
Varje år sätter deltagarna på Studs upp en pjäs som hela skolan bjuds in till. Foto: Crelle Ekstrand
Mentor Anita Anic, stödpedagog Anna Blom, teaterlärare Thomas Häggström och kursansvarig Anna-Karin Arwidsson. Foto: Crelle Ekstrand
Reportage Studerande med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar kan med anpassningar klara gymnasiet – men därefter har de svårare att klara studier eller jobb. På Valla folkhögskola i Linköping finns en kurs där de rustas för vuxenlivet. Med teater och studieresor. Vi utmanar deras rädslor, säger en av grundarna, mentorn Anita Anic.
Kursen STUDS står för stimulans, trivsel, utveckling, dramatisering och studieresa – och är unik bland landets folkhögskolor. Ingen annanstans får deltagare med npf-diagnoser både sätta upp en egen teaterpjäs och avsluta läsåret med en studieresa.
När vi besöker Valla folkhögskola intill Linköpings universitet i de natursköna västra utkanterna av staden ska de 12 deltagarna ha dramaövningar. Men det är uteslutet att vi skulle kunna komma in mitt i övningen, personer med npf-diagnoser har svårt för plötsliga och oplanerade möten. Rutiner och tydliga strukturer är avgörande.
– Vi har pratat mycket om er ankomst och förberett oss för den, berättar Anita Anic när vi slagit oss ner i aulan och noga presenterat oss.
Anita Anic är mentor och en av kursens grundare. Foto: Crelle Ekstrand
Dramaövningarna varje vecka – och den årliga teateruppsättningen – är helt fundamentala för utbildningen. Övningarna sammansvetsar gruppen, ger dem utmaningar och inte minst: lär dem att skratta och socialisera.
Många av dom som gått den här kursen hade aldrig lekt tidigare, de har varit ensamma under uppväxten, gått för sig själva på skolgården.
Thomas Häggström drar igång dramaövningen. Alla börjar vandra runt i salen, de flesta med stora leenden på läpparna.
– Gå som en pirat! Sabel i handen och papegoja på axeln! Men se upp, hajattack!
Deltagarna ställer sig snabbt i par, rygg mot rygg, och boxas mot de anfallande hajarna. Mentor Anita Anic tittar på och blir förtjust över vad hon ser:
– Bra fokus allihop! ropar hon.
Varje år sätter deltagarna på Studs upp en pjäs som hela skolan bjuds in till. Foto: Crelle Ekstrand
I nästa övning ska de gå två och två och peka på olika saker och ljuga övertygande om vad det är. ”Vad är det?” frågar en deltagare och pekar på en högtalare. Och får svaret ”min faster”. En annan pekar på en gardin och får svaret ”Danske bank”.
Övningen är klurig för hjärnan – att inte få beskriva det man ser. Och den är extra knepig för personer med funktionsnedsättning, berättar Anita.
– Humor och ironi kan vara svårt för dem, därför måste man träna mycket på det.
De tar en paus. Jag frågar Lukas Göransson, som kanske skrattat allra mest, hur det känns: – "Jag känner mig avslappnad med de andra här, teatern har gett mig en gemenskap."
Upplevde du någon gång en sådan gemenskap under din skoltid?
– Nej, jag var rätt mycket för mig själv då, hade svårt att få kompisar. På rasterna satt var och en för sig med mobilen eller datorn. Här spelar vi ofta spel.
Nyckeln till att skapa en gemenskap redan under höstterminen är teaterföreställningen i december som de spelar upp för alla 220 deltagarna på folkhögskolan. Det här läsåret kom pjäsen att heta ”Never ending Ikea”.
