
Helena Andersson och Anna Mejsäter, Sveriges Lärare Eskilstuna
Förskolläraren Felicia Barkman har sjutimmarsdagar.
Arbetstid
I Eskilstuna tar kommunen efter 35 år bort arbetstidsförkortningen i förskola och fritidshem.
I Göteborg utvidgas i stället ett projekt med sjutimmarsdagar till fyra förskolor.
– Det blir en helt annan livskvalitet, säger Felicia Barkman, lärare i förskola i Göteborg.
Felicia Barkman arbetar på Konvaljegatan 8, en av två förskolor som ingått i sjutimmarsprojeket sedan starten 2024.
Målet är att locka förskollärare till utsatta områden genom arbetstidsförkortning, och Göteborgs stad har nyligen beslutat om att utöka pilotprojektet till fyra förskolor totalt.
Felicia Barkman säger att hon slipper eftermiddagsdippen.
– Det har effektiviserat arbetet. Man behöver inte vara supertrött på eftermiddagen, man är mer vid liv hela arbetsdagen, säger hon.
Katarina Olvik är verksamhetschef för förskoleförvaltningen.
– Vi har sett väldigt tydligt att det är uppskattat av medarbetarna. Det underlättar livspusslet och fler vill vara med, säger hon.
Ett annat pussel har visat sig vara lite knepigare.
– Våra tekniska system är inte anpassade för att beräkna schema sju timmar i stället för åtta, säger Katarina Olvik.
Sjutimmarsprojektet innebär att några i personalen behöver komma in senare på dagen, och jobba längre.
– Genom strategisk personalplanering kommer vi att arbeta för att förskollärare finns på plats under de tider på dagen då de behövs som bäst utifrån barnens lärande och behov, säger Katarina Olvik.
Felicia Barkman tycker att hon hinner med sina arbetsuppgifter, trots att det blir färre timmar på arbetsplatsen.
– Förskollärare i Göteborg har ett kollektivavtal om fyra planeringstimmar i veckan. Att vara på en arbetsplats med rätt förutsättningar för uppdraget gör att man hinner med, säger Felicia Barkman.
I Eskilstuna har facket protesterat sedan kommunen föreslog att slopa den förmån som personalen i förskola och på fritidshem haft sedan 1990: kompensationsledigt vid klämdag innan Kristi himmelsfärd, och två timmars arbetstidsförkortning i veckan under juni och juli.
Helena Andersson och Anna Mejsäter, Sveriges Lärare Eskilstuna
– Förmånen har inte kostat kommunen så mycket, det har inte drabbat barn eller föräldrar, säger Anna Mejsäter, Sveriges Lärares huvudskyddsombud i Eskilstuna.
Kommunen motiverar beslutet med att det inte är rättvist mot andra medarbetare.
– I kommunen finns det cirka 10 000 medarbetare och 450 yrkeskategorier. Jag tror att det är svårt att uppnå rättvisa till 100 procent. Men det vi måste göra är att i den absolut största möjligaste mån skapa förutsättningar för att det ska vara så lika som möjligt för alla, säger kommunalrådet och personalutskottets ordförande Marie Svensson (S) till SVT Sörmland.
– Men det finns andra orättvisor. I förskola och fritidshem kan man inte gå hem tidigare dagen innan röd dag, man kan inte jobba hemifrån ens när man är lite krasslig. Då måste man sjukskriva sig. Vi kan inte heller ta ut friskvårdstimme, då får man inte ihop verksamheten, säger Helena Andersson, vice ordförande för Sveriges Lärare i Eskilstuna.
Kommunen kommer att erbjuda 30 kompensationstimmar, som dock måste tas ut inom ett år.
– Vi förväntar oss att arbetsgivaren ser till att alla plockar ut timmarna, för som verksamheten ser ut fungerar inte det just nu, säger hon.
I en färsk medarbetarundersökning uppger endast 40 procent att de skulle rekommendera Eskilstuna kommun som arbetsgivare.
– Arbetet blir svårare ju färre personal det blir. Det här har varit en uppskattad förmån för våra medlemmar i förskola och fritidshem, säger Anna Mejsäter.
LÄS ÄVEN:
Debatt: När ska lärarna kräva kortare arbetstid?
Sveriges Lärares krav: Förskollärarnas planeringstid ska regleras
Behörighet ”Behörigheten ska vara en faktor när det avgörs hur stort bidrag en huvudman kan få”.
Krönika ”Om jag fick välja skulle sådana där åsiktspaneler ryka dit pepparn växer.”
Debatt Lärarstudenten Josefine Svärd skriver om en skola som blir mer auktoritär: ”En tyst klass inte nödvändigtvis en trygg klass”.
Debatt Sökes: Bibliotekarie med ansvar för 2 000 elever – ”Sluta se skolbibliotekarier som glada bokälskare”.
