Med lästält, filtar och kuddar och lägereld skapar fritidslärarna ett lugnt läsrum.
Till startsidan
Lärarna i fritidshem Tommie Andersson, Lena Nordström och Sanna Bylund arbetar långsiktigt med läsning i fritidshemmet – och tilldelades tidigare i år Stora Läspriset.
Pedagogiska tips
Själevadskolans fritidshem i Örnsköldsvik har lyckats med något många drömmer om – att öka läslusten hos eleverna. Förutom entusiastisk personal har Boklådan, kommunens skolbibliotekscentral, varit till stor hjälp.
Att öka läsandet hos eleverna hade funnits med som utvecklingsområde under en längre tid. Men det var en ganska stimmig miljö på fritidshemmet och det fanns hela tiden annat som lockade mer än att plocka fram en bok. Förra hösten tog det dock fart när lärarna i fritidshem Sanna Bylund, Tommie Andersson och Lena Nordström slog sina kloka huvuden ihop med den övriga personalen och öste på med tankar och idéer. I trivselenkäten passade de på att fråga eleverna om läsning vilket gav en bra lägesbild, och de anmälde även fritidshemmet till en läsutmaning som en bokhandelskedja utlyste.
– Alla uppmanades att läsa, även elevassistenter och ungdomsarbetare, för att samla poäng till utmaningen, berättar Sanna Bylund.
Att fritidshemmet delar lokaler med skolan var en utmaning eftersom det inte går att förbereda för verksamheten. Men med enkla medel som snabbt går att ordna lyckades de få till en lässtimulerande miljö ändå, med lästält, filtar och kuddar – och en egensnickrad lägereld tillverkad av en spånskiva, vedträn, silkespapper och en ljusslinga.
Med lästält, filtar och kuddar och lägereld skapar fritidslärarna ett lugnt läsrum.
– Vi har förskoleklassens klassrum som läsrum nu, där är det lugnt och stilla. Vi brukar vara ute en stund efter mellanmålet och då kan en av oss passa på att ställa i ordning rummet, säger Sanna Bylund.
Inför höstlovet förra året tog de även del av det material som fanns på laslov.se.
– Vi bytte sedan ut julkalendern som vi brukar titta på. I stället erbjöd vi läsning och ljudbok, en läskalender från Polylino, och det blev inga protester, säger Sanna Bylund.
Hon berättar vidare att de inte hade så många böcker från början, och skolan har heller inget eget bibliotek. Men här har de haft stor hjälp av Boklådan, kommunens skolbibliotekscentral, som servat med lämpliga böcker. Sanna Bylund förklarar att man i beställningssystemet kan välja böcker utifrån ålder eller genre, om de lämpar sig för högläsning med mera.
– Vi kan få hela klassuppsättningar eller blandat, och vi får böckerna levererade via internpost direkt till skolan. Det är jättebra, säger hon.
En framgångsfaktor är att de har arbetat tematiskt. Inspirerade av Kim Sjöbergs bok ”Fritidshem Drakarna” har de jobbat upplevelsebaserat och skapat olika aktiviteter. Bland annat har eleverna skrivit en egen drakbok, skapat drakar, drakägg och utforskat ämnet tillsammans.
– Det startades även en drakbokklubb och intresset blev mycket större än vi hade väntat oss. Fler och fler elever kom och till sist var nästan alla med, säger Sanna Bylund.
Lärarna i fritidshem Lena Nordström, Sanna Bylund och Tommie Andersson tilldelades Stora Läspriset för sitt arbete med läsfrämjande insatser på Bokmässan tidigare i år.
Varje vinnande grupp får 150 000 kronor för att vidareutveckla projekt som skapar engagemang för läsning.
Bakom priset står Lärarstiftelsen tillsammans med föreningen Sällskapet för folkundervisningens befrämjande, SFUB.
När fritidshemmet nyligen gjorde om trivselenkäten visade det sig att en tredjedel av eleverna graderat läsglädjen högre än tidigare, ingen hade graderat den lägre.
– Det blev ett kvitto på att vi har lyckats öka intresset. Läslusten finns där. Den här hösten har vi två bokklubbar, en för de äldre och en för de yngre. Läsning har blivit en naturlig grej, och en del yngre som inte kan läsa får hjälp av de äldre. Det är helt fantastiskt.