Teaterlärare Thomas Häggström berättar om processen:
– Alla kommer med förslag på karaktärer som ska vara med. Det blev en härlig spridning även den här gången: en full tomte i en bar, en arg tant, en mördare, ett monster, en diva, en galen man och en bartender från Mjölby! Alla rollfigurerna går runt på Ikea – men har svårigheter att hitta ut…
Att Lukas Göransson utstrålar extra harmoni under dramaövningarna beror också på att det är hans tredje år på STUDS, han har redan varit med på tre teaterföreställningar. Anita minns hur det var under hans första år:
– Du var helt tyst då, du ville inte prata. En gång sa du att du var rädd för följdfrågor, sedan dess har jag ställt mängder av följdfrågor till dig!
Återigen: behovet av utmaningar. De två studieresor han varit på, till Helsingborg och till Fiskebäckskil, var också extremt utmanande. I synnerhet den första.
– Jag var väldigt nervös, det var första resan utan mina föräldrar. Jag var rädd för vad som skulle kunna hända, att jag inte skulle få ha mina vanliga rutiner.
I juni åker de till Öland, den resan ser han bara fram emot.
– Det får mig att inse hur mycket jag har utvecklats sedan jag kom hit.
Inför första resan är många föräldrar nervösa.
Lukas Göransson har fått mycket bättre självförtroende efter sina snart tre år på STUDS. Foto: Crelle Ekstrand
– De vet att deras barn klarar sig bättre om de kan följa fasta rutiner, säger Anita Anic. På en resa finns inga sådana rutiner. Och det är också poängen, de måste träna på att klara det oförutsägbara. Bara så kan de gå vidare i livet och klara ett jobb.
Men det innebär också att kursledningen planerar resan mycket noga – och under lång tid i förväg. Man har redan talat om konkreta utflykter och aktiviteter på Öland och hur man gör en packlista.
Deltagaren Erik Mårtensson är på sitt andra år på skolan, han minns med glädje resan till Fiskebäckskil.
– Vi fångade krabbor och hade ett krabbrace! Och så det där med fiskmåsarna!
Flera av de andra skrattar högt över minnet, fiskmåsarna bajsade på dem så att det skvätte över huvuden och kläder. Erik vill betona en av poängerna med resorna:
– De gör mig mer självständig gentemot mamma och pappa.
Än vet han inte om han ska gå ett tredje år också, som Lukas gör. Det vanliga är att gå två eller tre år. Vad tänker han sig därefter?
– Jag arbetar gärna utomhus, kanske blir det någon typ av trädgårdsarbete.
Till skillnad från andra folkhögskolor som erbjuder kurser för NPF-diagnoser, så har inte STUDS något internat – upptagningsområdet är Östergötlands län. Det finns fördelar med bägge modellerna. Internaten kan göra deltagarna mer självständiga från föräldrarna, men den dagliga pendlingen kan också bidra till vuxenblivandet.
– Vi har haft många deltagare som aldrig tidigare åkt buss eller tåg själva, berättar Anita Anic. Men tack vare tiden här har de kommit över den rädslan.
Nära till lek och skratt på Valla folkhögskola. Foto: Crelle Ekstrand
Vi avbryts av en kollega från en annan kurs som sticker in huvudet i salen:
– Grattis på födelsedagen!
STUDS fyller 30 år och firar med bakelser i matsalen just den här dagen. Anita har varit med från första början på kursen.
– Våra deltagare har ingen enkel väg ut i arbetslivet, många har både autism och ADHD och kanske ytterligare någon nedsättning. Men vi har hjälpt många att få en något enklare väg ut än vad de annars hade haft.
Vi vandrar över gårdsplanen till deras klassrum. Det är ett och samma hela tiden, ytterligare ett sätt att skapa både gemenskap och rutiner. I Anitas arbetsrum intill har otaliga enskilda samtal ägt rum genom åren.
– Dessa samtal är kursens röda tråd, allt handlar om varje individs utveckling. Vi går igenom de personliga målen och stämmer hela tiden av hur det går.
Foto: Crelle Ekstrand
Får de också kontakter med andra deltagare här på skolan?
– Ja, och det är till stor del teaterpjäsens förtjänst. Andra deltagare kommer fram efteråt och vill prata med dem och på så sätt uppstår nya vänskaper. Det är ju lite av folkhögskolans signum, att människor med olika bakgrund träffas och lär känna varandra.
