
Att efterlikna mästarnas verk kräver både koncentration och tålamod. Foto: Johan Strindberg
Reportage På förskolan Äventyret vet alla barn vem Claude Monet var. Under timmarna med Skapande förskola har de små konstnärerna målat egna varianter av hans verk – bland annat den klassiska ”Japanska bron”.
Med svarta kladdkritor tar storbarnsgruppen itu med dagens första uppgift, att rita en stor bro i mitten av pappret. Därefter är det dags att svampa bakgrunden med vattenfärg; en ljusblå himmel, grönt vatten – och kanske kan det även passa med lite rött där i hörnan? Den konstnärliga friheten finns fortfarande där, även om det hela går ut på att följa instruktionerna och försöka efterlikna Claude Monets japanska bro.
Arbete med olika tekniker kräver tålamod av barnen.
Scenen utspelade sig för en tid sedan när förskolan Äventyret hade en av sina Skapande förskola-dagar. Innan de började med sina verk hade barnen fått lära sig lite om landet Frankrike, var det ligger och att det var där konstnären Monet levde och verkade. Därefter fick de unga åhörarna även se filmen ”Linnea i målarens trädgård” innan de själva fick leva ut sina konstnärliga ådror med kritor och vattenfärg.
– De var superduktiga. Efteråt fick alla målningar passepartouter och vi satte upp dem på väggen vid samlingen. Barnen var så stolta och kunde dessutom inte bara snabbt peka ut sin egen målning utan hade även full koll på vilka kompisarna hade gjort, berättar förskolläraren Emelie Samuelsson – som lystrar till smeknamnet Mimmi.
Att efterlikna mästarnas verk kräver både koncentration och tålamod. Foto: Johan Strindberg
På Äventyret i Kungsängen, norr om Stockholm, har konsten stått i centrum de senaste åren. Med hjälp av bidrag från Kulturrådets projekt Skapande förskola har barnen fått möjlighet att lära sig om olika konstnärer och olika tekniker för att själva skapa. Läsåret 2019/20 fick storbarnsgruppen besök av en konstnär vid sju tillfällen och tillsammans skapade de bland annat en stor installation av ett hav: Enhörningarnas hav – ett tredimensionellt verk med tyg som barnen själva färgat och där det bland mycket annat fanns maneter gjorda i papier-maché.
– Det fanns även en jättemanet som vi gjorde av ett paraply. Det var många ömtåliga delar och mycket har trillat bort med tiden, men en del finns fortfarande kvar, säger Mimmi.
Under det senaste läsåret har Mimmis mamma Elisabeth Ottinger varit den som lett Skapande förskola. Hon är bild- och formlärare och jobbade före pensioneringen med barn i mellanstadieåldern. Som gammal förskollärare nappade hon direkt när Mimmi frågade om hon ville vara med i projektet och besöka förskolan ett antal gånger.
Barnen får lära sig en rad olika tekniker. Foto: Johan Strindberg
– Det är väldigt roligt att ha henne här. Hon får leda och jag håller mig lite i bakgrunden. Att arbeta med olika tekniker i skapandet är nytt och kräver tålamod av barnen. Som att vänta på att färgen ska torka innan teckningen byggs på, men de har lyckats jättebra, säger Mimmi.
Ett annat Monet-motiv som barnen har gjort sin egen variant av är fält med vallmo. Där började de med den gröna bakgrunden varefter de svampade moln när det gröna torkat. Sedan var det dags för röda blomprickar med hjälp av pensel.
– Den gången gick det ännu bättre än när de målade den japanska bron. På min avdelning har vi få barn med svenska som modersmål och det kan bli svårt med muntliga instruktioner. När de målade bron gick det ibland lite för fort, men nu hade de verkligen plockat upp det här med att vänta. Alla lyckades med det, och vallmomålningarna blev väldigt fina, säger Mimmi.
Hon berättar även om ett barn som ogillar nyheter och sällan vill vara med från början. Men när det var dags för vallmomålningen satt Mimmi intill och uppmuntrade honom.
Monets japanska bro i nya tappningar. Foto: Johan Strindberg
– Det är en sådan lyx att vara två i en liten grupp. Då hinner man med på ett helt annat sätt. Och det gick jättebra för honom. Han brukar inte prata i vanliga fall men då sa han högt ”Jag kan”. Han hittade självförtroendet och sedan dess har jag faktiskt inte behövt sitta bredvid. Det var fint.
Efter Monet har barnen nu fått bekanta sig även med Joan Miró, Pablo Picasso och Vasilij Kandinskij. Men det är inte bara barnen som fått lära sig att tänka nytt, även Mimmi har fått många nya tankar under resans gång.
