
PR-jätten Gullers grupp arrangerade två krisövningar före jul med Skolverket kring den nationella digitala provplattformen.
Skolverket har 40 kommunikatörer. I höstas arrangerades två krisövningar av Gullers grupp kring den nationella digitala provplattformen (DNP).
Digitala nationella prov
Sedan i höstas har Skolverket köpt in kommunikationstjänster av PR-jätten Gullers Grupp för mer än en och en halv miljon kronor.
Uppdragen gäller bland annat krisövningar i anslutning till den hårt kritiserade digitala provplattformen.
I september ingick Skolverket ett nytt ramavtal med PR-jätten Gullers Grupp gällande kommunikationstjänster. Avtalet är tvåårigt och gäller bland annat ”strategisk kommunikationsrådgivning, kriskommunikation, omvärldsanalys och varumärkesstrategiskt arbete”.
Avtalet kan förlängas med max två år utan att det genomförs någon ny upphandling och får som mest omfatta 15 miljoner kronor plus moms.
– Det är ett tak. Det betyder inte att vi upphandlar för hela summan, berättar Lena Jenee som är chef för avdelningen för verksamhetsstöd vid Skolverket där kommunikationsverksamheten ingår.
Hur många på Skolverket arbetar med kommunikationsfrågor?
– Kommunikationsverksamheten är uppdelad i tre enheter. Vi har en enhet för kommunikation med 19 medarbetare. Redaktionsenheten, som bland annat jobbar med webbfrågor, har 18 medarbetare och på enheten för digital närvaro är det tre som är kopplade till kommunikationsarbetet.
Vad är orsaken till att ni anlitar en extern kommunikationsbyrå trots att ni har 40 anställda kommunikatörer?
– Ibland har vi behov av att ta in spetskompetens, till exempel när vi själva inte har de resurser eller den kompetens som behövs för ett enskilt uppdrag. Då är det väldigt bra för oss att ha en upphandlad leverantör som kan hjälpa oss.
– Det kan till exempel handla om strategisk kommunikationsrådgivning, ta fram ett koncept för ett uppdrag eller planera en kampanj, målgruppsanalyser, kriskommunikation eller förändringskommunikation.
Ni har 40 kommunikatörer anställda. Klarar inte de av det?
– Så kan man tycka. Man kan också värdera om de är många eller inte. Vår bedömning är att vi behöver kommunikatörer för att kunna utföra vårt uppdrag på ett bra sätt så att våra målgrupper är både trygga och välinformerade.
– Våra egna anställda kan ha andra arbetsuppgifter när vi behöver genomföra ett uppdrag. Och då behöver vi utöka vår bemanning med konsulttjänster. Det är inte konstigare än så.
Lena Jenee berättar att verkets pressavdelning som består av tre personer – en chef och två pressekreterare – inte är en del av hennes avdelning.
Sedan i somras är Peter Salander Skolverkets presschef. Han arbetade dessförinnan på Gullers grupp.
I samband med bytet av arbetsgivare skrev Peter Salander på Linkedin bland annat:
”Under mina sju år på Gullers Grupp har jag hjälpt generaldirektörer, vårdstiftelser och kommuner i både vardag och kris genom att ta fram och försvara sina grundvärderingar, varit med och byggt viktiga berättelser om korallrev, utsatta myndigheter och om hur man pratar med varandra för att nå fram. Åren på Gullers har innehållit VÄLDIGT mycket krishantering…”
Finns det ett samband mellan hans byte av arbetsgivare och att det blev Gullers som vann er upphandling?
– Definitivt inte. Han var överhuvudtaget inte inblandad i upphandlingen, säger Lena Jenee.
PR-jätten Gullers grupp arrangerade två krisövningar före jul med Skolverket kring den nationella digitala provplattformen.
Skolverket vill inte berätta för Vi Lärare hur mycket Gullers Grupp tar betalt per timme för de tjänster som verket köper av bolaget.
