Uppemot 200 personer deltog i protesten i Uppsala mot större barngrupper.
Till startsidan
Demonstrationen mot större barngrupper i Uppsala samlade uppemot 200 personer.
Arbetsbelastning
Brist på förskollärare i Uppsala ledde till att elevgrupperna blev större för några år sedan.
– Nu har man chansen att återgå till Skolverkets rekommenderade grupper men låter bli, säger Elisa Erikson, ordförande för Sveriges Lärare i Uppsala.
I lördags ordnade Sveriges Lärare i Uppsala en manifestation. I första hand för kommunens förskollärare som fått se elevgrupper och arbetsuppgifter öka från år till år. Tills nu.
Prognoserna pekar på färre elever de kommande åren men istället för att återgå till antalet elever per grupp som gällde tidigare tyder allt på att Uppsala kommer stänga avdelningar för att fortsätta med de stora grupperna – och den ökade arbetsbelastningen de medfört.
– De styrande borde ta chansen att minska grupperna nu när de har möjlighet. Det är provocerande att det i deras egna officiella dokument står att de ska verka för mindre grupper samtidigt som de låter de stora grupperna bestå säger Elisa Erikson, ordförande för Sveriges Lärare i Uppsala.
Uppemot 200 personer deltog i protesten i Uppsala mot större barngrupper.
Uppåt två hundra personer tågade genom Uppsala från Slottsbacken till Stora Torget.
Bland talarna fanns läraren och Vi Lärares krönikör Maria Wiman. Även hon talade om arbetsbelastningen och ekonomi.
– Jag är så trött på skitsnack. Jag är så trött på utredningar. På hycklande slagord. På symbolpolitik. Jag är urless på politiker som ska göra avtryck inom sin mandatperiod. Som använder skolan som slagfält för att göra politisk poäng. Som hittar plåsterlösningar på stora systemfel. Som envisas med att hävda att man satsar på skolan när kommun efter kommun lever på svältbudget, sa hon.
Elisa Erikson, Sveriges Lärare Uppsala, Maria Wiman, lärare och Vi Lärares krönikör, Petra Åkerström och Mattias Westermark, Sveriges Lärare Uppsala.
Maria Wiman menar att lärarnas uppdrag måste renodlas och regleras. Att det fylls på med alldeles för många orimliga uppgifter fjärran från undervisning.
– Vi behöver höja våra röster högre än någonsin. Vi behöver kroka arm med varandra och orka lite till. Vi gör det inte bara för oss själva, vi gör det för varenda krusidullig unge därute som förtjänar så mycket bättre än den skola vi kan erbjuda idag.
LÄS MER:
Förskollärarnas larm: Vi klarar inte tillsynen av barnen
Lärare i fritidshem larmar om stora barngrupper
Debatt Vittnesmålet: ”Vi hinner inte med alla. Eleverna som inte får hjälp lämnar passet frustrerade”.
Debatt Forskaren kräver mod från politikerna – så tas lärares kunskap på allvar
Debatt ”Ge lärarna en dräglig arbetsmiljö med mindre klasser, så att de har tid och ork”
Arbetsmiljö Nya regler efter att ha jobbat på skolan i tio år: ”Ska inte få se mig ledsen”.
Skolpolitik Hoppas vinna budgivningen på Simona Mohamsson – samlat in 40 000 kronor.
Granskning Lärarna fick aldrig ta del av pengarna. ”Vi har inte fått någon ursäkt”
Lön Sveriges Lärares ombudsman tipsar om vad du bör tänka på gällande din lön.
Elevhälsa Står med öppna armar: ”Kan passa dem svag teoretisk begåvning”.
Debatt Arne Engström applåderar Liberalernas vändning i frågan om extra anpassningar
Debatt Lärarna är skeptiska, men Kristina Axén Olin (M) försvarar kulturlistorna
Krönika Är det någon som har ordning på något här? Haaallååå??
