PR-jätten Gullers grupp arrangerade två krisövningar före jul med Skolverket kring den nationella digitala provplattformen.
Till startsidan
Skolverket har 40 kommunikatörer. I höstas arrangerades två krisövningar av Gullers grupp kring den nationella digitala provplattformen (DNP).
Digitala nationella prov
Sedan i höstas har Skolverket köpt in kommunikationstjänster av PR-jätten Gullers Grupp för mer än en och en halv miljon kronor.
Uppdragen gäller bland annat krisövningar i anslutning till den hårt kritiserade digitala provplattformen.
I september ingick Skolverket ett nytt ramavtal med PR-jätten Gullers Grupp gällande kommunikationstjänster. Avtalet är tvåårigt och gäller bland annat ”strategisk kommunikationsrådgivning, kriskommunikation, omvärldsanalys och varumärkesstrategiskt arbete”.
Avtalet kan förlängas med max två år utan att det genomförs någon ny upphandling och får som mest omfatta 15 miljoner kronor plus moms.
– Det är ett tak. Det betyder inte att vi upphandlar för hela summan, berättar Lena Jenee som är chef för avdelningen för verksamhetsstöd vid Skolverket där kommunikationsverksamheten ingår.
Hur många på Skolverket arbetar med kommunikationsfrågor?
– Kommunikationsverksamheten är uppdelad i tre enheter. Vi har en enhet för kommunikation med 19 medarbetare. Redaktionsenheten, som bland annat jobbar med webbfrågor, har 18 medarbetare och på enheten för digital närvaro är det tre som är kopplade till kommunikationsarbetet.
Vad är orsaken till att ni anlitar en extern kommunikationsbyrå trots att ni har 40 anställda kommunikatörer?
– Ibland har vi behov av att ta in spetskompetens, till exempel när vi själva inte har de resurser eller den kompetens som behövs för ett enskilt uppdrag. Då är det väldigt bra för oss att ha en upphandlad leverantör som kan hjälpa oss.
– Det kan till exempel handla om strategisk kommunikationsrådgivning, ta fram ett koncept för ett uppdrag eller planera en kampanj, målgruppsanalyser, kriskommunikation eller förändringskommunikation.
Ni har 40 kommunikatörer anställda. Klarar inte de av det?
– Så kan man tycka. Man kan också värdera om de är många eller inte. Vår bedömning är att vi behöver kommunikatörer för att kunna utföra vårt uppdrag på ett bra sätt så att våra målgrupper är både trygga och välinformerade.
– Våra egna anställda kan ha andra arbetsuppgifter när vi behöver genomföra ett uppdrag. Och då behöver vi utöka vår bemanning med konsulttjänster. Det är inte konstigare än så.
Lena Jenee berättar att verkets pressavdelning som består av tre personer – en chef och två pressekreterare – inte är en del av hennes avdelning.
Sedan i somras är Peter Salander Skolverkets presschef. Han arbetade dessförinnan på Gullers grupp.
I samband med bytet av arbetsgivare skrev Peter Salander på Linkedin bland annat:
”Under mina sju år på Gullers Grupp har jag hjälpt generaldirektörer, vårdstiftelser och kommuner i både vardag och kris genom att ta fram och försvara sina grundvärderingar, varit med och byggt viktiga berättelser om korallrev, utsatta myndigheter och om hur man pratar med varandra för att nå fram. Åren på Gullers har innehållit VÄLDIGT mycket krishantering…”
Finns det ett samband mellan hans byte av arbetsgivare och att det blev Gullers som vann er upphandling?
– Definitivt inte. Han var överhuvudtaget inte inblandad i upphandlingen, säger Lena Jenee.
PR-jätten Gullers grupp arrangerade två krisövningar före jul med Skolverket kring den nationella digitala provplattformen.
Skolverket vill inte berätta för Vi Lärare hur mycket Gullers Grupp tar betalt per timme för de tjänster som verket köper av bolaget.
