 
                        Betygsutredaren Magnus Henrekson konstaterar att dagens betygssättning inte är likvärdig och inte går att jämföra mellan skolor.
 Till startsidan
						Till startsidan
					
					 
                                ”Förändrat betygssystemet är viktig pusselbit för att få till en likvärdig skola”, kommenterar Robin Smith, Sveriges Lärares förste vice ordförande.
                        Betygsutredningen
                        Sveriges Lärares förste vice ordförande Robin Smith är försiktigt positiv till det nya betygsförslaget.
– Det måste göras något åt dagens betygssystem. Jag hoppas att det nu blir en ordentlig diskussion bland lärarna om utredningens olika förslag.
                    
Efter nästan två års utredande överlämnade ekonomiprofessorn Magnus Henrekson under onsdagen den 1 329 sidor tjocka utredningen ”Ett likvärdigt betygssystem” till skolminister Lotta Edholm (L) som tackade samtidigt som hon dömde ut det nuvarande systemet.
– Det omöjliggör likvärdig betygssättning. Det leder också till att väldigt många elever inte blir behöriga till gymnasieskolans till nationella program, sa hon på presskonferensen.
Enligt utredningen är det grundläggande problemet med dagens betygssystem att det saknas objektiva referenspunkter och betygen i praktiken därmed inte kan bli likvärdiga. Till det ska läggas marknadifieringen av skolan som har förvärrat problemen ytterligare.
Utredningen föreslår bland annat (se även faktaruta):
– Det är en omfattande utredning som vi nu behöver analysera i detalj. Det är dock klart att en del av förslagen åtminstone har potential att lösa en del av de problem som det nuvarande systemet har, framför allt betygsinflationen, den olikvärda betygsättningen och utslagningseffekterna, säger Robin Smith.
– Vi ska nu inom Sveriges Lärare ha en bred diskussion bland medlemmarna och ett öppet remissförfarande om de olika förslagen.
 
                        Betygsutredaren Magnus Henrekson konstaterar att dagens betygssättning inte är likvärdig och inte går att jämföra mellan skolor.
Är det risk för att nationella provens ökade betydelse påverkar undervisningen? Det blir ” teaching for the test”?
– Det är en av de farhågor som lyfts i debatten och något som vi behöver studera noga. Utformningen av proven blir mycket viktigt. Detsamma gäller de praktiska möjligheterna för lärarna att genomföra proven på ett bra sätt och att det finns en digital infrastruktur som verkligen fungerar när proven ska genomföras. Det är mycket som behöver diskuteras.
Är förslagen ett utslag av misstro mot lärares förmåga att sätta korrekta betyg?
– Nej, det anser jag inte. Utredaren har dessutom mycket noga påpekat att det är systemet som det är fel på, inte de svenska lärarna.
– Dessutom bygger förslaget på att det även i fortsättningen ska vara elevernas lärare som sätter betygen, vilket är mycket bra. Ingen känner elevernas kunskaper och färdigheter lika väl som deras lärare.
Är det rimligt att resultaten på de nationella slutproven utgör 30 procent av det så kallade meritvärdet?
– Det är en av de frågor som vi behöver diskutera.
Innebär inte fler betygssteg att det blir svårare för lärare att sätta rättvisa betyg?
– Nej, det behöver det inte göra. Det beror på hur systemet är uppbyggt och vilka kriterier man ska utgå ifrån, vilket är ytterligare en fråga titta närmare på.
– Förändrat betygssystemet är viktig pusselbit för att få till en likvärdig skola. Men inte den enda. Ska vi öka likvärdigheten måste vi även göra förutsättningarna för undervisning och lärande likvärdiga, vilket kräver central reglering.
LÄS MER:
Efter utredningen: Så blir det nya betygssystemet
AVSLÖJAR: F-betyg skrotas – inför nytt betygssystem
Efter Vi Lärares avslöjande: ”Bra om F-betyget slopas”
Lärarna om hoppet – och farorna med nya betygen
Ledarkrönika Det finns bättre vägar än att låta barnen betala priset, skriver Anna Olskog.
 
                         
					Jag är lärare Johnnie Lindgren om vad han skulle göra som utbildningsminister för en dag.
 
					Debatt Regeringen vill lägga ner utbildningen till specialpedagog – och debatten fortsätter.
Debatt ”Problemen är komplexa, men bottnar i hög grad i en skriande brist på resurser”
 
						Debatt ”När Mohamsson talar om skolan låter det som ett fängelse med mattesal”
 
						 
                    Debatt ”Att flytta specialpedagogiken bort från elevhälsan är ett högriskprojekt”
 
					Debatt Specialpedagogens svar på regeringens förslag om ny utbildning till speciallärare.
 
