Podcast: Så vill barnen ha förskolan
Sandra Hollstedt, Ellinor Lange och Eva Lindström i podden Förskolan.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi om barnens inflytande. Hur kan barnen vara med och forma sin vardag på förskolan, vad är ens möjligt utifrån rådande förutsättningar och vad säger barnen själva?
I förskolans läroplan står det att barnen ska ”ges möjlighet att uttrycka sina åsikter, göra egna val och påverka sin situation”. Lättare sagt än gjort utifrån hur förskolan ser ut idag menar Sandra Hollstedt, Eva Lindström och Ellinor Lange. Sandra vittnar om stora förändringar under de tjugo år hon varit yrkesverksam i förskolan, resurser har försvunnit vilket gjort det svårare att ge plats för barnen och vad de vill.
– Jag upplever att den flexibiliteten har minskat avsevärt, säger Sandra.
Samtidigt är barns inflytande en balansgång menar trion. När personal sätter upp tydliga ramar för verksamheten innebär det också en viktig trygghet för barnen.
– Det kan bli ett väldigt stort och svårt ansvar för barnen att hantera om de ska bestämma, tycker Elliy.
I avsnittet lyssnar vi även till fyra- och femåringarna Luna, Filip, Leandro, Isabelle och Vincent. De framhåller vikten av rättvis personal, mycket lek, lärande och inte minst samarbete i förskolan.
– Det de här barnen säger är ju precis varför jag vill jobba med barn och vara med barn hela dagarna, säger Eva.
Elliy, Sandra och Eva vänder och vrider också på om barnens inflytande verkligen får plats bland all planerad undervisning och styrda aktiviteter som präglar förskolan idag. Dessutom diskuteras utmaningarna med att ge de lågmälda barnen inflytande och konsten att vara lyhörd för de allra minstas vilja.
LÄS OCKSÅ:
Deras dramatiseringar lär de yngsta om samarbete
Podcast: Så leder vi barngruppen
Eva Lindström: ”Förskolans uppgift är att göra barnen till mötesproffs”
”Du kan själv” – en helig ko i förskolan