
Foto: André de Loisted
Reportage På den nybyggda förskolan i skånska Hjärup är det Ängslyckanmodellen som gäller, med ämnesspecifik undervisning som drivs av särskilda ”torgpedagoger” – och en egen specialpedagog.
Det tisslas och tasslas förväntansfullt och ljudet av barfotafötter närmar sig. Snart sitter de på plats i ring på den runda gröna mattan. Det är onsdag morgon och dags för torgundervisning i musik och drama för en samling barn från olika avdelningar på förskolan Ängslyckan.
Med gitarr i knät och bildstöd berättar torgpedagogen Anders Wiking om dagens schema, och får snabbt de små åhörarna att tystna och lyssna.
– I dag har vi ett nytt sätt att skapa musik på, jag kallar det att leka härmapa. Jag sjunger och så härmar ni min röst.
Spetskompetensen gör att barnen får mycket med sig härifrån i skolryggsäcken.
Han upprepar ”Bruno brontosaurus” med olika styrka och darr på rösten och de unga deltagarna härmar honom påtagligt väl med samma röstläge samtidigt som de med jämna mellanrum nästan kiknar av skratt åt sina läten.
Sedan skapar de härmljud med rörelser, bland annat genom att entusiastiskt trumma på golvet med händerna och stå upp och hoppa allt vad de förmår.
Samtidigt som torgundervisningen i musik påbörjats på övervåningen har ett annat gäng tagit plats på språktorget på nedervåningen, där Susanne Johnsson undervisar utifrån ett språkutvecklande arbetssätt. Efter en bollrullande namnlek är det dags för högläsning. Barnen samlas kring Susanne, somliga sittande, andra liggande på mage. En liten fröken har hittat sin egen speciella lyssnarplats hängande över en hurts.
– I dag ska ni få höra sagan om ”Tre små grisar”, kommer ni ihåg tecknet för gris?
Barnen får lyssna på tre varianter av sagan, varav en på film, och därefter reflektera kring vad som skilde berättelserna åt. De kommer snabbt på flera skillnader, och även en hel del likheter.
Foto: André de Loisted
– Vargen ville äta upp dom!
– De hade inte samma kläder!
– De brände sig!
– Vilka bra tankar ni har, säger Susanne uppmuntrande när alla har fått delge vad de sett.
Ängslyckans förskola stod klar för drygt ett år sedan, i augusti 2019, och består av tolv avdelningar fördelade på två våningsplan. Den speciella Ängslyckanmodellen baseras på ämnesspecifik torgundervisning på fyra olika ”torg” i byggnaden. Torgen är egentligen vanliga ytor i förskolans lokaler, men är avvarade för att bedriva den planerade ämnesundervisningen tre dagar i veckan, mellan klockan 9 och 13.45. Övrig tid är det således fritt fram för förskolans övriga avdelningar att vistas där.
– Sedan är det ju så att vår torgundervisning är ett komplement till avdelningarnas vardagliga utbildning, den ersätter alltså inte den liknande undervisningen, som musik, ateljé, rörelse med mera, som sker där, påpekar torgpedagogen Oskar Nilsson som ansvarar för musik- och dramatorget tillsammans med Anders Wiking.
De som erbjuds torgundervisning är förskolans äldre barn, 3–5-åringarna. Passen pågår i 90 minuter för varje grupp. Vid varje undervisningstillfälle är det fasta gruppkonstellationer som gäller, med åtta barn från vardera tre olika äldrebarnsavdelningar, på respektive torg. Varje grupp får delta två gånger varje vecka.
– En gång på musik och ateljé, och en gång på språk och rörelse, säger Oskar Nilsson.
