
Filippa Mannerheim.
Betygsutredningen
Magnus Henreksons betygsutredning presenteras under onsdagen.
Lärarna Filippa Mannerheim, Karin Herlitz, Nicklas Mörk, Maria Wiman och Fredrik Sandström delar ut röda och gröna flaggor till förslagen.
Vi Lärare har tidigare kunnat avslöja att F-betyget ryker i nya betygsutredningen.
Här delar fem skolprofiler sina förhoppningar och farhågor inför utredaren Magnus Henreksons förslag på ett nytt betygssystem för svensk skola.
Filippa Mannerheim.
”Jag hoppas att det nya betygssystemet gör att lärarna inte kommer att bedöma ihjäl sig, för det gör vi idag.
Jag hoppas också att lärare får stöd av själva betygssystemet, ett betyg ska vara självklart och bara falla ut.”
”Om systemet bygger på att alla elever rent teoretiskt kan få högsta betyg, är det fel på systemet. Ansvaret hamnar på läraren, snarare än eleven – det fanns en vits med att bara kunna dela ut en viss andel femmor i 1-5-systemet.
Jag är jätterädd för nationella proven får oerhörd betydelse, proven är undermåliga. De korrelerar inte med kursinnehållet och är omöjliga att bedöma, i alla fall i svenska. Som lärare lägger jag oerhört mycket tid på att förbereda och att matcha provet med en hel kurs – viktig undervisningstid som går förlorad.
När Magnus Henrekson pratar om att lärare ska bilda bedömningsråd får jag ont i magen. Då har han ingen aning om hur mycket tid vi lägger på administration och hur lite vi lägger på våra ämnen. Att sitta i råd och älta bedömning stjäl lärares tid.”
Karin Herlitz.
”Den skarpa F-gränsen försvinner, elever kan gå ut nian med en tvåa i matte och ändå gå vidare till ett yrkesprogram. Det är farligt att stänga ute folk från utbildningar där elevens eventuella svårigheter ändå inte står i fokus.
Människor lär sig knappast mer av att inte gå på gymnasiet.
Jag upplever inte att betygssättning tar så mycket tid, men kanske är det för att jag slutat bedöma efter matriser. En tiogradig betygsskala borde rimligtvis innebära matrisens död.”
”Kalibreringen mot nationella proven är bra, vi tar emot elever som fått glädjebetyg och på gymnasiet är de nästan chanslösa.
Men jag är orolig att det kommer att styra undervisningen mot nationella proven i större utsträckning. Det riskerar att underminera undervisningen när det blir ”teaching for the test.
Betygssystemet är fortfarande målrelaterat, och det är olyckligt.
Det signalerar att alla elever kan få alla betyg, men så ser begåvningskurvan inte ut och kommer aldrig att göra.”
Nicklas Mörk.
”Jag sätter likvärdigheten i betygssättningen i första rummet och den kan inte bli värre än den är idag. Nu kan vi sätta vilka betyg vi vill, oavsett hur det går för elever.
Här ska systemet reglera så att det blir nationell likvärdighet, bland annat genom resultaten i nationella proven – både för individen och för grupper.”
”Kommer systemet ta hand om skillnader mellan elever?
Om en högpresterande elev går i en klass med lågpresterande elever, får eleven högre eller lägre resultat än den borde ha fått?
Samma sak när det omvända gäller, om en elev presterar väldigt dåligt på en skola där många elever är högpresterande, kommer den eleven få sämre resultat?
Sen gäller det att förstå och kunna förklara systemet, nu är det möjligt för elever att förhandla betyg och veta sitt meritvärde i förväg. Men det finns ingen elev eller lärare som kan förutspå en position i jämförelse med andra elever, nationellt sett.
Det är en uppgift för regeringen att förklara varför den övergången är motiverad och varför fördelarna trumfar nackdelarna.”
Maria Wiman.
”Det känns som om någon äntligen förstår hur förödande F-betyget är, och det är är svingoda nyheter om det slopas.
F är så destruktivt, ingen blir hjälpt. Det motiverar inte elever och det gör att 16 procent slås ut från vidare utbildning inga fördelar – bort med det bara.
Att slippa sätta ett straffande betyg är väldigt skönt för mig som lärare också, sätter man en F-varning ska det in möten, åtgärder och anpassningar. Det vore jätteskönt att bli avlastad.
Jag tror att det nya systemet kan bli mer nyanserat och inte så stolpigt som det här varit, mindre flummigt. Jag tror att många lärare är osäkra på hur rättvisande betygen de sätter verkligen är – mer raka rör, tack.”
– Det jag är rädd för är att nationella prov ska börja väga så tyngt i betygen, redan som det är idag är det en stor stressfaktor för våra barn. Det är det sista de gör i grundskolan och de vet att det är avgörande för gymnasiet. Om de ska väga ännu tyngre är jag rädd att det ska drabba den psykiska hälsan för våra barn.
Fredrik Sandström.
Grön flagg:
”Det är ett steg i rätt riktning att utredaren försöker införa en rättviseaspekt, genom att normera resultaten efter nationella proven – som ju alla elever måste göra. Och att det sker både på elev- och skolnivå.
Men det kräver att provplattformen fungerar och extern rättning av proven finns på plats, men det är tveksamt att det någonsin kommer att fungera.”
Jag trodde att vi skulle bli av med det målrelaterade betygssystemet, men så verkar det inte bli. Det går inte att beskriva kunskaper med abstrakta formuleringar.
Kanske borde man nöja sig med att låta betygssystemet vara ett urvalsinstrument för vidare studier.
