
Styrda aktiviteter kan vara ett sätt att hjälpa ensamma barn – men inte alltid.
Läraren i fritidshem Laura Burbulea ansvarar för rasterna på Laröds skola i Helsingborg.
Fokus Styrda aktiviteter är vanligt på rasterna och varannan lärare i fritidshem anser att det är rätt att ibland bestämma vilka barn som ska leka tillsammans, visar vår undersökning. Det gäller att hitta en balans mellan fritt och styrt, menar forskaren Lina Lago.
Sju av tio lärare i fritidshem uppger i Fritidspedagogiks undersökning, som 351 lärare svarat på, att de har en strukturerad rastverksamhet med ansvariga rastvärdar på sin skola.
Se fler undersöknignssvar längst ner i artikeln.
– Andelen känns förvånande hög, samtidigt som det kanske kommer att bli allt vanligare. Det är relativt nytt att skolorna har personer som ansvarar för att organisera rasterna. Att planera raster på lång sikt kräver att ha mandat och tid för uppgiften för att det ska bli bra och genomtänkt, säger Lina Lago, forskare vid Linköpings universitet.
Majoriteten av lärarna i fritidshem svarar att de har vuxenledda aktiviteter flera gånger i veckan på rasterna. Drygt åtta procent har enbart fri lek.
– Det är en liten andel som anger fri lek. Men de som har vuxenledd rastverksamhet erbjuder nog också fri lek ganska ofta.
Är vuxenledda aktiviteter främst bra för barn som är utanför?
– Det är inte bara viktigt för dem. Vissa dagar har ett barn inget att göra och då kan det vara inspirerande att vara med i en rastaktivitet. Andra dagar har man fullt upp med annat och då väljer man att inte vara med. Det gäller för personalen att hitta sätt att både ha det styrda och fria samtidigt, svarar Lina Lago.
Hur ska man arbeta relationsskapande på rasterna så att inte några elever vandrar ensamma långa perioder?
– Att ha styrda aktiviteter kan vara ett sätt, samtidigt är det inte alltid som ensamma barn känner att de kan eller vill vara med i dem.
Styrda aktiviteter kan vara ett sätt att hjälpa ensamma barn – men inte alltid.
Lina Lago menar att lärare i fritidshem behöver jobba stödjande och ibland delta i barnens aktiviteter.
– Det är då man kan leka in barnen i gruppen och känna av relationerna, som kan vara svåra att få syn på när man står en bit ifrån som vuxen. Samtidigt måste personalen ha en känsla för när det fungerar som vuxen att vara med i en aktivitet. Att bara säga ”nu ska den här personen också vara med” kan leda till ett motstånd om barngruppen håller på med något.
Ska vuxenledda aktiviteter vara frivilliga?
– Det kan vara problematiskt om man bara har aktiviteter där det är tvingande att vara med. Men om man har det ibland för specifika syften så kan det fungera. Det är viktigt att balansera så att man inte hamnar i ytterligheter med enbart fritt eller enbart tvingande.
Hälften av lärarna anser att det är rätt att bestämma vilka barn som ska leka tillsammans, exempelvis i bestämda lekgrupper. Det betyder att fritidslärarna är splittrade då lika stor andel är emot den indelningen.
Att ordna med lekgrupper kan ha fördelar, eleverna kan på så vis hitta nya kompisar och det kan ”skaka om i barngruppen”, anser Lina Lago.
– Har man det varje rast så lämnar man lite friutrymme, men jag antar att det oftast sker någon gång ibland. Det gäller att vara lyhörd för vad som händer i barngruppen. Vi har duktiga lärare i fritidshem som kan göra de här avvägningarna.
Lina Gustavsson är lärare i fritidshem på Lindblads-skolan i Mjölby kommun. Här finns ett system med kompislek. Barnen slumpas vem de ska leka med genom att dra glasspinnar med olika namn. Det sker på varje lunchrast där en halvtimme är för lek med den slumpade kompisen från samma klass. Den andra halvtimmen på lunchrasten är fri.
Hon ser flera fördelar med att ha bestämda rastkompisar.
