Varje år sätter deltagarna på Studs upp en pjäs som hela skolan bjuds in till. Foto: Crelle Ekstrand
Till startsidan
Mentor Anita Anic, stödpedagog Anna Blom, teaterlärare Thomas Häggström och kursansvarig Anna-Karin Arwidsson. Foto: Crelle Ekstrand
Reportage Studerande med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar kan med anpassningar klara gymnasiet – men därefter har de svårare att klara studier eller jobb. På Valla folkhögskola i Linköping finns en kurs där de rustas för vuxenlivet. Med teater och studieresor. Vi utmanar deras rädslor, säger en av grundarna, mentorn Anita Anic.
Kursen STUDS står för stimulans, trivsel, utveckling, dramatisering och studieresa – och är unik bland landets folkhögskolor. Ingen annanstans får deltagare med npf-diagnoser både sätta upp en egen teaterpjäs och avsluta läsåret med en studieresa.
När vi besöker Valla folkhögskola intill Linköpings universitet i de natursköna västra utkanterna av staden ska de 12 deltagarna ha dramaövningar. Men det är uteslutet att vi skulle kunna komma in mitt i övningen, personer med npf-diagnoser har svårt för plötsliga och oplanerade möten. Rutiner och tydliga strukturer är avgörande.
– Vi har pratat mycket om er ankomst och förberett oss för den, berättar Anita Anic när vi slagit oss ner i aulan och noga presenterat oss.
Anita Anic är mentor och en av kursens grundare. Foto: Crelle Ekstrand
Dramaövningarna varje vecka – och den årliga teateruppsättningen – är helt fundamentala för utbildningen. Övningarna sammansvetsar gruppen, ger dem utmaningar och inte minst: lär dem att skratta och socialisera.
Många av dom som gått den här kursen hade aldrig lekt tidigare, de har varit ensamma under uppväxten, gått för sig själva på skolgården.
Thomas Häggström drar igång dramaövningen. Alla börjar vandra runt i salen, de flesta med stora leenden på läpparna.
– Gå som en pirat! Sabel i handen och papegoja på axeln! Men se upp, hajattack!
Deltagarna ställer sig snabbt i par, rygg mot rygg, och boxas mot de anfallande hajarna. Mentor Anita Anic tittar på och blir förtjust över vad hon ser:
– Bra fokus allihop! ropar hon.
Varje år sätter deltagarna på Studs upp en pjäs som hela skolan bjuds in till. Foto: Crelle Ekstrand
I nästa övning ska de gå två och två och peka på olika saker och ljuga övertygande om vad det är. ”Vad är det?” frågar en deltagare och pekar på en högtalare. Och får svaret ”min faster”. En annan pekar på en gardin och får svaret ”Danske bank”.
Övningen är klurig för hjärnan – att inte få beskriva det man ser. Och den är extra knepig för personer med funktionsnedsättning, berättar Anita.
– Humor och ironi kan vara svårt för dem, därför måste man träna mycket på det.
De tar en paus. Jag frågar Lukas Göransson, som kanske skrattat allra mest, hur det känns: – "Jag känner mig avslappnad med de andra här, teatern har gett mig en gemenskap."
Upplevde du någon gång en sådan gemenskap under din skoltid?
– Nej, jag var rätt mycket för mig själv då, hade svårt att få kompisar. På rasterna satt var och en för sig med mobilen eller datorn. Här spelar vi ofta spel.
Nyckeln till att skapa en gemenskap redan under höstterminen är teaterföreställningen i december som de spelar upp för alla 220 deltagarna på folkhögskolan. Det här läsåret kom pjäsen att heta ”Never ending Ikea”.
Teaterlärare Thomas Häggström berättar om processen:
– Alla kommer med förslag på karaktärer som ska vara med. Det blev en härlig spridning även den här gången: en full tomte i en bar, en arg tant, en mördare, ett monster, en diva, en galen man och en bartender från Mjölby! Alla rollfigurerna går runt på Ikea – men har svårigheter att hitta ut…
Att Lukas Göransson utstrålar extra harmoni under dramaövningarna beror också på att det är hans tredje år på STUDS, han har redan varit med på tre teaterföreställningar. Anita minns hur det var under hans första år:
– Du var helt tyst då, du ville inte prata. En gång sa du att du var rädd för följdfrågor, sedan dess har jag ställt mängder av följdfrågor till dig!
