Så vidgar du elevernas ordförråd
Logopeden Ida Rosqvist undervisar på logopedprogrammet vid Lunds universitet och har i huvudsak arbetat som skollogoped inom grundskolan. Hennes avhandling heter ”Vocabulary development in the early school years”.
Forskning Hur stort ordförråd har elever? Mindre än många tror. Att träna upp ordförrådet var länge en försummad del av både språkforskningen och undervisningen. Men nu uppmärksammas det mer, konstaterar forskaren Ida Rosqvist som ger några undervisningstips.
1. Stimulera en rik språkanvändning
Prata, prata, prata och stötta alla elever med läsningen. Både i skolan och hemma. Återkommande samtal är grunden för ett rikare ordförråd. Det finns stor variation i språklig förmåga i dag – och inte bara i klasser som rymmer många elever med andra modersmål än svenska. Variationen är stor också bland barn med svenskfödda föräldrar. Skolan behöver stötta alla elevers språkutveckling.
– När barnen kommer tillbaka till skolan efter sommarlovet är det många som stannat upp i sin utveckling av det egna ordförrådet. Det visar hur stor roll skolan spelar, säger Ida Rosqvist.
2. Lär ut enskilda ord på djupet
När Ida Rosqvist studerade 6–9-åringars ordförråd fann hon blottor som hon inte hade väntat sig. Ordet ”rubrik” hade knappt någon hört, ordet ”skillnad” trodde många betydde ”samma”. Elever har många ord att lära sig. Därför är det viktigt att fokusera på ord som förekommer ofta. Sedan kan man aktivt arbeta med just dessa ord.
– Gör orden till elevens egna, jobba med de definitioner av orden som knyter an till elevens egen vardag eller har koppling till tidigare ämneskunskaper.
3. Lär ut strategier för ordinlärning
På senare år har Ida Rosqvist alltmer insett vikten av att träna eleverna på själva ordförrådet. Hon vill hjälpa barnen att hitta ledtrådar till orden, söka efter orden i specifika sammanhang. Det kan också röra sig om att dela upp sammansatta ord som ”glasögon” eller be dem att hitta roten till orden. För äldre barn kan det handla om att fördjupa förståelsen av både prefix och suffix.
– Det viktiga är att barnen blir aktiva själva i sin inlärning, att man hjälper dem att söka sig fram till egna vägar att förstå och komma ihåg orden.
4. Öka medvetenheten om ord
Det räcker inte att barn läser och exponeras för orden – de behöver prata om dem också, analysera dem, för att också komma ihåg dem. Försök att få upp intresset för ord genom att göra eleverna medvetna om hur eleverna använder dem. Vad signalerar jag med ett ord framför ett annat? Prata om slang, prata om hur de använder olika ord i olika sammanhang. ”Pojken drog benen efter sig” eller ”pojken gick med raska steg”, några få ordval avgör en stämning och ger en bild av en person eller en aktivitet.
– Det går att öka motivationen hos elever att lära sig nya ord, att få dem att tycka att det är roligt att utöka sitt ordförråd.
LÄS ÄVEN
Lektionsbanken satsar på ord – som stöd för lärare
Så vidgar hon sva-elevernas ordförråd
Forskaren: Fokusera mer på glosträning i engelskan
Ny rapport: Läsningen minskar drastiskt ju äldre eleverna blir