– Vi ser att barnen leker med fler kompisar även efter den här halvtimmen. De leker olika saker som att gunga, cykla eller vara i sandlådan. Vi har inte hela killgänget på fotbollsplanen utan de leker också. Det är även språkutvecklande eftersom paren måste samtala om vad de ska göra på rasten, säger Lina Gustavsson.
Bestämda lekgrupper kan bidra till att barnen hittar nya kompisar.
Bestämda rastkompisar gäller för eleverna i årskurs 1 och 2. I början hände det att några klagade över att de inte ville leka med någon person som de slumpades med.
– Vi upplever att det går lättare nu när vi har kommit in i det. Barnen tycker att det är ganska skönt att veta vem de ska leka med. De leker parvis, men kan gå ihop med andra par om de kommer överens om det.
Hon ser ingen risk med att det minskar barnens frihet på rasten.
– Det här gäller halva lunchrasten så resten är fritt. Vi började med rastkompisar eftersom vi såg att en del barn sällan hade någon att leka med. Nu har det minskat även efter att kompisrasten är slut.
Linus Vedin, lärare i fritidshem på Handskerydsskolan i Nässjö, är motståndare till att ha bestämda rastkompisar.
– Det är bättre att erbjuda aktiviteter på skolgården som man kan få göra tillsammans med den kompis man vill umgås med. Rasten är ett tillfälle att återhämta sig och att då bli tvingad att umgås med någon man inte vill vara med riskerar att ladda barnet med negativ energi. Om det till exempel har uppstått bråk på rasten kan det förstöra resten av dagen för ett barn, säger Linus Vedin.
För att ingen ska vara utanför på rasten betonar han att personalen måste erbjuda aktiviteter på skolgården där alla kan vara med. Linus Vedin ansvarar för rastverksamheten på sin skola, där han håller i lekar och lånar ut lekmaterial till eleverna.
– Alla elever från förskoleklass till årskurs sex är välkomna. Om någon känner sig ensam kan den eleven komma till mig och leka för att sedan kanske hitta en kompis att vara med.
Lina Lago, forskare vid Linköpings universitet, Linus Vedin, lärare i fritidshem i Nässjö, och Lina Gustavsson, lärare i fritidshem i Mjölby.
För att upptäcka ensamma barn på rasten så är det vanligast att observera men det genomförs även trivselenkäter och elevintervjuer, visar undersökningen från Fritidspedagogik.
– Trivselenkäter kan vara ett bra sätt, men studier visar att det kan vara svårt att fånga upp de ensamma barnen. Det kan vara svårt att sätta ord på att man är utanför. Man får ha ett pussel av olika verktyg där en observerande roll kan vara bra, säger forskaren Lina Lago.
Att dela upp barnen årskursvis på rasten kan ge ökade förutsättningar att observera alla barn på skolgården. Men det kan även innebära nackdelar.
– Om man delar upp årskursvis så visar våra studier att det kan begränsa för barn som har sina kompisar i andra årskurser.
Tidningen Fritidspedagogiks enkät visar att konflikter mellan barnen ofta uppstår på fotbollsplanen eller där det förekommer olika typer av spel.
– En lösning kan vara att vuxna är närvarande. Tydliga regler vid fotboll kanske kan underlätta, men även vuxna bråkar på fotbollsmatcher. Det är viktigt att försöka kartlägga platser där det uppstår mycket oroligheter. Kapprummet vid utgång och ingång kan vara en sådan plats.
Tillgång till bollar och annat material för lek är ett sätt att visa på att rasten är prioriterad.
– Trasigt material kan skapa en uppgivenhet och signalera att det man vill göra som elev inte är så viktigt.
Krönika Fritidshemmet är en av de få platser där barn får vara just barn, där de får leka, samtala, samarbeta och vara i nuet, skriver Andreas Härjefors.
Boktips Ny bok av två specialpedagoger.
Undervisning Vad har du lärt dig av dina tabbar i yrket? Tre lärare i fritidshem svarar.
