
Förskolan har börjat uppmärksamma svenska högtider mer än tidigare, exempelvis påsken.
Att hälsa och titta varandra i ögonen är en del av Mirella Forsberg Ahlcronas undervisning.
Reportage
Enbart språkundervisning räcker inte för att barn med utländsk bakgrund ska få en bra grund i förskolan, den behöver också kombineras med kulturförståelse. Det är forskaren och förskolläraren Mirella Forsberg Ahlcrona övertygad om.
Två förskolor i Bergsjön jobbar extra mycket med svenska traditioner, sagor, ramsor och sociala koder.
Insikten slog Aleksandra Cotra med full kraft för några år sedan då hon jobbade som förskollärare i Hammarkullen i Göteborgs östra förorter.
– Jag frågade femåringarna vad landet heter som de bor i. ”Angered” svarade en flicka. Och nästan alla barnen höll med henne. Där blev det tydligt för mig hur viktigt det är att barnen får en starkare förståelse för att Sverige är deras land.
När hon sedan hade blivit rektor för förskolorna Stjärnbildsgatan 2 och Merkuriusgatan 75 i Bergsjön, också belägna i Angered, tog hon kontakt med Mirella Forsberg Ahlcrona vid Högskolan Väst i Trollhättan. Hon är lektor i pedagogik och docent i utbildningsvetenskap, med en bakgrund som både förskollärare och dockteaterpedagog – och har länge arbetat med barns kulturförståelse.
– Min personal behövde inspiration utifrån. Visst hade vi sjungit svenska visor och berättat svenska sagor förut, men nu krävdes ett omtag. Mirella gör undervisningen levande genom att kombinera bild, drama, rörelse, sång och dans. Hon gestaltar och hon låter barnen använda alla sina sinnen, vilket främjar deras språkutveckling, säger Aleksandra Cotra.
Under 2022–2024 medverkade Mirella Forsberg Ahlcrona en gång i veckan under ett år på respektive förskola och hade undervisning med barnen, samt coachade personalen. Hon kommer mindre ofta nu, men Förskolan fick möjlighet att vara med på hennes undervisning på Merkuriusgatan 75 dagen efter påskhelgen.
De stora svenska högtiderna är nämligen något som de börjat fästa ännu större vikt vid än tidigare.
– Många av våra barn har ingen aning om vad påsken är. Och därmed hamnar de utanför en svensk kulturell gemenskap i påsktider, säger Aleksandra Cotra.
Förskolan har börjat uppmärksamma svenska högtider mer än tidigare, exempelvis påsken.
Inför undervisningen har Mirella Forsberg Ahlcrona smyckat samlingsrummet med kycklingar, påskägg, påskbilder och ett skynke med påklistrade påskharar. Barnen har artigt ställt sig i kö utanför dörren, sedan säger var och en ”God dag” och tar Mirella i hand innan de går in.
Att hälsa tydligt och titta vuxna i ögonen är också något barnen börjat träna mer på. Det är inte självklart i alla kulturer att barn uppmärksammas och tilltalas på det sättet. Kulturell förståelse handlar också om att förstå sociala koder.
Mirella Forsberg Ahlcrona
Ålder: 71 år.
Bor: I Göteborg.
Gör: Fristående forskare och handledare. Lektor i pedagogik och docent i utbildningsvetenskap med en bakgrund som både förskollärare och dockteaterpedagog.
Aktuell: Med ”Metodhandbok om språkundervisning i förskolan” (Liber).
Aleksandra Cotra
Ålder: 55 år.
Bor: I Partille.
Gör: Rektor på förskolorna Stjärnbildsgatan 2 och Merkuriusgatan 75
i Bergsjön, Göteborg.
– I dag ska bonden och påskharen ha fest, inleder Mirella Forsberg Ahlcrona och plockar fram de pinndockor föreställande dekorerade ägg som barnen gjort veckan innan.
Barnen ska repetera ramsor och öva på att tala, sjunga och dansa med sina pinndockor. Hälften av barnen får gå bakom skynket och genomföra en dans med äggen över kanten på skynket – till övriga barns förtjusning.
Det gäller att klappa i takt med ramsorna.
Gruppen bakom skynket har ägg i ena handen och utklippta byxor i den andra. Och så dramatiserar de en ramsa som många barn utan svensk bakgrund troligen aldrig har hört:
– Ett, två, tre, fyra alla byxor äro dyra, den som inga byxor har, den får gå med rumpan bar!
Barnen på golvet skrattar. Sedan byter de plats och den andra halvan av gruppen får ställa sig bakom skynket. Och så fortsätter de 45 minuterna med sång, rörelser och sagor.
Efteråt berättar flera barn att det varit ”roligt”, allra bäst när ”äggen hoppade”. När jag frågar en flicka om hon firar påsk hemma kommer svaret direkt:
– Nej, jag är muslim, inte kristen.
