Från vänster: Catarina Deremar (C), Roland Utbult (KD), Jonas Andersson (SD), Mats Berglund (MP), Magnus Manhammar (S), Fredrik Malm (L), Vasiliki Tsouplaki (V) och Peter Ollén (M). Foto: Myelie Lendelund.
Till startsidan
Sverigedemokraten Jonas Andersson och Magnus Manhammar (S) mitt uppe i en av "duellerna". Foto: Myelie Lendelund.
Nyhet ”Den bästa skolformen vi har” och ”public service för kultur”. När Sveriges Lärare Folkhögskolan samlade riksdagsledamöter från kulturutskottet till debatt övertrumfade de varandra i lovord om folkhögskolan – men när finansieringen kom på tal blev de försiktigare.
”Folkhögskolan har ingen politisk färg. Den är ett alternativ i utbildningssystemet och vårt uppdrag är att visa på vägar in i samhället och ut i livet,” inledde Tomas Rosengren, ordförande för Sveriges Lärare Folkhögskolan, när riksdagsledamöter från kulturutskottet möttes i ett panelsamtal. Titeln för samtalet var ”Ett år till valet. Svensk folkhögskola, vad vill vi med den?”
I fokus stod frågan om folkhögskolans framtid. Alla partier betonade att de vill värna skolformen, men när diskussionen kom in på resurser gick samtalet mest i cirklar. Salongen var fylld av lärare, deltagare och representanter från folkhögskolevärlden. Panelsamtalen leddes av Eva Lena Volk, lärare på Uppsala folkhögskola och Tom Landberg från Kävesta folkhögskola, som klockade varje politikers uttalande i syfte att hålla deras inlägg så korta och koncisa som möjligt.
I den första ”duellen” mellan Mats Berglund (MP) och Fredrik Malm (L) uteblev motsättningarna.
– Folkhögskolan måste få ha sin fria pedagogik där det inte ställs samma krav som i skolsystemet. De ska leva fria utan pekpinnar från oss politiker,” sade Mats Berglund.
Fredrik Malm fyllde i:
– Jag ser nästan folkhögskolan som public service. Den är en garant för att hantverks- och skrivkurser finns, vilket har gynnat svenskt kulturliv enormt.
Sedan tog han sats:
– Alltså, allt syftar till att vi ska bli smartare! Ju smartare vi är desto mer växer Sverige. Ekonomiskt, humanistiskt. Men människor är olika, och där fyller folkhögskolan en avgörande roll. Vi har rätt många ungdomar som av olika skäl inte riktigt funkar eller kommer till sin rätt i den vanliga skolan.
Från vänster: Catarina Deremar (C), Roland Utbult (KD), Jonas Andersson (SD), Mats Berglund (MP), Magnus Manhammar (S), Fredrik Malm (L), Vasiliki Tsouplaki (V) och Peter Ollén (M). Foto: Myelie Lendelund.
Magnus Manhammar (S) kommenterade samhällsproblematiken på samma sätt.
– Det handlar inte om att eleverna själva inte fungerar i den vanliga skolan. Det är den vanliga skolan som inte funkar för alla elever. Och det är ett problem.
Vasiliki Tsouplaki (V) kallade folkhögskolan ”en förebild för andra skolformer”. Magnus Manhammar (S) höll med:
– Jag tycker att folkhögskolan är den bästa skolformen vi har, och den är bäst för oss alla.
Sverigedemokraten Jonas Andersson underströk att folkhögskolan inte bara ska ses som ”plan B”:
– Det är viktigt att värna folkhögskolans särart. Den fyller en funktion även för dem som vill byta inriktning senare i livet.
Samsynen var stor när politikerna ombads svara på frågan om hur de tycker att den kulturkompetens som utvecklas på landets folkhögskolor ska användas. Och även på frågan om vi kan vi acceptera att den är folkbildande och inte nödvändigtvis yrkesinriktad.
– Det finns oaser av kultur på folkhögskolan, vilket ger så många möjligheter att utvecklas demokratiskt och folkbildningsmässigt,” sa Magnus Manhammar (S).