Debatt Om vi vill ha trygga och väl omhändertagna elever från första dagen, särskilt de yngsta, krävs att fritidshemmet är genomtänkt, strukturerat och startklart, skriver läraren i fritidshem Purna Thapa.
Reportage Biblioteket blir ett escape room som inspirerar till läsning.
Pedagogiska tips Fritidsläraren om övningarna som får eleverna att utveckla kreativitet och samspel.
Gästkrönika Att sätta ihop ett arbetslag kräver fingertoppskänsla. Tyvärr verkar tjänstefördelningen på fritidshemmet snarare styras av slumpen, skriver blivande läraren i fritidshem Andreas Härjefors.
Krönika Jag kan inte trolla fram pengar – men jag kan prioritera tid till rätt saker, skriver Sofia Grimm.
Gästkrönika Jag älskar fritids. Men jag ska vara ärlig. Det är inte alltid lätt att känna sig stolt, skriver Sandra Helgöstam.
Forskning Man behöver synliggöra skillnaderna och ta tillvara båda verksamheternas intressen och kvaliteter, säger Richard Andersson.
Fokus ”Det gäller att hitta en balans mellan fritt och styrt” säger forskaren Lina Lago.
Fokus Ju mer lärarlett på rasten desto mindre initiativ och kreativitet hos barnen, menar forskaren Eva Kane.
Krönika Åsikterna om hur mycket lärare ska styra leken går isär, skriver Sara Djurberg.
Fokus Slut på bråk och utdragna konflikter på fotbollsplanen.
Fokus Fem skäl till att arbeta aktivt med att främja barns egeninitierade lek på fritidshemmet, enligt läroplanen och forskning.
Fokus Mindre bråk och gladare elever med styrda aktiviteter.
Fritidshem I dag firas Fritidshemmens dag över hela landet. På Fjärås Bräckaskolan i Kungsbacka kommer det att gå undan – för där ordnas lådbilsrace i år igen.
Debatt Att införa reglerad planeringstid för lärare i fritidshem är ett viktigt steg mot att förbättra kvaliteten på undervisningen, skriver Hadar Nordin.
Debatt Under sommaren går många fritidshem på sparlåga. Personalstyrkan är reducerad, vikarier sätts in med kort varsel och pedagogisk tanke saknas, skriver läraren i fritidshem Purna Thapa.
Behörighet När vi utbildade oss sa de att vår framtid skulle bli ljus, men så känns det inte nu, säger läraren i fritidshem.
Pedagogiska tips I skrivarverkstaden på Bryggans fritidshem på Hanvikens skola i Tyresö gör eleverna egna böcker och får tips av läraren i fritidshem Helén Englund Dock.
Lärarpriser Vi lärare i fritidshem utgör första linjen för att motverka konflikter och skapa trygghet i skolan, säger Gustav Sundh, som tilldelas en fint pris.
Undervisning Vilket av läroplanens områden är roligast att undervisa om i fritidshemmet – och vilket är knepigast? Vi bad tre lärare svara.
Forskning Mellanmål och andra rutinsituationer på fritidshemmen måste utgå från en pedagogisk idé, framhåller forskaren Karin Lager i en ny studie.
Så gör vi Det är många barn som är osäkra i dag, så vi måste jobba för att alla ska vara trygga, säger Marie Estéen, lärare i fritidshem.
Särskilt stöd Personal på fritidshem har kunskap om elever som skolan saknar, kunskaper som behövs för att ge barnen stöd – men många skolor är dåliga på att ta tillvara dessa kunskaper. Det slår Skolinspektionen fast.
Debatt Fritidshemmet är en arena där barn kan utveckla sitt ledarskap, något som borde lyftas fram mer, skriver Andreas Härjefors.
Forskning Lokaler som inte är ändamålsenliga påverkar verksamheten, säger Forskaren Christina Grewell.
Krönika Varför ses inte emotionell sensitivitet som något positivt, frågar sig Irina Eriksson.
Reportage Lugnare och gladare barn när fritidsavdelningen går till skogen fyra dagar i veckan.
