
Kristina Axén Olin, skolpolitisk talesperson för Moderaterna Foto: Moderaterna
Coronaviruset Moderaterna vill prioritera lärare och skolpersonal i vaccineringen mot Covid-19 och låta dem vaccineras direkt efter riskgrupper och sjukvårdspersonal för att skolorna ska kunna hållas öppna.
Kristina Axén Olin, skolpolitisk talesperson för M i utbildningsutskottet menar att effekterna av ”utbildningsskulden”, för elever som tappar kunskap under distansundervisningen, riskerar att bli långvariga och i värsta fall bestående.
Kristina Axén Olin, skolpolitisk talesperson för Moderaterna Foto: Moderaterna
– Därför har vi till varje pris velat hålla skolorna öppna så långt det bara går för att förhindra att fler elever halkar efter i skolan vilket kan skapa stora problem på lång sikt, säger hon.
Utifrån lokala förhållanden har de skärpta råden för högstadieskolor lett till att alltfler elever i årskurs 7-9 nu får fjärr- eller distansundervisning. Det gäller exempelvis regioner som Skåne och Västra Götaland. I de flesta fall har kommunerna tidsbestämda nedstängningar som omprövas allt eftersom. I vissa kommuner, som exempelvis Norrtälje, har man beslutat att stänga för fysisk undervisning under hela vårterminen.
Hur ser du på stängningarna?
– Jag är otroligt orolig över den här ackumulerade kunskapsskulden som vi får. De som framförallt drabbas när skolor stänger är ju de barn som mest behöver skolan. Vi hade problem med kunskapsskillnaderna redan innan pandemin och nu förstärks de i rasande fart. Vi får många larmrapporter från specialpedagogiska skolmyndigheten och andra som vittnar att barn som behöver stöd och hjälp inte klarar distansundervisningen och det skiljer väldigt mycket i kvaliteten på distansundervisningen. Därför vill vi hålla skolorna öppna, säger Kristina Axén Olin.
LÄS MER: Nya siffror: Lärare betydligt mer smittade än övriga yrken
Hon är samtidigt väl medveten om de stora coronautbrotten som varit och den stora andelen av smittade som Folkhälsomyndigheten ändå härleder till skolmiljöer. Hon förstår skolpersonalens oro över att bli smittade.
– Därför säger vi att när man har vaccinerat de riskgrupper som finns så tycker vi att lärarna och annan skolpersonal ska prioriteras. Vårt förslag är att man ska kunna använda skolsköterskor på plats i skolorna för vaccinationerna för att inte skapa kaos i den stora vaccinationslogistiken som ska ske, säger hon.
Moderaterna har tittat på Danmark där samhällsviktig personal vaccineras strax efter medborgare över 65 år och alla riskgrupper. Folkhälsomyndighetens generaldirektör Johan Carlsson sade i helgen i Ekots lördagsintervju att det kan leda till administrativt krångel och försena vaccinationerna om man låter vissa yrkesgrupper med samhällsviktiga tjänster gå före.
Men Moderaterna vill i första hand prioritera lärare och övrig skolpersonal efter äldre, sjukvårdspersonal och riskgrupper. Man vill att även förskolans personal ska omfattas om det är möjligt men där kan det bli svårare med vaccinationerna då förskolorna inte är knutna till skolsköterskorna.
Lärarförbundet ställde krav på att lärarna skulle prioriteras redan den 10 december.
– Riskgrupper går givetvis först, men därefter måste vård och skola prioriteras. Det borde vara en självklarhet för Sverige nu när vi haft skolorna öppna i så stor utsträckning, säger Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand.
LÄS MER: FOHM stoppar insamlingen om skolan
Samtidigt har andra fackförbund, inom exempelvis LO, för några dagar sedan begärt att busschaufförer och personal som arbetar inom handel men även barnomsorg ska prioriteras.
Varför ska just lärare och skolpersonal gå före andra yrken som också ansetts som samhällsviktiga i Sverige?
– Vi har haft en stor enighet i Sverige, till skillnad från andra länder, att det är viktigt att skolan och förskolan är öppna och att det skulle få förödande konsekvenser för barnen och ungdomarna, som vi kanske aldrig kommer ikapp, om vi stänger ned skolorna. Lärare och förskollärare är också väldigt utsatta och träffar många vuxna och barn, säger hon.
Hon poängterar att lärare och förskollärare inte kan bära skyddsutrustning på samma sätt som andra yrkeskårer som kan ha skärmar, munskydd eller visir.
– Så i prioriteringen att vi verkligen vill att skolorna och förskolorna ska kunna vara igång så tycker vi att då måste vi också ta ansvar för att lärare och helst också förskollärare får vaccineras först innan resten av allmänheten, säger hon.
Ni tar upp att det finns en oro i kommuner, som exempelvis Göteborg, för att distansundervisningen leder till social oro. Och att elever som bor trångt kan ha svårt att hitta någonstans där de kan studera i fred.
– Det finns hur många sådana vittnesmål som helst att distans och fjärrundervisningen i socioekonomiskt svagare familjer där man bor många på mindre yta där man kanske inte har egen dator eller bredbandsuppkoppling. De barnen har det självklart svårare än resursstarka familjer att klara skolan och de svårigheterna förstärks nu, säger Kristina Axen Olin.
Hon har ställt en fråga till Lena Hallengren (S) hur regeringen ställer sig till att prioritera lärarna och förväntar sig svar inom en vecka.
