Forskaren: Lärarna i fritidshem undervisar på unikt sätt

Exempel på situationsstyrd undervisning kan vara när ett barn frågar om något kring sociala relationer, berättar forskaren Anneli Hippinen Ahlgren.

Lärare i fritidshem växlar ständigt mellan olika typer av undervisning, visar en ny avhandling. Det är barnstyrd, situationsstyrd och målstyrd undervisning.
– Lärare i fritidshem har en unik undervisningskunskap som gör att de kan undervisa i de här olika formerna, säger forskaren Anneli Hippinen Ahlgren.

Avhandlingen vid Stockholms universitet beskriver barnstyrd, situationsstyrd och målstyrd undervisning. Forskaren Anneli Hippinen Ahlhgren betonar att alla är lika centrala men att det är svårt att säga vilken kategori som generellt sett är vanligast.

  – I avhandlingens tre delstudier är det målstyrd undervisning som syns mest. Det beror på att jag har samlat in skriftliga pedagogiska planeringar. Där finns det alltid ett mål. Men man kan även planera för barnstyrd undervisning och det förekommer i flera av planeringarna. Den situationsstyrda undervisningen ingår dock inte i planeringen, men den förekommer tydligt i observationerna i fritidshemmen, säger Anneli Hippinen Ahlgren.

Lärarna undervisar i stunden

Ett konkret exempel på när undervisning kan övergå till att bli situationsstyrd är vid en skogspromenad när barn får syn på blåbär eller kåda.

– Då visar läraren handlingsberedskap i att undervisa om detta naturvetenskapliga fenomen tillsammans med barnen. Men läraren kan även växla över till situationsstyrd undervisning när ett barn frågar om något kring sociala relationer.

Mål i målstyrd undervisning kan vara hämtade ur läroplanen, i områden som språkträning eller estetiska uttrycksformer, men även behov som finns i barngruppen eller teman som pågår i fritidshemmet.

– I den pedagogiska planeringen är målen ofta knutna till läroplanen.

Hur kan lärarna i fritidshem ha nytta av den här avhandlingen?

– De kan ha nytta av professionsbegreppen som jag skriver om och att kunna synliggöra och använda de olika undervisningsformerna barnstyrd, situationsstyrd och målstyrd. Att det ska finnas kunskap om de här formerna och att de ska få likvärdig status. Det finns få tidigare studier om pedagogisk planering, som ingår i den här avhandlingen, säger Anneli Hippinen Ahlgren.

Klarar mångsidig undervisning 

Ett annat begrepp som beskrivs i avhandlingen är samtidighet.

– Det handlar om att lärare i fritidshem har undervisningskunskap att ha flera undervisningssituationer i gång samtidigt i fritidshemmets praktik.

Ytterligare ett annat är ämneskunskap.

– I fritidshemmet kan det till exempel vara kunskapsområden som meningsfull fritid och social kompetens, men även naturvetenskap och språk.

Ny analysmetod för fritidshemmet

Anneli Hippinen Ahlgren har använt det teoretiska analysverktyget Pedagogical Content Knowledge (PCK)  för analys av undervisning i fritidshem.

– Det verktyget skulle kunna användas av lärare i fritidshem eller skolledning för att bättre förstå hur undervisningen i fritidshem ser ut och hur man kan förstå de olika undervisningssituationerna. Kunskapskategorierna kan användas i exempelvis dokumentation, planering och kvalitetssäkring av undervisning i fritidshem. Det här är den första avhandlingen som använt PCK för lärare i fritidshem.

Här kan du läsa hela avhandlingen ”Undervisning och undervisningskunskap i fritidshem – i växelverkan mellan barnstyrd, situationsstyrd och målstyrd undervisning”.

LÄS OCKSÅ:

Studie: Lärare i fritidshem undervisar genom lek

Hadar lyfter fritidshemmets undervisning i ny bok

Forskaren: Så kan fritidslärarna hitta balansen mellan lek och lärande

Hon vill öka kunskapen om fritidshemmets undervisning

Nya fritidslärarna: Vår kompetens tas inte tillvara