På musik- och dramatorget intar torgpedagogen Anders Wiking scenen utklädd till vargen som berättar om sina misslyckanden med att fånga de tre små grisarna. Foto: André de Loisted
Varje torgundervisning startar på två torg, ett på övervåningen och ett på entréplanet. Efter 45 minuter avslutas det första torgpasset och barnen går vidare till det närliggande torget för nya äventyr. Totalt har 48 barn torgundervisning samtidigt. Det innebär också att varje avdelning på förskolan under dessa tider endast har 16 barn kvar ”hemmavid”, vilket möjliggör utrymme för exempelvis mer utvecklingstid eller andra fördelar som den minskade barnskaran medför.
För barnen som just har reflekterat kring ”Tre små grisar” på språktorget väntar nu ett pass på rörelsetorget där Ulrika Freij är ansvarig torgpedagog. Där ställer de sig i en ring och upprepar Ulrikas rörelser. En stund senare är de med snabba ben på jakt efter ärtpåsar, puckar och klossar som för dagen symboliserar halm, lera och tegel – de material som grisarna i sagan använder för att bygga sina hus.
– ”Tre små grisar” är tema för undervisningen just nu och vi kopplar därför berättelsen till verksamheterna på våra olika torg, förklarar Ulrika Freij en stund senare. Hos mig var uppdraget bland annat att fylla grisarnas ”hus” med de olika materialen.
Temat är också anledningen till att musik- och dramagänget får avsluta sitt pass med att beskåda Anders utklädd till varg framme på torgets lilla scen. Han berättar med inlevelse för barnen om sina misslyckanden med att blåsa omkull grisarnas olika hus.
– Även här fick barnen härma, det som vi övade på i början av passet, säger Anders Wiking. Då hade vi knackningar, som är en rytmövning, och sedan härmade de med rösten, som är en melodi- och röstuppvärmningsövning. Det här kallas egentligen för ”call and response” och kommer från bluesvärlden.
Att Ängslyckans förskola har valt att ha torgundervisning bygger på både förskolans läroplan och vetenskap, förklarar Oskar Nilsson:
– Exempelvis visar forskning om estetiska lärprocesser att i framtiden kommer estetiska ämnen att vara en tillgång för barn som sedan ska ut i arbetslivet, när samhället gått från att vara industriellt till att bli allt mer teknologiskt. En hel del yrken kommer att försvinna eftersom de automatiseras av maskiner. Men maskiner är uppbyggda enligt logiska mönster och kan inte tänka utanför det kodade mönstret som vi människor kan. Därför är estetiska lärprocesser viktiga, de främjar delar av hjärnan som hanterar just utvecklingen av förmågor som är centrala för inlärning och kreativt tänkande.
Samtliga 3–5-åringar på Ängslyckan får vara med på torgundervisningen – om de vill. Foto: André de Loisted
Han tar forskning om musicerande som ett annat exempel. Hur den visar att kontinuerligt musicerande stärker både arbetsminne och simultanförmåga, vilket ökar förmågan att se mönster, memorera fakta och förstå samband.
– Samma forskning visar att dessa färdigheter stärks ju mer musik som utövas. De här förmågorna är ju viktiga för all form av inlärning eftersom de används i alla skolämnen.
Ytterligare en grund som torgundervisningen vilar på är forskningen som påvisar att en av de viktiga grundstenarna i ett barns språkutveckling är ett rikt ordförråd.
– Undersökningar och studier visar att barn som ingår i en språkgemenskap med högläsning och samtal har ett större ord- och begreppsförråd än barn som inte får det, säger Susanne Johnsson, och Ulrika Freij tillägger att rörelseundervisningen tränar såväl motorik som kropps- och rumsuppfattning samtidigt som det sänker stressnivåerna i kroppen och även stärker hjärnans förmåga till inlärning.
Barnen ges möjlighet att lära sig en hel del på de olika torgen. På språktorget ges barnen ”särskild möjlighet till språkutvecklande undervisning som fokuserar på högläsning, berättande, sagor, gestaltande, rim, ramsor och teater”. På rörelsetorget gäller att ”träna motoriska färdigheter genom rörelselekar, hinderbanor, dans, avslappning och yoga men man belyser även vikten av en god psykisk och fysisk hälsa”.