”Gullers Grupp AB har begärt sekretess för de efterfrågade uppgifterna”, skriver verkets inköpschef Peter Norén i sitt beslut och tillägger:
”Gullers Grupp AB har angivit att det ligger prissättningsstrategi bakom prissättningen och enligt praxis väger det tungt. Uppgifterna du efterfrågar utgör således affärshemligheter. Det skulle därför ur konkurrenshänseende riskera att orsaka Gullers Grupp AB stor skada om uppgifterna kom konkurrenter tillhanda. Skolverket har därför funnit särskild anledning att sekretessbelägga uppgiften.”
I höstas arrangerade Gullers två krisövningar för Skolverket kring den nationella digitala provplattformen (DNP).
Gullers skriver i sin offert att Skolverket har tagit fram ett antal scenarier som man vill testa.
”Med tanke på provens betydelse för det svenska utbildningssystemet är det avgöra att kriskommunikationen kring dessa är robust och att organisationen är väl förberedd för att hantera eventuella situationer som kan uppstå”.
Erik Bukowski var den som höll i övningarna från Gullers sida. Enligt företagets hemsida är han en av företagets seniora rådgivare och arbetar med ”strategisk rådgivning inom PR och Public Affairs med fokus på hållbarhet och finansiell kommunikation”.
Han vill inte berätta för Vi Lärare hur övningarna gick.
– Vi kommenterar aldrig innehållet i våra uppdrag, säger han.
Skolverkets Lena Jenee:
– Det är inget konstigt att vi under hösten genomförde två krisövningar. Vi är sedan 2022 en beredskapsmyndighet och arbetar med att stärka vår förmåga och organisation för att kunna hantera en kris eller allvarlig händelse.
– När vi genomför krisövningar utgår vi alltid från aktuella case. Under hösten låg det nära till hands att använda DNP som ju är ett stort projekt med många medarbetare involverade. De som jobbar med de här frågorna fick tillfälle att fördjupa och öka sin förmåga att hantera kriser.
Lena Jenee säger att det är förmågor som man i mars hade nytta av när införandet av digitala nationella prov plötsligt stoppades.
– Lärdomarna kom ju väl till pass när vi hamnade i en situation där vi var tvungna att hantera kommunikationen ut mot skolorna.
Var det värt pengarna som övningarna kostade?
– Ja, det tycker vi definitivt.
Strax före jul i fjol köpte Skolverket ett utbildningskoncept, inklusive viss utbildning, av Gullers för 198 875 kronor plus moms.
– Det ska användas i samband med att vi ger medarbetare hos oss stöd och rådgivning i bland annat presentationsteknik och att framföra budskap. Vi kommer att genomföra övningarna i egen regi. Det är ett väldigt bra och ett effektivt sätt att jobba på.
För att spara pengar?
– Vi ska som statlig myndighet alltid hushålla med statliga medel. När vi kan använda våra egna resurser så ska vi naturligtvis göra det.
LÄS ÄVEN:
De drog in 175 miljoner på havererade plattformen
82 miljoner till skolorna efter Skolverkets haveri
Debatt Vill se satsningar på NPF-kunskap och karriärvägar före stora läroplansförändringar
Debatt ”Dags att ta bladet från munnen och sluta tillåta bilden av skolan som ett hot”
Debatt En satirisk julsaga: ”Vi har byggt den bästa skolan någonsin – ty processen är kunskapen!"
Debatt Kravet på politikerna: ”Vägledning får inte lämnas åt slumpen”
Debatt ”Vad hade du själv sagt om din chef ville flytta dig till avdelningen för de mindre begåvade?”
Debatt Därför krävs gemensam kunskapsgrund för lärare: ”Inte daltande”.
Debatt Att organisera skolan efter IQ och evidens gör den snävare och hårdare, skriver Oscar Björk.
Krönika ”Alva Myrdal vrider sig i sin grav” skriver Per Kornhall om Liberalernas utspel om straff i skolan.
Krönika ”Alla läroplansutredare: Läs det här på egen risk”
Debatt Läraren: ”Vi pressas till tveksamma metoder för att få elever över godkäntgränsen”
Debatt Vittnesmålet: ”Vi hinner inte med alla. Eleverna som inte får hjälp lämnar passet frustrerade”.