1. Se till att ha många och fräscha böcker synliga, och byt ut dem med jämna mellanrum.
2. Få boktips och material från exempelvis Kulturrådet, laslov.se och barnensbibliotek.se.
3. Skapa olika läsaktiviteter, som bokklubb, besök på biblioteket, läsbingo och bokpicknick. Våra elever har även gjort affischer och filmer med boktips.
4. Utforma läsutmaningar. Låt eleverna komma med idéer på hur ni ska fira när läsutmaningen är avklarad.
5. Erbjud högläsning även för äldre elever. Välj gärna högläsningsböcker som öppnar för spännande samtal.
6. Nyttja morgonfritids. Förbered miljön, tänd ljus, lägg fram böcker och läs högt.
7. Ge inte upp! För oss har det tagit tid att få in läsningen som en naturlig del i verksamheten. Första bokklubbsträffen kom enbart fem elever, de som redan läser mycket.
LÄS ÄVEN
Årets lärare i fritidshem prisas för sitt lekfulla arbetssätt
Så får Anne barnen att läsa på fritidshemmet
Mellanstadieraset Läraren i fritidshem: ”Tar vi mobilen går de hem”
Mellanstadieraset Skolborgarrådet: ”Vi vet hur viktigt ett vuxenlett sammanhang kan vara”.
Krönika Sara Djurberg: Magstarkt att förvänta sig att fritidshemmen ska lösa problemen med kriminalitet utan rejäla satsningar.
Mellanstadieraset Slopad avgift, egna lokaler och ökat ansvar är några av nycklarna på Sätraskolan i Skärholmen.
Mellanstadieraset Forskaren: ”10–12-åringarna är bortglömda – vi vet inte vad de vill”
Forskning Varför är det viktigt med rörelse i fritidshem och skola? Ett vanligt svar är att det leder till bättre inlärningsförmåga och motverkar övervikt. Forskaren Jonas Johansson tycker att andra skäl borde betonas mer.
Krönika Att leda en fritidshemsgrupp innebär att bygga en gemenskap av människor som inte själva valt varandra, skriver Andreas Härjefors, blivande lärare i fritidshem.
Debatt Trots att vi på fritidshemmet är en självklar del av barnens vardag behandlas vi fortfarande som ett bihang till skolan. Som något man tar till när det krisar, skriver läraren i fritidshem Maria Ljung.
Krönika Skoldagen handlar till stor del om att leva upp till undervisningens alla krav och förväntningar. Låt fritidshemmet få vara mera fritt, skriver Andreas Härjefors.
Forskning Lärare i fritidshem växlar ständigt mellan olika typer av undervisning, visar en ny avhandling. Det är barnstyrd, situationsstyrd och målstyrd undervisning.
Krönika Vi går in i rollen att uppfostra och glömmer bort det sociala samspel och växelverkan som konstant sker, skriver läraren i fritidshem Irina Eriksson.
Arbetsbelastning ”Samverkansuppdraget slukar mycket tid.”
Lärarliv Britt-Marie Lindström har fyllt 79 år och jobbar fortfarande som lärare i fritidshem: ”Roligt och inspirerande”
Pedagogiska tips Rasterna har fått ett stort lyft på Bergvretenskolan i Enköping sedan låneboden kommit på plats.
Relationer ”Byggandet av relationer måste vara en del av planeringen”
Forskning ”De i störst behov av fritidshemmet är uteslutna”
Krönika Utifrån mina egna erfarenheter hade verksamheten i fritidshemmen inte gått runt utan de yngre och oerfarna som kliver in och fyller luckorna, skriver Andreas Härjefors.
Pedagogiska tips ”Perfekt start på eftermiddagen”
Boktips Ny handbok kombinerar forskning med handfasta råd.
Forskning Välmenande regler kan hindra barns lek.
Krönika Barn har rätt till lek – ta den inte ifrån dem.
Fritidspedagogik Min drivkraft är att se ungarna växa och själva komma på att de kan, säger läraren i fritidshem Anna Olofsson-Dolk.
