Källa: Kantar Sifo / Lärarförbundet
Till startsidan
Coronaviruset Coronaviruset spär på problematiken med bristande likvärdighet i skolan. Förutsättningarna för elever att tillgodogöra sig distansundervisning skiljer stort, visar den enkät som Lärarförbundet låtit göra.
I går rapporterade Läraren att gymnasielärare är oroade över att inte kunna sätta avgångsbetyg, enligt en Sifoundersökning gjord på uppdrag av Lärarförbundet.
Samma undersökning visar också hur de tillfrågade lärarna ser på likvärdigheten i skolan under distansundervisningen.
Och nära hälften av högstadieeleverna från familjer med låg socioekonomisk status har dåliga förutsättningar hemma för att klara distansundervisning, anger tillfrågade lärare som fått bedöma sina elevers situation i Kantar Sifos enkät.
– Det finns ett stort digitalt utanförskap och elevgrupper som har sämre möjligheter att delta påverkas såklart kunskapsmässigt, säger Johanna Jaara Åstrand, ordförande för Lärarförbundet.
Dåliga förutsättningar kan innebära trångboddhet eller en otrygg hemmiljö. Det kan också handla om utrustning och nätverk som inte håller måttet. Den digitala utbyggnaden ser olika ut i olika delar av landet.
– Inom lärarkåren finns en stor oro att vi ska tappa den här elevgruppen både på gymnasiet och grundskolan, säger hon.
För elever från familjer med hög socioekonomisk status är bilden en annan. Där bedöms 86 procent ha goda förutsättningar för distansundervisning, enligt enkäten.
Källa: Kantar Sifo / Lärarförbundet
Även när det gäller frånvaro orsakad av coronapandemin utmärker sig de socioekonomiskt mest utsatta områdena, visar en kartläggning som SVT Nyheter gjort bland skolor och skolchefer i de värst drabbade länen, Stockholm, Östergötland och Sörmland.
I Stockholm var i snitt var fjärde elev och lärare frånvarande när det var som värst. I dag ligger frånvaron på i sitt 14-15 procent – dubbelt mot normalt.
Socioekonomiskt utsatta områden har haft en högre frånvaro än andra, och där har det också varit svårare att få eleverna att komma tillbaka. I Stockholmsförorten Kista, ett område som drabbats hårt av corona, låg frånvaron ett tag på runt 40 procent.
I Eskilstuna var frånvaron ett tag 30 procent bland elever och cirka 24 procent bland lärare – att det inte gick att bedriva undervisning. På vissa skolor gick det inte att bedriva undervisning så eleverna fick arbeta hemifrån eller korta dagarna eftersom det saknades personal.
Johanna Jaara Åstrand, ordförande Lärarförbundet.
För lärarna har coronapandemin inneburit mycket dubbelarbete när undervisning ska planeras och genomföras, både för elever på plats och de som stannar hemma.
– Lärarkåren gör en heroisk insats i en extrem situation, som kommer att få stora konsekvenser för elevernas kunskapsutveckling och lärarnas arbetssätt. Det kommer att krävas ännu större pedagogiska resurser efteråt för att hämta hem det eleverna förlorat kunskapsmässigt, men också socialt, säger Johanna Jaara Åstrand.
Debatt Vittnesmålet: ”Vi hinner inte med alla. Eleverna som inte får hjälp lämnar passet frustrerade”.
Debatt Forskaren kräver mod från politikerna – så tas lärares kunskap på allvar
Debatt ”Ge lärarna en dräglig arbetsmiljö med mindre klasser, så att de har tid och ork”
Arbetsmiljö Nya regler efter att ha jobbat på skolan i tio år: ”Ska inte få se mig ledsen”.
Skolpolitik Hoppas vinna budgivningen på Simona Mohamsson – samlat in 40 000 kronor.
Granskning Lärarna fick aldrig ta del av pengarna. ”Vi har inte fått någon ursäkt”
Lön Sveriges Lärares ombudsman tipsar om vad du bör tänka på gällande din lön.
Elevhälsa Står med öppna armar: ”Kan passa dem svag teoretisk begåvning”.
