Åsa Lernberg är nyfiken på Emils träbit. Till höger matar hon en jättestor tusenfoting tillsammans med Filippa, Harry, Edvin och Anamika.
Till startsidan
Nimra, Harry, Moana, Leonardo, Sigvard, Filippa och läraren i förskolan Emma Flygare är på äventyr i skogen.
Reportage Lärarna Åsa Lernberg och Louise Messer har lett ett utvecklingsarbete om leken i förskolan och vad det innebär att vara en lekkompetent lärare. På kuppen har de blivit ”lekens väktare” i verksamheten.
Den som vandrar in i Sagoskogen, förbi Den underbara gläntan och Metron, och lyckas ta sig upp för den branta slänten till toppen av Utkiksberget belönas med en storslagen vy över staden. Till höger tornar Uppsala domkyrka och slott upp sig bortom hustaken, och till vänster långt där borta ryker det ur godisfabrikens skorsten, precis som i sagan – eller är det värmeverket vid Ikea?
Den lilla skogsdungen nära Tunaparkens förskola rymmer en hel värld av äventyr, mystiska invånare och, framför allt, lek. Jonna Björnstjernas böcker i serien ”Den underbara familjen Kanin” är årets tema i Åsa Lernbergs barngrupp och utgör en gemensam fond för barn och vuxna att leka kring.
– Vår uppgift är att hitta, eller skapa, något som alla barnen kan mötas i. Barn leker på olika sätt, men alla ska ha möjlighet att ansluta till leken, säger Åsa Lernberg.
”Lek och rörelse ska ha en central plats i utbildningen” står det i läroplanen för förskolan (Lpfö 18), som reviderades inför höstterminen 2025. Där står även att ”barnen ska ges förutsättningar både för lek som de själva tar initiativ till och som någon i arbetslaget introducerar”.
Hur detta ska gå till i praktiken är inte lika tydligt. Det är vad kollegorna Åsa Lernberg och Louise Messer grävt djupare i genom ett utvecklingsprojekt där lärare, barnskötare och långtidsvikarier på Tunaparkens förskola deltagit.
– Det kan ses som självklart att barn leker. Men det gör skillnad i leken om vi finns där som lekande pedagoger eller inte. För en del barn gör det stor skillnad, säger Åsa Lernberg.
Åsa Lernberg är nyfiken på Emils träbit. Till höger matar hon en jättestor tusenfoting tillsammans med Filippa, Harry, Edvin och Anamika.
Barnen har alla med sig sina egna tankar och erfarenheter som de utforskar och bearbetar genom lek. Det kan handla om allt från ett barnprogram de tycker om till situationen hemma eller ett läkarbesök de nyss genomgått.
– De här sakerna ska barnen självklart få leka kring. Men vi behöver hitta sammanhang där alla barn kan mötas i leken, även om det inte nödvändigtvis måste ske samtidigt, säger Åsa Lernberg.
Genom att läsa böckerna om familjen Kanin, eller som i Louise Messers grupp, Per Gustavssons ”När prinsessor går på äventyr”, upprepade gånger i olika miljöer, skapar lärarna en gemensam kontext för barnen som de sedan tar med in i leken.
– Där är familjen kanins håla!
Barnen i sina gröngula reflexvästar har med sig kartor över Sagoskogen och kan peka ut åt vilket håll många av platserna på kartan ligger. Men fortfarande finns obekanta områden att utforska, i synnerhet de lite mörkare platser som ligger i Den fruktansvärda delen av skogen.
– Dit har vi inte vågat oss ännu. Det finns en nyfikenhet, men också en del som tycker att det känns otäckt. Vi går helt efter barnens initiativ där, säger Åsa Lernberg.
Utse fasta platser eller ”lekzoner” där vuxna är tillgängliga hela tiden. Sitt kvar en längre stund i samma miljö i stället för att röra dig runt. Signalera närvaro genom kroppsspråk – var ”lekbar” snarare än kontrollerande.
”Ladda” miljön för lek med rekvisita och material som inspirerar till berättande och rollek. Gärna i kombinationer som barnen inte sett tidigare. Skapa lekstarter: lägg ut tre föremål som kan väcka idéer. Byt ut eller rotera material regelbundet, och involvera barnen i valet.
Ge leken status genom att avsätta schemalagd tid för gemensam reflektion i arbetslaget om lek. Ställ frågor som: ”När gick jag in i leken? Hur påverkade det barnens lek?” Dokumentera korta reflektioner. Utgå från ”barnet i olika slags lek” i utvecklingssamtalen för att visa hur mycket som sker i leken.