Även Liberalernas skolpolitiska talesperson Roger Haddad har fört fram ett liknande förslag.
LÄS ÄVEN
Skolverket gör en blixtöversyn av skolstängningarna
Jaara Åstrands krav: ”Rensa bort allt som inte är nödvändigt”
Debatt Regeringen kommer med elva förslag på bättre skola – läraren ser två förslag som saknas.
Debatt En lärare i New York fick ett tackbrev – har påverkat tusentals elever.
Debatt En av granskarna rider ut till försvar för texttriangeln.
Debatt ”Det handlar inte om att välja politisk sida. I alla krig finns det bara en sida, det är barnens”
Debatt ”I 79 kommuner har antalet elever i anpassad grundskola ökat med 100 procent”.
Debatt Betygsforskaren: ”Normrelaterade uppgifter och digital rättning ska avvisas”.
Förskola Tillfällig lösning på vikariebristen: ”Rätt organiserat kan det fungera utmärkt.”
Debatt ”Elevernas utbildning till entreprenörer beroende av regionerna.”
Debatt ”Påståendet att vi står för att 'handskrift och stavning ska prioriteras' vittnar om okunskap.”
Arbetsmiljö Här kan all tid som inte är ren undervisningstid användas som vikariat.
Hök25 Sveriges Lärares manifestation för regleringar: ”Folk ska orka jobba som lärare”.
Krönika Filippa Mannerheim: För SJÄLVKLART måste ett yrke ha ramar!
Debatt Uppropet: Därför ska du engagera dig.
Debatt ”Bristen på stöd, åratal av nedskärningar och politisk tafatthet har gått för långt”.
Hök25 Gruppledaren i SKR vill se regleringar i nya avtalet med lärarna.
Hök25 Avtalsstriden – manifesterar för regleringar: ”Politiker måste ta ansvar.”
Debatt ”Brist på respekt gäller inte bara elever, utan även vårdnadshavare”, skriver läraren Per Stiller.
Arbetsbelastning Pontus Bäckström: ”Etisk stress när elevbehov inte kan tillgodoses i ordinarie helklass”.
Debatt ”Om vi vill främja barns skrivande behöver vi broar mellan forskningsperspektiv – inte murar”
Läs och skriv Agneta Gulz skarpa ord om digital skrivträning.
Krönika ”Rektor Kaj – ett under av tålamod”, skriver Maria Wiman om Uppdrag gransknings ”Gängskolan”.
Debatt Lärarstudenten till SKR: ”Lärare det är det jag vill arbeta med resten av mitt liv”.
Hök25 Sveriges Lärare röstade nej till SKR:s nya slutbud: ”Frustrerande”.
Undervisning Lärarstiftelsens fokus: Frågor som handlar om undervisningen.
Fackligt ”Skapar stor oro för våra medlemmar”.
Hoten mot lärarna ”Vi vägrar vänja oss vid att rädsla blir en del av vårt arbetsliv”
Hoten mot lärarna Lärare och annan skolpersonal vittnar om att lärare och annan skolpersonal är rädda för att ingripa.
Jag är lärare Elina Larsson, lärare i hem- och konsumentkunskap, om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Vi lärare Ökar satsningen: ”En blandning av vetenskap och beprövad erfarenhet”.
På djupet Här är förslagen som Sveriges Lärares ordförande saknar i utredningskavalkaden.
Forskning Läraren Maja Sundqvist tar avstamp i forskningen när hon undervisar. ✔ Lärarens och forskarens tips.
På djupet Skolministern är fast besluten om att förändra svenska skolan.
På djupet Så här blir den nya skolan – om utredarna får som de vill.
Behörighet ”Behörigheten ska vara en faktor när det avgörs hur stort bidrag en huvudman kan få”.
Krönika ”Om jag fick välja skulle sådana där åsiktspaneler ryka dit pepparn växer.”
Debatt Lärarstudenten Josefine Svärd skriver om en skola som blir mer auktoritär: ”En tyst klass inte nödvändigtvis en trygg klass”.
Debatt Sökes: Bibliotekarie med ansvar för 2 000 elever – ”Sluta se skolbibliotekarier som glada bokälskare”.
Mentorskap Läraren om avlastningen: ”Jag har över 300 elever så jag har att göra ändå.”
Mentorskap Därför införde Norrevångsskolan i Eslöv heltidsmentorer.
Krönika ”Terminen har varit en golgatavandring – men nu skola vi hava lov”.
Hök25 Nytt steg i avtalsrörelsen – men: ”Vi står fortfarande långt ifrån varandra”.
Arbetsmiljö Slöjdläraren Eva Söderberg om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Ledare "På framtida generationers utbildning kan det sparas och snålas – det gör liksom inget.”
Porträtt Anna Sterlinger Ahrling och Philip Hjalmarsson om lärarlivet efter poddsuccén.
Debatt ”Ingen algoritm eller nationella prov kan ersätta lärarens förmåga”.
Arbetsbelastning ”Hoppas Skolinspektionen biter dem i ändan”.
Elevhälsa Fredrik Sandström positiv till förändringarna – men ser ett kvardröjande mörkt moln.
Våld i skolan Läraren Paul Carlbark har sökt 150 jobb – misstänker att han blivit svartlistad.
Budgetpropositionen Regeringen satsar nära fyra gånger mer på ROT som på utbildning.
Behörighet Listan visar: Brist på behöriga lärare – trots stora överskott. Så ser behörigheten ut i din kommun.