
PR-jätten Gullers grupp arrangerade två krisövningar före jul med Skolverket kring den nationella digitala provplattformen.
Skolverket har 40 kommunikatörer. I höstas arrangerades två krisövningar av Gullers grupp kring den nationella digitala provplattformen (DNP).
Digitala nationella prov
Sedan i höstas har Skolverket köpt in kommunikationstjänster av PR-jätten Gullers Grupp för mer än en och en halv miljon kronor.
Uppdragen gäller bland annat krisövningar i anslutning till den hårt kritiserade digitala provplattformen.
I september ingick Skolverket ett nytt ramavtal med PR-jätten Gullers Grupp gällande kommunikationstjänster. Avtalet är tvåårigt och gäller bland annat ”strategisk kommunikationsrådgivning, kriskommunikation, omvärldsanalys och varumärkesstrategiskt arbete”.
Avtalet kan förlängas med max två år utan att det genomförs någon ny upphandling och får som mest omfatta 15 miljoner kronor plus moms.
– Det är ett tak. Det betyder inte att vi upphandlar för hela summan, berättar Lena Jenee som är chef för avdelningen för verksamhetsstöd vid Skolverket där kommunikationsverksamheten ingår.
Hur många på Skolverket arbetar med kommunikationsfrågor?
– Kommunikationsverksamheten är uppdelad i tre enheter. Vi har en enhet för kommunikation med 19 medarbetare. Redaktionsenheten, som bland annat jobbar med webbfrågor, har 18 medarbetare och på enheten för digital närvaro är det tre som är kopplade till kommunikationsarbetet.
Vad är orsaken till att ni anlitar en extern kommunikationsbyrå trots att ni har 40 anställda kommunikatörer?
– Ibland har vi behov av att ta in spetskompetens, till exempel när vi själva inte har de resurser eller den kompetens som behövs för ett enskilt uppdrag. Då är det väldigt bra för oss att ha en upphandlad leverantör som kan hjälpa oss.
– Det kan till exempel handla om strategisk kommunikationsrådgivning, ta fram ett koncept för ett uppdrag eller planera en kampanj, målgruppsanalyser, kriskommunikation eller förändringskommunikation.
Ni har 40 kommunikatörer anställda. Klarar inte de av det?
– Så kan man tycka. Man kan också värdera om de är många eller inte. Vår bedömning är att vi behöver kommunikatörer för att kunna utföra vårt uppdrag på ett bra sätt så att våra målgrupper är både trygga och välinformerade.
– Våra egna anställda kan ha andra arbetsuppgifter när vi behöver genomföra ett uppdrag. Och då behöver vi utöka vår bemanning med konsulttjänster. Det är inte konstigare än så.
Lena Jenee berättar att verkets pressavdelning som består av tre personer – en chef och två pressekreterare – inte är en del av hennes avdelning.
Sedan i somras är Peter Salander Skolverkets presschef. Han arbetade dessförinnan på Gullers grupp.
I samband med bytet av arbetsgivare skrev Peter Salander på Linkedin bland annat:
”Under mina sju år på Gullers Grupp har jag hjälpt generaldirektörer, vårdstiftelser och kommuner i både vardag och kris genom att ta fram och försvara sina grundvärderingar, varit med och byggt viktiga berättelser om korallrev, utsatta myndigheter och om hur man pratar med varandra för att nå fram. Åren på Gullers har innehållit VÄLDIGT mycket krishantering…”
Finns det ett samband mellan hans byte av arbetsgivare och att det blev Gullers som vann er upphandling?
– Definitivt inte. Han var överhuvudtaget inte inblandad i upphandlingen, säger Lena Jenee.
PR-jätten Gullers grupp arrangerade två krisövningar före jul med Skolverket kring den nationella digitala provplattformen.
Skolverket vill inte berätta för Vi Lärare hur mycket Gullers Grupp tar betalt per timme för de tjänster som verket köper av bolaget.