Utveckla lekkompetens genom kollegial observation. Låt kollegor observera varandras lekinteraktioner kort (5–10 min) och ge återkoppling. Använd filmklipp eller anteckningar som underlag för reflektion.
Vid Metron – två fallna lönnträd som agerar tunnelbanevagnar – gör barnen ett oväntat fynd: Petflaskor fyllda med en glittrig, grön vätska, en kakburk innehållande små koppar, och ett brev.
Åsa Lernberg tar upp brevet och läser högt:
”Hej alla barn. Vill ni smaka läsk som Läsktrollet lämnade hos oss? Varsågoda! Hälsningar, familjen Kanin.”
Utan att skruva av korken låtsas-häller hon sedan det gröna glitterblasket i kopparna, och barnen ”smakar” nyfiket på Läsktrollets gåva.
– Det smakar surt, tycker någon.
– Det smakar chili, menar en annan.
Att lyfta in praktiska material från böckernas värld underlättar för vissa barn att delta i leken.
– Fantasi kan vara jättesvårt om det bara är fantasi, det finns barn som behöver det här konkreta att leka med, säger Åsa Lernberg.
Vänster: Åsa Lernberg och barnen kanar ner för backen, medan barnskötare Gustav Flyberg överväger sina alternativ. Höger: Barnskötaren Marie Kennbäck har koll på gänget som bestiger Utkiksberget.
När den gemensamma kontexten för lek är etablerad handlar nästa steg i lekfrämjandet om var lärare och pedagoger befinner sig i förhållande till barnen, hur de interagerar med dem och hur de själva deltar i leken.
– Vi behöver vara medvetna om var vi placerar oss, och varför. Var behövs vi, i leken? Alla kan inte vara löpare som springer runt och roddar, säger Louise Messer.
– Där jag sitter som pedagog, dit kan jag locka väldigt många barn. Om ett material är placerat i ett rum där jag som pedagog aldrig är, då kommer det finnas barn som aldrig använder det materialet, säger Åsa Lernberg.
Ålder: 49 år.
Gör: Lärare i förskola.
På fritiden: Just nu går mycket tid till mina studier till specialpedagog. Men annars gillar jag att både läsa och lyssna på böcker, tränar en hel del, helst i skogen och jag älskar att bygga pussel!
Ålder: 33 år.
Gör: Lärare i förskola.
På fritiden: Vara ute i naturen, träna och hänga på mysiga fik.
När lärarna deltar aktivt i leken tillsammans med barnen blir det lättare att få med sig de barn som behöver lite extra hjälp, och samtidigt förebygga eventuella konflikter. Mycket handlar om att hjälpa barnen i kommunikationen med varandra.
– När vi är med i leken så kan vi jobba proaktivt, medla, stötta och hjälpa barnen att leka och komma överens. Det är bättre att förebygga i stället för att lösa saker i efterhand, säger Louise Messer.
– Det är inte alla barn som kan uttrycka sig tydligt, verbalt eller på andra sätt. Där kan vi vara en viktig tolk. Det kan handla om barn som inte har språket ännu, eller som har svårt med samspel, säger Åsa Lernberg.
Att alla lärare och pedagoger förväntas delta i leken är en självklarhet på Tunaparkens förskola. Men Åsa Lernberg och Louise Messer har blivit de som värnar om leken lite extra i verksamheten.
– Diskussionen om lek finns med i hela kollegiet, men vi två reflekterar nog mer än de andra kring just detta. Jag tror att man behöver ha de som är lite ”lekens väktare”, säger Åsa Lernberg.
Leonardo studerar kartan över sagoskogen. ”Jag är en noshörning”, förklarar Emil.
Lekkompetens – att man kan leka, och lekbarhet – att man visar att man vill delta och tackar ja till lekinbjudan, är två begrepp som används av psykologen och författaren Margareta Öhman. De dyker även upp i den 42-sidiga rapport där kollegorna sammanfattar resultaten av sitt lekprojekt.
Det där är inga saker man får lära sig under lärarutbildningen?
– Nej. Och det är inte alltid lätt. Alla är inte alltid bekväma och trygga med hur eller vad vi ska leka. Springlekar med väldigt högt tempo tycker barnen är jätteroligt, men det kanske inte jag tycker är så kul alla gånger. Då är det är lättare för mig att inte gå in i den leken. Men samtidigt, vad har vi rätt att säga nej till? Det kanske är i den leken jag behövs, säger Louise Messer.
