Illustration: Getty images
Till startsidan
Läroplanen i förskolan
En ny undersökning visar att många förskollärare inte hinner med sitt uppdrag under ordinarie
arbetstid. Bristen på likvärdighet är det största hindret för att förskolan ska kunna följa läroplanen.
Att den reviderade läroplanen lyfter fram ett större ansvar för förskollärare ser Pia Rizell, ordförande i Lärarförbundets referensorgan för förskolan, som en stor framgång. Samtidigt hör hon från kollegor runt om i landet att det är svårt att ta det där ansvaret fullt ut.
– Vi som förskollärare ska ta ansvar för det systematiska kvalitetsarbetet och följa upp det enskilda barnets intresse genom att utmana, utveckla och planera vår undervisning. Men den möjligheten har man inte på alla förskolor, och när man inte kan planera och följa upp kommer samvetsstressen som ett brev på posten.
Det funkar inte att bara göra ett nedslag på en studiedag. Det måste följas upp och utvecklas hela tiden.
En färsk undersökning från Lärarförbundet bekräftar bilden. Nästan hälften av de tillfrågade förskollärarna uppger att de inte hinner med sitt uppdrag under ordinarie arbetstid.
– Det är verkligen anmärkningsvärt att förskollärare och rektorer, som vet vad som krävs för en verksamhet med god kvalitet, inte får göra den professionella bedömningen av barngruppens storlek och sammansättning.
Illustration: Getty images
Pia Rizell påpekar att för att kunna följa läroplanen krävs en hållbar organisation med behöriga förskollärare som har tid att reflektera och planera, och då inte enbart enskilt utan även tillsammans med arbetslaget.
Att förutsättningarna är så olika medför att likvärdigheten i svensk förskola brister, och det oroar Pia Rizell. Att vissa huvudmän tillverkar mallar som personalen ska förhålla sig till för att uppnå likvärdighet ser hon inte som en fungerande lösning.
– Som förskollärare har jag valt att utbilda mig med en eftergymnasial utbildning, och att tillverka mallar som stödjer det systematiska kvalitetsarbetet gör jag utifrån vad jag behöver på min förskola, i min barngrupp. Men det är inte det som skapar likvärdighet, utan förutsättningarna.
Undervisning som begrepp har inte använts i förskolan tidigare och på sina håll finns fortfarande en osäkerhet om vad det egentligen innebär.
– Därför är det viktigt att man i arbetslaget vågar prata om innebörden, och hur man planerar för undervisning.
Illustration: Getty images
Hur mycket tid som avsatts för att implementera den reviderade läroplanen varierar stort i landet. Vissa huvudmän har nöjt sig med en kortare föreläsning under en studiedag medan andra lagt ner betydligt mer tid med nätverksträffar och uppföljande diskussioner, som exempelvis på Gotland.
– När man får ett nytt styrdokument behöver man hitta en kontinuerlig arbetsprocess, så att man hinner fundera emellan och ständigt följa upp och utveckla. Det funkar inte med bara ett nedslag på en studiedag.
Pia Rizell önskar att alla inom förskolan skulle få möjlighet att verkligen närstudera och grotta ner sig i de olika skrivningarna i läroplanen.
– Att få titta på läroplansmålen och fundera över vad det egentligen står. Vad är det vi ska erbjuda barnen? Men den tiden har man ju inte riktigt.
Den digitala miljön lyftes också fram i Lpfö 18, men där finns en del kvar att önska, anser Pia Rizell. Hon berättar att många huvudmän var snabba att köpa in digital teknik till förskolorna, men att initiativet inte alltid kom underifrån. I stället har det i vissa fall varit någon på HR som tyckt till eller, i värsta fall, ett företag som lobbat in sig i de olika kommunerna med budskapet att ”det här behöver man nog ha i förskolan”.
Illustration: Getty images
– Där ser man att tekniken har kommit före efterfrågan och kompetenshöjningen. Fortfarande finns det mycket teknik ute på förskolan som man känner sig osäker i att använda just för att den kommit från fel håll.
Även hållbarhet har fått förstärkning i Lpfö 18.
– Men det har hamnat i skymundan, tycker Pia Rizell. Hållbarhet är så mycket mer i förskolan än bara miljöperspektivet. Det gäller i allt från att tänka kring material till att både barnen i förskolan och vi som arbetar där ska hålla.