”Gullers Grupp AB har begärt sekretess för de efterfrågade uppgifterna”, skriver verkets inköpschef Peter Norén i sitt beslut och tillägger:
”Gullers Grupp AB har angivit att det ligger prissättningsstrategi bakom prissättningen och enligt praxis väger det tungt. Uppgifterna du efterfrågar utgör således affärshemligheter. Det skulle därför ur konkurrenshänseende riskera att orsaka Gullers Grupp AB stor skada om uppgifterna kom konkurrenter tillhanda. Skolverket har därför funnit särskild anledning att sekretessbelägga uppgiften.”
I höstas arrangerade Gullers två krisövningar för Skolverket kring den nationella digitala provplattformen (DNP).
Gullers skriver i sin offert att Skolverket har tagit fram ett antal scenarier som man vill testa.
”Med tanke på provens betydelse för det svenska utbildningssystemet är det avgöra att kriskommunikationen kring dessa är robust och att organisationen är väl förberedd för att hantera eventuella situationer som kan uppstå”.
Erik Bukowski var den som höll i övningarna från Gullers sida. Enligt företagets hemsida är han en av företagets seniora rådgivare och arbetar med ”strategisk rådgivning inom PR och Public Affairs med fokus på hållbarhet och finansiell kommunikation”.
Han vill inte berätta för Vi Lärare hur övningarna gick.
– Vi kommenterar aldrig innehållet i våra uppdrag, säger han.
Skolverkets Lena Jenee:
– Det är inget konstigt att vi under hösten genomförde två krisövningar. Vi är sedan 2022 en beredskapsmyndighet och arbetar med att stärka vår förmåga och organisation för att kunna hantera en kris eller allvarlig händelse.
– När vi genomför krisövningar utgår vi alltid från aktuella case. Under hösten låg det nära till hands att använda DNP som ju är ett stort projekt med många medarbetare involverade. De som jobbar med de här frågorna fick tillfälle att fördjupa och öka sin förmåga att hantera kriser.
Lena Jenee säger att det är förmågor som man i mars hade nytta av när införandet av digitala nationella prov plötsligt stoppades.
– Lärdomarna kom ju väl till pass när vi hamnade i en situation där vi var tvungna att hantera kommunikationen ut mot skolorna.
Var det värt pengarna som övningarna kostade?
– Ja, det tycker vi definitivt.
Strax före jul i fjol köpte Skolverket ett utbildningskoncept, inklusive viss utbildning, av Gullers för 198 875 kronor plus moms.
– Det ska användas i samband med att vi ger medarbetare hos oss stöd och rådgivning i bland annat presentationsteknik och att framföra budskap. Vi kommer att genomföra övningarna i egen regi. Det är ett väldigt bra och ett effektivt sätt att jobba på.
För att spara pengar?
– Vi ska som statlig myndighet alltid hushålla med statliga medel. När vi kan använda våra egna resurser så ska vi naturligtvis göra det.
LÄS ÄVEN:
De drog in 175 miljoner på havererade plattformen
82 miljoner till skolorna efter Skolverkets haveri
Debatt ”I 79 kommuner har antalet elever i anpassad grundskola ökat med 100 procent”.
Debatt Betygsforskaren: ”Normrelaterade uppgifter och digital rättning ska avvisas”.
Debatt ”Elevernas utbildning till entreprenörer beroende av regionerna.”
Debatt ”Påståendet att vi står för att 'handskrift och stavning ska prioriteras' vittnar om okunskap.”
Debatt Uppropet: Därför ska du engagera dig.
Debatt ”Bristen på stöd, åratal av nedskärningar och politisk tafatthet har gått för långt”.
Hök25 Avtalsstriden – manifesterar för regleringar: ”Politiker måste ta ansvar.”
Debatt ”Brist på respekt gäller inte bara elever, utan även vårdnadshavare”, skriver läraren Per Stiller.
Debatt ”Om vi vill främja barns skrivande behöver vi broar mellan forskningsperspektiv – inte murar”
Läs och skriv Agneta Gulz skarpa ord om digital skrivträning.
Debatt Lärarstudenten till SKR: ”Lärare det är det jag vill arbeta med resten av mitt liv”.
Jag är lärare Elina Larsson, lärare i hem- och konsumentkunskap, om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Behörighet ”Behörigheten ska vara en faktor när det avgörs hur stort bidrag en huvudman kan få”.