Trygga och tillgängliga lärmiljöer ger barnen en känsla av sammanhang.
På musik- och dramatorget får barnen ”uppleva och utöva berättande, gestaltning, rörelse, instrumentspel, sång och dans med både knopp och kropp. Genom instrumentspel, sång och dans undervisas det i inom-musikaliska begrepp såsom starkt/svagt, snabbt/långsamt”, och barnen tränas även i samspel och kommunikation.
På det fjärde torget, ateljén, får barnen sedan ”möjlighet till att utforska, experimentera och skapa med material i en planerad undervisningsmiljö”. Här finns ett stort ljusbord, förstoringsglasbord, återbruksmaterial och stafflier. Här kan både barn och vuxna inspireras, men möbler och material är i barnhöjd. Hit kommer musikgänget när vargföreställningen på musik- och dramatorget är avklarad. Ateljé-ansvariga torgpedagogen Jenny Krook har förberett med material som barnen ska bygga sina egna små hus av. Vid ett av de plastade borden finns mängder av röd lera, vid ett annat är det smala pinnar som är byggmaterial och vid det tredje halm – och de kan bygga nästan precis som sagogrisarna.
– När husen är klara får ni se om de håller om ni blåser och puttar på dem, instruerar Jenny Krook.
Under passet skapas det hus för fullt, vissa hållbarare än andra. När dagens torgundervisningstid är över är det dags för barnen att sätta betyg med hjälp av tycka till-burken.
De samlas under anslagstavlan i ateljén och går en efter en fram och väljer en sticka att lägga i burken. En grön sticka visar att man är ”glad och nöjd”, en gul betyder ”lagom” och den röda ”inte så nöjd”. Varje stickburk har även bildstöd för att förtydliga vad som gäller.
– I dag var det övervägande gröna stickor, säger Jenny Krook och tillägger att det hela handlar om inflytande, att man har rätt att tycka till om det man upplever.
Foto: André de Loisted
Att alla inte riktigt förstått det hela visade sig senast i går, berättar hon vidare. Då var det en pojke som tog en röd sticka, trots att han varit väldigt aktiv under själva passet. För att förtydliga förklarade Jenny därför för honom att röd sticka betyder att undervisningens innehåll inte skapade tillräcklig nyfikenhet.
– Då svarade han ” ja, men jag tycker att den färgen är den finaste”. Så det tar nog ett tag innan den här metoden är inarbetad. Men givetvis kan barnens upplevda brist på nyfikenhet för undervisningens innehåll bero på många olika faktorer, bland annat att vi pedagoger ställer för höga krav på barnen.
Det har gått ett år sedan starten för torgkonceptet, och vilka som skulle leda de olika torgen föll sig naturligt. Jenny, Anders och Oskar arbetade på de förskolor som Ängslyckan tidigare bestod av och blev alla tre, utifrån sina respektive intressen, erfarenhet och kompetens, tillfrågade om de ville vara torgpedagoger på den nya förskolans torg.
– Jag och Oskar gick båda förskollärarutbildning med musikprofil i Malmö, vi höll därför på med detta redan tidigare och när ledningen sedan bestämde att satsa på torgundervisning blev vi tillfrågade, säger Anders Wiking.
I slutet av förra året fick Susanne och Ulrika, som då jobbade ute på avdelningar, frågan om de ville starta språk- och rörelsetorg.
– Vi nappade såklart eftersom jag redan tidigare arbetat med språkutvecklande arbetssätt, där sagor och berättande varit centrala delar, säger Susanne Johnsson. Ulrika har i sin tur mångårig kunskap av att undervisa hälsofrämjande, både som arbetssätt och innehållsmässigt.
Torgpedagogerna arbetar även ute på de olika avdelningarna på förskolan.
– Det ingår bland annat i vårt uppdrag att vara avlösare för planering, om någon är sjuk eller liknande, säger Oskar Nilsson. Det har resulterat i att barnen lär känna oss innan de börjar med torgundervisningen, och vi får dessutom kunskap om vad de gör ute på avdelningarna.
