Så stor andel av lärarna är män respektive kvinnor i olika verksamheter. Siffrorna kommer från Skolverket och avser läsåret 2021/22. Illustration: Elisabetta Calabritto
Till startsidan
Jämställdhet I stort sett alla lärargrupper är kvinnodominerade. Vi bad forskaren Eva Gannerud lista de viktigaste orsakerna till att det är så.
Om man bortser från yrkeslärarna är kvinnorna överrepresenterade i alla stadier och lärargrupper. Att arbeta med små barn eller med barn i behov av extra stöd lockar ytterst få män.
84,4 procent av lågstadielärarna är kvinnor. Motsvarande siffra bland speciallärarna är 90,4 procent. Enligt Eva Gannerud, docent i pedagogik, är en av de bakomliggande orsakerna att vi fortfarande har en föreställning om att män och kvinnor har olika inverkan på barn.
– Dessutom kan män fortfarande bli lite misstänkliggjorda om de vill arbeta med små barn. Många kopplar ihop mäns kontakt med barn med sexualitet. Och det avskräcker.
Att överskrida könsmaktsordningen är ett stort steg för en man, konstaterar hon.
– Då finns det risk att man tappar i status, vilket tyvärr handlar om att vi lever i ett samhälle där framgång räknas i pengar.
En ytterligare anledning till den ojämna könsfördelningen är att läraryrket har förändrats.
– Tidigare var det ett självständigt yrke med mycket frihet. I dag är det mer styrt och män vill inte gå i ledband.
Vad betyder det för yrkets status i stort att kvinnorna är i så kraftig majoritet?
– Om man ställer frågan så, så bygger den på ett förgivettagande av att kvinnor är mindre värda än män. Varför skulle det annars påverka yrkets status?
Så stor andel av lärarna är män respektive kvinnor i olika verksamheter. Siffrorna kommer från Skolverket och avser läsåret 2021/22. Illustration: Elisabetta Calabritto
LÄS ÄVEN
Flickorna har gått om pojkar i alla ämnen
Forskaren: Därför presterar pojkar sämre i skolan
Här får pojkarna bättre betyg – vart tredje år
Forskning Forskaren om lärartypen som skapar lugnet som behövs.
Forskning Forskaren: Framkallar förmågor och inre resurser hos eleverna på ett effektivt sätt
Lektionstipset Gör övergången till mellanstadiet lättare: ”Blir inte en chock”
Reportage Läraren: ”Det har skapat en gemenskap mellan eleverna”.
Forskning ”Vuxna i skolan gör det ofta utan att ens tänka på det.”
Forskning Forskaren: ”Gäller särskilt de lägst presterande eleverna.”
Krönika ”Omvärldens syn på barn och unga hårdnar.”
Forskning Forskaren: Elever upplever att vuxna inte följer upp det som har hänt.
Läsning ”Många elever blev peppade när de förstod att de faktiskt kan påverka sin läsning.”
Debatt Lågstadieläraren: När stödet uteblir blir sjukdomen kronisk.
Forskning Forskaren: ”När koncentrationsförmågan försämras så blir det jobbigare i skolan.”
Krönika ”Det om något skulle ge läraren den raka rygg som krävs.”
Krönika ”Det ena behöver inte utesluta det andra.”
Reportage 51 elever i klassen: ”Häftigaste förändringen jag varit med om.”
Skrivande ”Elever är sämre förberedda i sin finmotorik idag.”
Forskning Forskaren: Använd teckningarna – sätt inte in dem i en pärm.
Lektionstipset ”Musiken är en bro till lärande”.
Skolverket Forskaren: ”Tveksamt vad materialet bidrar med”.
Debatt Läraren: ”Mindre elevgrupper och hög lärartäthet är ingen lyxfråga.”
Kursplaner Professorn: Det behövs ett mycket bredare grepp för att lösa läskrisen.
Debatt ”Det går inte skyllas på digitaliseringen av skolan.”
Krönika ”Jag blir heligt förbannad.”
Forskning Forskaren: Nästan omedvetet smyger sig ordet in.
Forskning Forskaren: Kan vara svårt för eleverna att förstå.
Praktiska tips ”Tyvärr visar vår kartläggning att sång nedprioriteras i skolan.”
Böcker ”Allt fler inser teknologins skadliga inverkan på barnen.”
Debatt ”På de flesta lärosäten dominerar snarare innehåll som står i strid med detta kunskapsfält.”
Krönika ”Då måste eleven stanna kvar där eleven är.”
Debatt ”Den teori som är majoritetsuppfattning i vårt land har brister.”
Praktiska tips Musikläraren: Vi ger barnen minnen att haka upp kunskapen på.
Debatt Replik: Krävs djupa mattekunskaper för att hjälpa elever vidare.
Forskning Nu vill forskaren se större fokus på ämnesspecialisering.
Forskning Forskaren: Vi måste våga bredda analysen.
Debatt Professorn: Grovt missvisande påstående.
Debatt Kunskapsstrategen: Läsetablissemanget struntar i det som inte passar in i deras världsbild.
Debatt Läraren: ”Chockad över hur olika det ser ut.”
Forskning Forskaren: Många riskerar att hamna i en återvändsgränd.
Debatt Lågstadieläraren: Att förstå en text handlar inte enbart om att kunna återberätta vad som står.
Debatt Läraren: Ett centralt hinder som är osynligt i debatten.
Boktips Lektorerna ger flera handfasta tips i ny bok.
Undervisning Lärarna tipsar: Momenten som funkar bra utomhus.
Krönika ”Det finns en sådan kraft i en lärares röst. Den ska inte tystas.”
Guiden Expertens fem bästa tips.
Naturkunskap ”Vi vill visa att det är lätt att ta sig ut.”
Pedagogiska tips Lågstadieläraren om forskningsbaserade metoden: ”Små enkla grepp som ger effekt.”
Krönika ”Kan bidra till en känsla av mening och sammanhang.”
Forskning Forskaren: Utvecklar ett algebraiskt tänkande eleverna har nytta av.
Debatt Lågstadieläraren: ”AI är INTE ett hot – det är ett hopp!”
Debatt ”Serverar en illusion som kraschar när verkligheten hinner ikapp.”
Pedagogiska tips ”Eleverna i bägge skolorna är enormt stolta.”