
Filippa Mannerheim.
Betygsutredningen
Magnus Henreksons betygsutredning presenteras under onsdagen.
Lärarna Filippa Mannerheim, Karin Herlitz, Nicklas Mörk, Maria Wiman och Fredrik Sandström delar ut röda och gröna flaggor till förslagen.
Vi Lärare har tidigare kunnat avslöja att F-betyget ryker i nya betygsutredningen.
Här delar fem skolprofiler sina förhoppningar och farhågor inför utredaren Magnus Henreksons förslag på ett nytt betygssystem för svensk skola.
Filippa Mannerheim.
”Jag hoppas att det nya betygssystemet gör att lärarna inte kommer att bedöma ihjäl sig, för det gör vi idag.
Jag hoppas också att lärare får stöd av själva betygssystemet, ett betyg ska vara självklart och bara falla ut.”
”Om systemet bygger på att alla elever rent teoretiskt kan få högsta betyg, är det fel på systemet. Ansvaret hamnar på läraren, snarare än eleven – det fanns en vits med att bara kunna dela ut en viss andel femmor i 1-5-systemet.
Jag är jätterädd för nationella proven får oerhörd betydelse, proven är undermåliga. De korrelerar inte med kursinnehållet och är omöjliga att bedöma, i alla fall i svenska. Som lärare lägger jag oerhört mycket tid på att förbereda och att matcha provet med en hel kurs – viktig undervisningstid som går förlorad.
När Magnus Henrekson pratar om att lärare ska bilda bedömningsråd får jag ont i magen. Då har han ingen aning om hur mycket tid vi lägger på administration och hur lite vi lägger på våra ämnen. Att sitta i råd och älta bedömning stjäl lärares tid.”
Karin Herlitz.
”Den skarpa F-gränsen försvinner, elever kan gå ut nian med en tvåa i matte och ändå gå vidare till ett yrkesprogram. Det är farligt att stänga ute folk från utbildningar där elevens eventuella svårigheter ändå inte står i fokus.
Människor lär sig knappast mer av att inte gå på gymnasiet.
Jag upplever inte att betygssättning tar så mycket tid, men kanske är det för att jag slutat bedöma efter matriser. En tiogradig betygsskala borde rimligtvis innebära matrisens död.”
”Kalibreringen mot nationella proven är bra, vi tar emot elever som fått glädjebetyg och på gymnasiet är de nästan chanslösa.
Men jag är orolig att det kommer att styra undervisningen mot nationella proven i större utsträckning. Det riskerar att underminera undervisningen när det blir ”teaching for the test.
Betygssystemet är fortfarande målrelaterat, och det är olyckligt.
Det signalerar att alla elever kan få alla betyg, men så ser begåvningskurvan inte ut och kommer aldrig att göra.”
Nicklas Mörk.
”Jag sätter likvärdigheten i betygssättningen i första rummet och den kan inte bli värre än den är idag. Nu kan vi sätta vilka betyg vi vill, oavsett hur det går för elever.
Här ska systemet reglera så att det blir nationell likvärdighet, bland annat genom resultaten i nationella proven – både för individen och för grupper.”
”Kommer systemet ta hand om skillnader mellan elever?
Om en högpresterande elev går i en klass med lågpresterande elever, får eleven högre eller lägre resultat än den borde ha fått?
Samma sak när det omvända gäller, om en elev presterar väldigt dåligt på en skola där många elever är högpresterande, kommer den eleven få sämre resultat?
Sen gäller det att förstå och kunna förklara systemet, nu är det möjligt för elever att förhandla betyg och veta sitt meritvärde i förväg. Men det finns ingen elev eller lärare som kan förutspå en position i jämförelse med andra elever, nationellt sett.
Det är en uppgift för regeringen att förklara varför den övergången är motiverad och varför fördelarna trumfar nackdelarna.”
Maria Wiman.
”Det känns som om någon äntligen förstår hur förödande F-betyget är, och det är är svingoda nyheter om det slopas.
F är så destruktivt, ingen blir hjälpt. Det motiverar inte elever och det gör att 16 procent slås ut från vidare utbildning inga fördelar – bort med det bara.
Att slippa sätta ett straffande betyg är väldigt skönt för mig som lärare också, sätter man en F-varning ska det in möten, åtgärder och anpassningar. Det vore jätteskönt att bli avlastad.
Jag tror att det nya systemet kan bli mer nyanserat och inte så stolpigt som det här varit, mindre flummigt. Jag tror att många lärare är osäkra på hur rättvisande betygen de sätter verkligen är – mer raka rör, tack.”
– Det jag är rädd för är att nationella prov ska börja väga så tyngt i betygen, redan som det är idag är det en stor stressfaktor för våra barn. Det är det sista de gör i grundskolan och de vet att det är avgörande för gymnasiet. Om de ska väga ännu tyngre är jag rädd att det ska drabba den psykiska hälsan för våra barn.
Fredrik Sandström.
Grön flagg:
”Det är ett steg i rätt riktning att utredaren försöker införa en rättviseaspekt, genom att normera resultaten efter nationella proven – som ju alla elever måste göra. Och att det sker både på elev- och skolnivå.
Men det kräver att provplattformen fungerar och extern rättning av proven finns på plats, men det är tveksamt att det någonsin kommer att fungera.”
Jag trodde att vi skulle bli av med det målrelaterade betygssystemet, men så verkar det inte bli. Det går inte att beskriva kunskaper med abstrakta formuleringar.
Kanske borde man nöja sig med att låta betygssystemet vara ett urvalsinstrument för vidare studier.
Sedan har lärare svårt redan idag att både förstå och motivera vilket betyg en elev ska ha, både för eleven och för vårdnadshavare. Det kommer inte bli lättare med ytterligare fyra steg.
