Podcast: Introduktion och inskolning av nya barn

Vad är grunden för en bra introduktion? Varför är vilan så laddad för så många föräldrar? Förskollärarna Linda Johansson, Fredrik Kahn och Eva Lindström diskuterar.
Den här artikeln publicerades ursprungligen på en tidigare version av Förskolan

I nya avsnittet av Förskolan diskuterar vi hur man gör en riktigt bra introduktion. Vi snackar om föräldraaktiv inskolning, föräldrar som gråter och om den oväntade pandemieffekten.

Introduktionen är kanske den allra viktigaste tiden i förskolan. Det är första mötet och det är här vi presenterar verksamheten, och börjar skapa ett förtroende och en trygghet för nya barn och föräldrar.

I det här avsnittet passar vi, passande nog, på att introducera nya förskolläraren Fredrik Kahn i poddpanelen. Fredrik är 39, jobbar på en kommunal förskola i södra Stockholm och är vår nya poddkollega!

– Jag tycker att introduktioner är det roligaste och viktigaste som finns. Här får vi visa hur bra förskolan är, säger han.

Påverkar hela gruppen

Tidigare var det främst introduktioner i augusti och januari. Nu är det garantiplats inom tre månader, vilket gör att det är introduktioner oftare. Eva Lindström tycker att det funkar sådär.

– Det är inte tipptopp att ha introduktion hela tiden. Det påverkar ju barngruppen jättemycket när det kommer in nya barn jämt. Jag älskar ju inskolningar men önskar att det var lite mer samlat, lite som det var förr. Och jag gillar verkligen föräldraaktiv inskolning men det kan göra de små barnen oroliga att det ständigt är föräldrar där, säger hon.

Linda Johansson håller med.

– Nu har vi inskolningar nästan varje vecka och för ett nyinskolat litet barn som precis kan klara av att vara själv och precis lärt sig att vinka hejdå till sina vårdnadshavare blir det jobbigt när det plötsligt kommer någon ny förälder dit: ”Varför får den ha med sin mamma och inte jag?”. Så lite mer samarbete med kö-samordnarna i kommunen vore önskvärt så att vi kan få landa någon gång.

Oväntat positiv trend

Alla i poddpanelen har märkt av en coronaeffekt vid inskolningarna det senaste året. Som faktiskt är positiv. Det går oväntat bra för ”pandemibarnen”.

– Vi trodde att det skulle bli jättejobbigt för att de inte träffat några andra barn och inte varit på Öppna förskolan, men de kommer till oss och de är glada och hittar kul grejer och kan leka med andra barn. Många har haft en trygg anknytning. Det har varit super, säger Fredrik.

Introduktionerna kan ibland handla nästan lika mycket om att föräldrarna ska känna sig trygga som barnen. Fredrik Kahn, som själv har barn på förskola, känner igen sig jättemycket.

– Det är så mycket skuld och skam kring detta. Är jag en dålig förälder? Ska jag verkligen lämna bort mitt barn till någon annan? Då är det viktigt för föräldrarna att komma till ett ställe där man blir sedd och träffar någon som bekräftar de här tankarna som man har och förstår att man är ledsen. Nästan alla föräldrar gråter ju.

Linda Johansson fyller i:

– Ofta är introduktionen av barnen den lättaste biten. Det handlar mycket om att få föräldrarna att känna sig trygga, för om de är trygga så signalerar de det till sina barn, och då blir barnen automatiskt trygga.

Lyssna på Förskolan här!