Jag nämner reaktionen för rektor Aleksandra Cotra.
– Det är precis det som vi arbetar med att komma ifrån. Stora högtider som påsk och jul är inte längre kristna högtider i Sverige, det är kulturella traditioner som barnen behöver känna till för att uppleva en samhörighet med det svenska samhället.
Aleksandra Cotras och Mirella Forsberg Ahlcronas tips för att arbeta med språk- och kulturförståelse.
Använd alla sinnen hos barnen och er själva för att skapa närhet till svenska traditioner – sjung utvalda sånger, dansa till utvald musik, rabbla ramsor, spela teater, läs sagor. Ju fler sinnen barnen använder, desto bättre resultat.
Uppmärksamma svenska högtider på ett tydligare och mer medvetet sätt. Markera att dessa också är en del av förskolans verksamhet – lucia, jul, påsk och midsommar. Social och kulturell gemenskap har betydelse för barnens utveckling.
När barn ska lära sig om svenska traditioner och högtider behöver det ske med glädje – det är då kunskaper fastnar. Skratt och gemenskap är vägen till djupare förståelse. Att ha roligt tillsammans skapar minnen som kan återberättas.
Kulturförståelse handlar inte bara om att lära sig mer om svensk kultur, utan även om social kompetens, hur man beter sig mot varandra i olika sammanhang. Sådant skiljer sig mellan olika kulturer och behöver utforskas tillsammans.
Hennes förskolor har förstås uppmärksammat påsken tidigare också, men inte på något genomtänkt sätt. Vissa avdelningar har gjort mycket, andra mindre – nu gör de gemensamma satsningar flera avdelningar ihop. Veckan innan vi kom hade personalen klätt ut sig till påskkärringar och barnen hade fått leta ägg.
– För att en tradition ska sätta sig i deras medvetande behöver vi göra mer än vi gjorde förut, säger Aleksandra Cotra. När barnen själva får klä ut sig till påskharar stärks deras samhörighet med svensk kultur. Och när de sedan möter påsken på tv eller i affären, ja då känner de sig hemma.
Att också inkludera föräldrarna i arbetet är helt centralt. På ett A4-blad uppsatt i förskolans entré står att ”påsken är en av de största och mest betydelsefulla högtiderna i Sverige, en tid som är full av gemenskap, traditioner och kulturella aspekter”. Och sedan det viktiga tillägget: ”Påsken har en kristen bakgrund, vilket vi på förskolan inte firar eller pratar om, vi uppmärksammar traditioner och kulturarv.”
På ett bord innanför entrén har man ställt ut påskris, påskkärring, påskhare och annat påskigt med textlappar intill som om det vore helt okända artefakter – självfallet en helt överflödig information om föräldrarna hade haft svensk bakgrund.
– Vi ger föräldrarna hemläxor också, om teman vi tar upp. Det är mycket uppskattat, berättar Aleksandra Cotra.
Mirella Forsberg Ahlcrona blir glad av att höra att barnen beskrev föreställningen som ”rolig”.
– Det är viktigt att barnen blir känslomässigt berörda, att de nu förknippar påsken med en positiv upplevelse. Det som stärker kulturförståelsen är i första hand egna erfarenheter.
Vänster: Aleksandra Cotra och Mirella Forsberg Ahlcrona. Höger: Barnskötaren Pernilla Landström samt förskollärarna Claudia Teixeira och Sia Tsenikis.
En förskollärare på avdelningen som arbetat nära Mirella Forsberg Ahlcrona är Athanasia Tsenikis, eller ”Sia” som hon kallas:
– Vi har märkt att barnens självkänsla har stärkts när de lärt sig mer om svenska traditioner, de känner att de tillhör en större gemenskap. Mina föräldrar är från Grekland, jag fick bägge kulturerna, för mig är det viktigt att barnen här också får det.
Det 15-tal barn som Förskolan träffade på föreställningen har tio olika modersmål. Men många av dem är språksvaga, de får helt enkelt inte möjlighet att utveckla sitt modersmål fullt ut hemma. Gemensamma samtal kring middagsbordet kan vara ovanliga, vilket i sin tur gör det svårare för barnen att lära sig svenska.
Claudia Teixeira, med föräldrar från Kap Verde, är också förskollärare på Räven och har samarbetat nära Mirella Forsberg Ahlcrona:
– Vi måste komplettera det som vårdnadshavarna inte ger dem hemma. Det handlar inte bara om att svenska språket är frånvarande, det handlar också om föräldrar som inte talar så mycket på sitt eget språk med sina barn.
För att ytterligare stärka barnens språkutveckling har rektor Aleksandra Cotra säkerställt att det finns minst en förskollärare och barnskötare som är en språklig förebild på varje avdelning. På Räven är det barnskötaren Pernilla Landström:
– Jag är avdelningens språkpolis, säger hon och skrattar.
