Justitieminister Gunnar Strömmer tar emot ett betänkande om ökat informationsutbyte med brottsbekämpande myndigheter av den särskilda utredaren Stefan Holgersson.
Till startsidan
Skolor, vård, socialtjänst och statliga myndigheter ska lämna ut mer information för att polisen ska bli mer effektiv i kampen mot brottsligheten, enligt ett nytt förslag. Foto: Adobe stock
Arbetsmiljö
Skolor, socialtjänst och akutvården föreslås behöva lämna ut betydligt mer information till polisen än i dag.
Förslaget innebär en ”kulturförändring”, enligt justitieminister Gunnar Strömmer (M).
– Det är verkligen vår intention att förverkliga det här, säger han.
Regeringen vill att skolor, vård, socialtjänst och statliga myndigheter ska lämna ut mer information för att polisen ska bli mer effektiv i kampen mot brottsligheten.
– Betydelsen av att kunna dela information är helt avgörande, säger Strömmer.
Regeringen tillsatte därför förra vintern en utredning om en lagändring som innebär en huvudregel om att det offentliga ska dela med sig av sekretessbelagd information till polisen.
Utredaren, kammarrättspresident Stefan Holgersson, är nu klar.
Strömmer bedömer att lagförslagen leder till en kulturförändring för många i den offentliga sektorn då det blir lättare att dela information och man också förväntas agera proaktivt.
Utredaren föreslår en ny lag som innebär nya rättsliga möjligheter och skyldigheter att lämna ut information till brottsbekämpande myndigheter.
Den innehåller bland annat en skyldighet för myndigheter, kommuner och regioner och viss enskild verksamhet, som friskolor, att lämna ut kontaktuppgifter för att polisen ska kunna identifiera och lokalisera personer.
– Sådana uppgifter ska i princip alltid lämnas ut, oavsett om de är sekretessbelagda eller inte, säger Holgersson.
Dessutom föreslås 21 myndigheter, samt kommuner och regioner vara skyldiga att på eget initiativ lämna uppgifter till polisen vid brottsmisstankar. Den skyldigheten omfattar även att agera proaktivt, det vill säga att lämna uppgifter som polisen kan behöva i underrättelsesyfte innan ett brott begåtts.
Justitieminister Gunnar Strömmer tar emot ett betänkande om ökat informationsutbyte med brottsbekämpande myndigheter av den särskilda utredaren Stefan Holgersson.
Socialtjänst och vården omfattas inte av de generella skyldigheterna, till exempel att på eget initiativ informera polisen. Utredningen ger dock förslag som ökar polisens möjligheter att begära ut uppgifter därifrån.
För socialtjänsten föreslås att socialsekreterare ska lämna ut information även redan i underrättelsesyfte för personer under 21 år och att det ska vara lättare att lämna information om terrorbrott i underrättelsestadiet.
Dessutom vill utredningen sänka gränsen för vilka brott det ska handla om för att socialtjänsten ska lämna ut utgifter. Från brott med ett minimistraff på ett år till brott med ett minimistraff på sex månader.
Polisen får, enligt förslaget, också större möjligheter att begära information från vården, till exempel om en misstänkt gängkriminell skottskadats och vårdas på akuten.
Får inte polisen sådana uppgifter redan i dag?
– Det är oklart om det är så, säger Holgersson.
– Vi har haft polisexpertis i utredningen som säger att det kan vara jättesvårt för polisen att få ut information från akutmottagningar kring personer som vårdas för skador som uppenbarligen inte tillkommit på naturligt sätt så att säga.
För skolor, inklusive friskolor, innebär utredningsförslaget bland annat att rektorer ska vara skyldiga att lämna uppgifter till polisen som kan ha betydelse för brottsbekämpningen om inte "övervägande skäl talar emot".
Det innebär att rektorn ska slå larm om skolan ser att en elev är på väg in i kriminalitet.
Är det inte svårt för skolor att veta när de ska slå larm?
– Vissa skolor tycker att det i sådana fall är det väldigt många som man skulle behöva informera om, säger Holgersson.
– Det där tycker jag är en fråga för polisen och skolan att ha ett samarbete kring och komma överens om var ribban ska läggas.
Utredning förslår att lagändringarna ska träda kraft 1 januari 2025. Justitiedepartementet ska nu skicka förslagen på remiss.
Debatt Vittnesmålet: ”Vi hinner inte med alla. Eleverna som inte får hjälp lämnar passet frustrerade”.
Debatt Forskaren kräver mod från politikerna – så tas lärares kunskap på allvar
Debatt ”Ge lärarna en dräglig arbetsmiljö med mindre klasser, så att de har tid och ork”
Arbetsmiljö Nya regler efter att ha jobbat på skolan i tio år: ”Ska inte få se mig ledsen”.
