Kristina Axén Olin, skolpolitisk talesperson för Moderaterna Foto: Moderaterna
Till startsidan
Coronaviruset Moderaterna vill prioritera lärare och skolpersonal i vaccineringen mot Covid-19 och låta dem vaccineras direkt efter riskgrupper och sjukvårdspersonal för att skolorna ska kunna hållas öppna.
Kristina Axén Olin, skolpolitisk talesperson för M i utbildningsutskottet menar att effekterna av ”utbildningsskulden”, för elever som tappar kunskap under distansundervisningen, riskerar att bli långvariga och i värsta fall bestående.
Kristina Axén Olin, skolpolitisk talesperson för Moderaterna Foto: Moderaterna
– Därför har vi till varje pris velat hålla skolorna öppna så långt det bara går för att förhindra att fler elever halkar efter i skolan vilket kan skapa stora problem på lång sikt, säger hon.
Utifrån lokala förhållanden har de skärpta råden för högstadieskolor lett till att alltfler elever i årskurs 7-9 nu får fjärr- eller distansundervisning. Det gäller exempelvis regioner som Skåne och Västra Götaland. I de flesta fall har kommunerna tidsbestämda nedstängningar som omprövas allt eftersom. I vissa kommuner, som exempelvis Norrtälje, har man beslutat att stänga för fysisk undervisning under hela vårterminen.
Hur ser du på stängningarna?
– Jag är otroligt orolig över den här ackumulerade kunskapsskulden som vi får. De som framförallt drabbas när skolor stänger är ju de barn som mest behöver skolan. Vi hade problem med kunskapsskillnaderna redan innan pandemin och nu förstärks de i rasande fart. Vi får många larmrapporter från specialpedagogiska skolmyndigheten och andra som vittnar att barn som behöver stöd och hjälp inte klarar distansundervisningen och det skiljer väldigt mycket i kvaliteten på distansundervisningen. Därför vill vi hålla skolorna öppna, säger Kristina Axén Olin.
LÄS MER: Nya siffror: Lärare betydligt mer smittade än övriga yrken
Hon är samtidigt väl medveten om de stora coronautbrotten som varit och den stora andelen av smittade som Folkhälsomyndigheten ändå härleder till skolmiljöer. Hon förstår skolpersonalens oro över att bli smittade.
– Därför säger vi att när man har vaccinerat de riskgrupper som finns så tycker vi att lärarna och annan skolpersonal ska prioriteras. Vårt förslag är att man ska kunna använda skolsköterskor på plats i skolorna för vaccinationerna för att inte skapa kaos i den stora vaccinationslogistiken som ska ske, säger hon.
Moderaterna har tittat på Danmark där samhällsviktig personal vaccineras strax efter medborgare över 65 år och alla riskgrupper. Folkhälsomyndighetens generaldirektör Johan Carlsson sade i helgen i Ekots lördagsintervju att det kan leda till administrativt krångel och försena vaccinationerna om man låter vissa yrkesgrupper med samhällsviktiga tjänster gå före.
Men Moderaterna vill i första hand prioritera lärare och övrig skolpersonal efter äldre, sjukvårdspersonal och riskgrupper. Man vill att även förskolans personal ska omfattas om det är möjligt men där kan det bli svårare med vaccinationerna då förskolorna inte är knutna till skolsköterskorna.
Lärarförbundet ställde krav på att lärarna skulle prioriteras redan den 10 december.
– Riskgrupper går givetvis först, men därefter måste vård och skola prioriteras. Det borde vara en självklarhet för Sverige nu när vi haft skolorna öppna i så stor utsträckning, säger Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand.
LÄS MER: FOHM stoppar insamlingen om skolan
Samtidigt har andra fackförbund, inom exempelvis LO, för några dagar sedan begärt att busschaufförer och personal som arbetar inom handel men även barnomsorg ska prioriteras.
Varför ska just lärare och skolpersonal gå före andra yrken som också ansetts som samhällsviktiga i Sverige?
– Vi har haft en stor enighet i Sverige, till skillnad från andra länder, att det är viktigt att skolan och förskolan är öppna och att det skulle få förödande konsekvenser för barnen och ungdomarna, som vi kanske aldrig kommer ikapp, om vi stänger ned skolorna. Lärare och förskollärare är också väldigt utsatta och träffar många vuxna och barn, säger hon.
Hon poängterar att lärare och förskollärare inte kan bära skyddsutrustning på samma sätt som andra yrkeskårer som kan ha skärmar, munskydd eller visir.
– Så i prioriteringen att vi verkligen vill att skolorna och förskolorna ska kunna vara igång så tycker vi att då måste vi också ta ansvar för att lärare och helst också förskollärare får vaccineras först innan resten av allmänheten, säger hon.
Ni tar upp att det finns en oro i kommuner, som exempelvis Göteborg, för att distansundervisningen leder till social oro. Och att elever som bor trångt kan ha svårt att hitta någonstans där de kan studera i fred.
– Det finns hur många sådana vittnesmål som helst att distans och fjärrundervisningen i socioekonomiskt svagare familjer där man bor många på mindre yta där man kanske inte har egen dator eller bredbandsuppkoppling. De barnen har det självklart svårare än resursstarka familjer att klara skolan och de svårigheterna förstärks nu, säger Kristina Axen Olin.
