
Källa: Kantar Sifo / Lärarförbundet
Coronaviruset Coronaviruset spär på problematiken med bristande likvärdighet i skolan. Förutsättningarna för elever att tillgodogöra sig distansundervisning skiljer stort, visar den enkät som Lärarförbundet låtit göra.
I går rapporterade Läraren att gymnasielärare är oroade över att inte kunna sätta avgångsbetyg, enligt en Sifoundersökning gjord på uppdrag av Lärarförbundet.
Samma undersökning visar också hur de tillfrågade lärarna ser på likvärdigheten i skolan under distansundervisningen.
Och nära hälften av högstadieeleverna från familjer med låg socioekonomisk status har dåliga förutsättningar hemma för att klara distansundervisning, anger tillfrågade lärare som fått bedöma sina elevers situation i Kantar Sifos enkät.
– Det finns ett stort digitalt utanförskap och elevgrupper som har sämre möjligheter att delta påverkas såklart kunskapsmässigt, säger Johanna Jaara Åstrand, ordförande för Lärarförbundet.
Dåliga förutsättningar kan innebära trångboddhet eller en otrygg hemmiljö. Det kan också handla om utrustning och nätverk som inte håller måttet. Den digitala utbyggnaden ser olika ut i olika delar av landet.
– Inom lärarkåren finns en stor oro att vi ska tappa den här elevgruppen både på gymnasiet och grundskolan, säger hon.
För elever från familjer med hög socioekonomisk status är bilden en annan. Där bedöms 86 procent ha goda förutsättningar för distansundervisning, enligt enkäten.
Källa: Kantar Sifo / Lärarförbundet
Även när det gäller frånvaro orsakad av coronapandemin utmärker sig de socioekonomiskt mest utsatta områdena, visar en kartläggning som SVT Nyheter gjort bland skolor och skolchefer i de värst drabbade länen, Stockholm, Östergötland och Sörmland.
I Stockholm var i snitt var fjärde elev och lärare frånvarande när det var som värst. I dag ligger frånvaron på i sitt 14-15 procent – dubbelt mot normalt.
Socioekonomiskt utsatta områden har haft en högre frånvaro än andra, och där har det också varit svårare att få eleverna att komma tillbaka. I Stockholmsförorten Kista, ett område som drabbats hårt av corona, låg frånvaron ett tag på runt 40 procent.
I Eskilstuna var frånvaron ett tag 30 procent bland elever och cirka 24 procent bland lärare – att det inte gick att bedriva undervisning. På vissa skolor gick det inte att bedriva undervisning så eleverna fick arbeta hemifrån eller korta dagarna eftersom det saknades personal.
Johanna Jaara Åstrand, ordförande Lärarförbundet.
För lärarna har coronapandemin inneburit mycket dubbelarbete när undervisning ska planeras och genomföras, både för elever på plats och de som stannar hemma.
– Lärarkåren gör en heroisk insats i en extrem situation, som kommer att få stora konsekvenser för elevernas kunskapsutveckling och lärarnas arbetssätt. Det kommer att krävas ännu större pedagogiska resurser efteråt för att hämta hem det eleverna förlorat kunskapsmässigt, men också socialt, säger Johanna Jaara Åstrand.
Debatt ”I 79 kommuner har antalet elever i anpassad grundskola ökat med 100 procent”.
Debatt Betygsforskaren: ”Normrelaterade uppgifter och digital rättning ska avvisas”.
Debatt ”Elevernas utbildning till entreprenörer beroende av regionerna.”
Debatt ”Påståendet att vi står för att 'handskrift och stavning ska prioriteras' vittnar om okunskap.”
Debatt Uppropet: Därför ska du engagera dig.
Debatt ”Bristen på stöd, åratal av nedskärningar och politisk tafatthet har gått för långt”.
Hök25 Avtalsstriden – manifesterar för regleringar: ”Politiker måste ta ansvar.”
Debatt ”Brist på respekt gäller inte bara elever, utan även vårdnadshavare”, skriver läraren Per Stiller.
Debatt ”Om vi vill främja barns skrivande behöver vi broar mellan forskningsperspektiv – inte murar”
Läs och skriv Agneta Gulz skarpa ord om digital skrivträning.
Debatt Lärarstudenten till SKR: ”Lärare det är det jag vill arbeta med resten av mitt liv”.
