
Uppemot 200 personer deltog i protesten i Uppsala mot större barngrupper.
Demonstrationen mot större barngrupper i Uppsala samlade uppemot 200 personer.
Arbetsbelastning
Brist på förskollärare i Uppsala ledde till att elevgrupperna blev större för några år sedan.
– Nu har man chansen att återgå till Skolverkets rekommenderade grupper men låter bli, säger Elisa Erikson, ordförande för Sveriges Lärare i Uppsala.
I lördags ordnade Sveriges Lärare i Uppsala en manifestation. I första hand för kommunens förskollärare som fått se elevgrupper och arbetsuppgifter öka från år till år. Tills nu.
Prognoserna pekar på färre elever de kommande åren men istället för att återgå till antalet elever per grupp som gällde tidigare tyder allt på att Uppsala kommer stänga avdelningar för att fortsätta med de stora grupperna – och den ökade arbetsbelastningen de medfört.
– De styrande borde ta chansen att minska grupperna nu när de har möjlighet. Det är provocerande att det i deras egna officiella dokument står att de ska verka för mindre grupper samtidigt som de låter de stora grupperna bestå säger Elisa Erikson, ordförande för Sveriges Lärare i Uppsala.
Uppemot 200 personer deltog i protesten i Uppsala mot större barngrupper.
Uppåt två hundra personer tågade genom Uppsala från Slottsbacken till Stora Torget.
Bland talarna fanns läraren och Vi Lärares krönikör Maria Wiman. Även hon talade om arbetsbelastningen och ekonomi.
– Jag är så trött på skitsnack. Jag är så trött på utredningar. På hycklande slagord. På symbolpolitik. Jag är urless på politiker som ska göra avtryck inom sin mandatperiod. Som använder skolan som slagfält för att göra politisk poäng. Som hittar plåsterlösningar på stora systemfel. Som envisas med att hävda att man satsar på skolan när kommun efter kommun lever på svältbudget, sa hon.
Elisa Erikson, Sveriges Lärare Uppsala, Maria Wiman, lärare och Vi Lärares krönikör, Petra Åkerström och Mattias Westermark, Sveriges Lärare Uppsala.
Maria Wiman menar att lärarnas uppdrag måste renodlas och regleras. Att det fylls på med alldeles för många orimliga uppgifter fjärran från undervisning.
– Vi behöver höja våra röster högre än någonsin. Vi behöver kroka arm med varandra och orka lite till. Vi gör det inte bara för oss själva, vi gör det för varenda krusidullig unge därute som förtjänar så mycket bättre än den skola vi kan erbjuda idag.
LÄS MER:
Förskollärarnas larm: Vi klarar inte tillsynen av barnen
Lärare i fritidshem larmar om stora barngrupper
Debatt Han vill se specialdidaktik i alla klassrum.
Debatt ”Gillar man inte en viss lärare finns det en tendens att man beter sig dåligt”
Debatt ”Att prata om goda relationer istället för god undervisning är typiskt svenska skolan”
Debatt Kritiken: Malmö stad spärrar sociala medier på skoldatorn – även på fritiden
Aktuellt Vann priset för Årets dokumentärprogram
Debatt Två lärare i klassrummet lönar sig, skriver rektor Eva Myrehed Karlsson.
Avtalsrörelse 20 000 medlemmar i Sveriges Lärare inväntar nytt avtal.
Debatt ”Många lärare brottas med att uppnå en hög pedagogisk kvalitet”
Debatt Därför har debatten som ifrågasätter vikten av relationsbyggande i skolan dragit igång.
Replik Specialpedagogen Olga Victorsdotter-Sapkina svarar Linnea Lindquist om hur elever lär sig.
Debatt Sveriges Lärarstudenter kritiserar marknadsskolan i ny kampanj
Replik Linnea Lindquists svar till Per Kornhall om relationer: ”En sådan skola vill jag ha”.