Mentorskap Läraren om avlastningen: ”Jag har över 300 elever så jag har att göra ändå.”
Mentorskap Därför införde Norrevångsskolan i Eslöv heltidsmentorer.
Debatt ”Ingen algoritm eller nationella prov kan ersätta lärarens förmåga”.
Behörighet En av tre grundskollärare inom friskolejätten är obehöriga.
Behörighet Lediga förskollärartjänster utannonseras inte: ”Personlighet går före behörighet.”
Debatt Läraren: ”När vi larmar om en ohälsosam arbetsmiljö ses det som gnäll.”
Debatt ”Du som är politiker – ta chansen att investera i skolans framtid”, skriver Sveriges Lärare i Täby.
Debatt Kräver lagändring för att möjliggöra anonyma orosanmälningar för personal i förskola och skola.
Sett 2025 Fem lärare om AI – som hela tiden ligger steget före.
Debatt Sju lärare vill se en skola med skärm, skönlitteratur och pärm.
Sett 25 Facket kräver en nationell strategi där lärarna är med i utvecklingen.
Friskolor Minskad konkurrens och fortsatta vinstutdelningar bland farhågorna.
Debatt ”Pengar och makt är ett nollsummespel, om en grupp får ökat inflytande sker det på bekostnad av någon annan grupp”.
Debatt ”Mina elever har fått väsentligt färre timmars undervisning i det ämne de testas i”
Hök25 Läget ”fortfarande låst” mellan Sveriges Lärare och SKR och Sobona.
Krönika ”Det är liksom skillnad på elevinflytande och elevdiktatur.”
Hök25 Sveriges Lärare ”Mycket kan hända innan avtalet är tecknat”.
Slutreplik Hanna Garberg besvarar Skolledarnas oro för regleringar av lärares arbetstid.
Replik ”Kroka arm med oss i regleringsfrågan” skrev Hanna Garberg – nu svarar skolledarna.
Digitala nationella prov Uppdatering stoppade digitala proven: ”Fanns en oro”.
Våld i skolan Arbetsmiljöverkets ovanliga åtgärd för lärarna: ”Omedelbar och allvarlig fara”
Fackligt Anna Olskog efter historiska initiativet: ”Mitt budskap till Lotta Edholm fortsätter vara glasklart.”
Hök25 Anna Olskog: ”Borde inte vara svårt för arbetsgivaren att sikta”
Hök25 Uppmaningen till SKR i striden om reglerad planeringstid.
Debatt ”Förutom faktafel och fusk äventyrar AI även förmågan till källkritik”.
Debatt Hanna Garberg om SKR:s förslag för lärares arbetsmiljö: ”Ett hån”
Hök25 ”Stora oönskade konsekvenser för tredje man”
Hök25 Avvaktar utredning – vill inte förhandla om planeringstiden.
Hök25 ”Strejk är bättre som hot än vad den är i verkligheten.”
Debatt ”Antingen är det en marknad eller så är det inte en marknad. Det kan inte bara vara det när det passar”
Debatt ”Politikerna har nu ett val. Antingen skapar de en tyglad lärarkår, eller så lyssnar de till oss som faktiskt berörs.”
Debatt ”Elevhälsoprocessen i svensk skola måste skrotas – den är orättvis”.
Digitala nationella prov Arbetar redan med upphandlingen av en ny provplattform: ”Har haft dialog med kritikerna”.
Krönika ”Jag försöker förstå hur lärares status ska kunna öka när vi blir så uppläxade hela tiden.”
Våld i skolan Utbildningsministern: Tryggheten i svenska skolor har tyvärr blivit sämre över tid.
Debatt Elevernas svar på filosofiska frågan förvånade: ”Detta är viktigast med skolan”.
Debatt ”Kvartalsrapporter ska inte styra skolan”.
Debatt Lotta Edholm: ”Använder sin plattform i SKR för att bromsa helt nödvändiga reformer.”
Arbetsbelastning ”De styrande borde ta chansen att minska grupperna nu när de har möjlighet.”
Forskning Stor studie: ”Lärarna behöver ges större utrymme att påverka arbetet”.
Friskolor Diskussion om vinster i skolan: ”Välfärdstjänster är inte som andra tjänster.”
Jag är lärare Jörgen Berg om varför han är lärare – och vad han skulle göra om han var skolminister för en dag.
Nedskärningar ”Har man halkat efter lönemässigt kan det bero på att man underpresterat i sin roll.”
Krönika ”För de allra flesta är mobilförbudet en ickefråga.”
Studiero Förslaget: Obligatorisk insamling av elevers mobiltelefoner i början av skoldagen.
Forskning 70 föreläsare delar med sig av forskning och erfarenheter från undervisning under en och samma dag.