Jonas Andersson (SD) höll med men tillade att det finns ett värde med en samhällsekonomisk lönsamhet, när stora belopp från skattebetalarna går in i folkbildningen.
Lite senare under panelsamtalet uttryckte kristdemokraten Roland Utbult liknande tankar:
– Folkhögskolans kultur är en tillgång som måste användas ”offensivt”, och den är något vi kan tjäna pengar på. Att gå musik- eller teaterutbildningar kan ge nycklar som leder till kreativitet och framgång, också i våra exportföretag.
Miljöpartiet vill skjuta till pengar till folkhögskolan, berättar Mats Berglund: Den är ett komplement till skolsystemet, och ger både bildning och utbildning. Foto: Myelie Lendelund.
När diskussionen kom in på resurser, hur mycket partierna är villiga att satsa på folkhögskolan, gav Peter Ollén (M) publiken en kurs i politik:
– Vår makt (kulturutskottets makt red. anm.) är inte fullständig. Vi diskuterar de här frågorna och vilken budget de kräver, sedan går de vidare till finansdepartementet. Där maler de sakerna mot varandra – försvaret vill ha… polisen vill ha… allt kräver pengar. Och vi prioriterar just nu biblioteken och de fysiska läroböckerna.
Vänsterpartiet kom med flest konkreta förslag. Vasiliki Tsouplaki lyfte fram en önskan om ett närmare samarbete med Arbetsförmedlingen, mer pengar till internat, samt hur folkhögskolan kan bidra med en jämställdhet i kulturlivet:
– De som jobbar med kultur professionellt kommer ofta från över- och medelklass, eftersom det är dyrt och besvärligt att ta sig in i kultursektorn. Därför vill vi att den som går på folkhögskola ska kunna få CSN-lån för instrumentinköp, precis som på högskolan.
Hon hänvisade även till tidigare satsningar:
– Senast vi förhandlade budget blev det 8000 fler platser på folkhögskola. Nu vill vi höja bidraget per deltagare.
Centerns Catarina Deremar låg ganska lågt i de samtal som fördes men tryckte bland annat på folkhögskolornas betydelse för hela landet.
– Vi ska återställa pengarna till folkbildningen. Folkhögskolorna är regionalt spridda och betyder något för det lokala samhället.
Sammanfattningsvis mynnade de flesta argumenten ut i ett gemensamt försvar av folkhögskolans viktiga roll i samhället.
Slutligen en eloge till moderatorerna Tom Landberg och Eva Lena Volk, som under ett två timmar långt panelsamtal kämpade för att få riksdagsledamöterna att både klargöra sina partiers ståndpunkter och konkretisera vad de faktiskt tänker göra för att stärka folkhögskolans finansiering. Dessvärre utan direkt framgång.
LÄS MER:
Krönika Jag lärde mig det periodiska systemet på folkhögskola. Kemi som jag hatade underhögstadiet – plötsligt älskade jag det! Är det inte typiskt folkhögskola så säg? skriver Marina Mannbrink Lind, gästkrönikör på Folkhögskolan.
Nyhet Trots folkhögskolans bidrag till samhället och höga resultat uteblir satsningarna i regeringens budget för 2026. I stället satsar regeringen på yrkeshögskolan. Ytterst bekymmersamt, konstaterar OFI:s Annica Wallenborg och Sofia Magnusson.
Nyheter Nästa år startar Ädelfors folkhögskola en hundskötarutbildning för personer med intellektuell funktionsnedsättning.
Nyheter Släcka bränder, träna livräddning och skära upp bilar. En unik satsning tar form på Hjälmared folkhögskola. Här erbjuder man en profil i räddningstjänst, där praktiska övningar blandas med undervisning på brandstationen i Alingsås.
Krönika Vi vet att samhället behöver vård, trygghet och utbildning. Men vad vi alltför sällan pratar om är det som gör livet rikt: skapandet, skriver Anna-Karin Hallonsten, redaktör.
