Tre lärare om luciafirande i förskolan

Lärarna i förskola Erika Lundmark, Ylwa Mårtensson och Camilla Elofsson.

Julen närmar sig, och med den kommer både gamla och nya traditioner. Vi frågar tre lärare hur de förhåller sig till luciafirande, tomtenissar och religion.

Erika Lundmark

Lärare i förskolan, Bensbyns förskola, Luleå

Firar ni lucia på förskolan, och får föräldrarna komma i så fall?

– Ja. Vi har öppet hus med fika och julpyssel på alla avdelningar, men det är bara de äldsta som går luciatåg. Öppet hus ger trygghet och gemenskap, och barnen ges möjlighet att visa sin kreativitet, känna stolthet och uppleva glädjen i att dela traditioner med dem de tycker om.

Pratar ni om julens historia och religiösa bakgrund?

– Vi pratar om det när det faller sig naturligt. Vi vill att alla barn ska känna sig inkluderade och trygga här på förskolan, oavsett kultur eller religion. Vi uppmärksammar också att julfirandet kan se olika ut i olika familjer och att det inte finns ett ”rätt” eller ”fel” sätt att fira jul.

Har du något tips på julpyssel?

– Mitt bästa tips är att använda okodat återbruksmaterial utan instruktioner och mallar. På så sätt får kreativiteten och skapandet vara i fokus i stället för den färdiga produkten. Att erbjuda många olika estetiska uttrycksformer gör att alla barnen kan få skapa på ”sitt språk”, vilket är otroligt viktigt.

Ylwa Mårtensson

Lärare i förskolan, Göteborgs stad

Firar ni lucia på förskolan, och får föräldrarna komma i så fall?

– Ja, vi firar lucia på förskolan. Barnen uppskattar traditionen och sjunger gärna sångerna. De senaste åren har vi firat enbart tillsammans med barnen, för att skapa en lugn och trygg stund med fokus på deras upplevelse.

Pratar ni om julens historia och religiösa bakgrund?

– Vi pratar om julen i den mån barnen själva visar intresse. Samtalen kan handla om både traditioner, gemenskap och den religiösa bakgrunden, men anpassas alltid efter barnens frågor och ålder.

Har du något tips på julpyssel?

– Nissen får flytta in och lämnar ibland brev med små uppdrag. Vi erbjuder även skapande kopplat till vintern och julen. Barnen får utforska, skapa och vara del­aktiga utifrån sina idéer och intressen.

Camilla Elofsson

Lärare i förskolan, Norlandia Förskolor Solkatten, Upplands Väsby

Firar ni lucia på förskolan, och får föräldrarna komma i så fall?

– Vi firar lucia som barnens egen stund. De äldre barnen går luciatåg för de yngre och sedan sjunger alla tillsammans. Det blir en stund med sångglädje, gemenskap och pepparkakor som barnen bakat själva. Vi filmar och fotograferar luciatåget, och det digitala firandet har varit mycket uppskattat av föräldrarna.

Pratar ni om julens historia och religiösa bakgrund?

– Vi utgår från barnens nyfikenhet och pratar om det de är intresserade av, ofta mat, ljus och olika traditioner. Vi betonar också att familjer kan fira på många olika sätt och att vissa firar andra högtider eller inte alls. Vi vill ge barnen både igenkänning och nyfikenhet, samt förståelse för att traditioner kan se olika ut.

Har du något tips på julpyssel?

– Vi varierar efter barnens intressen och idéer. Julkort, pärlplattor och målningar, eller glasburkar rullade i kokos eller socker som blir fina ljuslyktor. Barnen är med och bestämmer. Vi har också haft nissen på besök, som delar ut olika små uppdrag till barnen inom skapande, matematik eller rörelse.

Läs också:

Här stärker svenska traditioner barnens språk

Lindström: Bevare oss, nu flyttar nissen in i förskolan

Tre lärare i förskolan om att få ihop barngruppen