Sedan har lärare svårt redan idag att både förstå och motivera vilket betyg en elev ska ha, både för eleven och för vårdnadshavare. Det kommer inte bli lättare med ytterligare fyra steg.
En farhåga är också att det slopade F-betyget inte gör skillnad i praktiken, om eleven ändå behöver nå en fyra för att ha godtagbara kunskaper.
LÄS ÄVEN:
AVSLÖJAR: F-betyg skrotas – inför nytt betygssystem
Debatt Han vill se specialdidaktik i alla klassrum.
Debatt ”Gillar man inte en viss lärare finns det en tendens att man beter sig dåligt”
Debatt ”Att prata om goda relationer istället för god undervisning är typiskt svenska skolan”
Debatt Kritiken: Malmö stad spärrar sociala medier på skoldatorn – även på fritiden
Aktuellt Vann priset för Årets dokumentärprogram
Debatt Två lärare i klassrummet lönar sig, skriver rektor Eva Myrehed Karlsson.
Avtalsrörelse 20 000 medlemmar i Sveriges Lärare inväntar nytt avtal.
Debatt ”Många lärare brottas med att uppnå en hög pedagogisk kvalitet”
Debatt Därför har debatten som ifrågasätter vikten av relationsbyggande i skolan dragit igång.
Replik Specialpedagogen Olga Victorsdotter-Sapkina svarar Linnea Lindquist om hur elever lär sig.
Debatt Sveriges Lärarstudenter kritiserar marknadsskolan i ny kampanj
Replik Linnea Lindquists svar till Per Kornhall om relationer: ”En sådan skola vill jag ha”.
Krönika ”Visst kan man lära ut utan goda relationer. Men hur mycket, till vilken nytta och vilken sorts kunskap blir det?”
Friskolor ”Överskott handlar om trygghet för de anställda” säger vd Marcus Strömberg.
Fritidshem Incidenten blev startskott för debatt om arbetsmiljön i fritidshem.
Krönika ”Ge blanka fasen i att lägga ner skolor – ett gyllene tillfälle att låta allt få lösa sig självt.”
Krönika ”Fixeringen är både enfaldig och skadlig.”
Betyg För första gången är pojkarna bättre i matematik.
Jag är lärare Maria Lindqvist om varför hon är lärare – och vad hon skulle göra om hon var skolminister för en dag.
Slutreplik ”Används för att skapa två läger – de goda och de onda”
Debatt Biblioteksutvecklaren Magdalena Ivarsson ser ingen brist på bibliotekarier till skolorna.
Friskolor Trots ökat elevunderlag – här tappar friskolorna elever.
Debatt Inför mötet med skolministrarna Lotta Edholm och Simona Mohamsson: ”Räcker inte med dialog”.
Forskning Maria och hennes ämneslag tar hjälp av forskning för att utveckla sin läsundervisning. ”Vi har höjt nivån”.
Krönika ”I en drömvärld slipper lärare gå hem på kvällen med dåligt samvete skavande i bröstet.”
Debatt Martin Karlberg: ”Bekymmersamt – om skolledare bortser frånrobusta forskningsresultat"
Porträtt Ola Helenius är ledande inom utvecklingen av såväl matematikundervisning som vindsurfingbrädor.
Reportage När många lärare väljer att lämna skolan så gör Göran Hellmalm tvärtom.
Behörighet Rekordstor andel lämnade läraryrket under 2024.
Guider & tips Sexologen Kalle Norwald om hur man avväpnar elever och ”förbjudna” ord.
Krönika Tänk om det är själva skolan som ställer alltför höga krav på kognitiva färdigheter i en alltför avancerad miljö?
Arbetsmiljö Läraren Eva Löfqvist har svårt att följa läroplanen när klasserna växer.
Arbetsrätt Ny dom i Arbetsdomstolen: Diskriminering. ”En riktig upprättelse.”
Debatt ”Det krävs lärarexamen för att antas till specialpedagogprogrammet” skriver Vivianne Arnell
Debatt ”Lyssna på oss som arbetar i skolan varje dag” skriver specialpedagogen Tina Trollefur
Debatt Alla elever ska få hjälp innan frånvaron blir omfattande, skriver Andrea Hedin (M).
Debatt De listar skolans problem: ”Makabert skylla på specialpedagogerna”
Granskning Vi Lärare granskar: Hundratals skolor kan försvinna med minskade elevkullar.
Granskning Här förväntas flera grundskolor läggas ner under de närmaste åren.
Arbetsbelastning Inför hotet: ”Kommunen borde passa på att få ner barngrupperna.”
Granskning Vinsten: Ökad lärarbehörighet och kvalitet i undervisningen.
Granskning Friskolorna kritiska till förslagen: ”Till papperskorgen.”
Friskolor Kommunen varnar för negativa konsekvenser.
Debatt Betygsutredaren Magnus Henrekson svarar på kritiken mot nya betygssystemet.
Debatt Debattören Kari Parman vill se ett slut för vinstdrivande skolor.
Förskola Ingrid Pramling Samuelsson om fallgropar som mobiltelefoner, jobbmöten och relationer.
Slutreplik Oscar Björk: ”Ett barn lär sig inte att förstå en text bara genom att ljuda orden”.
Arbetsmiljö Läraren Elle Hellman i kampen för resurser till skolan: ”Jag kommer kriga tills jag dör”.
Slutreplik Rektor Linnea Lindquist vill avliva myten om att lärande kräver goda relationer.
Debatt Liberalerna ”far ut mot en hårt arbetande lärargrupp”, skriver debattören.