Ängslyckan har inte bara torgpedagoger att stoltsera med. De har även en egen specialpedagog, Linda Bäckström, som innan hon vidareutbildade sig arbetade 17 år som förskollärare. Innan hon kom till Ängslyckan arbetade hon på habiliteringen i Lund, på Team autism.
På rörelsetorget, där Ulrika Freij ansvarar för undervisningen, är det full fart på både armar och ben. Foto: André de Loisted
– Det var väldigt spännande och lärorikt, men smalt. Jag ville jobba med hela det specialpedagogiska spektrat. Dessutom ligger mitt hjärta hos de yngre barnen och nu känner jag att jag hamnat helt perfekt rätt, säger hon.
Specialpedagoger i förskolan på det här viset hör inte till vanligheterna, men Linda poängterar vikten av att tidigt kunna konstatera vilka behov barn har för att kunna sätta in rätt insatser, och det allra helst betydligt tidigare än vid skolstart.
– Det behövs kunskap för att kunna jobba förebyggande, och slippa att bara släcka bränder. Då talar jag framför allt om de barn som inte har någon diagnos, vilket man ofta inte har i förskolan, men det betyder inte att vi inte ska jobba utifrån de anpassningar som barnen är i behov av.
Bildstöd initierades som arbetssätt på Ängslyckan för många år sedan.
– Framför allt för de barn som har svårigheter att tolka det talade språket, men det används som ett stöd och komplement för alla barn, säger Linda Bäckström. Bilder stannar kvar till skillnad från det flyktiga språket, ger tid för bearbetning, kan förbereda barnen vid övergångar samt stärker och stöttar uttrycksförmåga och förståelse.
När barnen kommer till torgen ska det finnas en tydlig början och slut, och förstärkning av ord med både bild och tecken.
Linda Bäckström betonar också att deltagandet i torgundervisningen är frivilligt.
Foto: André de Loisted
– Vi har flera barn som behöver observera vid ett eller flera tillfällen innan de aktivt är med själva på torget. Andra barn vill bara vara med en stund. Om ett barn har svårigheter att delta måste vi ta reda på vad situationen kräver för att vi ska kunna ge rätt stöd och anpassningar. Det kan till exempel vara att barnet är med en stund av undervisningen, för att sedan vilja vara i Snoezelenrummet, rita eller titta i en bok. Det här går vi igenom tillsammans när vi märker att ett barn har behov av anpassad undervisning.
Linda Bäckström tycker att upplägget med torgundervisning är fantastiskt.
– Tack vare pedagogernas spetskompetens får barnen ta del av en väldigt väl balanserad kunskapsbank och kan gå vidare till skolan med mycket i ryggsäcken. Vi vill ge dem den bästa undervisningen. Vi arbetar individanpassat och tänker utanför boxen. Pedagogerna är alltid öppna för nya tankesätt när något inte fungerar.
Som specialpedagog är hon involverad i det mesta på förskolan, främjande, stödjande och förebyggande. Hon har dels en handledande roll med pedagogerna, men arbetar även nära rektor, biträdande rektor och förskolans pedagogiska samordnare.
På förskolor utan specialpedagog kontaktas en sådan oftast först när det redan brinner, man väntar helt enkelt för länge.
– Ett sätt att arbeta förebyggande är att skapa trygga och tillgängliga lärmiljöer, vilket ger barnen en känsla av sammanhang och förutsättningar att kunna delta i den pedagogiska verksamheten. Vi kan tidigt identifiera svårigheter.
Linda Bäckström och de olika torgpedagogerna på Ängslyckan vittnar om att vi-känslan och ledningens vision, ihärdighet och beslutsamhet är några av förklaringarna till framgången. En annan framgångsfaktor de lyfter fram är avdelningspersonalens viktiga arbete med undervisning och omsorg. Och de är alla eniga.
– Vi har världens bästa jobb!
Podcast I senaste avsnittet av Förskolan pratar vi om barnens vistelsetider.