Hon har ställt en fråga till Lena Hallengren (S) hur regeringen ställer sig till att prioritera lärarna och förväntar sig svar inom en vecka.
Även Liberalernas skolpolitiska talesperson Roger Haddad har fört fram ett liknande förslag.
LÄS ÄVEN
Skolverket gör en blixtöversyn av skolstängningarna
Jaara Åstrands krav: ”Rensa bort allt som inte är nödvändigt”
Krönika ”Vi ska inte förenkla språket för våra barn – vi ska berika dem med det”.
Debatt ”Ägandet flyttas allt längre bort från klassrummet.”
Debatt ”Sätter fingret på sambandet mellan organisatoriska brister och individens ohälsa.”
Ledarkrönika Det finns bättre vägar än att låta barnen betala priset, skriver Anna Olskog.
Jag är lärare Johnnie Lindgren om vad han skulle göra som utbildningsminister för en dag.
Debatt Regeringen vill lägga ner utbildningen till specialpedagog – och debatten fortsätter.
Debatt ”Problemen är komplexa, men bottnar i hög grad i en skriande brist på resurser”
Debatt ”När Mohamsson talar om skolan låter det som ett fängelse med mattesal”
Debatt ”Att flytta specialpedagogiken bort från elevhälsan är ett högriskprojekt”
Debatt Specialpedagogens svar på regeringens förslag om ny utbildning till speciallärare.
Debatt Centerpartiet: ”Omöjligt att få igenom stora delar av sin skolpolitik.”
Granskning Ensamma och splittrade mellan olika skolor.
Granskning Utbildningsnämndens ordförande: ”Det är inte alls bra”
Granskning Checklista: Signaler att vara vaksam på.
Debatt ”Ni har missförstått både lärarrollen och demokratin”
Debatt Dags att införa en ”Lex” i skolan – en skyldighet att agera när elever far illa
Debatt ”Skolan behöver befrias från ideologi”
Debatt Svarar om att straffa elever: ”Tvärt emot rådande forskning, statens offentliga utredningar och Barnkonventionen”
Debatt Slår ett slag för didaktiken: ”Undervisning är som att balansera på en knivsegg”.
Debatt Hon vill se bättre förutsättningar för fackliga ombud: ”Avgörande roll”
Debatt "Måste göra det enda verkligt liberala: öka samarbetet över blockgränserna”
Debatt ”Bör ge huvudmän möjlighet att erbjuda No Excuses-modellen – och ge föräldrar friheten”
Krönika Nya läro- och kursplaner: ”Annars blir uppdraget omöjligt för lärare och elever.”
Debatt ”Som att ge alla samma skor oavsett storlek – och sedan hävda lika villkor”
Debatt ”Kompetensen, dimensioneringen och de fysiska miljöerna lirar tillsammans”
Debatt ”Lärarkåren är inte överens om vad utbildning är längre” skriver Martina Nordin
Debatt Elinor Keiriö Östlin, lärare i förskola, kräver ett arbetsliv som är hållbart.
Krönika ”Som nyexaminerad lärare förväntas vi klara allt.”
Krönika ”Man kan inte bara stapla arbetsuppgifter i bergsformation.”
Arbetsbelastning Sveriges Lärare: ”Guldläge att minska barn- och elevgrupper”.
Debatt Läraren vill lyfta sina barns lärare – och framgångsfaktorn i klassrummet.
Debatt ”Tillhör den grupp som i högre utsträckning saknar godkända betyg”
Förstelärare Sveriges Lärare protesterar mot tidsbegränsade tjänster.
Krönika Svindlande – snart kan jag lägga till polis på mitt CV!
Ledarkrönika Efter hoten mot Anna-Karin Hatt: ”Vi lärare kan inte rädda demokratin på egen hand – men utan oss går det inte.”
Debatt Johan Kant undrar om skolreformerna kommer att få önskad effekt
Arbetsbelastning ”Positivt att SKR uppmärksammar den växande administrationen”
Debatt ”Jag hoppas den politiska diskursen om digitala verktyg vänder snart”.
Debatt ”Analysen kommer fortfarande att krävas, men vi lämnar den än mer till eleverna”
Debatt ”Samhällets syn på yrkesprogram och vuxenutbildning gör saken värre”
Debatt Lärare kan inte arbeta hemifrån: ”Syns tydligt i lönekuvertet”.
Arbetsbelastning Kritiken: ”Man måste kunna hålla två tankar i huvudet samtidigt.”
Krönika Men här är vad som kan få nästa Talis-resultat att lyfta.
Debatt Kräver ny syn på skolan: ”Att utgå ifrån att lärandeuppdraget går att isolera är förödande”.
Debatt ”Våra elever behöver möta vuxna som tar sig tid att lyssna, som inte dömer”
Debatt ”Vi är läromedelsutvecklare, administratörer, logistiker, schemaläggare, lärare.”
Ledarkrönika ”Kommunerna kan inte friskriva sig från huvudansvaret – lagar ska följas. Punkt.”
Skolpolitik Simona Mohamsson "redo att frånta kommunerna huvudmannaskapet”.
Debatt Simona Mohamsson: ”Staten behöver återta det fulla huvudmannaskapet över skolan.”
Talis ”Svenska lärare trivs med sitt jobb – till priset av en ohållbar arbetsbelastning.”