Sia Tsenikis skjuter in att hon är tacksam för polis-Pernillas rättelse under arbetet med påsken:
– Vi andra sa att påskkärringarna bär sjal, men det heter förstås sjalett!
Deras intensifierade arbete med både språket och kulturförståelsen har gett tydliga resultat visar en färsk undersökning (se faktaruta). Personalen hör det från föräldrarna också, flera har betonat att barnen pratar mer hemma och att de pratar bättre svenska.
Sia Tsenikis berättar att hon ”grät av glädje” när hon nyligen hade kontakt med en av skolorna i området.
– De berättade att barnen som kommer från vår förskola talar mer flytande svenska än tidigare. Tänk att vi kan bidra till att ge dem en bättre start i livet!
Språkkunskaperna mättes
De nya metoderna har gett resultat. Det visar undersökningar av språkförståelsen hos barn från de två förskolorna när de väl börjat förskoleklass. 33 procent av barnen från Merkuriusgatan kunde ”urskilja ord och språkljud” 2023, i fjol hade den siffran ökat till 57 procent. På Stjärnbildsgatan ökade det från 46 till 71 procent.
Stor förbättring på båda förskolorna
Bland barnen från Merkuriusgatan kunde 44 procent ”kommunicera med symboler och bokstäver” 2023, i fjol hade den siffran ökat till 70 procent. På Stjärnbildsgatan ökade det från 54 till 86 procent.
I linje med läroplanen
Satsningen följer förskolans läroplan (Lpfö 18), där det betonas att förskolan ska överföra och utveckla ett kulturarv – värden, traditioner, språk och kunskaper – och samtidigt ge alla barn möjlighet att utveckla en kulturell identitet och förståelse för andras.
Podcast I senaste avsnittet pratar förskollärarna Eva Lindström, Sandra Hollstedt och Johan Bispo om de estetiska ämnena.
Forskning Forskaren och förskolläraren Magdalena Hulth vill få i gång en diskussion om hur de små barnens sexualitet ska bemötas i förskolan.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi storförskolor. För vems skull byggs de stora förskolorna, är kritiken rättvis och hur är det att jobba i stora förskolor?
Förskolefabriken ”Man har helt tappat fokus på barnen” berättar förskollärare.
Förskolefabriken ”Viktigt att barnen har egna pedagoger.”
Förskolefabriken Det saknas forskning om vad storförskolorna innebär för barnen, berättar Maria Teder, arkitekt på Boverket.
Förskolefabriken Storförskolor försvårar trygga relationer – grunden till barnens utveckling och lärande.
Förskolefabriken Här är fem anledningar som ofta ges för att bygga storförskolor.
Förskolefabriken ”Ett enormt misslyckande.”
Krönika Dina arbetskamrater är grunden till hur du når ut till din barngrupp oavsett hur stillsam eller stimmig den är, skriver Erik Stenkula.
Arbetsmiljö Vi kan smidigt flytta undervisningen till andra platser och det blir en mer hållbar arbetsmiljö, säger förskolläraren Lovisa Hellqvist.
Arbetsmiljö Vi tittar särskilt på förebyggande insatser, de kan ha stor betydelse, säger Eric Storbjörk, projektledare på Arbetsmiljöverket.
Arbetsmiljö Vaccin är ett bra erbjudande och frågan om skobidrag har vi drivit kraftfullt, säger Andrea Meiling.
Podcast Förskollärarna Johan Bispo, Sandra Hollstedt, Ellinor Lange och Eva Lindström pratar om att ta emot nya barn i förskolan.
Debatt Innan de grundläggande förutsättningarna säkerställs finns det ingen möjlighet att utvidga förskolans uppdrag med vare sig mer omsorg eller utbildning, skriver förskolläraren My Midenius.
Krönika Eftersom mänsklig interaktion är omöjlig att mäta i siffror behöver väl vår lön inte vara särskilt rik? skriver förskolläraren Erik Stenkula.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi föräldramöten. Vad är viktig information när vi samlar vårdnadshavare, hur tänker vi nytt, får barnen vara med och är det ok att skippa föräldramötena helt?
Dilemmat Vad gör jag när jag saknar kollegor att bolla vissa frågor med? undrar förskolläraren.
Fråga facket Jag tvingas delge kollegan min planering på barnens rast. Är det okej?
Forskning Hur väl personalen förstår en förälders tankar och känslor kring att barnet ska börja på förskolan kan spela en viktig roll för inskolningen, visar Martina Andersson Søe i sin avhandling.
Fråga facket Ska man säga upp sig när man går i pension – och kan man ångra sig?
Dilemmat Hur gör man om vårdnadshavares önskemål om sovtid inte fungerar för barnet?