April, april Det kan droppa färg från taket i matsalen, eftersom det är nymålat. Så sätt skoskydd på huvudet så att ni inte får färg i håret!
Elevhälsa Det känns lyxigt att ha ett nära samarbete med elevhälsan. Det säger Malin Tärnklint, lärare i fritidshem på Svanetorpskolan i Burlöv. Kuratorn eller specialpedagogen deltar i möten med fritidshemmets personal varje vecka och besöker verksamheten då och då.
Gästkrönika Jag älskar att lyssna på barns samtal och få en inblick i deras värld, allt från prat om kärlek, vem som bäst av Ronaldo och Messi till det hemska som hände i Örebro. När vi har fem tysta minuter på lunchen eller mellis dödar vi lite de samtalen, skriver Andreas Härjefors, blivande lärare i fritidshem.
Fackböcker Matematik i fritidshemmet är ett ”görande”, menar Anna Wallin. ”Den blir en del av spelet som spelas eller leken som leks.”
Gästkrönika Helt ärligt har jag genom åren funderat mer än en gång på om det bara är dags att hänga upp den gula västen på kroken och tacka för mig efter alla år, skriver Andreas Härjefors som utbildar sig till lärare i fritidshem.
Krönika Barn som inte går att ha i klassrum, vad beror det på? Vi behöver se de verkliga orsakerna till stöket i skolan, i stället för att skylla på elever och lärare, skriver läraren i fritidshem Irina Eriksson.
Pedagogiska tips Det bästa är att eleverna kan vara delaktiga och aktiva i hela processen och att de får skriva, beskriva och förklara, säger läraren i fritidshem Bobby Svensson.
Reportage Här bjuds idrottsföreningarna in till fritids – ”en del av vårt kompensatoriska uppdrag”.
Pedagogik Om fritidshemmets blick på undervisning ges legitimitet även för andra skulle vi kunna komma närmare gemensamma tolkningar och tillsammans arbeta för elevens bästa, säger läraren i fritidshem Lowisa Hanzén.
Gästkrönika En av mina hjältar i detta yrke sa en gång: ”Du får aldrig glömma bort den tredje pedagogen, Tony! Det är en mycket viktig del av ditt uppdrag och ditt pedagogiska ansvar”, skriver läraren i fritidshem Tony Jönsson.
Fritidshem Tre lärare i fritidshem om fritidspedagogikens speciella glädjeämnen och hinder.
Krönika Nu blir det mest barnförvaring på vissa fritidshem, medan elever på andra fritidshem får chansen att utvecklas inom de olika områden som läroplanen beskriver, skriver redaktör Sara Djurberg.
Pedagogiska tips Med frågekort i nyckelringen är Åsa Anevik alltid redo för samtal om högt och lågt.
Krönika Ett väsentligt samtal vi behöver ha på våra skolor handlar om att en stor del av planeringstiden är, och bör vara, reflektion, skriver Sofia Grimm, biträdande rektor och lärare i fritidshem.
Planeringshaveriet Planeringstid för lärare i fritidshem ska regleras. I en statlig utredning om lärares dokumentation filas nu på ett förslag om hur många timmar per vecka som minst krävs.
Planeringshaveriet När det inte finns tid till planering är det omöjligt att leverera på uppdraget, säger Anna Olskog, ordförande i Sveriges Lärare.
Planeringshaveriet Sveriges Lärare vill se en reglering av planeringstiden. Kravet är centralt i yrkandet som lämnats över till SKR.
Planeringshaveriet Sveriges Lärares experter tipsar om hur du kan argumentera för mer planeringstid i samtal med din rektor – med hänvisning till styrdokument och kollektivavtal.
Planeringshaveriet Sveriges Lärare i Ludvika har nyligen fått ett lokalt avtal för planeringstiden för lärare i fritidshem.– Det känns bra att ha ett avtal på plats efter ett års förhandling, säger ordförande Ann-Margret Svendsén.
Planeringsthaveriet Det känns jättebra. Vi har alltid haft den tiden under mina femton år på jobbet, säger läraren i fritidshem Daniel Pettersson.