Debatt Forskaren kräver mod från politikerna – så tas lärares kunskap på allvar
Krönika ”Jag har tjatat om att detta som en bra idé sedan 2015 – nu kanske tiden är mogen?”
Segregation Social bakgrund ger utslag på bara ett läsår: ”Resultatet är anmärkningsvärt.”
Debatt ”Ge lärarna en dräglig arbetsmiljö med mindre klasser, så att de har tid och ork”
Krönika ”Visa, berätta, förklara – kraften i strukturerad undervisning.”
Arbetsmiljö Nya regler efter att ha jobbat på skolan i tio år: ”Ska inte få se mig ledsen”.
Skolpolitik Hoppas vinna budgivningen på Simona Mohamsson – samlat in 40 000 kronor.
Krönika ”Man kan inte kan betala vare sig hyran eller tandläkaren med tacksamma elevleenden.”
Elevhälsa Förakt mot praktiska ämnen: ”Går miste om mycket om man inte knäcker läskoden.”
Krönika Skolan är på många olika plan korrumperad, förljugen och förstörd.
Granskning Lärarna fick aldrig ta del av pengarna. ”Vi har inte fått någon ursäkt”
Granskning Sveriges Lärares ordförande: ”Kryphålen borde täppts till för länge sedan”.
Lön Sveriges Lärares ombudsman tipsar om vad du bör tänka på gällande din lön.
Lön Olegitimerade lärare som blir behöriga ska garanteras högre lön.
Elevhälsa Står med öppna armar: ”Kan passa dem svag teoretisk begåvning”.
Debatt Arne Engström applåderar Liberalernas vändning i frågan om extra anpassningar
Debatt Lärarna är skeptiska, men Kristina Axén Olin (M) försvarar kulturlistorna
Debatt En lärare förändrade allt – nu jobbar hon själv med flerspråkiga elever.
Vi lärare ”Det är stort att Vi Lärare och Sveriges Lärare är i final med de här stora bolagen”.
Digitala nationella prov Sveriges Lärare belåtna efter ”segern”. ✔ ”Dricka bubbel och fira?”
Krönika Är det någon som har ordning på något här? Haaallååå??
Digitala nationella prov Efter kaoset och fackets krav – inga digitala nationella prov de närmaste åren.
Vuxenutbildning Lillemor Malmbo: ”Vad jag vill se är nationella regleringar”
Debatt ”Att kräva att en elev har sin dator och sin penna är inte hårt... det är verkligheten”
Elevhälsa Hoppet i nya utredningen ”En förbättrad elevhälsa”.
Elevhälsa Vårdgaranti och statliga krav på minimibemanning: ”Återreglering av skolan”.
Arbetsmiljö Budskapet: ”Alla som bryr sig bör dyka upp”.
Elevhälsa Tvingas hitta egna lösningar: ”Många sätter E istället för F”.
Debatt Vill se mer fackligt jävlar anamma: ”Är mer än ett rabattkort.”
Debatt Professor Thomas Nygren om varför den vetenskapliga grunden i skolan brister.
Likvärdighet Ny rapport varnar: ”Det är ett svek mot barnen och eleverna.”
Elevhälsa Tre åtgärder för att mildra plågan för elever med svag teoretisk begåvning.
Skolpolitik Avgörande frågorna klubbades på partiets landsmöte.
Elevhälsa För begåvade för anpassad undervisning – men kognitivt begränsade för att klara skolan.
Valet 2026 Splittrade Liberaler ska rösta om friskolorna – stort väljarstöd för vinststopp.
Slutreplik Niclas Fohlin: ”Jag förespråkar en evidensinformerad praktik.”
Krönika ”Tänk om vi fick resurser att bemöta de där knorrungarna innan det är försent.”
Debatt Debatten om det relationella perspektivet på undervisning fortsätter.
Replik ”Niclas Fohlin tycks invända med att lärares olikheter i att praktisera en metod reduceras till siffror”, skriver Susan Sall