Diagrammet visar vad de utbildade lärare som gör annat sysslar med. Källa: Sveriges Lärare
Till startsidan
Cirka 25 procent av lärarna i fritidshem jobbar som annat än lärare, enligt Sveriges Lärares rapport. Det förvånar inte Line Isaksson i förbundsstyrelsen.
Arbetsmiljö
Lärare i fritidshem jobbar oftare utanför skolans värld än vad som är fallet med grundskollärare. Det visar en ny kartläggning från Sveriges Lärare.
– Lärare i fritidshem har ofta dåliga arbetsvillkor, deras kompetenser kan bli mer uppskattade på andra arbetsplatser, säger Line Isaksson, Sveriges Lärare.
LÄS MER: Lärarna som lämnar skolan – här jobbar de idag
Line Isaksson är inte överraskad av uppgiften att cirka 25 procent av lärarna i fritidshem jobbar som annat än lärare, jämfört med cirka 15 procent bland kollegorna i grundskolan.
– Lärare i fritidshem blir ofta osynliggjorda, får otillräckligt med planeringstid och saknar i hög utsträckning utbildade kollegor. Inte konstigt att många väljer att arbeta med annat!
Tillsammans med yrkeslärare och lärare i praktisk-estetiska ämnen hör lärare i fritidshem till de lärarkategorier där störst andel jobbar utanför skolan.
Line Isaksson sitter i styrelsen för Sveriges Lärare, är lärarutbildare vid Högskolan i Jönköping och doktorand vid Karlstads universitet, samt har 20 års erfarenhet från arbete på fritidshem i Nässjö.
– Det finns en så stor potential i fritidshemmen, men den utnyttjas inte. Många skolor saknar en genomtänkt pedagogisk tanke med dem.
Hur ofta hör du att lönen skulle vara ett skäl att lämna lärarjobbet?
– Inte speciellt ofta faktiskt, arbetsförhållandena är en viktigare orsak.
Rapporten från Sveriges Lärare ger henne rätt: Med stöd av uppgifter från SCB konstaterar man att lönenivåerna minskat som skäl till att välja bort läraryrket, bristfälliga arbetsvillkor är viktigare.
– Vi i facket har till viss del lyckats när det kommer till löneutvecklingen, men det har gått betydligt sämre vad gäller arbetsmiljön.
Andelen utbildade lärare – om man ser till hela kåren – som jobbar med annat än som lärare har legat relativt konstant de senaste åren. Man kan rentav se en liten minskning, men rapportförfattarna gör ingen stor poäng av detta, olika mätmetoder kan ha spelat in.
Om man går ännu längre tillbaka, till 2007, kan man se att andelen lärare i fritidshem som inte jobbar inom skolan var ännu högre. En positiv utveckling på 15 år, eller?
– Jag tror inte att man kan läsa in så mycket i det, den nya utbildningen för lärare i fritidshem var relativt ny då, många som jobbade på fritidshemmen före 2007 hade kompetens och intresse av att jobba på andra håll också.
Drygt 19 procent av samtliga utbildade lärare jobbar inte längre som lärare idag. En del av dem är kvar på andra jobb inom utbildningsområdet, men de flesta har bytt spår. Undersökningen visar att det vanligaste karriärbytet är till andra jobb som också kräver högskoleutbildning, som kommunala utredare eller inom olika typer av service- och omsorgsyrken.
Line Isaksson har träffat många lärare i fritidshem som valt att jobba inom andra delar av kommunen, i synnerhet på kultur- och fritidsförvaltningar.
– Det kan handla om fritidsgårdar eller mötesplatser för barn och ungdomar. Vi som har den här utbildningen är intresserade av relationer och att arbeta i processer med andra. Ibland är det lättare att bli uppskattad och få bättre arbetsvillkor utanför skolan.
Diagrammet visar vad de utbildade lärare som gör annat sysslar med. Källa: Sveriges Lärare
Andelen lärare i fritidshem som lämnat yrket varierar en del över landet: flest återfinns i Jämtland, Dalarna, Uppsala och Västmanlands län, medan många tvärtom stannar i ovanligt hög grad i yrket i Jönköpings län, Östergötland och Skåne.
