Podcast: Så leder vi barngruppen

Hur får man barnens respekt och tillit? Förskollärarna Eva Lindström, Siri Nestius och Fredrik Kahn diskuterar ledarskap.
Den här artikeln publicerades ursprungligen på en tidigare version av Förskolan

I senaste avsnittet av Förskolan pratar vi om ledarskap. Hur är man en bra ledare och hur får man med sig barngruppen?

Nya avsnittet av Förskolan handlar om bra och dåligt ledarskap. Förskollärarna Eva, Siri och Fredrik pratar om makt, dåliga regler och hur man skapar trygghet och tillit.

Siri, som är ny i podden berättar att hon hade svårt med ledarrollen när hon var nyexad förskollärare.

– Jag kunde inte leda en barngrupp under mitt första halvår som ny på jobbet. Att leda barngruppen handlar så mycket om fingertoppskänsla. Och det är svårt att lära ut. Det måste man lära sig genom erfarenhet, säger hon.

Även Eva hade svårt med ledarskapet som ny och berättar om en förskola som hon arbetade på där det var barnen som styrde och där det var kaos.

– Alla pedagogerna hade gett upp. Barnen tog över och det var lite som Flugornas herre. Det var en prövning att vinna över barnen på min sida och att få dem att acceptera mig. Jag började med att identifiera vilket barn som var ledare och sedan riktade jag in mig på just det barnet. Jag tänkte att vinner jag över det här barnet så följer de andra efter och så blev det. Men det tog lång tid.

Olika sorters ledarskap 

I avsnittet diskuteras även synen på regler och hur mycket inflytande barnen ska få ha.

– Regler är ju ett sånt billigt sätt att skapa lugn och ro. Jag gillar inte den här ”nej-grejen” och gillar inte när regler blir för styrande, säger Fredrik.

Siri har en lite annorlunda inställning.

– Många kollegor har svårt att förstå att man både kan vara tydlig, lite auktoritär och att samtidigt låta barnen få mycket inflytande. De sakerna kan man göra samtidigt. Men ibland så stöter man ju på de pedagoger som är superauktoritära och som tror att om man skapar jättemycket regler och ramar så kommer barnen att lyssna. Min erfarenhet är att det kan verka parallellt. Då blir verksamheten lyckad, säger hon.

Lyssna på Förskolan här!