
Från vänster: Catarina Deremar (C), Roland Utbult (KD), Jonas Andersson (SD), Mats Berglund (MP), Magnus Manhammar (S), Fredrik Malm (L), Vasiliki Tsouplaki (V) och Peter Ollén (M). Foto: Myelie Lendelund.
Sverigedemokraten Jonas Andersson och Magnus Manhammar (S) mitt uppe i en av "duellerna". Foto: Myelie Lendelund.
Nyhet ”Den bästa skolformen vi har” och ”public service för kultur”. När Sveriges Lärare Folkhögskolan samlade riksdagsledamöter från kulturutskottet till debatt övertrumfade de varandra i lovord om folkhögskolan – men när finansieringen kom på tal blev de försiktigare.
”Folkhögskolan har ingen politisk färg. Den är ett alternativ i utbildningssystemet och vårt uppdrag är att visa på vägar in i samhället och ut i livet,” inledde Tomas Rosengren, ordförande för Sveriges Lärare Folkhögskolan, när riksdagsledamöter från kulturutskottet möttes i ett panelsamtal. Titeln för samtalet var ”Ett år till valet. Svensk folkhögskola, vad vill vi med den?”
I fokus stod frågan om folkhögskolans framtid. Alla partier betonade att de vill värna skolformen, men när diskussionen kom in på resurser gick samtalet mest i cirklar. Salongen var fylld av lärare, deltagare och representanter från folkhögskolevärlden. Panelsamtalen leddes av Eva Lena Volk, lärare på Uppsala folkhögskola och Tom Landberg från Kävesta folkhögskola, som klockade varje politikers uttalande i syfte att hålla deras inlägg så korta och koncisa som möjligt.
I den första ”duellen” mellan Mats Berglund (MP) och Fredrik Malm (L) uteblev motsättningarna.
– Folkhögskolan måste få ha sin fria pedagogik där det inte ställs samma krav som i skolsystemet. De ska leva fria utan pekpinnar från oss politiker,” sade Mats Berglund.
Fredrik Malm fyllde i:
– Jag ser nästan folkhögskolan som public service. Den är en garant för att hantverks- och skrivkurser finns, vilket har gynnat svenskt kulturliv enormt.
Sedan tog han sats:
– Alltså, allt syftar till att vi ska bli smartare! Ju smartare vi är desto mer växer Sverige. Ekonomiskt, humanistiskt. Men människor är olika, och där fyller folkhögskolan en avgörande roll. Vi har rätt många ungdomar som av olika skäl inte riktigt funkar eller kommer till sin rätt i den vanliga skolan.
Från vänster: Catarina Deremar (C), Roland Utbult (KD), Jonas Andersson (SD), Mats Berglund (MP), Magnus Manhammar (S), Fredrik Malm (L), Vasiliki Tsouplaki (V) och Peter Ollén (M). Foto: Myelie Lendelund.
Magnus Manhammar (S) kommenterade samhällsproblematiken på samma sätt.
– Det handlar inte om att eleverna själva inte fungerar i den vanliga skolan. Det är den vanliga skolan som inte funkar för alla elever. Och det är ett problem.
Vasiliki Tsouplaki (V) kallade folkhögskolan ”en förebild för andra skolformer”. Magnus Manhammar (S) höll med:
– Jag tycker att folkhögskolan är den bästa skolformen vi har, och den är bäst för oss alla.
Sverigedemokraten Jonas Andersson underströk att folkhögskolan inte bara ska ses som ”plan B”:
– Det är viktigt att värna folkhögskolans särart. Den fyller en funktion även för dem som vill byta inriktning senare i livet.
Samsynen var stor när politikerna ombads svara på frågan om hur de tycker att den kulturkompetens som utvecklas på landets folkhögskolor ska användas. Och även på frågan om vi kan vi acceptera att den är folkbildande och inte nödvändigtvis yrkesinriktad.