– Det kan bero på lokala arbetsvillkor och lönenivåer, men det handlar förstås också om hur den övriga arbetsmarknaden ser ut.
Om man ser till samtliga lärarkategorier visar kartläggningen att det finns fler avhoppare från yrket i de största städerna – där också de alternativa jobben är fler.
LÄS OCKSÅ:
Nya siffror: Färre behöriga lärare på fritidshemmen
För stora barngrupper på fritidshemmen – kräver lag om maxtak
Fritidsläraren skolade om sig för att undervisa förskoleklass
Kommuner skeptiska till utökat fritidshem
Mellanstadieraset Läraren i fritidshem: ”Tar vi mobilen går de hem”
Mellanstadieraset Skolborgarrådet: ”Vi vet hur viktigt ett vuxenlett sammanhang kan vara”.
Ledarkrönika Sara Djurberg: Magstarkt att förvänta sig att fritidshemmen ska lösa problemen med kriminalitet utan rejäla satsningar.
Forskning Varför är det viktigt med rörelse i fritidshem och skola? Ett vanligt svar är att det leder till bättre inlärningsförmåga och motverkar övervikt. Forskaren Jonas Johansson tycker att andra skäl borde betonas mer.
Krönika Att leda en fritidshemsgrupp innebär att bygga en gemenskap av människor som inte själva valt varandra, skriver Andreas Härjefors, blivande lärare i fritidshem.
Debatt Trots att vi på fritidshemmet är en självklar del av barnens vardag behandlas vi fortfarande som ett bihang till skolan. Som något man tar till när det krisar, skriver läraren i fritidshem Maria Ljung.
Krönika Skoldagen handlar till stor del om att leva upp till undervisningens alla krav och förväntningar. Låt fritidshemmet få vara mera fritt, skriver Andreas Härjefors.
Forskning Lärare i fritidshem växlar ständigt mellan olika typer av undervisning, visar en ny avhandling. Det är barnstyrd, situationsstyrd och målstyrd undervisning.
Krönika Vi går in i rollen att uppfostra och glömmer bort det sociala samspel och växelverkan som konstant sker, skriver läraren i fritidshem Irina Eriksson.
Arbetsbelastning ”Samverkansuppdraget slukar mycket tid.”
Lärarliv Britt-Marie Lindström har fyllt 79 år och jobbar fortfarande som lärare i fritidshem: ”Roligt och inspirerande”
Pedagogiska tips Rasterna har fått ett stort lyft på Bergvretenskolan i Enköping sedan låneboden kommit på plats.
Relationer ”Byggandet av relationer måste vara en del av planeringen”
Forskning ”De i störst behov av fritidshemmet är uteslutna”
Krönika Utifrån mina egna erfarenheter hade verksamheten i fritidshemmen inte gått runt utan de yngre och oerfarna som kliver in och fyller luckorna, skriver Andreas Härjefors.
Pedagogiska tips ”Perfekt start på eftermiddagen”
Boktips Ny handbok kombinerar forskning med handfasta råd.
Forskning Välmenande regler kan hindra barns lek.
Krönika Barn har rätt till lek – ta den inte ifrån dem.
Fritidspedagogik Min drivkraft är att se ungarna växa och själva komma på att de kan, säger läraren i fritidshem Anna Olofsson-Dolk.
Krönika Under de år som jag varit anställd i fritidshemmet har jag gjort allt man kan tänka sig inom skolans väggar, skriver blivande läraren i fritidshem Andreas Härjefors.
Krönika Vi lärare har liknande utmaningar, oavsett om vi är lågstadielärare, mellanstadielärare, förskollärare eller lärare i fritidshem, skriver Irina Eriksson.
Debatt Systematiskt kvalitetsarbete är avgörande för att fritidshemmets ska kunna stärka elevernas sociala och kunskapsmässiga utveckling över tid, skriver läraren i fritidshem Purna Thapa och ger förslag på hur SKA kan genomföras.