Krönika Så här i utvecklingssamtalstider skriver vi ibland i våra dokument att han eller hon är ”bra på att ta instruktioner”, skriver Erik Stenkula.
Undervisning Vad är roligast att undervisa om i förskolan – och svårast? Vi bad tre förskollärare svara.
Krönika Det är så otroligt bakvänt att föräldrar ska bedöma hur ”bra” en förskola är. Varför ska de göra det? undrar Eva Lindström efter att ha läst ännu en artikel om ”förskolorna med bäst betyg”.
Podcast Vad har vi för rättigheter när personal måste sägas upp, sitter man säkert om man jobbat länge, vad gäller vid omplacering och hur ser framtidsutsikterna ut?
Krönika Hur kommer det sig att det fortfarande är så att vuxna som arbetar med att utbilda barn inte har förmågan att förstå att framgångsrikt ledarskap inte handlar om makt, utan om ömsesidig respekt? frågar sig Eva Lindström.
Arbetsmiljö Den destruktiva arbetsmiljön i förskolan ledde till att Elin Olausson sa upp sig. Nu vill hon bryta tystnadkulturen.
Pedagogiska tips Med förskollärarnas metod blir abstrakta begrepp begripliga för barnen.
Reportage Förskollärarnas planerade undervisning i matematik är för barnen en skojig lek.
Krönika Om man inte förstår vikten av att lärare behöver planera sin undervisning är man dåligt insatt i förskolans uppdrag, skriver Eva Lindström.
Podcast Hur lägger vi upp våra nyhetsbrev, vad är en bra längd för att så många som möjligt ska läsa och inte minst – vad ska vi skriva?
Forskning Barbro Westlund ser flera skäl att ge genren större utrymme vid högläsningen.
Krönika Ta leken på allvar, och vårda den, skriver Marie Eriksson.
Fokus Det här blir effekten av en budget baserad på skolpeng, alltså ett belopp per barn, säger LO-utredaren Johan Enfeldt.
Fokus Ingen förskola i Stockholm följer riktlinjerna för gruppstorlekar, menar förskolläraren.
Ledare Barnens reflexvästar hamnade i fokus efter den tragiska dödsolyckan i Umeå. Men problemen med säkerhet i förskolan är betydligt större än så visar vår granskning, skriver Sara Djurberg.
Fokus Sju av tio förskollärare uppger att de har svårt att klara tillsynen av barnen.
Fokus Här är fem sätt att påtala säkerhetsbrister på förskolan med stöd i lagar och förordningar.
Fokus Politikerna i Stockholm ska ta fram ett styrdokument för hur stora nya förskolor ska få vara och hur de ska utformas
Fokus Förskollärarna i forskaren Linda Pallas studie menar att resursbristen till och med skapar barn i behov av särskilt stöd.
Fokus Den norska förskolan ses av många som en förebild. Där finns normer om både förskollärartäthet och om hur många barn per anställd det ska vara.
Gästkrönika Mitt till synes enkla förslag för att råda bot på ensamheten och utanförskapet: Mer krut på det relationsskapande arbetet och därefter lite till! skriver förskolläraren Ingeborg Carlquist i en gästkrönika.
Podcast Hur prioriterar vi när arbetsbelastningen är hög, när tar vi hjälp och hur gör vi för att inte bränna ut oss? Det pratar vi om senaste avsnittet av podden Förskolan.
Krönika Plötsligt finns det, som Skolverket uttrycker det, inte längre ”några krav på att använda digitala lärverktyg” i förskolan. Och debatten som följer på detta blir som vanligt ganska enahanda, skriver förskolläraren Erik Stenkula.
Friskolor Vi saknar insyn i om där finns utländska ägare som inte delar våra demokratiska värderingar, säger Lars Thornberg, Skolverket.
Forskning När förskollärare ska berätta om verksamheten för ledningen känner de sig osäkra och vågar inte ta upp problem, visar en ny studie.