Avatarer och kompetens i AI gäller på Bona folkhögskola
"Internet är fullt av skit och AI reproducerar den"
Krönika Vad händer när ungdomar och pensionärer pluggar sida vid sida? På Bromma folkhögskola är det inte bara möjligt – det är vardag, berättar läraren Sara Silfverskiöld.
Nyhet För 350 år sedan avrättades 62 personer för häxeri. Nu hålls en minnesdag för att hedra både dåtidens och nutidens offer för ryktesspridning.
Debatt Musikutbildningen på Wiks folkhögskola onödig. Så uttrycker sig sverigedemokraten Jonathan Othén i en film i sociala medier. Musikerförbundet ger svar på tal.
Nyhet Fyra dagar efter påve Franciskus död invigde Sverige äldsta katolska folkhögskola, S:ta Birgittas, sina nya lokaler i Älvsjö.
Forskning Nu har de tolv första studenterna vid forskarskolan tagit en licentiatexamen.
Forskning Folkhögskolan kan bidra till att öppna musiklivet för fler. För dagens musikvärld är extremt ojämlik, enligt forskarna.
Debatt Det är inte rimligt att folkhögskolor i välmående områden klarar sig medan skolor i förorter och glesbygden monteras ner. Det skriver Ellie Cijvat, Kinna Skoglund och Kristina Lugo Méndez.
Nedskärningar Personer med funktionsnedsättning är de som drabbas mest av dagens nedskärningar i folkhögskolan, på grund av kraftigt minskade stödresurser.
Budget Folkbildningsrådet begär 277 miljoner kronor i permanent stöd för att kunna möta samhällets växande behov inom utbildning och arbetsmarknad.
Reportage På Sigtuna folkhögskola utbildas socialpedagoger som rustas för att kunna möta unga med psykisk ohälsa.
Ledare ”Vi glömmer lätt att demokratin är ett hantverk som kräver mer av dig i form av att förstå samhället som ett ’vi’ som vi ska få att fungera tillsammans”, skriver Tomas Rosengren.
Nedskärningar Snart flyttas 20 deltagare från Biskopsgårdens folkhögskola till Nya varvet i Göteborg, och ersätts med SFI-elever. De berörda är kvinnor och första generationens invandrare.
Porträtt Folkhögskolläraren Johanna Bernhardson gör dokumentärfilm om sin pappa Kjell, och hans bröder Ronny, Kjell och Roy – Andersson.
Samarbete Tanzania är det enda land utanför Europa med folkhögskolor. Tidigare fick många stöd från svenska vänfolkhögskolor, men tiderna förändras, nu gäller samarbeten på lika villkor.
Bidrag Nu startar FolkisUng där åtta folkhögskolor har valts ut för att stärka unga som varken arbetar eller studerar. Mycket handlar om att individanpassa för den här gruppen så att de hittar vägar vidare, berättar Gabrielle Melander, biträdande rektor vid Västerbergs folkhögskola.
Folkbildningsutredningen Sveriges Lärare har många synpunkter på Folkbildningsutredningens förslag, men är ändå relativt nöjda.
Folkbildningsutredningen Nu har RIO lämnat sitt remissvar till utbildningsdepartementet. Vissa synpunkter är omfattande. Exempelvis att utredningen använder begreppet folkbildning på ett slarvigt sätt.
Annat På Nordiska folkhögskolan i Kungälv har man utformat en kurs för personer med utmattningssyndrom, upplevelser av social fobi eller annan psykisk ohälsa.
Politik Snart ska det avgöras vilken väg svensk folkbildningspolitik ska ta de närmaste åren, och det är mycket som står på spel. Nu har Folkbildningsrådet offentliggjort sitt remissvar.
