
Betygsutredaren Magnus Henrekson konstaterar att dagens betygssättning inte är likvärdig och inte går att jämföra mellan skolor.
”Förändrat betygssystemet är viktig pusselbit för att få till en likvärdig skola”, kommenterar Robin Smith, Sveriges Lärares förste vice ordförande.
Betygsutredningen
Sveriges Lärares förste vice ordförande Robin Smith är försiktigt positiv till det nya betygsförslaget.
– Det måste göras något åt dagens betygssystem. Jag hoppas att det nu blir en ordentlig diskussion bland lärarna om utredningens olika förslag.
Efter nästan två års utredande överlämnade ekonomiprofessorn Magnus Henrekson under onsdagen den 1 329 sidor tjocka utredningen ”Ett likvärdigt betygssystem” till skolminister Lotta Edholm (L) som tackade samtidigt som hon dömde ut det nuvarande systemet.
– Det omöjliggör likvärdig betygssättning. Det leder också till att väldigt många elever inte blir behöriga till gymnasieskolans till nationella program, sa hon på presskonferensen.
Enligt utredningen är det grundläggande problemet med dagens betygssystem att det saknas objektiva referenspunkter och betygen i praktiken därmed inte kan bli likvärdiga. Till det ska läggas marknadifieringen av skolan som har förvärrat problemen ytterligare.
Utredningen föreslår bland annat (se även faktaruta):
– Det är en omfattande utredning som vi nu behöver analysera i detalj. Det är dock klart att en del av förslagen åtminstone har potential att lösa en del av de problem som det nuvarande systemet har, framför allt betygsinflationen, den olikvärda betygsättningen och utslagningseffekterna, säger Robin Smith.
– Vi ska nu inom Sveriges Lärare ha en bred diskussion bland medlemmarna och ett öppet remissförfarande om de olika förslagen.
Betygsutredaren Magnus Henrekson konstaterar att dagens betygssättning inte är likvärdig och inte går att jämföra mellan skolor.
Är det risk för att nationella provens ökade betydelse påverkar undervisningen? Det blir ” teaching for the test”?
– Det är en av de farhågor som lyfts i debatten och något som vi behöver studera noga. Utformningen av proven blir mycket viktigt. Detsamma gäller de praktiska möjligheterna för lärarna att genomföra proven på ett bra sätt och att det finns en digital infrastruktur som verkligen fungerar när proven ska genomföras. Det är mycket som behöver diskuteras.
Är förslagen ett utslag av misstro mot lärares förmåga att sätta korrekta betyg?
– Nej, det anser jag inte. Utredaren har dessutom mycket noga påpekat att det är systemet som det är fel på, inte de svenska lärarna.
– Dessutom bygger förslaget på att det även i fortsättningen ska vara elevernas lärare som sätter betygen, vilket är mycket bra. Ingen känner elevernas kunskaper och färdigheter lika väl som deras lärare.
Är det rimligt att resultaten på de nationella slutproven utgör 30 procent av det så kallade meritvärdet?
– Det är en av de frågor som vi behöver diskutera.
Innebär inte fler betygssteg att det blir svårare för lärare att sätta rättvisa betyg?
– Nej, det behöver det inte göra. Det beror på hur systemet är uppbyggt och vilka kriterier man ska utgå ifrån, vilket är ytterligare en fråga titta närmare på.
– Förändrat betygssystemet är viktig pusselbit för att få till en likvärdig skola. Men inte den enda. Ska vi öka likvärdigheten måste vi även göra förutsättningarna för undervisning och lärande likvärdiga, vilket kräver central reglering.
LÄS MER:
Efter utredningen: Så blir det nya betygssystemet
AVSLÖJAR: F-betyg skrotas – inför nytt betygssystem
Efter Vi Lärares avslöjande: ”Bra om F-betyget slopas”
Lärarna om hoppet – och farorna med nya betygen
Debatt Han vill se specialdidaktik i alla klassrum.
Debatt ”Gillar man inte en viss lärare finns det en tendens att man beter sig dåligt”
Debatt ”Att prata om goda relationer istället för god undervisning är typiskt svenska skolan”
Debatt Kritiken: Malmö stad spärrar sociala medier på skoldatorn – även på fritiden
Aktuellt Vann priset för Årets dokumentärprogram
Debatt Två lärare i klassrummet lönar sig, skriver rektor Eva Myrehed Karlsson.
Avtalsrörelse 20 000 medlemmar i Sveriges Lärare inväntar nytt avtal.
