
Grafik: Romualdo Faura
Annat Den svenska skolan har aldrig tidigare tvingats ändra sina undervisningsformer lika dramatiskt som i vår. Men eleverna ger den digitala distansundervisningen som lärarna genomfört förhållandevis bra betyg, visar en undersökning från Sveriges Elevkårer.
Grafik: Romualdo Faura
Eleverna är hyggligt positiva. Enligt en enkätundersökning som Sveriges Elevkårer genomförde bland gymnasieelever i april svarade nästan 80 procent av dem att distansundervisningen hade fungerat allt från okej till jättebra.
Hur mycket erfarenhet av distansundervisning har du sedan tidigare? Grafik: Romualdo Faura
Stockholms universitet har i undersökningen ”Covid-19 och omställning till distansundervisning i svensk skola” intervjuat 153 lärare om deras erfarenhet av distansundervisning. 110 av dem hade antingen ingen eller begränsad tidigare erfarenhet medan 11 hade stor vana av digital undervisning. Däremot menade en stor majoritet av de svarande att de både hade god tillgång till digitala läromedel och vana att använda dessa i sin vanliga undervisning.
Enligt samma undersökning är eleverna, kanske något förvånande, osäkra och ovana med teknik och digitala verktyg.
Även Lärarförbundet har frågat sina medlemmar. Sju av tio lärare menar att distansundervisningen har gjort det svårare för dem att lära eleverna det de ska. Värst har det drabbat elever från familjer med låg socioekonomisk status.
Vi lärare debatt Lotta Edholm: ”Använder sin plattform i SKR för att bromsa helt nödvändiga reformer.”
Digitala nationella prov Varnar för att resultaten inte blir tillförlitliga: ”Vi är fly förbannade”.
Digitala nationella prov Starta kopiatorn – detta gäller för nationella proven.
Vi lärare debatt ”Det är dags att ställa oss frågan vad vi fått för de 697 miljoner kronor som investerats”
Avtalsrörelse Här är frågorna de ser som viktigast i förhandlingarna.
Annat SKR skeptiskt till kraven från Sveriges Lärare.
Krönika ”Hoppas att staten inte försitter detta gyllene tillfälle”, skriver Per Kornhall.
Vi lärare debatt ”Den havererade provplattformen är dock bara toppen av ett isberg” skriver representanter för Elevernas riksförbund.
Digitala nationella prov Så tvingas lärarna lösa problemet – för att genomföra nationella proven.
Vi lärare debatt ”Jag tror att jag med flera verksamma i skolan värld kunde talat om för er att vi skulle stå precis där vi står”.
Vi lärare debatt Grundskolechefen efter Wimans krönika: ”Uppgifterna om Kunskapsskolan stämmer inte”.
Vi lärare debatt Tjänstefördelningen pågår: ”Här är receptet på bra arbetsmiljö”.
Ledare Samtidigt med sorgearbetet efter morden på Risbergska skolan gäller det att börja forma en väg framåt.
Digitala nationella prov Har kostat 697 miljoner: ”Vi kräver att Lotta Edholm och Skolverket förklarar sig”.
Vi lärare debatt Forskaren varnar för att obs-förslaget leder till ökat utanförskap och ökade kostnader
Vi lärare debatt ”Min erfarenhet är att den lilla gruppen har gjort gott för dessa elever”, skriver Torbjörn Klasson som har arbetat som speciallärare i 37 år.
Vi lärare debatt Forskaren: ”Nya läroplanen stick i stäv mot egna målen när det gäller digitaliseringen”.
Krönika ”Bo Jansson har bokstaverat det vi andra har gormat oss hesa om i flera år.”
Digitala nationella prov Har lagt två veckors arbetstid på att hantera en plattform som brustit flera gånger.
Vi lärare debatt Pedagogikprofessorn har intervjuat lärare – varnar för detaljstyrning av skolan.
Digitala nationella prov Drar i nödbromsen – beskedet till skolorna idag: ”Så ska ni göra istället.”
Arbetsbelastning Riksdagspartierna om sin syn på nya utredningen: ”Misstag ta bort usken”.
Politik Regeringen ålägger Stadskontoret att gå igenom skolmyndigheternas uppgifter och ansvarsfördelning.
Vi lärare debatt SPSM svarar på Filippa Mannerheims krönika om obs-klasser.
Vi lärare debatt Så drabbas lärare och elever av Magnus Henreksons betygsförslag, skriver Patrik Andersson.
Vi lärare debatt ”Undervisning där kartläggning av elevernas kunskaper är en beståndsdel ger läraren stabila underlag inför den viktiga betygsättningen”
Vi lärare debatt ”Negativa reaktionen är lika väntad som deras argument är haltande” skriver Christian Liljeros.
Nedskärningar Avslutar förstelärartjänster: ”Respektlöst”
Vi lärare debatt Svarar på kritiken mot kognitionsvetenskapen: ”Många lärare efterfrågar förändring”
Krönika ”SKR och alla andra ifrågasättare därute – vår arbetstid måste skyndsamt regleras. Helst i förrgår.”
Arbetsbelastning Förslagen om tuffa regleringar hyllas av Sveriges Lärare.
Arbetsbelastning Färre lektioner, tid till för- och efterarbete och mindre administration för lärare – om regeringens utredare får som han vill.
Arbetsbelastning Här är några av de viktigaste förslagen i Bo Janssons utredning.
Våld i skolan Lärarens oro efter att undervisningen på Risbergska är igång – ingen riskbedömning är gjord.
Arbetsbelastning Sveriges Lärares ombudsman Jens Ranta tipsar.
Arbetsbelastning För enkelt att sjukanmäla – då får lärarna agera bromskloss.
Vi lärare debatt Skarp kritik mot hyllade betygsförslag: ”Oerhört komplicerat och onödigt krångligt”
Vi lärare debatt ”Inkluderingsideologin avfärdar majoriteten av eleverna”, skriver läraren Therese Rosengren.
Hot och våld ”Jag hoppas att jag kommer att våga ingripa om något liknande händer igen” säger läraren till Vi Lärare.
Läsning ”Vi kommer att få läsande elever på lågstadiet” säger läsprofessorn Linda Fälth
Krönika ”L:s hjälpklasser får inte bli en slaskhink för de skoltrötta”, skriver Maria Wiman.
Lärarutbildning 39 procent på grundlärarprogrammet tar ingen examen – bristande kunskaper ligger bakom, enligt Riksrevisionen.
Krönika ”Ett stödsystem ska hjälpa eleverna, inte systematiskt förtrycka dem.”
Kursplaner Regeringens utredare lämnade på onsdagen över sina förslag om nya läroplaner.
Kursplaner Stora förändringar för skolan: ”Nya angreppssätt kräver utrymme, resurser och tid.”
Digitala nationella prov Rektorn väljer att kopiera upp reservprovet: ”Vi tänker inte chansa”.
Arbetsmiljö Justitieombudsmannen granskar skola – läraren: ”Bryter mot yttrandefriheten”.
Vi lärare debatt Lärarstudenterna kräver ett nationellt råd där lärare får mer att säga till om.
Friskolor Elever läste sitt modersmål som moderna språk – undervisningen lades ut på entreprenad.
Krönika Effektivt lärarsamarbete kräver frihet från invanda mönster, skriver Per Kornhall.