– Det finns oaser av kultur på folkhögskolan, vilket ger så många möjligheter att utvecklas demokratiskt och folkbildningsmässigt,” sa Magnus Manhammar (S).
Jonas Andersson (SD) höll med men tillade att det finns ett värde med en samhällsekonomisk lönsamhet, när stora belopp från skattebetalarna går in i folkbildningen.
Lite senare under panelsamtalet uttryckte kristdemokraten Roland Utbult liknande tankar:
– Folkhögskolans kultur är en tillgång som måste användas ”offensivt”, och den är något vi kan tjäna pengar på. Att gå musik- eller teaterutbildningar kan ge nycklar som leder till kreativitet och framgång, också i våra exportföretag.
Miljöpartiet vill skjuta till pengar till folkhögskolan, berättar Mats Berglund: Den är ett komplement till skolsystemet, och ger både bildning och utbildning. Foto: Myelie Lendelund.
När diskussionen kom in på resurser, hur mycket partierna är villiga att satsa på folkhögskolan, gav Peter Ollén (M) publiken en kurs i politik:
– Vår makt (kulturutskottets makt red. anm.) är inte fullständig. Vi diskuterar de här frågorna och vilken budget de kräver, sedan går de vidare till finansdepartementet. Där maler de sakerna mot varandra – försvaret vill ha… polisen vill ha… allt kräver pengar. Och vi prioriterar just nu biblioteken och de fysiska läroböckerna.
Vänsterpartiet kom med flest konkreta förslag. Vasiliki Tsouplaki lyfte fram en önskan om ett närmare samarbete med Arbetsförmedlingen, mer pengar till internat, samt hur folkhögskolan kan bidra med en jämställdhet i kulturlivet:
– De som jobbar med kultur professionellt kommer ofta från över- och medelklass, eftersom det är dyrt och besvärligt att ta sig in i kultursektorn. Därför vill vi att den som går på folkhögskola ska kunna få CSN-lån för instrumentinköp, precis som på högskolan.
Hon hänvisade även till tidigare satsningar:
– Senast vi förhandlade budget blev det 8000 fler platser på folkhögskola. Nu vill vi höja bidraget per deltagare.
Centerns Catarina Deremar låg ganska lågt i de samtal som fördes men tryckte bland annat på folkhögskolornas betydelse för hela landet.
– Vi ska återställa pengarna till folkbildningen. Folkhögskolorna är regionalt spridda och betyder något för det lokala samhället.
Sammanfattningsvis mynnade de flesta argumenten ut i ett gemensamt försvar av folkhögskolans viktiga roll i samhället.
Slutligen en eloge till moderatorerna Tom Landberg och Eva Lena Volk, som under ett två timmar långt panelsamtal kämpade för att få riksdagsledamöterna att både klargöra sina partiers ståndpunkter och konkretisera vad de faktiskt tänker göra för att stärka folkhögskolans finansiering. Dessvärre utan direkt framgång.
LÄS MER:
Krönika Vad händer när ungdomar och pensionärer pluggar sida vid sida? På Bromma folkhögskola är det inte bara möjligt – det är vardag, berättar läraren Sara Silfverskiöld.
Nyhet För 350 år sedan avrättades 62 personer för häxeri. Nu hålls en minnesdag för att hedra både dåtidens och nutidens offer för ryktesspridning.
Debatt Musikutbildningen på Wiks folkhögskola onödig. Så uttrycker sig sverigedemokraten Jonathan Othén i en film i sociala medier. Musikerförbundet ger svar på tal.
Nyhet Fyra dagar efter påve Franciskus död invigde Sverige äldsta katolska folkhögskola, S:ta Birgittas, sina nya lokaler i Älvsjö.
Forskning Nu har de tolv första studenterna vid forskarskolan tagit en licentiatexamen.
Forskning Folkhögskolan kan bidra till att öppna musiklivet för fler. För dagens musikvärld är extremt ojämlik, enligt forskarna.