Återigen: behovet av utmaningar. De två studieresor han varit på, till Helsingborg och till Fiskebäckskil, var också extremt utmanande. I synnerhet den första.
– Jag var väldigt nervös, det var första resan utan mina föräldrar. Jag var rädd för vad som skulle kunna hända, att jag inte skulle få ha mina vanliga rutiner.
I juni åker de till Öland, den resan ser han bara fram emot.
– Det får mig att inse hur mycket jag har utvecklats sedan jag kom hit.
Inför första resan är många föräldrar nervösa.
Lukas Göransson har fått mycket bättre självförtroende efter sina snart tre år på STUDS. Foto: Crelle Ekstrand
– De vet att deras barn klarar sig bättre om de kan följa fasta rutiner, säger Anita Anic. På en resa finns inga sådana rutiner. Och det är också poängen, de måste träna på att klara det oförutsägbara. Bara så kan de gå vidare i livet och klara ett jobb.
Men det innebär också att kursledningen planerar resan mycket noga – och under lång tid i förväg. Man har redan talat om konkreta utflykter och aktiviteter på Öland och hur man gör en packlista.
Deltagaren Erik Mårtensson är på sitt andra år på skolan, han minns med glädje resan till Fiskebäckskil.
– Vi fångade krabbor och hade ett krabbrace! Och så det där med fiskmåsarna!
Flera av de andra skrattar högt över minnet, fiskmåsarna bajsade på dem så att det skvätte över huvuden och kläder. Erik vill betona en av poängerna med resorna:
– De gör mig mer självständig gentemot mamma och pappa.
Än vet han inte om han ska gå ett tredje år också, som Lukas gör. Det vanliga är att gå två eller tre år. Vad tänker han sig därefter?
– Jag arbetar gärna utomhus, kanske blir det någon typ av trädgårdsarbete.
Till skillnad från andra folkhögskolor som erbjuder kurser för NPF-diagnoser, så har inte STUDS något internat – upptagningsområdet är Östergötlands län. Det finns fördelar med bägge modellerna. Internaten kan göra deltagarna mer självständiga från föräldrarna, men den dagliga pendlingen kan också bidra till vuxenblivandet.
– Vi har haft många deltagare som aldrig tidigare åkt buss eller tåg själva, berättar Anita Anic. Men tack vare tiden här har de kommit över den rädslan.
Nära till lek och skratt på Valla folkhögskola. Foto: Crelle Ekstrand
Vi avbryts av en kollega från en annan kurs som sticker in huvudet i salen:
– Grattis på födelsedagen!
STUDS fyller 30 år och firar med bakelser i matsalen just den här dagen. Anita har varit med från första början på kursen.
– Våra deltagare har ingen enkel väg ut i arbetslivet, många har både autism och ADHD och kanske ytterligare någon nedsättning. Men vi har hjälpt många att få en något enklare väg ut än vad de annars hade haft.
Vi vandrar över gårdsplanen till deras klassrum. Det är ett och samma hela tiden, ytterligare ett sätt att skapa både gemenskap och rutiner. I Anitas arbetsrum intill har otaliga enskilda samtal ägt rum genom åren.
– Dessa samtal är kursens röda tråd, allt handlar om varje individs utveckling. Vi går igenom de personliga målen och stämmer hela tiden av hur det går.
Foto: Crelle Ekstrand
Får de också kontakter med andra deltagare här på skolan?
– Ja, och det är till stor del teaterpjäsens förtjänst. Andra deltagare kommer fram efteråt och vill prata med dem och på så sätt uppstår nya vänskaper. Det är ju lite av folkhögskolans signum, att människor med olika bakgrund träffas och lär känna varandra.
Avatarer och kompetens i AI gäller på Bona folkhögskola
"Internet är fullt av skit och AI reproducerar den"
Nyheter Deltagaren Laticha Leronius: ”Det här påverkar våra möjligheter att fortsätta ut i livet.”
Nyheter Tora Vega folkhögskola och Östra Grevie folkhögskola tar över när Albin folkhögskola upphör.