– Jag tänker att det hänger ihop med att vara delaktig, engagerad och nyfiken. Om jag kliver in och säger ”går det bra här?” så svarar barnen ”ja, gå ut”. Men om jag kommer in och visar genuin nyfikenhet på vad de gör, då finns det större chans att jag blir inbjuden och involverad, säger Åsa Lernberg.
I rapporten ”Alla barns rätt till lek – vad är då pedagogens ansvar?” identifierar lärarna fem områden som särskilt betydelsefulla för att främja lek på förskola.
Med utvecklingsprojektet avslutat har leken inte samma centrala plats under kollegiets möten som den hade under den mest intensiva perioden. Men den är alltjämt en självklar del av verksamheten.
– Det krävs att vi fortsätter prata om det. Bara för att vi har avslutat det här projektet betyder det inte att vi har lärt oss klart om lek. Tvärtom. Vi blir ju aldrig färdiga, säger Louise Messer.
Forskning Forskaren: Därför har det större effekt på flickor än pojkar.
Vår metod ”Barn påverkas tidigt av normer som säger att vit hudfärg är mer värd än brun”
Pedagogiska tips Lärarna Agneta Sandh och Carina Löwenberg väver in matematik och teknik in i barnens julpyssel.
Podcast Har fokuset på det digitala blivit för stort, är det verkligen i förskolan som skärmar är ett problem och hur använder vi digitala verktyg på ett kul och kreativt sätt? Det pratar vi om i det senaste avsnittet av Förskolan.
Skolpolitik Mindre barngrupper är inte oviktigt, men andra delar behöver vara på plats, säger forskaren Christian Eidevald som skrivit en rapport om hur kvaliteten i förskolan ska höjas.
Fokus Förskolans stora enkät visar att de flesta lärare i förskolan är positiva till läroplanens nya riktning med färre digitala inslag – men det finns även kritiska röster.
Fokus ”Positivt att jag får använda mig själv mer i undervisningen”
Fokus Skilda tolkningar av de nya skrivelserna hotar likvärdigheten, menar organisationen.
Fokus Då är det motiverat att använda digitala lärverktyg – två rektorer svarar på lärarnas frågor.
Fokus Skärmstopp kan försena barnens lärande, menar Guldäpplet-nominerade läraren.
Fokus Förskolläraren: Värdefullt verktyg för barn med annat modersmål går förlorat.
Fokus Lärarnas egna röster om den uppdaterade läroplanen för förskolan.
Fokus Danscertifierade förskolor rimmar väl med nyheterna i läroplanen.
Krönika Varför verkar det helt omöjligt att förmedla vad arbetet på förskolan innebär för utomstående? Hur extremt intensivt och krävande det är att vara ständigt påkopplad och ha hundra olika slags mänskliga processer i gång samtidigt, skriver läraren i förskolan Sara Agné.
Kultur Pyssel är något som ofta ses som lite oseriöst, på ett nedvärderande sätt. Men för mig är pyssel som en hel filosofi, säger dramatikern Anna Nygren, som skriver en pjäs om fenomenet.
Podcast Hur kan barnen vara med och forma sin vardag på förskolan, vad är ens möjligt utifrån rådande förutsättningar och vad säger barnen själva? Det pratar vi om i senaste avsnittet.
Arbetsmiljö Lärarna på förskolorna i Luleå larmar om att allt fler arbetsuppgifter läggs på dem.– Det här ingår inte i vår läroplan och vi skulle behöva en tydlig arbetsbeskrivning, säger Anneli Lifbom, lärare i förskolan och huvudskyddsombud Sveriges Lärare.
Krönika Christian Eidevald har sagt att det är större skillnad mellan en ettåring och en femåring i utveckling, än det är mellan en sexåring och en som går i trean på gymnasiet. Varför har inte det budskapet fått större genomslag? undrar läraren i förskolan Erik Stenkula.
Debatt Hela tiden hörs denna uppmaning till barnen i förskolan. Som positiv feedback, något som visar tilltro till barnets förmåga, är det självklart en föredömlig sak att säga, skriver Nina Linnaeus, lärare i förskolan.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi med författaren Elin Larsson om barnens konflikter.
Fackböcker Väl hanterade kan barnens konflikter faktiskt bidra till både lärande och bättre relationer, menar Elin Larsson, lärare i förskolan, aktuell med en ny bok.