Debatt ”Många lärare brottas med att uppnå en hög pedagogisk kvalitet”
Debatt Därför har debatten som ifrågasätter vikten av relationsbyggande i skolan dragit igång.
Replik Specialpedagogen Olga Victorsdotter-Sapkina svarar Linnea Lindquist om hur elever lär sig.
Debatt Sveriges Lärarstudenter kritiserar marknadsskolan i ny kampanj
Replik Linnea Lindquists svar till Per Kornhall om relationer: ”En sådan skola vill jag ha”.
Krönika ”Visst kan man lära ut utan goda relationer. Men hur mycket, till vilken nytta och vilken sorts kunskap blir det?”
Friskolor ”Överskott handlar om trygghet för de anställda” säger vd Marcus Strömberg.
Fritidshem Incidenten blev startskott för debatt om arbetsmiljön i fritidshem.
Krönika ”Ge blanka fasen i att lägga ner skolor – ett gyllene tillfälle att låta allt få lösa sig självt.”
Krönika ”Fixeringen är både enfaldig och skadlig.”
Betyg För första gången är pojkarna bättre i matematik.
Jag är lärare Maria Lindqvist om varför hon är lärare – och vad hon skulle göra om hon var skolminister för en dag.
Slutreplik ”Används för att skapa två läger – de goda och de onda”
Debatt Biblioteksutvecklaren Magdalena Ivarsson ser ingen brist på bibliotekarier till skolorna.
Friskolor Trots ökat elevunderlag – här tappar friskolorna elever.
Debatt Inför mötet med skolministrarna Lotta Edholm och Simona Mohamsson: ”Räcker inte med dialog”.
Forskning Maria och hennes ämneslag tar hjälp av forskning för att utveckla sin läsundervisning. ”Vi har höjt nivån”.
Krönika ”I en drömvärld slipper lärare gå hem på kvällen med dåligt samvete skavande i bröstet.”
Debatt Martin Karlberg: ”Bekymmersamt – om skolledare bortser frånrobusta forskningsresultat"
Porträtt Ola Helenius är ledande inom utvecklingen av såväl matematikundervisning som vindsurfingbrädor.
Reportage När många lärare väljer att lämna skolan så gör Göran Hellmalm tvärtom.
Behörighet Rekordstor andel lämnade läraryrket under 2024.
Guider & tips Sexologen Kalle Norwald om hur man avväpnar elever och ”förbjudna” ord.
Krönika Tänk om det är själva skolan som ställer alltför höga krav på kognitiva färdigheter i en alltför avancerad miljö?
Arbetsmiljö Läraren Eva Löfqvist har svårt att följa läroplanen när klasserna växer.
Arbetsrätt Ny dom i Arbetsdomstolen: Diskriminering. ”En riktig upprättelse.”
Debatt ”Det krävs lärarexamen för att antas till specialpedagogprogrammet” skriver Vivianne Arnell
Debatt ”Lyssna på oss som arbetar i skolan varje dag” skriver specialpedagogen Tina Trollefur
Debatt Alla elever ska få hjälp innan frånvaron blir omfattande, skriver Andrea Hedin (M).
Debatt De listar skolans problem: ”Makabert skylla på specialpedagogerna”
Granskning Vi Lärare granskar: Hundratals skolor kan försvinna med minskade elevkullar.
Granskning Här förväntas flera grundskolor läggas ner under de närmaste åren.
Arbetsbelastning Inför hotet: ”Kommunen borde passa på att få ner barngrupperna.”
Granskning Vinsten: Ökad lärarbehörighet och kvalitet i undervisningen.
Granskning Friskolorna kritiska till förslagen: ”Till papperskorgen.”
Friskolor Kommunen varnar för negativa konsekvenser.
Debatt Betygsutredaren Magnus Henrekson svarar på kritiken mot nya betygssystemet.
Debatt Debattören Kari Parman vill se ett slut för vinstdrivande skolor.
Förskola Ingrid Pramling Samuelsson om fallgropar som mobiltelefoner, jobbmöten och relationer.
Slutreplik Oscar Björk: ”Ett barn lär sig inte att förstå en text bara genom att ljuda orden”.
Arbetsmiljö Läraren Elle Hellman i kampen för resurser till skolan: ”Jag kommer kriga tills jag dör”.
Slutreplik Rektor Linnea Lindquist vill avliva myten om att lärande kräver goda relationer.
Debatt Liberalerna ”far ut mot en hårt arbetande lärargrupp”, skriver debattören.