Premiär för nya podden Förskolan!

Dan Björne, Linda Johansson och Eva Lindström står bakom vår nya podcast om förskolan. Foto: Emma Shevtzoff
Den här artikeln publicerades ursprungligen på en tidigare version av Förskolan

Snart känner ni Dan, Linda och Eva som om de vore några av era närmaste kollegor!
Det är ­förhoppningen med vår nya stora poddsatsning.

Det är sen eftermiddag och i en liten radiostudio i centrala Stockholm står tre förskollärare och snackar hetsigt i varsin mikrofon. Utanför i det lilla köket står take away-lådor med rester av palak paneer och chicken korma, från indiern mittemot studion, som poddgänget precis slängt i sig.

Det är inspelning av det allra första avsnittet av podden Förskolan och Dan Björne, Linda Johansson och Eva Lindström kommer alla direkt från jobbet på sina respektive förskolor på olika håll i Stockholmsområdet. De arbetar inte tillsammans och bara Eva och Linda har stött på varandra tidigare. För många är kanske Eva Lindström bekant som engagerad debattör och krönikör i tidningarna Förskolan och Läraren.

Eva har under hösten fått mycket uppmärksamhet för sin krönika ”Jag är lärare, inte snorpolis!” och dagens poddsamtal tar sitt avstamp i just den krönikan och hur det har varit att arbeta under en tid då det varit svårt att fokusera på sitt uppdrag som pedagog, för att hon i stället tvingats vara just ”snorpolis”. Dan Björne håller med. I perioder, då många kollegor varit borta, har det varit riktigt tufft:

Här kan du lyssna:

Lyssna på Förskolan!

Eller sök efter "Förskolan” där poddar finns.

Lyssna på Förskolan här! 

– Det har varit svårt att bedriva en pedagogisk verksamhet när många i personalen varit hemma. Det har varit frustrerande att inte kunna utföra den undervisning som man vill ha. Fast frågan är om den här tiden har lett till något bra för förskolan också. Barnen har faktiskt varit friskare i år, för de har ju varit tvungna att vara hemma vid minsta symtom.

Eva Lindström säger att hon ville starta Förskolan för att hon själv inte kunde hitta någon bra podd för förskollärare som målgrupp. Hon tycker verkligen att den här nya satsningen fyller ett tomrum.

– Det pratas mycket om förskolan. Vad är egentligen förskolans uppgift och vad har den för betydelse i vårt samhälle? Därför behöver våra röster höras, alltså vad vi som faktiskt arbetar i förskolan tycker och tänker. Hur ser vi på vårt uppdrag? Varför är förskolan en sådan viktig kugge i vår värld? Det är därför vi startar podden Förskolan.

Linda Johansson avslutar:

– Jag tycker att podden behövs för att vårt yrke är så otroligt spännande, slitigt, utmanande och faktiskt väldigt annorlunda från många andra ­yrken. Det behövs en plattform där man kan känna igen sig, skratta och kanske bli lite upprörd när man lyssnar, säger Linda. 

Medverkande:

Dan Björne

Ålder: 35 år.
Mest brännande förskolefrågan just nu: ”Tänk att vi är med och skapar framtiden! Vi lägger grunden för att dessa unga människor ska bli inkännande, ifrågasättande och innovativa medmänniskor. Förhoppningsvis kommer de både att vara kapabla att motverka antidemokratiska strömningar och förstå vidden av att verka för hållbarhet. Vi har ett häpnadsväckande viktigt uppdrag. Rimligtvis borde vi ha resurser som är i paritet till detta. Jag efterlyser mer pedagogisk kompetens och mindre barngrupper.”

Linda Johansson

Ålder: 41 år.
Viktigaste frågan för förskolan just nu: ”Den tyvärr ständigt aktuella frågan kring barn som far illa. Vilka är det vi missar och hur ska vi bli bättre på att se och förstå? Nu under pandemin har antalet familjer som lever med våld i nära relationer ökat, vilket gör situationen ännu allvarligare. Vår uppgift är att alltid stå på barnens sida.”

Eva Lindström

Ålder: 41 år.
Mest brännande förskole­frågorna just nu: ”Vår arbetsmiljö. Vi är visst "hjältar" och ovärderliga för samhället, ändå har vi väldigt dåliga förutsättningar att göra mycket av det som ingår i vårt uppdrag. Om vi vill ha lärare i förskolan, om vi vill att barn ska utbildas – ta då barnen och oss på allvar!

Även detta att kvaliteten på utbildningen skiljer sig för mycket mellan olika förskolor. Hur kan det vara så, när vi alla har samma uppdrag?”