”Gullers Grupp AB har begärt sekretess för de efterfrågade uppgifterna”, skriver verkets inköpschef Peter Norén i sitt beslut och tillägger:
”Gullers Grupp AB har angivit att det ligger prissättningsstrategi bakom prissättningen och enligt praxis väger det tungt. Uppgifterna du efterfrågar utgör således affärshemligheter. Det skulle därför ur konkurrenshänseende riskera att orsaka Gullers Grupp AB stor skada om uppgifterna kom konkurrenter tillhanda. Skolverket har därför funnit särskild anledning att sekretessbelägga uppgiften.”
I höstas arrangerade Gullers två krisövningar för Skolverket kring den nationella digitala provplattformen (DNP).
Gullers skriver i sin offert att Skolverket har tagit fram ett antal scenarier som man vill testa.
”Med tanke på provens betydelse för det svenska utbildningssystemet är det avgöra att kriskommunikationen kring dessa är robust och att organisationen är väl förberedd för att hantera eventuella situationer som kan uppstå”.
Erik Bukowski var den som höll i övningarna från Gullers sida. Enligt företagets hemsida är han en av företagets seniora rådgivare och arbetar med ”strategisk rådgivning inom PR och Public Affairs med fokus på hållbarhet och finansiell kommunikation”.
Han vill inte berätta för Vi Lärare hur övningarna gick.
– Vi kommenterar aldrig innehållet i våra uppdrag, säger han.
Skolverkets Lena Jenee:
– Det är inget konstigt att vi under hösten genomförde två krisövningar. Vi är sedan 2022 en beredskapsmyndighet och arbetar med att stärka vår förmåga och organisation för att kunna hantera en kris eller allvarlig händelse.
– När vi genomför krisövningar utgår vi alltid från aktuella case. Under hösten låg det nära till hands att använda DNP som ju är ett stort projekt med många medarbetare involverade. De som jobbar med de här frågorna fick tillfälle att fördjupa och öka sin förmåga att hantera kriser.
Lena Jenee säger att det är förmågor som man i mars hade nytta av när införandet av digitala nationella prov plötsligt stoppades.
– Lärdomarna kom ju väl till pass när vi hamnade i en situation där vi var tvungna att hantera kommunikationen ut mot skolorna.
Var det värt pengarna som övningarna kostade?
– Ja, det tycker vi definitivt.
Strax före jul i fjol köpte Skolverket ett utbildningskoncept, inklusive viss utbildning, av Gullers för 198 875 kronor plus moms.
– Det ska användas i samband med att vi ger medarbetare hos oss stöd och rådgivning i bland annat presentationsteknik och att framföra budskap. Vi kommer att genomföra övningarna i egen regi. Det är ett väldigt bra och ett effektivt sätt att jobba på.
För att spara pengar?
– Vi ska som statlig myndighet alltid hushålla med statliga medel. När vi kan använda våra egna resurser så ska vi naturligtvis göra det.
LÄS ÄVEN:
De drog in 175 miljoner på havererade plattformen
82 miljoner till skolorna efter Skolverkets haveri
Debatt Specialläraren Disa Karlsson Malik vill se fortsatt specialpedagogisk utbildning.
Replik Större problem bakom sviktande läsning än brist på särskilt stöd, menar Oscar Björk
Debatt Anders Hill ser hur pendeln har svängt – men vad händer med AI:s framväxt?
Debatt Grundskolläraren Cecilia Wemgård efterlyser eftertanke i samtalet om AI i skolan.
Debatt Erfarne läraren listar tre faktorer som bromsar skolutveckling
Debatt Han översätter Lagerlöf till TikTok i sin uppmaning till skolministern: ”Våga investera”
Krönika ”Jag vet minsann vad som händer på de så kallade uppstartsdagarna därute i landet”.
Debatt ”Vi ser något helt annat är det vissa lärare upplever. Det är logiskt”
Debatt ”Pedagoger ska agera ´skolsköterska light´– en uppgift de saknar utbildning för”.
Debatt Förskollärarna har rättigheter – och det är dags att använda dem, skriver Anki Jansson.
Debatt Nya utbildningsministerns löften till Sveriges lärare.
Debatt ”Det kan verka som att vi lärare och vårdnadshavare, rektorer och huvudmän är motståndare. Men vi måste ro åt samma håll” skriver en lärare.