Nyhet Konkursen slog ut skolan, men inte utbildningarna. Tack vare nya huvudmän och lokalt stöd fortlever Musikteaterskolan och undersköterskeutbildningen.
Nyhet Nästa år införs nya villkor för distanskurser. Men hur påverkar det folkhögskolornas verksamhet? Folkbildningsrådets Karin Gustavsson ger svar på tal.
Reportage I ett decennium har vuxna med intellektuell funktionsnedsättning fått digitala färdigheter för att kunna ta större plats i samhället.
Krönika ”Folkhögskolan är en motkraft i dagens polariserade samhälle.”
Krönika Gym, nybakad kaka och folkhögskola är lika med demokrati, och sommarlov.
Nyhet Jörgen Stridh: Nu börjar vårt arbete med att undersöka om vi kan flytta till en annan folkhögskola.
Forskning Vad är det som styr hur musiklinjernas utbildningar formas och utvecklas? Det har forskaren Julia Eckerstein tittat närmare på.
Krönika Vad händer när ungdomar och pensionärer pluggar sida vid sida? På Bromma folkhögskola är det inte bara möjligt – det är vardag, berättar läraren Sara Silfverskiöld.
Så gjorde vi Om alla ska kunna vara en del av samhället krävs det krafttag, annars riskerar många personer med funktionsnedsättning att falla mellan stolarna.
Nyhet Markaryds folkhögskola har begärt sig själv i konkurs. Styrelsen såg ingen annan utväg.
Samhälle Riksdagspartierna ger svar på frågan om folkhögskolans betydelse och hur de vill bidra till att säkra skolformen.
Porträtt Musikern och fiolläraren Adrian Jones på Malugns folkhögskola hyllar njutningen och lusten. Och trögheten.
Nyhet Ambitionen med Åsa folkhögskolas debutfestival Åsadalen var att mötas bortom debatt. Alla röster fick komma till tals, från höger till vänster. Målet med den återkommande festivalen är en folkbildande fest där lokala politiker, deltagare och namnkunniga röster i samhällsdebatten deltar.
Nyhet Hellidens folkhögskola har brottats med ett underskott på 4,3 miljoner och Sommenbygdens folkhögskola har varit nära konkurs. Efter tuffa åtgärder har båda skolorna lyckats vända den negativa utvecklingen.
Ledare Vi lever i den politiska hållhakarnas tid. Med utgångspunkt i Norden har vi en demokratisk infrastruktur som blir än viktigare att stå upp för, skriver Tomas Rosengren, ordförande Sveriges Lärare Folkhögskolan.
Nyhet Signild Håkansson har varit en del av folkhögskolan i över 50 år och ser hur den fortfarande bygger på idéerna från 1868, att ge människor verktyg att växa och delta i samhället.
Nyhet För 350 år sedan avrättades 62 personer för häxeri. Nu hålls en minnesdag för att hedra både dåtidens och nutidens offer för ryktesspridning.
Debatt Musikutbildningen på Wiks folkhögskola onödig. Så uttrycker sig sverigedemokraten Jonathan Othén i en film i sociala medier. Musikerförbundet ger svar på tal.
Nyhet Efter bidragsfusk och ett återbetalningskrav på 6 miljoner kronor läggs Albins folkhögskola i Landskrona ner.
Reportage Att sätta studieomdömen är komplext. På Birkagårdens folkhögskola strävar lärarna efter en samlad bild av varje deltagares utveckling, med hjälp av diskussioner, konferenser och nära pedagogiska relationer.
Nyhet Fyra dagar efter påve Franciskus död invigde Sverige äldsta katolska folkhögskola, S:ta Birgittas, sina nya lokaler i Älvsjö.
Krönika Linda Häntak om känslan av att ha förlorat fighten mot livets alla mätstickor.
Forskning Nu har de tolv första studenterna vid forskarskolan tagit en licentiatexamen.
Krönika Lärande sker inte bara i skolan – det formas i livet, kulturen och i mötet med andra, skriver Anna-Karin Hallonsten, redaktör på Folkhögskolan.
