Chockhöjda avgifter – från noll till 20 000 kronor om året

Från noll kronor till 20 000 kronor om året för att parkera vid skolan.
Lagom till terminsstarten infördes nya parkeringsavgifter för lärare på flera platser.
– Det är hutlöst och oförskämt, säger Andreas Widmark, rektor på Katedralskolan i Uppsala.

I Uppsala och i Trelleborg har de styrande politikerna bestämt att lärare och annan skolpersonal inte längre ska få parkera billigare än någon annan i staden.

I Uppsala ökar kostnaden för tre innerstadsskolor från 800 kronor i månaden till 2 500 kronor.

I Trelleborg var det gratis men kommer att kosta 2 000 kronor i månaden från och med 1 oktober.

I båda kommunerna motiveras de nya avgifterna med Skatteverkets regler kring förmånsbeskattning. I Uppsala framhålls även värdet av att en avgift förväntas främja ”… hållbara resor med till exempel cykel och kollektivtrafik…”.

Blir mindre attraktiva

Men eftersom medarbetarna på skolorna i båda kommunerna ofta bor bortom stadskärnan är dessa miljövänliga transportmedel inte alltid ett alternativ.

– Kollektivtrafiken runt Trelleborg följer inte lärarnas scheman eller deras rutiner med skjuts av egna barn till förskolor och skolor. För dessa är bil enda alternativet, säger Maria Solis, ordförande för Sveriges Lärare i Trelleborg.

Att betala 20 000 kronor om året för att parkera riskerar att göra skolorna mindre attraktiva, menar man i både Trelleborg och Uppsala.

– Det innebär en reallönesänkning för medarbetarna på vår skola och på ett par andra skolor inne i Uppsala. Att pendla till Stockholm skulle vara lönsammare även om man behöll våra lägre löner så det här kan få konsekvenser på möjligheten att behålla och rekrytera lärare, säger Andreas Widmark, rektor på Katedralskolan i Uppsala.

– Hur kan Uppsala kommun som arbetsgivare motivera den dryga extra tusenlapp i månadskostnad som man väljer att lägga på sina medarbetare i förhållande till Skatteverkets regler? Min spontana reflektion är ju att det motivet åtminstone inte utgörs av kommunens ambition att verka som en attraktiv arbetsgivare.

Bara en handfull upptagna

Samma oro finns i Trelleborg.

– Långt ifrån alla lärare bor på cykelavstånd. Många bor på orter runt Trelleborg där kollektivtrafiken inte heller är ett alternativ. Då blir bil är enda alternativet. Skolan är stor och innehåller även SFI och Komvux. Lärarna och många av eleverna kommer från olika delar av Skåne och vi måste göra vad vi kan för att behålla dem, säger Maria Solis.

I Uppsala, syns redan avgiftshöjningens konsekvenser. Av skolans 100 parkeringsplatser är bara en handfull upptagna.

– Många av våra medarbetare har vänt sig till privata fastighetsägare i närområdet vars parkeringsavgifter är väsentligt lägre, i vissa fall bara hälften så höga. Det får oss att ifrågasätta kommunens värdering av parkeringsplatserna vid skolan, säger Andreas Widmark.

”Hutlöst och oförskämt”

För lärare med ett par lektioner på förmiddagen och någon på eftermiddagen blir den nya avgiften extra kännbar. Tidigare har det kostat Uppsalalärarna 40 kronor om dagen att parkera vid skolan, nu kostar det 15 kronor i timmen.

– För flera medarbetare som redan lever på marginalen innebär det att pengarna inte räcker. I korridorerna pratar man om att minska inköpen av mat, kläder… upprördheten är stor, agiterad. Man tycker att det är hutlöst och oförskämt.

Hur kom ni fram till att kostnaden var den rätta, Fredrik Hardt, pressansvarig på utbildningsförvaltningen i Uppsala?

– Uppsala kommun har valt att jämföra priset för personalparkering med timpriset för gatuparkering för att kunna följa Skatteverkets regler om förmånsbeskattning. Gatuparkering är öppen för alla och har en systematisk prissättning utifrån olika zoner för hela Uppsala tätort. Prissättningen är beslutad av kommunfullmäktige.

Vad säger ni till lärarna som över en natt fått en reallönesänkning på närmare 2 000 kronor per månad?

– Den här avgiftsjusteringen riktar sig inte till gruppen lärare specifikt, utan gäller alla medarbetare som har tillgång till personalparkering. Anpassningen av avgifter är ett löpande arbete som kommunkoncernen arbetar med baserat på politiskt fattade beslut och gällande Skattelagstiftning.

– Det är riktigt att sådant som höjda avgifter och omkostnader kan minska köpkraften för den enskilde. Det kan tolkas som en reallönesänkning. Den tolkningen innebär att alla typer av prisökningar (exempelvis på livsmedel, drivmedel, energi, parkering o.s.v.) på konsumtion är en reallönesänkning.

Gjordes det en konsekvensanalys?

– Ja. Höjda avgifter brukar väcka reaktioner hos de som berörs. Men kommunen kan inte avstå från att justera avgifterna eftersom organisationen ska följa både politiskt fattade beslut och gällande lagstiftning och regler.

– De här justeringarna berör för övrigt inte en majoritet av kommunens medarbetare. De flesta av kommunens medarbetare har inte tillgång till personalparkering, utan får lösa sina eventuella parkeringsbehov på annat sätt.

 

LÄS MER:

Förslaget: Uppgifterna som lärare ska låta bli

HP Tran: Vi måste bli bättre på att säga nej