Rapport Vilka upplägg och arbetsformer är framgångsrika för de som går allmän kurs? Det har Folkbildningsrådet tittat närmare på i en utredning om kvaliteten på dessa kurser. Syftet är att stärka folkhögskolan som utbildningsform.
Betyg och bedömning En majoritet av 20 granskade folkhögskolor och enskilda utbildningsanordnare som bedriver utbildning motsvarande komvux och SFI uppvisar allvarliga brister gällande betygsrätten, enligt Skolinspektionen.
Fackligt Folkhögskolans utbildningsform under attack. Nu söker man nya representanter och nya krafter.
Aktuellt Efter flera år på lärartidningarna har Björn Andersson valt att sluta som redaktör på Folkhögskolan och Yrkesläraren. Anna-Karin Hallonsten tar över uppdraget.
Skolutveckling Nu kan folkhögskolor med deltagare med funktionsnedsättning samt allmän kurs söka bidrag för att utveckla sin verksamhet
Krönika Oväntade möten dyker upp överallt. Och som Gertrud på seniorkursen säger, man behöver inte veta vad den andra personen heter, det är kul ändå. Sara Silfverskiöld skriver om bryne i läkarrocken, om våren och möten på folkhögskolan.
Lektionstipset Efter en tid som anställda vill de satsa på sig själva och ser kursen som en vändpunkt i livet. Det säger Marta Ruz, som är kursansvarig för Starta eget – kunden i fokus.
Porträtt Från Malmberget till Elfenbenskusten via Råsunda, England och Gröndal. Med många läktare, mål och möten på vägen. Journalisten Erik Nivas underhållande och allmänbildande resa i fotbollens spår fortsätter.
Reportage Min plan är att frilansa som reporter, så jag kommer säkert att synas i spalterna och på sajten även framöver. Anna-Karin Hallonsten tar över rodret som redaktör för tidningen Folkhögskolan. Hon har en mångårig bakgrund av att bevaka utbildningsfrågor, så jag känner mig trygg. Ha en härlig sommar!
Reportage Folkhögskolan har en jätteviktig roll med bredd och spets i kurser och med utbildning för personer långt från arbetsmarknaden.Det säger Anna-Karin Lindblom, som har utnämnts till ny generalsekreterare för Folkbildningsrådet.
Sveriges lärare Folkhögskolorna tvingas säga upp personal samtidigt som arbetsvillkoren för de som jobbar kvar blir allt tuffare, visar en ny rapport från Sveriges Lärare.– Våra medlemmar är oroliga för att utbildningsformen inte kommer att finnas kvar i framtiden, säger Åsa Fahlén, förbundsordförande.
Pedagogik Avatarer som inleder lektionen på arabiska, deltagare som kan välja undervisning på distans och lärare som fått utbildning i AI.Bona folkhögskola har kommit långt i digitaliseringen och det går självfallet att förena med folkhögskolans värderingar, menar rektorn Anneli Dahlqvist.– Våra deltagare gynnas av att undervisningen sker digitalt, vare sig de jobbar hemifrån eller på plats på skolan.
Krönika Jag tänker att vår uppgift som folkbildare är att navigera mellan utopi och vardag. Det skriver Benton Wolgers.
Reportage Praktik, konflikthantering och särskilt stöd. Det är viktiga delar i utbildningen till lärarassistent.– Deltagarna är taggade och vill ut och jobba i skolan. Låt oss använda dem, säger Kalle Bjelkefelt, kursansvarig på Östra Grevie folkhögskola.
Ledare Efter uppsägningsvågen av 250 kompetenta folkhögskollärare 2023 sitter Sveriges Lärare nu igen dagligen vid förhandlingsbordet för att hantera nästa våg nedskärningar. Det skriver Tomas Rosengren, ordförande för Sveriges Lärare Folkhögskola.
Undervisning Med en yrkesbakgrund inom olika områden vill de nu göra en insats som lärarassistent. Därför går de utbildningen på Östra Grevie Folkhögskola.– Det finns nog ingen klass i Sverige som inte skulle må bra av en lärarassistent, säger Felix Eklöf.