Krönika Barnskötare är viktiga i förskolan, inte för att ni gör samma jobb som förskollärare, utan för att ni gör ett annat. Att hävda att barnskötare behövs för att de gör samma jobb som lärare är bara dumt, skriver Eva Lindström.
Arbetsmiljö Arbetsmiljön i förskolan är dålig. Det problemet måste man lösa innan man går vidare med att låta barn få stanna längre, säger Andrea Meiling, ordförande för Sveriges Lärare i Göteborg.
Pedagogiska tips Lärarna i förskolan berättar om sina knep för att skapa en trygg barngrupp.
Arbetsmiljö ”Det är en arbetsmiljöfråga. Ett par bra skor kan kosta upp till 2 000 kronor”
Podcast Hur anpassar vi vilan efter ålder, hur möter vi föräldrars önskemål och krav och måste vi göra som vi alltid har gjort?
Debatt Konflikten mellan hemmet och förskolan kring arbetsscheman har växt till orimliga proportioner, skriver Tindra Skarin, lärare i förskolan.
Krönika Nu när det är fastslaget att även förskollärare är lärare är det dags att vi också får förutsättningar att utföra vårt undervisningsuppdrag, skriver Eva Lindström.
Vi lärare Nu ändrar vi titeln – i tidningar och digitala kanaler.
Fackligt En ny titel kan bidra till ökad status, säger förbundsordförande Anna Olskog.
Förskolefabriken Förskolans granskning visar att andelen storförskolor ökar, inte minst i storstadsområdena. Nu vill styret i Stockholms stad införa riktmärken.
Podcast I senaste avsnittet pratar förskollärarna Eva Lindström, Sandra Hollstedt och Johan Bispo om de estetiska ämnena.
Reportage Enbart språkundervisning räcker inte för att få en bra grund i förskolan, den behöver också kombineras med kulturförståelse, menar forskaren och förskolläraren Mirella Forsberg Ahlcrona.
Fackligt Vi har alltid drivit att yrkesgrupperna ska ha den utrustning som yrket kräver, säger Johanna Österljung, ordförande i Sveriges Lärare Sundbyberg.
Debatt Jag ser ofta små förskolor med dåligt placerade entréer, ologiska flöden och utemiljöer som varken stödjer barns behov eller pedagogiken, skriver Emma Crawley, miljöpsykolog och utvecklare av barns utemiljöer.
Forskning Forskaren och förskolläraren Magdalena Hulth vill få i gång en diskussion om hur de små barnens sexualitet ska bemötas i förskolan.
Pedagogiska tips Ett lugnare tempo utan stress står på mångas önskelista. Men för förskollärarna Åsa Ahlqvist Johansson och Anna Viberg i Stallarholmen är det redan en verklighet.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi storförskolor. För vems skull byggs de stora förskolorna, är kritiken rättvis och hur är det att jobba i stora förskolor?
Förskolefabriken ”Man har helt tappat fokus på barnen” berättar förskollärare.
Förskolefabriken ”Viktigt att barnen har egna pedagoger.”
Förskolefabriken Det saknas forskning om vad storförskolorna innebär för barnen, berättar Maria Teder, arkitekt på Boverket.
Förskolefabriken Storförskolor försvårar trygga relationer – grunden till barnens utveckling och lärande.
Förskolefabriken Här är fem anledningar som ofta ges för att bygga storförskolor.
Förskolefabriken ”Ett enormt misslyckande.”
Krönika Dina arbetskamrater är grunden till hur du når ut till din barngrupp oavsett hur stillsam eller stimmig den är, skriver Erik Stenkula.
Arbetsmiljö Vi kan smidigt flytta undervisningen till andra platser och det blir en mer hållbar arbetsmiljö, säger förskolläraren Lovisa Hellqvist.
Arbetsmiljö Vi tittar särskilt på förebyggande insatser, de kan ha stor betydelse, säger Eric Storbjörk, projektledare på Arbetsmiljöverket.
Arbetsmiljö Vaccin är ett bra erbjudande och frågan om skobidrag har vi drivit kraftfullt, säger Andrea Meiling.
Podcast Förskollärarna Johan Bispo, Sandra Hollstedt, Ellinor Lange och Eva Lindström pratar om att ta emot nya barn i förskolan.
Debatt Innan de grundläggande förutsättningarna säkerställs finns det ingen möjlighet att utvidga förskolans uppdrag med vare sig mer omsorg eller utbildning, skriver förskolläraren My Midenius.