Krönika ”Visst kan man lära ut utan goda relationer. Men hur mycket, till vilken nytta och vilken sorts kunskap blir det?”
Friskolor ”Överskott handlar om trygghet för de anställda” säger vd Marcus Strömberg.
Fritidshem Incidenten blev startskott för debatt om arbetsmiljön i fritidshem.
Krönika ”Ge blanka fasen i att lägga ner skolor – ett gyllene tillfälle att låta allt få lösa sig självt.”
Krönika ”Fixeringen är både enfaldig och skadlig.”
Betyg För första gången är pojkarna bättre i matematik.
Jag är lärare Maria Lindqvist om varför hon är lärare – och vad hon skulle göra om hon var skolminister för en dag.
Slutreplik ”Används för att skapa två läger – de goda och de onda”
Debatt Biblioteksutvecklaren Magdalena Ivarsson ser ingen brist på bibliotekarier till skolorna.
Friskolor Trots ökat elevunderlag – här tappar friskolorna elever.
Debatt Inför mötet med skolministrarna Lotta Edholm och Simona Mohamsson: ”Räcker inte med dialog”.
Forskning Maria och hennes ämneslag tar hjälp av forskning för att utveckla sin läsundervisning. ”Vi har höjt nivån”.
Krönika ”I en drömvärld slipper lärare gå hem på kvällen med dåligt samvete skavande i bröstet.”
Debatt Martin Karlberg: ”Bekymmersamt – om skolledare bortser frånrobusta forskningsresultat"
Porträtt Ola Helenius är ledande inom utvecklingen av såväl matematikundervisning som vindsurfingbrädor.
Reportage När många lärare väljer att lämna skolan så gör Göran Hellmalm tvärtom.
Behörighet Rekordstor andel lämnade läraryrket under 2024.
Guider & tips Sexologen Kalle Norwald om hur man avväpnar elever och ”förbjudna” ord.
Krönika Tänk om det är själva skolan som ställer alltför höga krav på kognitiva färdigheter i en alltför avancerad miljö?
Arbetsmiljö Läraren Eva Löfqvist har svårt att följa läroplanen när klasserna växer.
Arbetsrätt Ny dom i Arbetsdomstolen: Diskriminering. ”En riktig upprättelse.”
Debatt ”Det krävs lärarexamen för att antas till specialpedagogprogrammet” skriver Vivianne Arnell
Debatt ”Lyssna på oss som arbetar i skolan varje dag” skriver specialpedagogen Tina Trollefur
Debatt Alla elever ska få hjälp innan frånvaron blir omfattande, skriver Andrea Hedin (M).
Debatt De listar skolans problem: ”Makabert skylla på specialpedagogerna”
Granskning Vi Lärare granskar: Hundratals skolor kan försvinna med minskade elevkullar.
Granskning Här förväntas flera grundskolor läggas ner under de närmaste åren.
Arbetsbelastning Inför hotet: ”Kommunen borde passa på att få ner barngrupperna.”
Granskning Vinsten: Ökad lärarbehörighet och kvalitet i undervisningen.
Granskning Friskolorna kritiska till förslagen: ”Till papperskorgen.”
Friskolor Kommunen varnar för negativa konsekvenser.
Debatt Betygsutredaren Magnus Henrekson svarar på kritiken mot nya betygssystemet.
Debatt Debattören Kari Parman vill se ett slut för vinstdrivande skolor.
Förskola Ingrid Pramling Samuelsson om fallgropar som mobiltelefoner, jobbmöten och relationer.
Slutreplik Oscar Björk: ”Ett barn lär sig inte att förstå en text bara genom att ljuda orden”.
Arbetsmiljö Läraren Elle Hellman i kampen för resurser till skolan: ”Jag kommer kriga tills jag dör”.
Slutreplik Rektor Linnea Lindquist vill avliva myten om att lärande kräver goda relationer.
Debatt Liberalerna ”far ut mot en hårt arbetande lärargrupp”, skriver debattören.