Krönika ”Om jag fick välja skulle sådana där åsiktspaneler ryka dit pepparn växer.”
Debatt Lärarstudenten Josefine Svärd skriver om en skola som blir mer auktoritär: ”En tyst klass inte nödvändigtvis en trygg klass”.
Debatt Sökes: Bibliotekarie med ansvar för 2 000 elever – ”Sluta se skolbibliotekarier som glada bokälskare”.
Krönika ”Terminen har varit en golgatavandring – men nu skola vi hava lov”.
Hök25 Nytt steg i avtalsrörelsen – men: ”Vi står fortfarande långt ifrån varandra”.
Arbetsmiljö Slöjdläraren Eva Söderberg om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Ledare "På framtida generationers utbildning kan det sparas och snålas – det gör liksom inget.”
Porträtt Anna Sterlinger Ahrling och Philip Hjalmarsson om lärarlivet efter poddsuccén.
Debatt ”Ingen algoritm eller nationella prov kan ersätta lärarens förmåga”.
Arbetsbelastning ”Hoppas Skolinspektionen biter dem i ändan”.
Våld i skolan Läraren Paul Carlbark har sökt 150 jobb – misstänker att han blivit svartlistad.
Budgetpropositionen Regeringen satsar nära fyra gånger mer på ROT som på utbildning.
Behörighet Listan visar: Brist på behöriga lärare – trots stora överskott. Så ser behörigheten ut i din kommun.
Behörighet En av tre grundskollärare inom friskolejätten är obehöriga.
Behörighet Sveriges Lärare: Skärpta krav på lärarlegitimation och avskaffa undantag.
Behörighet Lediga förskollärartjänster utannonseras inte: ”Personlighet går före behörighet.”
Debatt Läraren: ”När vi larmar om en ohälsosam arbetsmiljö ses det som gnäll.”
Arbetsmiljö Uttryckte frustration över sin skola på Facebook – då tillrättavisades hon av sin rektor.
Replik Liberalerna svarar: ”Socialdemokraterna sätter aldrig skolan först – varken i Stockholm, SKR eller när de sitter i regering”.
Digitala nationella prov Arrangerade två krisövningar kring den nationella digitala provplattformen.
Debatt ”Mycket pekar på att det blir fyra förlorade år på utbildningsdepartementet.”
Elevhälsa Lärarens oro: ”Rädd att mycket trots allt kommer att landa på oss lärare.”
Krönika Eleven hade skrivit en och samma mening hundratals gånger i följd: ”Jag kan inte”, stod det. Jag kan inte. Jag kan inte. Jag kan inte.
Debatt ”Du som är politiker – ta chansen att investera i skolans framtid”, skriver Sveriges Lärare i Täby.
Debatt Kräver lagändring för att möjliggöra anonyma orosanmälningar för personal i förskola och skola.
Sett 2025 Fem lärare om AI – som hela tiden ligger steget före.
Debatt Sju lärare vill se en skola med skärm, skönlitteratur och pärm.
Arbetsbelastning ”Ren självbevarelsedrift gör att legitimerade och behöriga lärare väljer andra arbetsställen”
Sett 25 Facket kräver en nationell strategi där lärarna är med i utvecklingen.
Hoten mot lärarna Erkände i rätten: ”Ett skämt.” Hotade mentorn: ”Jag trodde jag skulle dödas.”
Hoten mot lärarna ”Ingen ska behöva bli sjuk eller skadas på grund av sitt jobb”.
Friskolor ”Valfrihet är värt att värna – men inte på bekostnad av kvalitet.”
Friskolor Minskad konkurrens och fortsatta vinstutdelningar bland farhågorna.
Friskolor Utredaren: ”Vinst eller statsbidrag ett val för aktören”.
Hök25 ”Ett hyckleri av sällan skådat slag”, skriver gymnasieläraren och förhandlingsombudet John Nilsson.
Krönika Men orka bry sig om statistik – SKR och Sobona ser uppenbarligen lite annorlunda på saken.
Hök25 ”Svarade inte upp på de grundläggande behoven”.