Budget Regeringen har återigen valt att bortse från Sveriges folkhögskolor. Det framgår i vårändringsbudgeten som presenterades den 15 april.
Så gjorde vi Det politiska engagemanget har ökat på Åsa folkhögskola sedan Morgan Hammarlund drog igång Demokratipatrullen.
Ledare "Krasst sett finns det ingen lärarlegitimation som har bäring i folkhögskolan." Det skriver Tomas Rosengren, ordförande för Sveriges Lärare Folkhögskola.
Nyhet Västerbottens folkhögskola gör något ovanligt: reklam för sig själv med hjälp av humoristiska filmer.
Forskning Folkhögskolan kan bidra till att öppna musiklivet för fler. För dagens musikvärld är extremt ojämlik, enligt forskarna.
Debatt Det är inte rimligt att folkhögskolor i välmående områden klarar sig medan skolor i förorter och glesbygden monteras ner. Det skriver Ellie Cijvat, Kinna Skoglund och Kristina Lugo Méndez.
Nedskärningar Personer med funktionsnedsättning är de som drabbas mest av dagens nedskärningar i folkhögskolan, på grund av kraftigt minskade stödresurser.
Politik Sverigedemokraterna visade upp sin bästa sida på Marieborgs folkhögskola förra veckan, men gav få svar.
Budget Folkbildningsrådet begär 277 miljoner kronor i permanent stöd för att kunna möta samhällets växande behov inom utbildning och arbetsmarknad.
Nyhet Allt fler folkhögskolor erbjuder kurser för socialpedagoger. Det berättar Charlie Sanrell, ordförande i branschorganisationen för utbildningarna.
Porträtt Nu syns Charlotta Björck både i Mello-cirkusens efterfestprogram och i dokumentären ”Jag ska bara gråta lite först”. Hon anser att två saker borde vara obligatoriska i livets utbildning: Att arbeta inom vården och att gå på folkhögskola.
Krönika Krönikören Hans Carstensen, om sina första distanskurser, för 20 år sedan.
Så gjorde vi Många folkhögskolor har som mål att skapa kursöverskridande möten. På June folkhögskola har man lyckats.
Reportage På Sigtuna folkhögskola utbildas socialpedagoger som rustas för att kunna möta unga med psykisk ohälsa.
Ledare ”Vi glömmer lätt att demokratin är ett hantverk som kräver mer av dig i form av att förstå samhället som ett ’vi’ som vi ska få att fungera tillsammans”, skriver Tomas Rosengren.
Nedskärningar 67 procent av landets folkhögskolor har tvingats minska på antalet lärare och cirka hälften har lagt ner särskild kurs. Det visar Folkbildningens rapport "Nedskärningarnas konsekvenser".
Forskning Många folkhögskollärare efterfrågar fortbildning i specialpedagogik. Samtidigt använder man sig redan av framgångsrika specialpedagogiska arbetssätt, enligt forskaren Louise Malmström.
Reportage Hagabergs folkhögskola arbetar med flera jobbspår för deltagare som gått utan arbete en längre tid. En framgångsfaktor är samverkan med kommuner, Arbetsförmedlingen och näringslivet.– Vi stärker deltagarna och vi kan anpassa kurserna efter företagens behov, säger Reband Raza, lärare och projektledare för Vägen på skolan.
Nedskärningar Snart flyttas 20 deltagare från Biskopsgårdens folkhögskola till Nya varvet i Göteborg, och ersätts med SFI-elever. De berörda är kvinnor och första generationens invandrare.
Porträtt Folkhögskolläraren Johanna Bernhardson gör dokumentärfilm om sin pappa Kjell, och hans bröder Ronny, Kjell och Roy – Andersson.
Krönika Erik var den blygaste av de blyga när han kom till folkhögskolan. Emma var håglös utan självförtroende. Han blev elevkårens ordförande som alla frågade om hjälp, medan Emma beslöt sig för att ta sig ut i samhället. Läs folkhögskolläraren Kerstin Eldhs krönika.