
PR-jätten Gullers grupp arrangerade två krisövningar före jul med Skolverket kring den nationella digitala provplattformen.
Skolverket har 40 kommunikatörer. I höstas arrangerades två krisövningar av Gullers grupp kring den nationella digitala provplattformen (DNP).
Digitala nationella prov
Sedan i höstas har Skolverket köpt in kommunikationstjänster av PR-jätten Gullers Grupp för mer än en och en halv miljon kronor.
Uppdragen gäller bland annat krisövningar i anslutning till den hårt kritiserade digitala provplattformen.
I september ingick Skolverket ett nytt ramavtal med PR-jätten Gullers Grupp gällande kommunikationstjänster. Avtalet är tvåårigt och gäller bland annat ”strategisk kommunikationsrådgivning, kriskommunikation, omvärldsanalys och varumärkesstrategiskt arbete”.
Avtalet kan förlängas med max två år utan att det genomförs någon ny upphandling och får som mest omfatta 15 miljoner kronor plus moms.
– Det är ett tak. Det betyder inte att vi upphandlar för hela summan, berättar Lena Jenee som är chef för avdelningen för verksamhetsstöd vid Skolverket där kommunikationsverksamheten ingår.
Hur många på Skolverket arbetar med kommunikationsfrågor?
– Kommunikationsverksamheten är uppdelad i tre enheter. Vi har en enhet för kommunikation med 19 medarbetare. Redaktionsenheten, som bland annat jobbar med webbfrågor, har 18 medarbetare och på enheten för digital närvaro är det tre som är kopplade till kommunikationsarbetet.
Vad är orsaken till att ni anlitar en extern kommunikationsbyrå trots att ni har 40 anställda kommunikatörer?
– Ibland har vi behov av att ta in spetskompetens, till exempel när vi själva inte har de resurser eller den kompetens som behövs för ett enskilt uppdrag. Då är det väldigt bra för oss att ha en upphandlad leverantör som kan hjälpa oss.
– Det kan till exempel handla om strategisk kommunikationsrådgivning, ta fram ett koncept för ett uppdrag eller planera en kampanj, målgruppsanalyser, kriskommunikation eller förändringskommunikation.
Ni har 40 kommunikatörer anställda. Klarar inte de av det?
– Så kan man tycka. Man kan också värdera om de är många eller inte. Vår bedömning är att vi behöver kommunikatörer för att kunna utföra vårt uppdrag på ett bra sätt så att våra målgrupper är både trygga och välinformerade.
– Våra egna anställda kan ha andra arbetsuppgifter när vi behöver genomföra ett uppdrag. Och då behöver vi utöka vår bemanning med konsulttjänster. Det är inte konstigare än så.
Lena Jenee berättar att verkets pressavdelning som består av tre personer – en chef och två pressekreterare – inte är en del av hennes avdelning.
Sedan i somras är Peter Salander Skolverkets presschef. Han arbetade dessförinnan på Gullers grupp.
I samband med bytet av arbetsgivare skrev Peter Salander på Linkedin bland annat:
”Under mina sju år på Gullers Grupp har jag hjälpt generaldirektörer, vårdstiftelser och kommuner i både vardag och kris genom att ta fram och försvara sina grundvärderingar, varit med och byggt viktiga berättelser om korallrev, utsatta myndigheter och om hur man pratar med varandra för att nå fram. Åren på Gullers har innehållit VÄLDIGT mycket krishantering…”
Finns det ett samband mellan hans byte av arbetsgivare och att det blev Gullers som vann er upphandling?
– Definitivt inte. Han var överhuvudtaget inte inblandad i upphandlingen, säger Lena Jenee.
PR-jätten Gullers grupp arrangerade två krisövningar före jul med Skolverket kring den nationella digitala provplattformen.
Skolverket vill inte berätta för Vi Lärare hur mycket Gullers Grupp tar betalt per timme för de tjänster som verket köper av bolaget.
