Elever i anpassad grundskola får nära 200 timmar färre i svenska än andra elever – men det är tyst kring elevgruppen.
Krönika ”Vad ska vi svara eleverna på frågan om vi kan vara trygga?”
Hoten mot lärarna Läraren Petter Kraftling inrymd på skolan: ”Jag hörde skott”.
Vi lärare debatt ”Krävs helt andra verktyg för att hantera ordningsproblem”.
Vi lärare debatt Demokratiuppdraget riskerar att urholkas, skriver Petra Runström Nilsson.
Vi lärare debatt Belöning till huvudmän som anställer behöriga och frivilligt mentorskap – Centerpartiet formulerar sin nya skolpolitik.
Vi lärare debatt Varningen: ”Politiken styr skolan mot kognitionsvetenskapen”.
Krönika Lärare byter roll hela tiden, utifrån vad situationen kräver, skriver Karin Boberg.
Krönika Ett enfrågeparti befolkat av lärare kunde dominera den politiska debatten om skolan och rensa den från floskler, skriver Maria Wiman.
Vi lärare debatt Utredningen saknar egen grund för sina förslag, skriver 16 forskare.
Lärarliv ”Jag minns var i klassrummet Lars-Olov satt”, säger Inez Degerman, 96.
Arbetsmiljö Sveriges Lärare anmäler Göteborgs stad till åklagare.
Studiero ”Vi vill stärka rektorers och lärares befogenheter.”
Ledare Om partsvägen visar sig stängd, så får vi gå den andra vägen, skriver förbundsordförande Anna Olskog.
Vi lärare debatt Ny skolkultur före ökade resurser – det vill läraren Therese Rosengren se.
Lärarbrist Ny dyster prognos från Skolverket: ”Vi blev förvånade”.
Krönika Maria Wiman om de digitala nationella proven: ”Det är jag som förväntas ta hand om eländet när det kommer”.
Läromedel Skolbibliotekariernas mejlkorgar fylls till brädden: ”Vi behöver stå pall”.
Skolpolitik Målet: Bättre undervisning och mindre administration för lärare.
Förintelsens minnesdag ”Lärare måste prata om hat och fördomar”.
Kunskapsklyftan Nyckeln: Tvålärarsystem, resurstid och färre extra anpassningar.
På djupet Hoppet att vända utvecklingen står till en 50 år gammal läroplan.
Digitala nationella prov Ny funktion för sambedömning – läraren är skeptisk: ”De har inte förstått”.
Slutreplik Slutreplik om personpåhopp i forskningsdebatten och kognitionsvetenskapens nya ställning.
Skolfinansiering Anna Olskog om kravet från nordiska lärare och rektorer: ”Kommunerna klarar det inte”.
Nedskärningar Åtta av tio överväger byta jobb – försöker få politikerna att lyssna.
Skolstök Elever sabbar lektioner och kränker – nu slår Skolinspektionen ner på skolan.
Krönika Måste allting i skoldebatten och i skolans värld alltid vara så himla antingen eller?
Nedskärningar Lärartjänster hotas i den lilla kommunen: ”Det motsvarar 3000 lärare i Stockholm”
Krönika Skolverket och SPSM är lite som amöbor – lever av skolan och orsakar samtidigt skada hos värden, skriver svenskläraren Fredrik Sandström.
Porträtt Före detta statsepidemiologen Anders Tegnell om pandemin, öppna skolor och sitt liv efter stormen.
Våld i skolan Lotta Edholm ger Skolverket ett nytt uppdrag efter larmen om våldet mot lärarna.
Granskning ”Delar av skolans verksamhet är inte längre vetenskapligt förankrad”.
Granskning Skolverkets generaldirektör Joakim Malmström i stor intervju om lärarnas kritik.
Granskning Skolverket bidrar till en lukrativ ”skolutvecklingsmarknad”, säger Linnea Lindquist.
Granskning ”Elever i stort behov av särskilt stöd får det inte, säger läraren och skoldebattören Filippa Mannerheim.
Granskning ”Man tror sig spara pengar – men det blir dyrt i längden”, säger läraren Nicklas Mörk.
Granskning ”Ju viktigare proven är för elevernas betyg, ju mer kommer lärarna styra sin undervisning mot provinnehållet.”
Granskning ”Skolverket borde stoppa projektet och säga förlåt.
Granskning ”Vissa bedömningsunderlag är mer tillförlitliga än andra”.
Våld i skolan Efter skakande rapporterna om våldet – detta kräver lärarna
Jag är lärare Petra Johansson, förskollärare i förskoleklass om vad hon skulle göra om hon var skolminister för en dag.
Hoten mot lärarna Sveriges Lärare vill se hårdare krav på rektorerna i arbetet mot våldet som drabbar medlemmarna
Schema Kunskapsskolan införde nytt system: ”Kulturen inte gynnsam för oss lärare”.
Vi lärare debatt Så påverkar täta rektorsbyten lärarnas arbete.
Våld i skolan Missfall, tand- och ansiktsskador – så drabbades lärare av våldet under 2024.
Hoten mot lärarna Sveriges Lärare i möte med skolministern om kraven som kan stoppa våldet.