Fritidshem I Strängnäs har ”läranderonder” blivit en succé.
Debatt Fritidshemmet är en avgörande pedagogisk arena med en enorm, och ofta underskattad, betydelse för våra barns utveckling, skriver Magdalena Bull, ansvarig för de tidiga skolåren (primary years manager) på Internationella engelska skolan, IES.
Debatt Vår studie visar att lärare ofta behöver justera de förmågor som anges i läroplanen för fritidshemmet för att bättre motsvara elevernas faktiska förmågor, skriver läraren i fritidshem Ida Arenius.
Debatt När fritidshemmet blir till heldagsverksamhet tas samtidigt våra förberedande ramar bort. Och det är barnen som får betala priset, skriver Jon Bergström, lärare i fritidshem.
Debatt Fritidshemmet är fullt av eldsjälar. Vi som brinner för vårt uppdrag, som försöker hitta lösningar där det inte finns resurser, skriver fritidshemssamordnaren Sandra Helgöstam.
Krönika Fritidshemmet är en av de få platser där barn får vara just barn, där de får leka, samtala, samarbeta och vara i nuet, skriver Andreas Härjefors.
Debatt Med vår pedagogiska kompetens, vårt engagemang och vår värme gör vi lärare i fritidshem skillnad, skriver Maria Ljung.
Boktips Ny bok av två specialpedagoger.
Tips Japanska figurer får fart på elevernas syintresse.
Undervisning Vad har du lärt dig av dina tabbar i yrket? Tre lärare i fritidshem svarar.
Debatt Om vi vill ha trygga och väl omhändertagna elever från första dagen, särskilt de yngsta, krävs att fritidshemmet är genomtänkt, strukturerat och startklart, skriver läraren i fritidshem Purna Thapa.
Reportage Biblioteket blir ett escape room som inspirerar till läsning.
Pedagogiska tips Fritidsläraren om övningarna som får eleverna att utveckla kreativitet och samspel.
Gästkrönika Att sätta ihop ett arbetslag kräver fingertoppskänsla. Tyvärr verkar tjänstefördelningen på fritidshemmet snarare styras av slumpen, skriver blivande läraren i fritidshem Andreas Härjefors.
Krönika Jag kan inte trolla fram pengar – men jag kan prioritera tid till rätt saker, skriver Sofia Grimm.
Gästkrönika Jag älskar fritids. Men jag ska vara ärlig. Det är inte alltid lätt att känna sig stolt, skriver Sandra Helgöstam.
Forskning Man behöver synliggöra skillnaderna och ta tillvara båda verksamheternas intressen och kvaliteter, säger Richard Andersson.
Fokus ”Det gäller att hitta en balans mellan fritt och styrt” säger forskaren Lina Lago.
Fokus Ju mer lärarlett på rasten desto mindre initiativ och kreativitet hos barnen, menar forskaren Eva Kane.
Krönika Åsikterna om hur mycket lärare ska styra leken går isär, skriver Sara Djurberg.
Fokus Slut på bråk och utdragna konflikter på fotbollsplanen.
Fokus Fem skäl till att arbeta aktivt med att främja barns egeninitierade lek på fritidshemmet, enligt läroplanen och forskning.
Fokus Mindre bråk och gladare elever med styrda aktiviteter.
Fritidshem I dag firas Fritidshemmens dag över hela landet. På Fjärås Bräckaskolan i Kungsbacka kommer det att gå undan – för där ordnas lådbilsrace i år igen.
Debatt Att införa reglerad planeringstid för lärare i fritidshem är ett viktigt steg mot att förbättra kvaliteten på undervisningen, skriver Hadar Nordin.
Debatt Under sommaren går många fritidshem på sparlåga. Personalstyrkan är reducerad, vikarier sätts in med kort varsel och pedagogisk tanke saknas, skriver läraren i fritidshem Purna Thapa.
Behörighet När vi utbildade oss sa de att vår framtid skulle bli ljus, men så känns det inte nu, säger läraren i fritidshem.