Pedagogiska tips Det är jätteviktigt att barnen lär sig att tolka inte bara text utan också bilder och filmer från början, säger förskolläraren Kerstin Nordenstam.
Fackböcker Blygsel är inte problematiskt i sig självt, säger Jenny Jakobsson Lundin.
Dilemmat Jag upplever att många ammande mammor är oroliga för hur inskolningen ska gå. Kan barnet somna och tröstas utan amning? Hur pratar vi om amning i förskolan? skriver förskolläraren.
Podcast I senaste avsnittet av Förskolan breddar vi diskussionen om hållbar utveckling. Hur blir förskolan mer hållbar, vad är ett hållbart sätt att förhålla sig till arbetet – och hur lär och pratar vi med barnen om hållbar utveckling?
Fråga facket Kallt på förskolan – vår fackliga expert reder ut vad som gäller.
Pedagogiska tips Hela barngruppen målar en enorm tygmålning.
Reportage Förskollärarna på Morkullans förskola i Hjärnarp fick chansen att utveckla sin dansundervisning genom ett samarbete med forskare.
Yrkesroll Tre förskollärare om att jobba på sin fritid.
Planeringstid Regeringens utredare Bo Jansson vill att staten reglerar förskollärares och lärare i fritidshems planeringstid.
Arbetsmiljö – En megaförskola kan liknas vid en hönsgård och inte med en skolform, säger Farah Waly, vice ordförande Sveriges Lärare Stockholm.
Digitalisering ”Digitala lärverktyg ska användas med stor restriktivitet”, säger skolministern.
Krönika I ett så människointensivt arbete som vårt finns det dagar då man inte vill prata med en käft när man kommer hem. Då kommer sportlovet som en välsignelse, skriver Erik Stenkula.
Podcast Utbildar vi barn eller avlastar vi föräldrar, behöver vår status höjas och hur påverkar samhällets syn på förskolan vår relation till barn och vårdnadshavare?
Krönika Säg att jag haft ett år med en rörig barngrupp och inga vikarier, och att jag som ett svar på detta precis får nytt lönebesked: ”Du får ovanligt pyttigt påökt”, skriver Erik Stenkula.
Krönika De flesta förskollärare har långt mindre planeringstid än vad som är rimligt för att kunna skapa kvalitet i undervisningen.
Skolpolitik Skolverket: ”Huvudmännen behöver ta ett större ansvar för likvärdigheten.”
Pedagogiska tips Förskolläraren Kelly Mills Kallin lockar till lärande genom ”pedagogisk iscensättning”, ett begrepp som hon själv myntat.
Podcast I senaste avsnittet av Förskolan pratar vi om läroplanen och hur vi undervisar utifrån den.
Planeringstid De får varken tid eller mandat från rektor att ta sitt ansvar, säger Petra Hultqvist, ordförande i Skolformsföreningen förskolan, Sveriges Lärare.
Planeringstid Sveriges Lärare kräver en reglering av planeringstiden för förskollärarna i den pågående avtalsrörelsen. Hur mycket har inte preciserats, men 8–10 timmar per vecka har nämnts i diskussionerna.
Planeringstid När din planeringstid ryker är det viktigt att du frågar rektorn hur den ska tas igen, poängterar Elisabet Mossberg, arbetsmiljöexpert och tillförordnad förhandlingschef på Sveriges Lärare. Här är delar i avtal och styrdokument som du kan använda för att få den planeringstid som du har rätt till.
Planeringstid Nu har vi ett avtal och det ska följas, det är ingenting som går att välja bort, säger Johan Eckman, förskollärare och lokalt ombud i Sveriges Lärare.
Planeringstid Drygt en tredjedel av landets kommuner har avtal eller överenskommelser om förskollärarnas planeringstid, enligt Sveriges Lärares kartläggning. Men antalet timmar varierar stort: Mellan 2 och 8 timmar per vecka.
Planeringstid Ta eget ansvar och ta hjälp av facket om du inte når fram, säger förskolläraren Teresa Sundström.