En farhåga är också att det slopade F-betyget inte gör skillnad i praktiken, om eleven ändå behöver nå en fyra för att ha godtagbara kunskaper.
LÄS ÄVEN:
AVSLÖJAR: F-betyg skrotas – inför nytt betygssystem
Debatt ”I 79 kommuner har antalet elever i anpassad grundskola ökat med 100 procent”.
Debatt Betygsforskaren: ”Normrelaterade uppgifter och digital rättning ska avvisas”.
Debatt ”Elevernas utbildning till entreprenörer beroende av regionerna.”
Debatt ”Påståendet att vi står för att 'handskrift och stavning ska prioriteras' vittnar om okunskap.”
Debatt Uppropet: Därför ska du engagera dig.
Debatt ”Bristen på stöd, åratal av nedskärningar och politisk tafatthet har gått för långt”.
Hök25 Avtalsstriden – manifesterar för regleringar: ”Politiker måste ta ansvar.”
Debatt ”Brist på respekt gäller inte bara elever, utan även vårdnadshavare”, skriver läraren Per Stiller.
Debatt ”Om vi vill främja barns skrivande behöver vi broar mellan forskningsperspektiv – inte murar”
Läs och skriv Agneta Gulz skarpa ord om digital skrivträning.
Debatt Lärarstudenten till SKR: ”Lärare det är det jag vill arbeta med resten av mitt liv”.
Jag är lärare Elina Larsson, lärare i hem- och konsumentkunskap, om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Behörighet ”Behörigheten ska vara en faktor när det avgörs hur stort bidrag en huvudman kan få”.
Krönika ”Om jag fick välja skulle sådana där åsiktspaneler ryka dit pepparn växer.”
Debatt Lärarstudenten Josefine Svärd skriver om en skola som blir mer auktoritär: ”En tyst klass inte nödvändigtvis en trygg klass”.
Debatt Sökes: Bibliotekarie med ansvar för 2 000 elever – ”Sluta se skolbibliotekarier som glada bokälskare”.
Krönika ”Terminen har varit en golgatavandring – men nu skola vi hava lov”.
Hök25 Nytt steg i avtalsrörelsen – men: ”Vi står fortfarande långt ifrån varandra”.
Arbetsmiljö Slöjdläraren Eva Söderberg om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Ledare "På framtida generationers utbildning kan det sparas och snålas – det gör liksom inget.”
Porträtt Anna Sterlinger Ahrling och Philip Hjalmarsson om lärarlivet efter poddsuccén.
Debatt ”Ingen algoritm eller nationella prov kan ersätta lärarens förmåga”.
Arbetsbelastning ”Hoppas Skolinspektionen biter dem i ändan”.
Våld i skolan Läraren Paul Carlbark har sökt 150 jobb – misstänker att han blivit svartlistad.
Budgetpropositionen Regeringen satsar nära fyra gånger mer på ROT som på utbildning.
Behörighet Listan visar: Brist på behöriga lärare – trots stora överskott. Så ser behörigheten ut i din kommun.
Behörighet En av tre grundskollärare inom friskolejätten är obehöriga.
Behörighet Sveriges Lärare: Skärpta krav på lärarlegitimation och avskaffa undantag.
Behörighet Lediga förskollärartjänster utannonseras inte: ”Personlighet går före behörighet.”
Debatt Läraren: ”När vi larmar om en ohälsosam arbetsmiljö ses det som gnäll.”
Arbetsmiljö Uttryckte frustration över sin skola på Facebook – då tillrättavisades hon av sin rektor.
Replik Liberalerna svarar: ”Socialdemokraterna sätter aldrig skolan först – varken i Stockholm, SKR eller när de sitter i regering”.
Digitala nationella prov Arrangerade två krisövningar kring den nationella digitala provplattformen.
Debatt ”Mycket pekar på att det blir fyra förlorade år på utbildningsdepartementet.”
Elevhälsa Lärarens oro: ”Rädd att mycket trots allt kommer att landa på oss lärare.”
Krönika Eleven hade skrivit en och samma mening hundratals gånger i följd: ”Jag kan inte”, stod det. Jag kan inte. Jag kan inte. Jag kan inte.
Debatt ”Du som är politiker – ta chansen att investera i skolans framtid”, skriver Sveriges Lärare i Täby.
Debatt Kräver lagändring för att möjliggöra anonyma orosanmälningar för personal i förskola och skola.
Sett 2025 Fem lärare om AI – som hela tiden ligger steget före.
Debatt Sju lärare vill se en skola med skärm, skönlitteratur och pärm.
Arbetsbelastning ”Ren självbevarelsedrift gör att legitimerade och behöriga lärare väljer andra arbetsställen”
Sett 25 Facket kräver en nationell strategi där lärarna är med i utvecklingen.
Hoten mot lärarna Erkände i rätten: ”Ett skämt.” Hotade mentorn: ”Jag trodde jag skulle dödas.”
Hoten mot lärarna ”Ingen ska behöva bli sjuk eller skadas på grund av sitt jobb”.
Friskolor ”Valfrihet är värt att värna – men inte på bekostnad av kvalitet.”
Friskolor Minskad konkurrens och fortsatta vinstutdelningar bland farhågorna.
Friskolor Utredaren: ”Vinst eller statsbidrag ett val för aktören”.
Hök25 ”Ett hyckleri av sällan skådat slag”, skriver gymnasieläraren och förhandlingsombudet John Nilsson.
Krönika Men orka bry sig om statistik – SKR och Sobona ser uppenbarligen lite annorlunda på saken.
Hök25 ”Svarade inte upp på de grundläggande behoven”.