Skolpolitik Hoppas vinna budgivningen på Simona Mohamsson – samlat in 40 000 kronor.
Granskning Lärarna fick aldrig ta del av pengarna. ”Vi har inte fått någon ursäkt”
Lön Sveriges Lärares ombudsman tipsar om vad du bör tänka på gällande din lön.
Elevhälsa Står med öppna armar: ”Kan passa dem svag teoretisk begåvning”.
Debatt Arne Engström applåderar Liberalernas vändning i frågan om extra anpassningar
Debatt Lärarna är skeptiska, men Kristina Axén Olin (M) försvarar kulturlistorna
Krönika Är det någon som har ordning på något här? Haaallååå??
Digitala nationella prov Efter kaoset och fackets krav – inga digitala nationella prov de närmaste åren.
Vuxenutbildning Lillemor Malmbo: ”Vad jag vill se är nationella regleringar”
Debatt ”Att kräva att en elev har sin dator och sin penna är inte hårt... det är verkligheten”
Arbetsmiljö Budskapet: ”Alla som bryr sig bör dyka upp”.
Elevhälsa Tvingas hitta egna lösningar: ”Många sätter E istället för F”.
Debatt Professor Thomas Nygren om varför den vetenskapliga grunden i skolan brister.
Likvärdighet Ny rapport varnar: ”Det är ett svek mot barnen och eleverna.”
Skolpolitik Avgörande frågorna klubbades på partiets landsmöte.
Elevhälsa För begåvade för anpassad undervisning – men kognitivt begränsade för att klara skolan.
Valet 2026 Splittrade Liberaler ska rösta om friskolorna – stort väljarstöd för vinststopp.
Slutreplik Niclas Fohlin: ”Jag förespråkar en evidensinformerad praktik.”
Krönika ”Tänk om vi fick resurser att bemöta de där knorrungarna innan det är försent.”
Debatt Debatten om det relationella perspektivet på undervisning fortsätter.
Replik ”Niclas Fohlin tycks invända med att lärares olikheter i att praktisera en metod reduceras till siffror”, skriver Susan Sall
Debatt Hanna Schmidt, 16 år: ”Elever vägrar att göra uppgifter, vill inte lyssna och är respektlösa”
Debatt ”Finansieringen är grunden till hur arbetet fungerar på skolan”
Digitala nationella prov Sätter press på utbildningsministern: ”Lärare och elever får inte betala priset”.
Debatt ”Ge oss hellre en tidig julklapp: Slopa DNP hela läsåret”.
Digitala nationella prov Lärarens vädjan efter nytt besked om digitala nationella proven: ”Gör likadant i vår”
Digitala nationella prov Lärare och rektor i gemensamt skyddsstopp för digitala proven: ”Stressande”
Gymnasieskola Kritiken: ”Undervisningstiden hanteras väldigt slapphänt.”
Gymnasieskola Ny utredning: ”Vi vill täppa igen kryphålen för friskolorna.”
Krönika ”Vem bär ansvaret för att ha slösat sönder min tid under alltför många år?”
Debatt Han vill utveckla SFI-undervisningen i stället för att införa språktester.
Debatt Begärde ut lärares prov – nu introducerar företaget AI-rättning.
Skolmyndighet Så arbetar skolmyndigheterna för att lärare ska få bästa vetenskapliga stöd.
Skolverket Joakim Malmström svarar på Riksrevisionens kritik: ”Stort städarbete”
Krönika ”Vi befinner oss i någon slags jättelik experimentfas och är fortfarande lika förvirrade.”
Skolmyndighet Lärare och facket stämmer in i kritiken mot skolans myndigheter.
Krönika ”Vi behöver sluta behandla beprövad erfarenhet som vetenskapens fattige kusin.”
Digitala nationella prov Uppgivna läraren: ”Lägg ner provplattformen – bara Simona Mohamsson kan göra det.”
Arbetsmiljö Juristen: Därför är domen ett problem.
Undervisning Pristagarens Ayaz Razmajooeis bästa tips för att automatisera matten.
Krönika ”Vi är kvar på ruta ett – hur går det till?”
Digitala nationella prov Haveri för lärare och elever som testade: ”F till Skolverket”
Krönika ”Det handlar inte om bestraffa barn – utan om att rädda de andra.”
Debatt Lärarens varning inför valårets utspel: ”Skolan känns splittrad”.
Debatt ”Handlar mer om hur skolsystemet i stort hanterar frågor om makt, ansvar och tillit”
Friskolor 26 av 30 granskade kommuner måste bli bättre på att identifiera oseriösa aktörer.