Nyheter Kista folkhögskola i nordvästra Stockholm riskerar att tvingas lägga ner sin verksamhet.
Nyheter 150-årsjubileum på Grebbestads folkhögskola! Under jubileet möts nuvarande och tidigare deltagare i samtal om skolans betydelse, där folkbildning och folkhögskolans roll blir tydlig.
Recensioner Böcker som utspelar sig i folkhögskolemiljöer är inte vanliga. Nu släpps två läsvärda romaner, en romantisk relationshistoria och en blodig thriller, skriver recensenten Tommy Fogelberg.
Krönika Jag lärde mig det periodiska systemet på folkhögskola. Kemi som jag hatade underhögstadiet – plötsligt älskade jag det! Är det inte typiskt folkhögskola så säg? skriver Marina Mannbrink Lind, gästkrönikör på Folkhögskolan.
Ledare "Vi har skrivit till Folkbildningsrådet och förmedlat vår oro."
Nyheter Långtidsarbetslösa ska få gå dubbla tiden på folkhögskola för att stärka sina chanser på arbetsmarknaden, föreslår Liberalerna.
Nyhet Regeringen vill satsa totalt 120 miljoner kronor, uppdelat på tre år, på språkstärkande insatser vid folkhögskolor, från och med 2026.
Distansundervisning Att undervisa på distans ställer helt andra krav på både lärare. I sin nya bok ”Undervisa på distans” delar gymnasieläraren Annette Appelstrand med sig av åtta framgångsfaktorer.
Nyhet Trots folkhögskolans bidrag till samhället och höga resultat uteblir satsningarna i regeringens budget för 2026. I stället satsar regeringen på yrkeshögskolan. Ytterst bekymmersamt, konstaterar OFI:s Annica Wallenborg och Sofia Magnusson.
Ny rapport En ny rapport från Folkbildningsrådet visar att folkhögskollärare i stort är nöjda med sitt arbete, men kritiska till låga löner och osäkra anställningar.
Nyheter Nästa år startar Ädelfors folkhögskola en hundskötarutbildning för personer med intellektuell funktionsnedsättning.
Nyheter Släcka bränder, träna livräddning och skära upp bilar. En unik satsning tar form på Hjälmared folkhögskola. Här erbjuder man en profil i räddningstjänst, där praktiska övningar blandas med undervisning på brandstationen i Alingsås.
Nyheter Flera folkhögskolor kämpar fortsatt med kärv ekonomi. Glokala folkhögskolan i Malmö lade ner kurser för ett par år sedan men har nu lyckats vända utvecklingen.
Debatt Sverige bör bidra till Ukrainas återuppbyggnad genom stöd till folkbildning och folkhögskolor, skriver Ingegerd Akselsson Le Douaron, pensionerad folkhögskollärare.
Krönika Vi vet att samhället behöver vård, trygghet och utbildning. Men vad vi alltför sällan pratar om är det som gör livet rikt: skapandet, skriver Anna-Karin Hallonsten, redaktör.
Nyhet Konkursen slog ut skolan, men inte utbildningarna. Tack vare nya huvudmän och lokalt stöd fortlever Musikteaterskolan och undersköterskeutbildningen.
Nyhet Nästa år införs nya villkor för distanskurser. Men hur påverkar det folkhögskolornas verksamhet? Folkbildningsrådets Karin Gustavsson ger svar på tal.
Reportage I ett decennium har vuxna med intellektuell funktionsnedsättning fått digitala färdigheter för att kunna ta större plats i samhället.
Krönika ”Folkhögskolan är en motkraft i dagens polariserade samhälle.”
Krönika Gym, nybakad kaka och folkhögskola är lika med demokrati, och sommarlov.
Nyhet Jörgen Stridh: Nu börjar vårt arbete med att undersöka om vi kan flytta till en annan folkhögskola.
Forskning Vad är det som styr hur musiklinjernas utbildningar formas och utvecklas? Det har forskaren Julia Eckerstein tittat närmare på.
Reportage På animationsutbildningen på Sörängens folkhögskola i Nässjö smids det stora planer.
Krönika Vad händer när ungdomar och pensionärer pluggar sida vid sida? På Bromma folkhögskola är det inte bara möjligt – det är vardag, berättar läraren Sara Silfverskiöld.
