
Så stor andel av lärarna är män respektive kvinnor i olika verksamheter. Siffrorna kommer från Skolverket och avser läsåret 2021/22. Illustration: Elisabetta Calabritto
Jämställdhet I stort sett alla lärargrupper är kvinnodominerade. Vi bad forskaren Eva Gannerud lista de viktigaste orsakerna till att det är så.
Om man bortser från yrkeslärarna är kvinnorna överrepresenterade i alla stadier och lärargrupper. Att arbeta med små barn eller med barn i behov av extra stöd lockar ytterst få män.
84,4 procent av lågstadielärarna är kvinnor. Motsvarande siffra bland speciallärarna är 90,4 procent. Enligt Eva Gannerud, docent i pedagogik, är en av de bakomliggande orsakerna att vi fortfarande har en föreställning om att män och kvinnor har olika inverkan på barn.
– Dessutom kan män fortfarande bli lite misstänkliggjorda om de vill arbeta med små barn. Många kopplar ihop mäns kontakt med barn med sexualitet. Och det avskräcker.
Att överskrida könsmaktsordningen är ett stort steg för en man, konstaterar hon.
– Då finns det risk att man tappar i status, vilket tyvärr handlar om att vi lever i ett samhälle där framgång räknas i pengar.
En ytterligare anledning till den ojämna könsfördelningen är att läraryrket har förändrats.
– Tidigare var det ett självständigt yrke med mycket frihet. I dag är det mer styrt och män vill inte gå i ledband.
Vad betyder det för yrkets status i stort att kvinnorna är i så kraftig majoritet?
– Om man ställer frågan så, så bygger den på ett förgivettagande av att kvinnor är mindre värda än män. Varför skulle det annars påverka yrkets status?
Så stor andel av lärarna är män respektive kvinnor i olika verksamheter. Siffrorna kommer från Skolverket och avser läsåret 2021/22. Illustration: Elisabetta Calabritto
LÄS ÄVEN
Flickorna har gått om pojkar i alla ämnen
Forskaren: Därför presterar pojkar sämre i skolan
Här får pojkarna bättre betyg – vart tredje år
Debatt Replik: Krävs djupa mattekunskaper för att hjälpa elever vidare.
Debatt Professorn: Grovt missvisande påstående.
Debatt Kunskapsstrategen: Läsetablissemanget struntar i det som inte passar in i deras världsbild.
Debatt Läraren: ”Chockad över hur olika det ser ut.”
Forskning Forskaren: Många riskerar att hamna i en återvändsgränd.
Debatt Lågstadieläraren: Att förstå en text handlar inte enbart om att kunna återberätta vad som står.
Debatt Läraren: Ett centralt hinder som är osynligt i debatten.
Boktips Lektorerna ger flera handfasta tips i ny bok.
Undervisning Lärarna tipsar: Momenten som funkar bra utomhus.
Krönika ”Det finns en sådan kraft i en lärares röst. Den ska inte tystas.”
Guiden Expertens fem bästa tips.
Naturkunskap ”Vi vill visa att det är lätt att ta sig ut.”
Pedagogiska tips Lågstadieläraren om forskningsbaserade metoden: ”Små enkla grepp som ger effekt.”
Krönika ”Kan bidra till en känsla av mening och sammanhang.”
Forskning Forskaren: Utvecklar ett algebraiskt tänkande eleverna har nytta av.
Debatt Lågstadieläraren: ”AI är INTE ett hot – det är ett hopp!”
Debatt ”Serverar en illusion som kraschar när verkligheten hinner ikapp.”
Pedagogiska tips ”Eleverna i bägge skolorna är enormt stolta.”
Förskoleklass Idrottsläraren: Barns motoriska förmågor påverkar mycket i deras vardag.
Pedagogik Mellanstadieläraren: ”Eleverna uppskattar det här.”
Krönika ”Astrid Lindgren skulle säkert ha ett och annat att säga om det som sker i världen.”
Undervisning Hur mycket feedback hinner du ge?
Pedagogiska tips Lågstadielärarens uppgift gör begreppet friktion konkret.
Krönika Läraren: Leken riskerar att förlora sin viktiga plats.
Forskning Forskaren: Får negativa konsekvenser för det svenska språket.
Reportage ”Barnen blir mer engagerade och får ökad lust att lära.”
Pedagogiska tips Lärarnas metod lär eleverna att använda interpunktion rätt.
Skolmat Forskarens fem bästa tips.
Forskning Forskaren: Idealen krockar med praktiken.
Pedagogik ”I årskurs 3 fick alla våra elever godkänt i delen om beskrivande text.”
Fokus ”De ska tro på sin egen förmåga och våga vara aktiva.”
Skolövergång Lärarnas granskning avslöjade stora brister: ”Ett dike”.
Lovskola Ny utvärdering: ”Vissa elever dubblade sin läshastighet.”
Praktiska tips ”Vi såg omedelbart bättre resultat på prov och i läxförhör.”
Pedagogik ”Ett verktyg för att få eleverna att tänka till kring sitt lärande.”
Pedagogik Läraren om metoden som ger tydliga resultat.
Debatt ”Utan förmågan att läsa och skriva begränsas våra möjligheter.”
Krönika ”Jag kan inte hjälpa det men jag är sjuk.”
Undervisning ”Jag kan inte göra mer än mitt bästa”
Forskning ”Synliggör olika moment i berättelsen men metaforer som används kan även distrahera.”
Debatt ”Varför har vi lärare så lågt självförtroende i att berätta om den lustfyllda läsningen?”
Arbetsmiljö Sveriges Lärare: Klasserna måste bli mindre och stödinsatserna fler.
Reportage ”Vi har lyft läsningen på ett sätt som jag inte varit med om tidigare under mina snart 30 år som lärare.”
Undervisning ”Alla elever blir väldigt fokuserade och alla lyckas.”
Krönika ”När betygen inte räcker till påverkas känslan av att tillhöra.”
Fokus Forskaren om metoden: Enkel men otroligt effektiv.
Debatt ”Var är kajen, den hamn där vi avgav våra sköna löften.”
Forskning Professorn prisar kloka uppgifter som saknar ”rätt” och ”fel”.
Krönika ”Jag har trängt mig på utan att visa hänsyn och respekt.”
Läsning Eleverna har läst mer än två timmar varje dag.