”Gullers Grupp AB har begärt sekretess för de efterfrågade uppgifterna”, skriver verkets inköpschef Peter Norén i sitt beslut och tillägger:
”Gullers Grupp AB har angivit att det ligger prissättningsstrategi bakom prissättningen och enligt praxis väger det tungt. Uppgifterna du efterfrågar utgör således affärshemligheter. Det skulle därför ur konkurrenshänseende riskera att orsaka Gullers Grupp AB stor skada om uppgifterna kom konkurrenter tillhanda. Skolverket har därför funnit särskild anledning att sekretessbelägga uppgiften.”
I höstas arrangerade Gullers två krisövningar för Skolverket kring den nationella digitala provplattformen (DNP).
Gullers skriver i sin offert att Skolverket har tagit fram ett antal scenarier som man vill testa.
”Med tanke på provens betydelse för det svenska utbildningssystemet är det avgöra att kriskommunikationen kring dessa är robust och att organisationen är väl förberedd för att hantera eventuella situationer som kan uppstå”.
Erik Bukowski var den som höll i övningarna från Gullers sida. Enligt företagets hemsida är han en av företagets seniora rådgivare och arbetar med ”strategisk rådgivning inom PR och Public Affairs med fokus på hållbarhet och finansiell kommunikation”.
Han vill inte berätta för Vi Lärare hur övningarna gick.
– Vi kommenterar aldrig innehållet i våra uppdrag, säger han.
Skolverkets Lena Jenee:
– Det är inget konstigt att vi under hösten genomförde två krisövningar. Vi är sedan 2022 en beredskapsmyndighet och arbetar med att stärka vår förmåga och organisation för att kunna hantera en kris eller allvarlig händelse.
– När vi genomför krisövningar utgår vi alltid från aktuella case. Under hösten låg det nära till hands att använda DNP som ju är ett stort projekt med många medarbetare involverade. De som jobbar med de här frågorna fick tillfälle att fördjupa och öka sin förmåga att hantera kriser.
Lena Jenee säger att det är förmågor som man i mars hade nytta av när införandet av digitala nationella prov plötsligt stoppades.
– Lärdomarna kom ju väl till pass när vi hamnade i en situation där vi var tvungna att hantera kommunikationen ut mot skolorna.
Var det värt pengarna som övningarna kostade?
– Ja, det tycker vi definitivt.
Strax före jul i fjol köpte Skolverket ett utbildningskoncept, inklusive viss utbildning, av Gullers för 198 875 kronor plus moms.
– Det ska användas i samband med att vi ger medarbetare hos oss stöd och rådgivning i bland annat presentationsteknik och att framföra budskap. Vi kommer att genomföra övningarna i egen regi. Det är ett väldigt bra och ett effektivt sätt att jobba på.
För att spara pengar?
– Vi ska som statlig myndighet alltid hushålla med statliga medel. När vi kan använda våra egna resurser så ska vi naturligtvis göra det.
LÄS ÄVEN:
De drog in 175 miljoner på havererade plattformen
82 miljoner till skolorna efter Skolverkets haveri
Krönika Snälla ge oss tillit och ansvar, inte nya mirakelmetoder från Amerika.
Debatt Skolan är idag besatt av siffror. Meritvärden, betyg och rankningar styr hela utbildningskedjan. Elever jagar höga resultat för att komma in på rätt gymnasium och sedan ännu högre för att nå universitet. Men mitt i denna jakt pratar nästan ingen om det mest självklara: kunskap.
Debatt Ingeborg Carlquist skriver om makt – och hoppande mungrodor
Replik Debatten om lärares relationer till eleverna fortsätter att dela kåren
Debatt Debatten om relationer: ”Vi behöver sluta låtsas att det finns en polarisering”
Arbetstid Beräkningarna på hur mycket satsningen på reglerad arbetstid egentligen kostar spretar enormt.
Intervju Natalia Kazmierska fördjupar sina omskakande grävjobb i ny bok.
Särskilt stöd Stödundervisning införs i svenska och matematik.
Arbetstid Kommenterar regeringens besked: ”Ger lärare tid att planera”.