Debatt Arne Engström applåderar Liberalernas vändning i frågan om extra anpassningar
Debatt Lärarna är skeptiska, men Kristina Axén Olin (M) försvarar kulturlistorna
Krönika Är det någon som har ordning på något här? Haaallååå??
Digitala nationella prov Efter kaoset och fackets krav – inga digitala nationella prov de närmaste åren.
Vuxenutbildning Lillemor Malmbo: ”Vad jag vill se är nationella regleringar”
Debatt ”Att kräva att en elev har sin dator och sin penna är inte hårt... det är verkligheten”
Arbetsmiljö Budskapet: ”Alla som bryr sig bör dyka upp”.
Elevhälsa Tvingas hitta egna lösningar: ”Många sätter E istället för F”.
Debatt Professor Thomas Nygren om varför den vetenskapliga grunden i skolan brister.
Likvärdighet Ny rapport varnar: ”Det är ett svek mot barnen och eleverna.”
Skolpolitik Avgörande frågorna klubbades på partiets landsmöte.
Elevhälsa För begåvade för anpassad undervisning – men kognitivt begränsade för att klara skolan.
Valet 2026 Splittrade Liberaler ska rösta om friskolorna – stort väljarstöd för vinststopp.
Slutreplik Niclas Fohlin: ”Jag förespråkar en evidensinformerad praktik.”
Krönika ”Tänk om vi fick resurser att bemöta de där knorrungarna innan det är försent.”
Debatt Debatten om det relationella perspektivet på undervisning fortsätter.
Replik ”Niclas Fohlin tycks invända med att lärares olikheter i att praktisera en metod reduceras till siffror”, skriver Susan Sall
Debatt Hanna Schmidt, 16 år: ”Elever vägrar att göra uppgifter, vill inte lyssna och är respektlösa”
Debatt ”Finansieringen är grunden till hur arbetet fungerar på skolan”
Digitala nationella prov Sätter press på utbildningsministern: ”Lärare och elever får inte betala priset”.
Debatt ”Ge oss hellre en tidig julklapp: Slopa DNP hela läsåret”.
Digitala nationella prov Lärarens vädjan efter nytt besked om digitala nationella proven: ”Gör likadant i vår”
Digitala nationella prov Lärare och rektor i gemensamt skyddsstopp för digitala proven: ”Stressande”
Gymnasieskola Kritiken: ”Undervisningstiden hanteras väldigt slapphänt.”
Gymnasieskola Ny utredning: ”Vi vill täppa igen kryphålen för friskolorna.”
Krönika ”Vem bär ansvaret för att ha slösat sönder min tid under alltför många år?”
Debatt Han vill utveckla SFI-undervisningen i stället för att införa språktester.
Debatt Begärde ut lärares prov – nu introducerar företaget AI-rättning.
Skolmyndighet Så arbetar skolmyndigheterna för att lärare ska få bästa vetenskapliga stöd.
Skolverket Joakim Malmström svarar på Riksrevisionens kritik: ”Stort städarbete”
Krönika ”Vi befinner oss i någon slags jättelik experimentfas och är fortfarande lika förvirrade.”
Skolmyndighet Lärare och facket stämmer in i kritiken mot skolans myndigheter.
Krönika ”Vi behöver sluta behandla beprövad erfarenhet som vetenskapens fattige kusin.”
Digitala nationella prov Uppgivna läraren: ”Lägg ner provplattformen – bara Simona Mohamsson kan göra det.”
Arbetsmiljö Juristen: Därför är domen ett problem.
Undervisning Pristagarens Ayaz Razmajooeis bästa tips för att automatisera matten.
Krönika ”Vi är kvar på ruta ett – hur går det till?”
Digitala nationella prov Haveri för lärare och elever som testade: ”F till Skolverket”
Krönika ”Det handlar inte om bestraffa barn – utan om att rädda de andra.”
Debatt Lärarens varning inför valårets utspel: ”Skolan känns splittrad”.
Debatt ”Handlar mer om hur skolsystemet i stort hanterar frågor om makt, ansvar och tillit”
Friskolor 26 av 30 granskade kommuner måste bli bättre på att identifiera oseriösa aktörer.