Hotades av vårdnadshavare – höjde betyget

Läraren fick en varning för att hon inte hann med alla arbetsuppgifter samtidigt som hon försökte tillgodose vårdnadshavarnas krav.
Betyg
Skolledningen krävde flera extra insatser av en lärare under den allra sista skolveckan – för att en F-flaggad elev skulle få godkänt i svenska.
Samtidigt som läraren försökte tillgodose vårdnadshavarnas krav och hot, fick hon i stället en varning av skolledningen. Hon hade kommit efter med andra arbetsuppgifter.
– Vi måste sätta ner foten, säger Christian Liljeros, Sveriges Lärare Academedia.
Vårdnadshavarna hotade med Skolinspektionen och mejlade skolledningen.
De var bland annat missnöjda med att läraren inte specialtränat eleven i att tala inför grupp.
Läraren vill vara anonym av hänsyn till elevens integritet, men Christian Liljeros var med på mötet mellan henne och ledningen för skolan där hon arbetar.
Flaggat för F

Christian Liljeros
Läraren har flaggat för att eleven inte skulle nå E i svenska.
– Hon har svarat på ett trettiotal mejl, och lagt lika mycket tid på att hantera vårdnadshavarnas krav, säger Christian Liljeros.
Skolledningen har på vårdnadshavarnas uppmaning ställt krav på att läraren genomför omfattande och anpassande individuella examinationer med eleven. De har också bestämt att eleven ska slippa skriva nationella prov, och att läraren ska bortse från stora delar av betygskriterierna, genom den så kallade pysparagrafen.
”Känns tveksamt”
Till slut gav läraren eleven ett E.
– Läraren säger att det känns väldigt tveksamt för henne, men att all press inte gick att hantera på annat sätt, säger Liljeros.
Läraren fick också en varning av skolledningen för att övriga arbetsuppgifter blev lidande.
– Här måste vi sätta ner foten, skolan har inte oändliga resurser att göra allt åter och åter igen. Lika lite har varje lärare oändliga resurser. Det blir ett talande exempel på ett växande problem, med samvetsstress som följd av obalans mellan krav och resurser, säger Christian Liljeros.
”En osund arbetskultur”
Läraren upplevde press både från vårdnadshavare och skolledning om att ”göra allt”. Men också från kollegor.
– Andra professioner pressar lärare att godkänna elever. De tar på sig rollen att vara betygsifrågasättande, säger Christian Liljeros.
Facket driver ärendet vidare.
– Vi har identifierat att det är en skola med en osund arbetskultur när det gäller betyg och bedömning. Men det är en del av ett större problem. Antingen måste vi sänka kraven, eller anställa fler lärare, säger han.
Hoppas på effekt av utredning
Christian Liljeros tror att betygsutredningen kan bromsa utvecklingen.
– Även om den inte försöker göra om systemet med marknadifieringen i grunden, det behöver hanteras någon annanstans. Idag får det inga konsekvenser att en elev inte skriver nationella proven. Med utredningens förslag kommer det att synas i skillnaden mellan skolans resultat på de nationella proven och lärarnas betyg, säger Christian Liljeros.