					Debatt Centerpartiet: ”Omöjligt att få igenom stora delar av sin skolpolitik.”
Granskning Ensamma och splittrade mellan olika skolor.
 
						Granskning Utbildningsnämndens ordförande: ”Det är inte alls bra”
 
						 
                    Granskning Checklista: Signaler att vara vaksam på.
 
					Debatt ”Ni har missförstått både lärarrollen och demokratin”
 
					Debatt Dags att införa en ”Lex” i skolan – en skyldighet att agera när elever far illa
Debatt ”Skolan behöver befrias från ideologi”
 
						Debatt Svarar om att straffa elever: ”Tvärt emot rådande forskning, statens offentliga utredningar och Barnkonventionen”
 
						 
                    Debatt Slår ett slag för didaktiken: ”Undervisning är som att balansera på en knivsegg”.
 
					Debatt Hon vill se bättre förutsättningar för fackliga ombud: ”Avgörande roll”
 
					Debatt "Måste göra det enda verkligt liberala: öka samarbetet över blockgränserna”
Debatt ”Bör ge huvudmän möjlighet att erbjuda No Excuses-modellen – och ge föräldrar friheten”
 
						Krönika Nya läro- och kursplaner: ”Annars blir uppdraget omöjligt för lärare och elever.”
 
                        Debatt ”Som att ge alla samma skor oavsett storlek – och sedan hävda lika villkor”
 
						 
					Debatt ”Kompetensen, dimensioneringen och de fysiska miljöerna lirar tillsammans”
 
					Debatt ”Lärarkåren är inte överens om vad utbildning är längre” skriver Martina Nordin
Debatt Elinor Keiriö Östlin, lärare i förskola, kräver ett arbetsliv som är hållbart.
 
						Krönika ”Som nyexaminerad lärare förväntas vi klara allt.”
 
                        Krönika ”Man kan inte bara stapla arbetsuppgifter i bergsformation.”
 
                         
					Arbetsbelastning Sveriges Lärare: ”Guldläge att minska barn- och elevgrupper”.
 
					Debatt Läraren vill lyfta sina barns lärare – och framgångsfaktorn i klassrummet.
Debatt ”Tillhör den grupp som i högre utsträckning saknar godkända betyg”
 
						Förstelärare Sveriges Lärare protesterar mot tidsbegränsade tjänster.
 
						 
                Krönika Svindlande – snart kan jag lägga till polis på mitt CV!
 
                        Ledarkrönika Efter hoten mot Anna-Karin Hatt: ”Vi lärare kan inte rädda demokratin på egen hand – men utan oss går det inte.”
 
                         
					Debatt Johan Kant undrar om skolreformerna kommer att få önskad effekt
 
					Arbetsbelastning ”Positivt att SKR uppmärksammar den växande administrationen”
Debatt ”Jag hoppas den politiska diskursen om digitala verktyg vänder snart”.
 
						Debatt ”Analysen kommer fortfarande att krävas, men vi lämnar den än mer till eleverna”
 
						 
                    Debatt ”Samhällets syn på yrkesprogram och vuxenutbildning gör saken värre”
 
					Debatt Lärare kan inte arbeta hemifrån: ”Syns tydligt i lönekuvertet”.
 
					Arbetsbelastning Kritiken: ”Man måste kunna hålla två tankar i huvudet samtidigt.”
Krönika Men här är vad som kan få nästa Talis-resultat att lyfta.
 
                        Debatt Kräver ny syn på skolan: ”Att utgå ifrån att lärandeuppdraget går att isolera är förödande”.
 
						Debatt ”Våra elever behöver möta vuxna som tar sig tid att lyssna, som inte dömer”
 
						 
                    Debatt ”Vi är läromedelsutvecklare, administratörer, logistiker, schemaläggare, lärare.”
Ledarkrönika ”Kommunerna kan inte friskriva sig från huvudansvaret – lagar ska följas. Punkt.”
 
                         
					Skolpolitik Simona Mohamsson "redo att frånta kommunerna huvudmannaskapet”.
 
					Debatt Simona Mohamsson: ”Staten behöver återta det fulla huvudmannaskapet över skolan.”
Talis ”Svenska lärare trivs med sitt jobb – till priset av en ohållbar arbetsbelastning.”
 
						Talis Världens största undersökning av lärares yrkesvillkor: Fler lärare ser positivt på sitt yrke.
 
						 
                    Debatt ”Svenska språket bör även fortsättningsvis ha en central plats i skolan”
Lärarpriser Läraren Alonnika Ritchey prisas: ”Får de tystaste att blomma ut.”