Krönika Under de år som jag varit anställd i fritidshemmet har jag gjort allt man kan tänka sig inom skolans väggar, skriver blivande läraren i fritidshem Andreas Härjefors.
Krönika Vi lärare har liknande utmaningar, oavsett om vi är lågstadielärare, mellanstadielärare, förskollärare eller lärare i fritidshem, skriver Irina Eriksson.
Debatt Systematiskt kvalitetsarbete är avgörande för att fritidshemmets ska kunna stärka elevernas sociala och kunskapsmässiga utveckling över tid, skriver läraren i fritidshem Purna Thapa och ger förslag på hur SKA kan genomföras.
Fritidshem I Strängnäs har ”läranderonder” blivit en succé.
Debatt Fritidshemmet är en avgörande pedagogisk arena med en enorm, och ofta underskattad, betydelse för våra barns utveckling, skriver Magdalena Bull, ansvarig för de tidiga skolåren (primary years manager) på Internationella engelska skolan, IES.
Debatt Vår studie visar att lärare ofta behöver justera de förmågor som anges i läroplanen för fritidshemmet för att bättre motsvara elevernas faktiska förmågor, skriver läraren i fritidshem Ida Arenius.
Debatt När fritidshemmet blir till heldagsverksamhet tas samtidigt våra förberedande ramar bort. Och det är barnen som får betala priset, skriver Jon Bergström, lärare i fritidshem.
Debatt Fritidshemmet är fullt av eldsjälar. Vi som brinner för vårt uppdrag, som försöker hitta lösningar där det inte finns resurser, skriver fritidshemssamordnaren Sandra Helgöstam.
Krönika Fritidshemmet är en av de få platser där barn får vara just barn, där de får leka, samtala, samarbeta och vara i nuet, skriver Andreas Härjefors.
Debatt Med vår pedagogiska kompetens, vårt engagemang och vår värme gör vi lärare i fritidshem skillnad, skriver Maria Ljung.
Boktips Ny bok av två specialpedagoger.
Tips Japanska figurer får fart på elevernas syintresse.
Undervisning Vad har du lärt dig av dina tabbar i yrket? Tre lärare i fritidshem svarar.
Debatt Om vi vill ha trygga och väl omhändertagna elever från första dagen, särskilt de yngsta, krävs att fritidshemmet är genomtänkt, strukturerat och startklart, skriver läraren i fritidshem Purna Thapa.
Reportage Biblioteket blir ett escape room som inspirerar till läsning.
Pedagogiska tips Fritidsläraren om övningarna som får eleverna att utveckla kreativitet och samspel.
Gästkrönika Att sätta ihop ett arbetslag kräver fingertoppskänsla. Tyvärr verkar tjänstefördelningen på fritidshemmet snarare styras av slumpen, skriver blivande läraren i fritidshem Andreas Härjefors.
Krönika Jag kan inte trolla fram pengar – men jag kan prioritera tid till rätt saker, skriver Sofia Grimm.
Gästkrönika Jag älskar fritids. Men jag ska vara ärlig. Det är inte alltid lätt att känna sig stolt, skriver Sandra Helgöstam.
Forskning Man behöver synliggöra skillnaderna och ta tillvara båda verksamheternas intressen och kvaliteter, säger Richard Andersson.
Fokus ”Det gäller att hitta en balans mellan fritt och styrt” säger forskaren Lina Lago.
Fokus Ju mer lärarlett på rasten desto mindre initiativ och kreativitet hos barnen, menar forskaren Eva Kane.
Krönika Åsikterna om hur mycket lärare ska styra leken går isär, skriver Sara Djurberg.
Fokus Slut på bråk och utdragna konflikter på fotbollsplanen.
Fokus Fem skäl till att arbeta aktivt med att främja barns egeninitierade lek på fritidshemmet, enligt läroplanen och forskning.
Fokus Mindre bråk och gladare elever med styrda aktiviteter.
Fritidshem I dag firas Fritidshemmens dag över hela landet. På Fjärås Bräckaskolan i Kungsbacka kommer det att gå undan – för där ordnas lådbilsrace i år igen.
Debatt Att införa reglerad planeringstid för lärare i fritidshem är ett viktigt steg mot att förbättra kvaliteten på undervisningen, skriver Hadar Nordin.