I stort tycker hon dock att Lpfö 18 är både bra och tillräcklig.
– Det är väldigt bra att vi i Sverige håller ihop det som har varit signum för svensk förskola. Utveckling, omsorg och lärande, som bildar en helhet. Det ska vi vara väldigt stolta över.
Av 1 525 förskollärare som besvarat enkäten, som delades ut under februari 2020, arbetar 13 % i fristående förskolor och resterande i kommunala förskolor.
Lärarpriser Maria Widestrand, Ninni Schuldt Lindqvist och Lise-Lotte Rådbjer är årets vinnare av Ulla-Britta Bruuns stipendium.
Podcast Måste vi uppmärksamma högtider i förskolan och hur ska vi förhålla oss till vårdandshavares önskemål? I senaste avsnittet av podden pratar vi om högtider och traditioner.
Debatt Att skära ner på digitala läromedel gör att barnen i förskolan går miste om viktiga och spännande utbildningsmöjligheter. Det som den digitala världen kan erbjuda kommer den analoga aldrig att uppnå, skriver läraren i förskolan Nina Juréen.
Reportage Lärarna Åsa Lernberg och Louise Messer har lett ett utvecklingsarbete om leken i förskolan och vad det innebär att vara en lekkompetent lärare. På kuppen har de blivit ”lekens väktare” i verksamheten.
Forskning Forskaren: Därför har det större effekt på flickor än pojkar.
Krönika Är vi uppfinningsrika i saker som val av material, musik och i vår roll som förebilder så kan vi hitta vad som är nyckeln till rörelseglädje för varje barn, skriver Marie Eriksson.
Dilemmat Så svarar facket om att driva frågan om slopat karensavdrag.
Panelen Vi frågar tre lärare hur de förhåller sig till luciafirande, tomtenissar och religion.
Vår metod ”Barn påverkas tidigt av normer som säger att vit hudfärg är mer värd än brun”
Pedagogiska tips Lärarna Agneta Sandh och Carina Löwenberg väver in matematik och teknik in i barnens julpyssel.
Podcast Har fokuset på det digitala blivit för stort, är det verkligen i förskolan som skärmar är ett problem och hur använder vi digitala verktyg på ett kul och kreativt sätt? Det pratar vi om i det senaste avsnittet av Förskolan.
Skolpolitik Mindre barngrupper är inte oviktigt, men andra delar behöver vara på plats, säger forskaren Christian Eidevald som skrivit en rapport om hur kvaliteten i förskolan ska höjas.
Fokus Förskolans stora enkät visar att de flesta lärare i förskolan är positiva till läroplanens nya riktning med färre digitala inslag – men det finns även kritiska röster.
Fokus ”Positivt att jag får använda mig själv mer i undervisningen”
Fokus Skilda tolkningar av de nya skrivelserna hotar likvärdigheten, menar organisationen.
Fokus Då är det motiverat att använda digitala lärverktyg – två rektorer svarar på lärarnas frågor.
Fokus Skärmstopp kan försena barnens lärande, menar Guldäpplet-nominerade läraren.
Fokus Förskolläraren: Värdefullt verktyg för barn med annat modersmål går förlorat.
Fokus Lärarnas egna röster om den uppdaterade läroplanen för förskolan.
Fokus Danscertifierade förskolor rimmar väl med nyheterna i läroplanen.
Krönika Varför verkar det helt omöjligt att förmedla vad arbetet på förskolan innebär för utomstående? Hur extremt intensivt och krävande det är att vara ständigt påkopplad och ha hundra olika slags mänskliga processer i gång samtidigt, skriver läraren i förskolan Sara Agné.
Kultur Pyssel är något som ofta ses som lite oseriöst, på ett nedvärderande sätt. Men för mig är pyssel som en hel filosofi, säger dramatikern Anna Nygren, som skriver en pjäs om fenomenet.
Podcast Hur kan barnen vara med och forma sin vardag på förskolan, vad är ens möjligt utifrån rådande förutsättningar och vad säger barnen själva? Det pratar vi om i senaste avsnittet.
Arbetsmiljö Lärarna på förskolorna i Luleå larmar om att allt fler arbetsuppgifter läggs på dem.– Det här ingår inte i vår läroplan och vi skulle behöva en tydlig arbetsbeskrivning, säger Anneli Lifbom, lärare i förskolan och huvudskyddsombud Sveriges Lärare.