– Förr ville jag inte styra och begränsa barnen i deras skapande, säger Mimmi. Men nu har jag insett att styrning också kan vara bra för att utveckla kreativiteten. Som att lära barnen nya metoder och samtidigt ge dem kunskap om olika konstnärer. När vi har högläsning pratar vi ofta om vem som är författare och illustratör, och på samma sätt lär de sig nu att konstnär är ett yrke och att det finns en människa bakom konstverket.
Redo att skapa storverk. Foto: Johan Strindberg
Så snart pandemin är över hoppas Mimmi att de kan ordna med vernissage på förskolan för att visa upp barnens verk. Besök på museum för att titta på konst är annat som står på önskelistan. Liksom att Skapande förskola får fortsätta även till hösten.
– Det här med Skapande förskola är så otroligt positivt och jag hoppas verkligen att vi kan fortsätta, säger Mimmi Samuelsson. Vi målar ju även i den vanliga verksamheten, men att det kommer en person utifrån som berättar gör att det blir annorlunda. Nu pratar barnen om ”Mimmis mamma-dagen”. Till och med när vi sjöng veckosången nyligen och kom till ”torsdag” så sa ett barn ”då ska vi måla”. Det här med Skapande förskola har blivit något väldigt värdefullt för dem, och i någon form ska vi därför fortsätta till hösten, med eller utan bidrag.
Dilemmat Ny som förskollärare och arbetslagsledare – hur hittar man rätt i ledarskapet?
Skolpolitik Förslaget om obligatorisk förskola från tre års ålder avvisas av arbetsmarknads- och integrationsminister Mats Person (L).
Podcast Får rektorn vara med, bör alkohol vara tillåtet och är det ok med fest i våra lärmiljöer?
Krönika Förr var vi inte helt olika pingvinerna i filmen ”Madagaskar”. Det var bara att le och vinka så var jobbet vårt, skriver förskolläraren Erik Stenkula.
Boktips Fokus på de pedagogiska relationerna mellan pedagog och barn i ny bok om förskolan.
Pedagogiska tips Förskolan skapar barnkammare för bin och gör fågelmat.
Krönika I några månader har jag känt mig helt redo att släppa i väg er, det är dags nu, men ju närmare vi kommer desto svårare känns det, alltid, skriver förskolläraren Sara Agné.
Arbetsmiljö – Skulle vi vara sjätte bästa kommunen i landet? Nej, verkligheten är en annan, säger Stefan Kruse, förskollärare och ordförande för Sveriges Lärare i Kävlinge.
Kultur Julius Pierstorff är förskolläraren vars musik nu når ut till allt fler. I sommar spelar han, som Jjulius, på festivalen Way Out Wests klubbversion, inte långt från hemmet i Göteborg.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi om barnen som har hög frånvaro i förskolan. Hur kan vi möta barnen som bara vill vara hemma, hur teamar vi upp med vårdnadshavarna och hur kan digitala verktyg förhindra framtida problematisk skolfrånvaro?
Förskola Hur lång semester får du på sommaren – och går det att vara ledig andra tider på året? Vi bad tre förskollärare svara.
Läsning Ett läsfrämjande arbete som involverar alla förskolor i Stenungsund har tilldelats Stora läspriset. Bakom projektet står en hängiven kvartett bestående av två förskollärare och två bibliotekarier.
Likvärdighet Förskolan har i praktiken inte granskats alls av Skolinspektionen under de senaste fem åren, konstaterar Riksrevisionen i sin rapport.
Krönika Under det gångna året har jag snuddat vid tanken att samhället kanske börjar få upp ögonen för det vi sett och kämpat för att nå ut med i decennier nu – ni vet det här att framtiden börjar i förskolan och att utan den stannar Sverige, skriver Sara Agné.
Arbetsmiljö Hundratals demonstrerade: ”Vi vet vad barnen behöver, men samhället lyssnar inte på oss.”
Pedagogiska tips Fasta stationer på gården stärker relationerna.
Krönika Erfarenhet och tron att vi själva vet bäst kan leda till en bekräftelsebias där vi inte ser vad barnen vi möter verkligen behöver, skriver Eva Lindström.
Podcast I senaste avsnittet av Förskolan pratar vi om samlingarna.
Skolpolitik Drygt 10 000 namnunderskrifter – det har protesten ”Nej tack till skolplikt från tre års ålder” samlat.
Fokus Nio av tio vill se krav på arbetsintyg från vårdnadshavare.