Undervisning Riksrevisionen visar att det finns brister i arbetet med att få arbetslösa med kort utbildning att börja studera.Folkhögskolan är viktig för denna grupp och skolorna är beredda på att göra mer, kommenterar Anna Ekström, ordförande för Rörelsefolkhögskolornas intresseorganisation.
Kompetensutveckling Ukrainska lärare ska ”jobbskugga” på folkhögskolor i Sverige.– Intresset är stort i Ukraina för vår folkbildningsmodell som ett sätt att stärka civilsamhället, säger Mats Ehn, sammankallande i ett nytt nätverk för stöd till folkbildning i det krigshärjade landet.
Nedskärningar Högre ersättning per studieplats i folkhögskolan och 3 000 fler platser. Det begär Folkbildningsrådet hos regeringen. Dessutom påpekas att den aviserade neddragningen till studieförbunden bör dras tillbaka.
Reportage Mellan Stockholm och Uppsala ligger Biskops-Arnö Folkhögskola. Det är här nya mål blir till och utveckling sker.
Nedskärningar Den pressade situationen med inställda kurser och risk för uppsägningar fortsätter för flera folkhögskolor i landet.– Det kommer att behövas stora omställningar och det märks naturligtvis, säger Yvonne Jonsson, arbetsplatsombud på Hellidens folkhögskola.
Krönika Varför ser vi inga populärkulturella projekt med skolan i centrum? Här finns massor att ösa ur. Hur påverkas studerandes situation till exempel av nedskärningar och av konflikter i arbetslaget.
Porträtt Luleå är trygghet och hemma för författaren och folkhögskoleveteranen Linda Jones. Trots att det är både blåsigt och fult. I hennes hyllade och stundtals ganska brutala bok ”De tar allt ifrån mig”, står tonåringar i Norrlands inland i centrum. Representation är viktigt, menar hon.
Skolfinansiering Folkbildningsrådet bjuder in folkhögskolorna att bidra med tankar och synpunkter i översynen av statsbidragssystemet.– Vi tar emot alla typer av inspel, säger Mats Bernerstedt, tillförordnad generalsekreterare på Folkbildningsrådet.
Reportage Dataspel är idag Sveriges största kulturexport. Och på Malmö folkhögskola har vitt skilda vägar tagit de 14 deltagarna till utbildningen för spelutvecklare. – Det är viktigt att det finns utbildningar på olika nivåer som öppnar vägar in i spelindustrin., säger Christoffer Stahre, som är kursansvarig.
Debatt Vi som verkar inom folkhögskolan har ett särskilt ansvar att utbilda inom AI och integrera teknologin i verksamheten. Vi möter många gånger människor som riskerar att bli efterlämnade. Det betonar Anneli Dahlqvist, rektor på Bona folkhögskola.
Lektionstipset Baka eget bröd, tillverka garn, lära sig om privatekonomi och göra budget. Det är några delar i profilen ”Lev billigt må bra” på allmän kurs på Malungs folkhögskola.
Ledare Jag fruktar att 2024 blir året då vi ser folkhögskolor gå under, detta i en tid då det borde vara tvärtom. Det skriver Tomas Rosengren, ordförande i Sveriges Lärare Folkhögskola.
Skolpolitik Att vända trenden så att fler får gå på folkhögskola, att kontroll och uppföljning blir väl balanserade och att tydliggöra folkhögskolans viktiga roll. Det är prioriterade frågor för landets folkhögskolor under det här året betonar två lärare och en rektor.
Digitalisering Folkhögskolor lyfts fram som viktiga för att trygga tillgången på arbetskraft i dataspelsbranschen. Det framgår i en ny rapport.
Arbetsmiljö Folkbildningen har fått en central roll i ett nytt stödmaterial för arbetet med demokrati i hela skolväsendet. Målet är att förebygga rasism och andra former av intolerans, öka tryggheten på skolan och utveckla undervisningen.