Krönika Christian Eidevald har sagt att det är större skillnad mellan en ettåring och en femåring i utveckling, än det är mellan en sexåring och en som går i trean på gymnasiet. Varför har inte det budskapet fått större genomslag? undrar läraren i förskolan Erik Stenkula.
Debatt Hela tiden hörs denna uppmaning till barnen i förskolan. Som positiv feedback, något som visar tilltro till barnets förmåga, är det självklart en föredömlig sak att säga, skriver Nina Linnaeus, lärare i förskolan.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi med författaren Elin Larsson om barnens konflikter.
Fackböcker Väl hanterade kan barnens konflikter faktiskt bidra till både lärande och bättre relationer, menar Elin Larsson, lärare i förskolan, aktuell med en ny bok.
Krönika Barnskötare är viktiga i förskolan, inte för att ni gör samma jobb som förskollärare, utan för att ni gör ett annat. Att hävda att barnskötare behövs för att de gör samma jobb som lärare är bara dumt, skriver Eva Lindström.
Arbetsmiljö Arbetsmiljön i förskolan är dålig. Det problemet måste man lösa innan man går vidare med att låta barn få stanna längre, säger Andrea Meiling, ordförande för Sveriges Lärare i Göteborg.
Pedagogiska tips Lärarna i förskolan berättar om sina knep för att skapa en trygg barngrupp.
Arbetsmiljö ”Det är en arbetsmiljöfråga. Ett par bra skor kan kosta upp till 2 000 kronor”
Podcast Hur anpassar vi vilan efter ålder, hur möter vi föräldrars önskemål och krav och måste vi göra som vi alltid har gjort?
Debatt Konflikten mellan hemmet och förskolan kring arbetsscheman har växt till orimliga proportioner, skriver Tindra Skarin, lärare i förskolan.
Krönika Nu när det är fastslaget att även förskollärare är lärare är det dags att vi också får förutsättningar att utföra vårt undervisningsuppdrag, skriver Eva Lindström.
Vi lärare Nu ändrar vi titeln – i tidningar och digitala kanaler.
Fackligt En ny titel kan bidra till ökad status, säger förbundsordförande Anna Olskog.
Förskolefabriken Förskolans granskning visar att andelen storförskolor ökar, inte minst i storstadsområdena. Nu vill styret i Stockholms stad införa riktmärken.
Podcast I senaste avsnittet pratar förskollärarna Eva Lindström, Sandra Hollstedt och Johan Bispo om de estetiska ämnena.
Reportage Enbart språkundervisning räcker inte för att få en bra grund i förskolan, den behöver också kombineras med kulturförståelse, menar forskaren och förskolläraren Mirella Forsberg Ahlcrona.
Fackligt Vi har alltid drivit att yrkesgrupperna ska ha den utrustning som yrket kräver, säger Johanna Österljung, ordförande i Sveriges Lärare Sundbyberg.
Debatt Jag ser ofta små förskolor med dåligt placerade entréer, ologiska flöden och utemiljöer som varken stödjer barns behov eller pedagogiken, skriver Emma Crawley, miljöpsykolog och utvecklare av barns utemiljöer.
Forskning Forskaren och förskolläraren Magdalena Hulth vill få i gång en diskussion om hur de små barnens sexualitet ska bemötas i förskolan.
Pedagogiska tips Ett lugnare tempo utan stress står på mångas önskelista. Men för förskollärarna Åsa Ahlqvist Johansson och Anna Viberg i Stallarholmen är det redan en verklighet.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi storförskolor. För vems skull byggs de stora förskolorna, är kritiken rättvis och hur är det att jobba i stora förskolor?
Förskolefabriken ”Man har helt tappat fokus på barnen” berättar förskollärare.
Förskolefabriken ”Viktigt att barnen har egna pedagoger.”
Förskolefabriken Det saknas forskning om vad storförskolorna innebär för barnen, berättar Maria Teder, arkitekt på Boverket.
Förskolefabriken Storförskolor försvårar trygga relationer – grunden till barnens utveckling och lärande.
Förskolefabriken Här är fem anledningar som ofta ges för att bygga storförskolor.