Facket: ”Ohållbart att lägga ansvaret på fritidshemmen”

Pontus Larsson är lärare i fritidshem och ordförande för Sveriges Lärare i Karlstad.

Pontus Larsson, ledamot i Sveriges Lärares förbundsstyrelse, ser något djupt motsägelsefullt i politikernas allt högljuddare krav på fritidshemmen att locka till sig fler elever på mellanstadiet.
– Hur ska vi kunna göra det med minskade resurser och brist på personal?

Han arbetar på Vallargärdets skola i norra utkanterna av Karlstad. Det fanns en tid när ganska många mellanstadiebarn kom till fritidshemmet där. Men inte längre.

– Just nu har vi sju barn inskrivna från årskurs 4. Och inga alls från femman eller sexan. Jag hör från kollegor i Karlstad att de lever med en liknande verklighet.

Han minns hur mellanstadiebarnen slutade komma för ett tiotal år sedan, i synnerhet 11- och 12-åringarna. Det var i takt med att grupperna blev större, samtidigt som de inte blev fler i personalen.

– Vi hade mindre tid att ordna roliga aktiviteter för de äldre barnen, vårt fokus behövde ligga på de yngre barnen som hade större behov av omsorg och stöd.

För han är helt övertygad om en sak:

– Vi kan inte bara tala om att fler mellanstadiebarn borde vara på fritids, om de ska vara här så måste vi också kunna erbjuda dem något meningsfullt.

Från ”utskolning” till att locka fler att stanna

Pontus Larsson menar att synen på mellanstadiebarn och fritidshemmet har förändrats med åren. Han minns hur det var när de skulle lära barnen i trean att bli mer självständiga inför mellanstadiet, hur de skulle rustas för att kunna vara ensamma hemma.

– Vi hade ett moment som hette ”utskolning”. Barnen skulle lära sig hur man gör ett enkelt mellanmål själv, hur man får tag på sina föräldrar, hur man använder telefonkatalogen eller hur man gör när man ska handla mat.

Men sedan några år är uppmaningen från Skolsverige en helt annan: det vore bra om fler är kvar på fritidshemmet så länge som möjligt.

– Jag förstår att det kan vara viktigt för många barn, men att vi fritidshem ska få det ansvaret utan att det tillförs resurser och personal! Nej, det är ohållbart.

Han varnar för billiga lösningar

Fritidshem, till skillnad från fritidsklubbarnas öppna verksamhet, måste följa läroplanen och ha behörig personal. Pontus Larsson vill inte recensera kvaliteten på fritidsklubbarna i Karlstad, men höjer ett varningens finger:

– Om man inte tvingas följa läroplanen och anställa behörig personal finns alltid risken att man väljer en billigare lösning, till exempel låter bli att anställa lärare i fritidshem.

Skulle ni kunna locka fler barn till fritidshemmet om ni fick mer resurser?

– Visst, vi skulle kunna få något fler att komma hit om skolan verkligen satsade på mellanstadiets fritidshem också. Men behoven är större i andra områden i Karlstad, där barnen riskerar att hamna snett om det inte finns ett fritidshem som kan fånga upp dem.