Krönika De som av någon outgrundlig anledning kämpar som tusan för att barn ska få ha skärmar i förskolan är upprörda nu, skriver Eva Lindström.
Debatt Vill samhället minska passiv skärmanvändning för barn så är det inte förskolan man i första hand ska fokusera på utan hemmen, skriver förskolläraren My Midenius.
Dilemmat Ny som förskollärare och arbetslagsledare – hur hittar man rätt i ledarskapet?
Skolpolitik Förslaget om obligatorisk förskola från tre års ålder avvisas av arbetsmarknads- och integrationsminister Mats Person (L).
Podcast Får rektorn vara med, bör alkohol vara tillåtet och är det ok med fest i våra lärmiljöer?
Krönika Förr var vi inte helt olika pingvinerna i filmen ”Madagaskar”. Det var bara att le och vinka så var jobbet vårt, skriver förskolläraren Erik Stenkula.
Boktips Fokus på de pedagogiska relationerna mellan pedagog och barn i ny bok om förskolan.
Pedagogiska tips Förskolan skapar barnkammare för bin och gör fågelmat.
Krönika I några månader har jag känt mig helt redo att släppa i väg er, det är dags nu, men ju närmare vi kommer desto svårare känns det, alltid, skriver förskolläraren Sara Agné.
Arbetsmiljö – Skulle vi vara sjätte bästa kommunen i landet? Nej, verkligheten är en annan, säger Stefan Kruse, förskollärare och ordförande för Sveriges Lärare i Kävlinge.
Kultur Julius Pierstorff är förskolläraren vars musik nu når ut till allt fler. I sommar spelar han, som Jjulius, på festivalen Way Out Wests klubbversion, inte långt från hemmet i Göteborg.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi om barnen som har hög frånvaro i förskolan. Hur kan vi möta barnen som bara vill vara hemma, hur teamar vi upp med vårdnadshavarna och hur kan digitala verktyg förhindra framtida problematisk skolfrånvaro?
Förskola Hur lång semester får du på sommaren – och går det att vara ledig andra tider på året? Vi bad tre förskollärare svara.
Läsning Ett läsfrämjande arbete som involverar alla förskolor i Stenungsund har tilldelats Stora läspriset. Bakom projektet står en hängiven kvartett bestående av två förskollärare och två bibliotekarier.
Likvärdighet Förskolan har i praktiken inte granskats alls av Skolinspektionen under de senaste fem åren, konstaterar Riksrevisionen i sin rapport.
Krönika Under det gångna året har jag snuddat vid tanken att samhället kanske börjar få upp ögonen för det vi sett och kämpat för att nå ut med i decennier nu – ni vet det här att framtiden börjar i förskolan och att utan den stannar Sverige, skriver Sara Agné.
Arbetsmiljö Hundratals demonstrerade: ”Vi vet vad barnen behöver, men samhället lyssnar inte på oss.”
Pedagogiska tips Fasta stationer på gården stärker relationerna.
Krönika Erfarenhet och tron att vi själva vet bäst kan leda till en bekräftelsebias där vi inte ser vad barnen vi möter verkligen behöver, skriver Eva Lindström.
Podcast I senaste avsnittet av Förskolan pratar vi om samlingarna.
Skolpolitik Drygt 10 000 namnunderskrifter – det har protesten ”Nej tack till skolplikt från tre års ålder” samlat.
Fokus Nio av tio vill se krav på arbetsintyg från vårdnadshavare.
Fokus I Eslövs kommun infördes kravet om sysselsättningsintyg hösten 2023, och vistelsetiden har minskat med flera timmar per barn och vecka. Lärarna Glenn Rydgren och Sofia Sandqvist på Vitsippans förskola tycker att kravet är bra.
Krönika I allt fler kommuner kräver man arbetsintyg från föräldrar för att minska personalens börda i förskolan. Och förskollärarna står bakom skärpta kontroller, visar vår undersökning, skriver Sara Djurberg.
Fokus Hellre för långa dagar än för korta, menar Ingrid Pramling Samuelsson vid Göteborgs universitet.
Fokus Barn till arbetslösa och föräldralediga får oftast bara gå på förskolan 15 timmar i veckan, och det är något Gulan Avci (L), regeringens samordnare mot utanförskap, vill ändra på. Hon vill se minst 30 timmar – för alla barn.
Arbetsmiljö Det är oacceptabelt att skillnaderna över landet är så stora, säger Anna Olskog, ordförande i Sveriges Lärare som presenterar ny statistik om barngruppsstorlekar.
Krönika Nyligen lyssnade jag på en pedagogikprofessor som talade om vikten av pedagogiska relationer i förskolan. Efter föreläsningen funderade jag över om det verkligen är vi på golvet i förskolan som behöver höra det här, skriver förskolläraren Sara Agné.