Så gjorde vi Om alla ska kunna vara en del av samhället krävs det krafttag, annars riskerar många personer med funktionsnedsättning att falla mellan stolarna.
Nyhet Markaryds folkhögskola har begärt sig själv i konkurs. Styrelsen såg ingen annan utväg.
Samhälle Riksdagspartierna ger svar på frågan om folkhögskolans betydelse och hur de vill bidra till att säkra skolformen.
Porträtt Musikern och fiolläraren Adrian Jones på Malugns folkhögskola hyllar njutningen och lusten. Och trögheten.
Krönika Folkhögskolan måste bjuda in alla politiker, oavsett parti eller beslutsnivå. Tidö-laget måste med egna ögon se den verksamhet som de ska besluta om, skriver Benton Wolgers.
Nyhet Ambitionen med Åsa folkhögskolas debutfestival Åsadalen var att mötas bortom debatt. Alla röster fick komma till tals, från höger till vänster. Målet med den återkommande festivalen är en folkbildande fest där lokala politiker, deltagare och namnkunniga röster i samhällsdebatten deltar.
Nyhet Hellidens folkhögskola har brottats med ett underskott på 4,3 miljoner och Sommenbygdens folkhögskola har varit nära konkurs. Efter tuffa åtgärder har båda skolorna lyckats vända den negativa utvecklingen.
Ledare Vi lever i den politiska hållhakarnas tid. Med utgångspunkt i Norden har vi en demokratisk infrastruktur som blir än viktigare att stå upp för, skriver Tomas Rosengren, ordförande Sveriges Lärare Folkhögskolan.
Nyhet Folkbildning kan bli en livlina. I Göteborg samlades representanter från Ukraina och flera andra länder för att att bygga upp ett starkt och hållbart folkhögskolesystem i Ukraina.
Nyhet Signild Håkansson har varit en del av folkhögskolan i över 50 år och ser hur den fortfarande bygger på idéerna från 1868, att ge människor verktyg att växa och delta i samhället.
Nyhet För 350 år sedan avrättades 62 personer för häxeri. Nu hålls en minnesdag för att hedra både dåtidens och nutidens offer för ryktesspridning.
Debatt Musikutbildningen på Wiks folkhögskola onödig. Så uttrycker sig sverigedemokraten Jonathan Othén i en film i sociala medier. Musikerförbundet ger svar på tal.
Nyhet Efter bidragsfusk och ett återbetalningskrav på 6 miljoner kronor läggs Albins folkhögskola i Landskrona ner.
Reportage Att sätta studieomdömen är komplext. På Birkagårdens folkhögskola strävar lärarna efter en samlad bild av varje deltagares utveckling, med hjälp av diskussioner, konferenser och nära pedagogiska relationer.
Nyhet Fyra dagar efter påve Franciskus död invigde Sverige äldsta katolska folkhögskola, S:ta Birgittas, sina nya lokaler i Älvsjö.
Krönika Linda Häntak om känslan av att ha förlorat fighten mot livets alla mätstickor.
Forskning Nu har de tolv första studenterna vid forskarskolan tagit en licentiatexamen.
Krönika Lärande sker inte bara i skolan – det formas i livet, kulturen och i mötet med andra, skriver Anna-Karin Hallonsten, redaktör på Folkhögskolan.
Budget Regeringen har återigen valt att bortse från Sveriges folkhögskolor. Det framgår i vårändringsbudgeten som presenterades den 15 april.
Så gjorde vi Det politiska engagemanget har ökat på Åsa folkhögskola sedan Morgan Hammarlund drog igång Demokratipatrullen.
Ledare "Krasst sett finns det ingen lärarlegitimation som har bäring i folkhögskolan." Det skriver Tomas Rosengren, ordförande för Sveriges Lärare Folkhögskola.
Porträtt Musiken var hans nord, hans syd, hans väst och hans öst. Men det var då, nu är han professor och brinner för folkbildning och den till synes onyttiga kunskapen.
Nyhet Västerbottens folkhögskola gör något ovanligt: reklam för sig själv med hjälp av humoristiska filmer.
Forskning Folkhögskolan kan bidra till att öppna musiklivet för fler. För dagens musikvärld är extremt ojämlik, enligt forskarna.