Krönika ”Om du ifrågasätter relationsskapande undervisning, så har du inte förstått vad det handlar om.”
Debatt Han vill se specialdidaktik i alla klassrum.
Krönika ”Samhället i stort behöver fundera på vad kidsen gör med skärmarna på sin fritid”.
Hoten mot lärarna Skulle larma i säkerhetsappen: ”Kändes som han ville knäcka mig”.
Lärarbrist Facket larmar efter mörka siffrorna: ”Väckarklocka för svensk skola”.
Hoten mot lärarna ”Jag blir tyvärr inte förvånad.”
Arbetstid Vi Lärares partienkät visar politiskt stöd för lärarnas viktiga fråga.
Debatt ”Gillar man inte en viss lärare finns det en tendens att man beter sig dåligt”
Debatt ”Att prata om goda relationer istället för god undervisning är typiskt svenska skolan”
Debatt Kritiken: Malmö stad spärrar sociala medier på skoldatorn – även på fritiden
Löner och avtal Sveriges Lärares förhandlingschef: ”Vi har inte släppt kravet på reglerad arbetstid.”
Arbetsmiljö Unika siffror: klasserna har blivit större senaste åren.
Aktuellt Stor omfattning av uppgifter som stulits i cyberattack.
Friskolor Simona Mohamsson: ”Branschen har haft lång tid att självsanera”
Fortbildning Kritiken: ”Väldigt mycket kring professionsprogrammet är ännu oklart.”
Krönika ”Lärare bör snarare fokusera på att ge sina elever en välplanerad, trygg, engagerande och pedagogisk undervisning.”
Undervisning Endast tre av 30 granskade skolor anses hålla hög kvalitet.
Arbetsmiljö ”Mer lönsamt att byta jobb och pendla till Stockholm.”
Aktuellt Vann priset för Årets dokumentärprogram
Debatt Två lärare i klassrummet lönar sig, skriver rektor Eva Myrehed Karlsson.
Krönika ”Resultaten sjunker – det vi behöver är tid för varenda unge, inte käcka rim från en minister.”
Avtalsrörelse 20 000 medlemmar i Sveriges Lärare inväntar nytt avtal.
Arbetsrätt Sveriges Lärare tog kampen efter Darko Marics avsked: ”Fanns inte skäl”
Debatt ”Många lärare brottas med att uppnå en hög pedagogisk kvalitet”
Friskolor Sveriges Lärare: ”Överskott uppstår inte som en slump”
Friskolor Rasar mot friskolekoncernen: ”Vinstuttag hör inte hemma i förskolan.”
Debatt Därför har debatten som ifrågasätter vikten av relationsbyggande i skolan dragit igång.
Replik Specialpedagogen Olga Victorsdotter-Sapkina svarar Linnea Lindquist om hur elever lär sig.
Debatt Sveriges Lärarstudenter kritiserar marknadsskolan i ny kampanj
Matematik För första gången sämre än pojkar i matematik, visar statistik från Skolverket.
Vi lärare Tidningen Grundskolläraren kan ta guld som ”Årets medlemstidning”.
Folkhögskola ”Det har gått så långt att man ber privatpersoner att bli bidragsgivare”
Replik Linnea Lindquists svar till Per Kornhall om relationer: ”En sådan skola vill jag ha”.
Krönika ”Visst kan man lära ut utan goda relationer. Men hur mycket, till vilken nytta och vilken sorts kunskap blir det?”
Fackligt Antalet medlemmar växer: ”Varje lärare göra oss starkare i kampen”.
Friskolor ”Överskott handlar om trygghet för de anställda” säger vd Marcus Strömberg.
Lärarlegitimation Skolverket höjer avgiften med 26 procent.
Arbetsmiljö Vi Lärares artikel om ett kaosartat schema får flera läsare att reagera.
Fritidshem Incidenten blev startskott för debatt om arbetsmiljön i fritidshem.
Krönika ”Ge blanka fasen i att lägga ner skolor – ett gyllene tillfälle att låta allt få lösa sig självt.”
Krönika ”Fixeringen är både enfaldig och skadlig.”