Debatt ”Ge elever stöd – avvisa inte föräldrar som kämpar för sina barn”
Debatt ”Debatten om digitalisering i skolan allt mer ideologisk och onyanserad”
Debatt ”Eleverna och lärarna som får betala priset" visar var friskolornas prioriteringar ligger, skriver två fackliga ombud inom Academedia.
Debatt I Almegas värld får lärare och elever ta smällen – inte aktieägare eller lobbyister, skriver läraren Patrik Andersson.
Debatt Andreas Mörcks ”hot mot friskolor” är bara ren hushållning med skattebetalarnas pengar, skriver Linnea Lindquist.
Debatt ”Läraren har blivit den som ska verkställa andras önskemål”
Debatt Almega utbildning: ”Lärare och elever får betala priset med regeringens förslag.”
Friskolor Kommer höja kraven: ”Lycksökare som skadat branschen”.
Hoten mot lärarna Utfärdade skyddsstopp för att hindra aggressiv vårdnadshavare.
Debatt ”Skolorna skriker efter behöriga lärare – här sitter 30 akademiker och bara väntar på att få sätta igång.”
Debatt Läraren Carl Lindén uppmanar till åtgärder innan nya betygen införs.
Debatt ”Konsekvensen blir sönderstressade elever och lärare”
Krönika ”Jag tar semester från klåfingriga politiker som vill in och joxa i mitt klassrum.”
Krönika ”Jag förvånades över dessa trasselsuddar som ställde till med bråk precis innan vi skulle skiljas.”
Arbetsmiljö Rättsprocessen inte över – anställs ändå på utbildningsförvaltningen.
Debatt Ulrica Björkblom Agah manar lärare att sluta jaga bekräftelse och att lita på eleverna
Hoten mot lärarna Polisen ser ingen hotbild mot skola eller elever
Arbetsbelastning Det kan bli drabbat av förslagen i Bo Janssons utredning.
Debatt Läraren tvingas trolla när elever saknar grundläggande kunskaper
Debatt Barnläkaren Josef Milerad ser ett ruttnande system där elever far illa och lärare reduceras till handledare
Skolfinansiering Utredning föreslår avdrag på 6 procent av skolpengen till fristående skolor.
Krönika ”Vi vill också hetsäta choklad ibland – eller ta en snus för den delen – utan att kölhalas offentligt.”
Segregation Behövs ingen ny utredning för att hitta lösningen på problemet, enligt Olskog.
Friskolor Kommunerna ska få göra avdrag med 6 procent på friskolornas skolpeng.
Arbetsmiljö Anser att han saknade uppsåt och därför ska frikännas.
Studiero Siffrorna avslöjar – ”långvarig misshandel av skolan.”
Debatt Uppmanar föräldrar att agera: ”Fråga hur många barn det är i gruppen”
Debatt SKR och Academedia nobbar regleringar: ”Ömsesidigt gisslantagande”
Arbetsmiljö ”Man kan inte göra guld av kattskit”. Tre lärare om förslagens påverkan på arbetssituationen.
Krönika På lärarhögskolan förberedde ingen alls mig på att jag skulle behöva genomgå detta trauma var tredje år.
Krönika Vi vet att det är ett ensamjobb men när det blåser då behöver vi någon där, någon som är där för att var där för just oss.
Debatt Niels Paarup-Petersen presenterar rimliga förslag – men de räcker inte, skriver Marcus Larsson i en debattreplik.
Skolavslutning Vad står överst på önskelistan – och vad räknas som muta? ✓ ”Ska vara försiktig.”
Nedskärningar Svaren ännu värre än väntat: ”Sjunkande skepp”.
Timplaner Maria Cronqvist, lärare på Dragonskolan och en av dem som planerade protesten mot de nya timplanerna i Umeå, kritiserade kommunen och gymnasiecheferna:– Lärare riskerar att bli utbrända!Här är hela hennes tal från demonstrationen.
Arbetsmiljö ”Vi ifrågasätter hur stort problemet är, slänger de prillor i taket?”.
Debatt Svarar Filippa Mannerheim: ”Riskerar underminera stödet eleverna har rätt till”.
Debatt Centerpartiet svarar Marcus Larsson om lobbyism och friskoleägare