Fokus I Eslövs kommun infördes kravet om sysselsättningsintyg hösten 2023, och vistelsetiden har minskat med flera timmar per barn och vecka. Lärarna Glenn Rydgren och Sofia Sandqvist på Vitsippans förskola tycker att kravet är bra.
Krönika I allt fler kommuner kräver man arbetsintyg från föräldrar för att minska personalens börda i förskolan. Och förskollärarna står bakom skärpta kontroller, visar vår undersökning, skriver Sara Djurberg.
Fokus Hellre för långa dagar än för korta, menar Ingrid Pramling Samuelsson vid Göteborgs universitet.
Fokus Barn till arbetslösa och föräldralediga får oftast bara gå på förskolan 15 timmar i veckan, och det är något Gulan Avci (L), regeringens samordnare mot utanförskap, vill ändra på. Hon vill se minst 30 timmar – för alla barn.
Arbetsmiljö Det är oacceptabelt att skillnaderna över landet är så stora, säger Anna Olskog, ordförande i Sveriges Lärare som presenterar ny statistik om barngruppsstorlekar.
Krönika Nyligen lyssnade jag på en pedagogikprofessor som talade om vikten av pedagogiska relationer i förskolan. Efter föreläsningen funderade jag över om det verkligen är vi på golvet i förskolan som behöver höra det här, skriver förskolläraren Sara Agné.
Pedagogiska tips I Borgholm möttes förskolebarn och högstadieelever i ett roligt samarbete kring textilslöjd och matematik.
Podcast I senaste avsnittet av Förskolan pratar vi om barnens vistelsetider.
Stora barngrupper Åtta av tio förskollärare arbetar i för stora barngrupper. Nu reagerar skolminister Lotta Edholm på Förskolans granskning.
Krönika Det kommer att behövas grundläggande förändringar innan en obligatorisk förskola kan genomföras, skriver Eva Lindström.
Förskola Vill införa förskoleplikt: ”Vi har kommit till vägs ände med frivilligheten”
Krönika Så här i utvecklingssamtalstider skriver vi ibland i våra dokument att han eller hon är ”bra på att ta instruktioner”, skriver Erik Stenkula.
Undervisning Vad är roligast att undervisa om i förskolan – och svårast? Vi bad tre förskollärare svara.
Krönika Det är så otroligt bakvänt att föräldrar ska bedöma hur ”bra” en förskola är. Varför ska de göra det? undrar Eva Lindström efter att ha läst ännu en artikel om ”förskolorna med bäst betyg”.
Podcast Vad har vi för rättigheter när personal måste sägas upp, sitter man säkert om man jobbat länge, vad gäller vid omplacering och hur ser framtidsutsikterna ut?
Krönika Hur kommer det sig att det fortfarande är så att vuxna som arbetar med att utbilda barn inte har förmågan att förstå att framgångsrikt ledarskap inte handlar om makt, utan om ömsesidig respekt? frågar sig Eva Lindström.
Arbetsmiljö Den destruktiva arbetsmiljön i förskolan ledde till att Elin Olausson sa upp sig. Nu vill hon bryta tystnadkulturen.
Pedagogiska tips Med förskollärarnas metod blir abstrakta begrepp begripliga för barnen.
Reportage Förskollärarnas planerade undervisning i matematik är för barnen en skojig lek.
Krönika Om man inte förstår vikten av att lärare behöver planera sin undervisning är man dåligt insatt i förskolans uppdrag, skriver Eva Lindström.
Podcast Hur lägger vi upp våra nyhetsbrev, vad är en bra längd för att så många som möjligt ska läsa och inte minst – vad ska vi skriva?
Forskning Barbro Westlund ser flera skäl att ge genren större utrymme vid högläsningen.
Krönika Ta leken på allvar, och vårda den, skriver Marie Eriksson.
Fokus Det här blir effekten av en budget baserad på skolpeng, alltså ett belopp per barn, säger LO-utredaren Johan Enfeldt.
Fokus Ingen förskola i Stockholm följer riktlinjerna för gruppstorlekar, menar förskolläraren.
Ledare Barnens reflexvästar hamnade i fokus efter den tragiska dödsolyckan i Umeå. Men problemen med säkerhet i förskolan är betydligt större än så visar vår granskning, skriver Sara Djurberg.
Fokus Sju av tio förskollärare uppger att de har svårt att klara tillsynen av barnen.
Fokus Här är fem sätt att påtala säkerhetsbrister på förskolan med stöd i lagar och förordningar.
Fokus Politikerna i Stockholm ska ta fram ett styrdokument för hur stora nya förskolor ska få vara och hur de ska utformas
Fokus Förskollärarna i forskaren Linda Pallas studie menar att resursbristen till och med skapar barn i behov av särskilt stöd.