Jag är lärare Elina Larsson, lärare i hem- och konsumentkunskap, om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Behörighet ”Behörigheten ska vara en faktor när det avgörs hur stort bidrag en huvudman kan få”.
Krönika ”Om jag fick välja skulle sådana där åsiktspaneler ryka dit pepparn växer.”
Debatt Lärarstudenten Josefine Svärd skriver om en skola som blir mer auktoritär: ”En tyst klass inte nödvändigtvis en trygg klass”.
Debatt Sökes: Bibliotekarie med ansvar för 2 000 elever – ”Sluta se skolbibliotekarier som glada bokälskare”.
Krönika ”Terminen har varit en golgatavandring – men nu skola vi hava lov”.
Hök25 Nytt steg i avtalsrörelsen – men: ”Vi står fortfarande långt ifrån varandra”.
Arbetsmiljö Slöjdläraren Eva Söderberg om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Ledare "På framtida generationers utbildning kan det sparas och snålas – det gör liksom inget.”
Porträtt Anna Sterlinger Ahrling och Philip Hjalmarsson om lärarlivet efter poddsuccén.
Debatt ”Ingen algoritm eller nationella prov kan ersätta lärarens förmåga”.
Arbetsbelastning ”Hoppas Skolinspektionen biter dem i ändan”.
Våld i skolan Läraren Paul Carlbark har sökt 150 jobb – misstänker att han blivit svartlistad.
Budgetpropositionen Regeringen satsar nära fyra gånger mer på ROT som på utbildning.
Behörighet Listan visar: Brist på behöriga lärare – trots stora överskott. Så ser behörigheten ut i din kommun.
Behörighet En av tre grundskollärare inom friskolejätten är obehöriga.
Behörighet Sveriges Lärare: Skärpta krav på lärarlegitimation och avskaffa undantag.
Behörighet Lediga förskollärartjänster utannonseras inte: ”Personlighet går före behörighet.”
Debatt Läraren: ”När vi larmar om en ohälsosam arbetsmiljö ses det som gnäll.”
Arbetsmiljö Uttryckte frustration över sin skola på Facebook – då tillrättavisades hon av sin rektor.
Replik Liberalerna svarar: ”Socialdemokraterna sätter aldrig skolan först – varken i Stockholm, SKR eller när de sitter i regering”.
Digitala nationella prov Arrangerade två krisövningar kring den nationella digitala provplattformen.
Debatt ”Mycket pekar på att det blir fyra förlorade år på utbildningsdepartementet.”
Elevhälsa Lärarens oro: ”Rädd att mycket trots allt kommer att landa på oss lärare.”
Krönika Eleven hade skrivit en och samma mening hundratals gånger i följd: ”Jag kan inte”, stod det. Jag kan inte. Jag kan inte. Jag kan inte.
Debatt ”Du som är politiker – ta chansen att investera i skolans framtid”, skriver Sveriges Lärare i Täby.
Debatt Kräver lagändring för att möjliggöra anonyma orosanmälningar för personal i förskola och skola.
Sett 2025 Fem lärare om AI – som hela tiden ligger steget före.
Debatt Sju lärare vill se en skola med skärm, skönlitteratur och pärm.
Arbetsbelastning ”Ren självbevarelsedrift gör att legitimerade och behöriga lärare väljer andra arbetsställen”
Sett 25 Facket kräver en nationell strategi där lärarna är med i utvecklingen.
Hoten mot lärarna Erkände i rätten: ”Ett skämt.” Hotade mentorn: ”Jag trodde jag skulle dödas.”
Hoten mot lärarna ”Ingen ska behöva bli sjuk eller skadas på grund av sitt jobb”.
Friskolor ”Valfrihet är värt att värna – men inte på bekostnad av kvalitet.”
Friskolor Minskad konkurrens och fortsatta vinstutdelningar bland farhågorna.
Friskolor Utredaren: ”Vinst eller statsbidrag ett val för aktören”.
Hök25 ”Ett hyckleri av sällan skådat slag”, skriver gymnasieläraren och förhandlingsombudet John Nilsson.
Krönika Men orka bry sig om statistik – SKR och Sobona ser uppenbarligen lite annorlunda på saken.
Hök25 ”Svarade inte upp på de grundläggande behoven”.