Digitala nationella prov Efter kaoset och fackets krav – inga digitala nationella prov de närmaste åren.
Vuxenutbildning Lillemor Malmbo: ”Vad jag vill se är nationella regleringar”
Debatt ”Att kräva att en elev har sin dator och sin penna är inte hårt... det är verkligheten”
Arbetsmiljö Budskapet: ”Alla som bryr sig bör dyka upp”.
Elevhälsa Tvingas hitta egna lösningar: ”Många sätter E istället för F”.
Debatt Professor Thomas Nygren om varför den vetenskapliga grunden i skolan brister.
Likvärdighet Ny rapport varnar: ”Det är ett svek mot barnen och eleverna.”
Skolpolitik Avgörande frågorna klubbades på partiets landsmöte.
Elevhälsa För begåvade för anpassad undervisning – men kognitivt begränsade för att klara skolan.
Valet 2026 Splittrade Liberaler ska rösta om friskolorna – stort väljarstöd för vinststopp.
Slutreplik Niclas Fohlin: ”Jag förespråkar en evidensinformerad praktik.”
Krönika ”Tänk om vi fick resurser att bemöta de där knorrungarna innan det är försent.”
Debatt Debatten om det relationella perspektivet på undervisning fortsätter.
Replik ”Niclas Fohlin tycks invända med att lärares olikheter i att praktisera en metod reduceras till siffror”, skriver Susan Sall
Debatt Hanna Schmidt, 16 år: ”Elever vägrar att göra uppgifter, vill inte lyssna och är respektlösa”
Debatt ”Finansieringen är grunden till hur arbetet fungerar på skolan”
Digitala nationella prov Sätter press på utbildningsministern: ”Lärare och elever får inte betala priset”.
Debatt ”Ge oss hellre en tidig julklapp: Slopa DNP hela läsåret”.
Digitala nationella prov Lärarens vädjan efter nytt besked om digitala nationella proven: ”Gör likadant i vår”
Digitala nationella prov Lärare och rektor i gemensamt skyddsstopp för digitala proven: ”Stressande”
Gymnasieskola Kritiken: ”Undervisningstiden hanteras väldigt slapphänt.”
Gymnasieskola Ny utredning: ”Vi vill täppa igen kryphålen för friskolorna.”
Krönika ”Vem bär ansvaret för att ha slösat sönder min tid under alltför många år?”
Debatt Han vill utveckla SFI-undervisningen i stället för att införa språktester.
Debatt Begärde ut lärares prov – nu introducerar företaget AI-rättning.
Skolmyndighet Så arbetar skolmyndigheterna för att lärare ska få bästa vetenskapliga stöd.
Skolverket Joakim Malmström svarar på Riksrevisionens kritik: ”Stort städarbete”
Krönika ”Vi befinner oss i någon slags jättelik experimentfas och är fortfarande lika förvirrade.”
Skolmyndighet Lärare och facket stämmer in i kritiken mot skolans myndigheter.
Krönika ”Vi behöver sluta behandla beprövad erfarenhet som vetenskapens fattige kusin.”
Digitala nationella prov Uppgivna läraren: ”Lägg ner provplattformen – bara Simona Mohamsson kan göra det.”
Arbetsmiljö Juristen: Därför är domen ett problem.
Undervisning Pristagarens Ayaz Razmajooeis bästa tips för att automatisera matten.
Krönika ”Vi är kvar på ruta ett – hur går det till?”
Digitala nationella prov Haveri för lärare och elever som testade: ”F till Skolverket”
Krönika ”Det handlar inte om bestraffa barn – utan om att rädda de andra.”
Debatt Lärarens varning inför valårets utspel: ”Skolan känns splittrad”.
Debatt ”Handlar mer om hur skolsystemet i stort hanterar frågor om makt, ansvar och tillit”
Friskolor 26 av 30 granskade kommuner måste bli bättre på att identifiera oseriösa aktörer.