Debatt Det är inte rimligt att folkhögskolor i välmående områden klarar sig medan skolor i förorter och glesbygden monteras ner. Det skriver Ellie Cijvat, Kinna Skoglund och Kristina Lugo Méndez.
Nedskärningar Personer med funktionsnedsättning är de som drabbas mest av dagens nedskärningar i folkhögskolan, på grund av kraftigt minskade stödresurser.
Budget Folkbildningsrådet begär 277 miljoner kronor i permanent stöd för att kunna möta samhällets växande behov inom utbildning och arbetsmarknad.
Reportage På Sigtuna folkhögskola utbildas socialpedagoger som rustas för att kunna möta unga med psykisk ohälsa.
Ledare ”Vi glömmer lätt att demokratin är ett hantverk som kräver mer av dig i form av att förstå samhället som ett ’vi’ som vi ska få att fungera tillsammans”, skriver Tomas Rosengren.
Nedskärningar Snart flyttas 20 deltagare från Biskopsgårdens folkhögskola till Nya varvet i Göteborg, och ersätts med SFI-elever. De berörda är kvinnor och första generationens invandrare.
Porträtt Folkhögskolläraren Johanna Bernhardson gör dokumentärfilm om sin pappa Kjell, och hans bröder Ronny, Kjell och Roy – Andersson.
Samarbete Tanzania är det enda land utanför Europa med folkhögskolor. Tidigare fick många stöd från svenska vänfolkhögskolor, men tiderna förändras, nu gäller samarbeten på lika villkor.
Bidrag Nu startar FolkisUng där åtta folkhögskolor har valts ut för att stärka unga som varken arbetar eller studerar. Mycket handlar om att individanpassa för den här gruppen så att de hittar vägar vidare, berättar Gabrielle Melander, biträdande rektor vid Västerbergs folkhögskola.
Folkbildningsutredningen Sveriges Lärare har många synpunkter på Folkbildningsutredningens förslag, men är ändå relativt nöjda.
Folkbildningsutredningen Nu har RIO lämnat sitt remissvar till utbildningsdepartementet. Vissa synpunkter är omfattande. Exempelvis att utredningen använder begreppet folkbildning på ett slarvigt sätt.
Annat På Nordiska folkhögskolan i Kungälv har man utformat en kurs för personer med utmattningssyndrom, upplevelser av social fobi eller annan psykisk ohälsa.
Politik Snart ska det avgöras vilken väg svensk folkbildningspolitik ska ta de närmaste åren, och det är mycket som står på spel. Nu har Folkbildningsrådet offentliggjort sitt remissvar.
Rapport Vilka upplägg och arbetsformer är framgångsrika för de som går allmän kurs? Det har Folkbildningsrådet tittat närmare på i en utredning om kvaliteten på dessa kurser. Syftet är att stärka folkhögskolan som utbildningsform.
Betyg och bedömning En majoritet av 20 granskade folkhögskolor och enskilda utbildningsanordnare som bedriver utbildning motsvarande komvux och SFI uppvisar allvarliga brister gällande betygsrätten, enligt Skolinspektionen.
Fackligt Folkhögskolans utbildningsform under attack. Nu söker man nya representanter och nya krafter.
Aktuellt Efter flera år på lärartidningarna har Björn Andersson valt att sluta som redaktör på Folkhögskolan och Yrkesläraren. Anna-Karin Hallonsten tar över uppdraget.
Skolutveckling Nu kan folkhögskolor med deltagare med funktionsnedsättning samt allmän kurs söka bidrag för att utveckla sin verksamhet
Krönika Oväntade möten dyker upp överallt. Och som Gertrud på seniorkursen säger, man behöver inte veta vad den andra personen heter, det är kul ändå. Sara Silfverskiöld skriver om bryne i läkarrocken, om våren och möten på folkhögskolan.
Lektionstipset Efter en tid som anställda vill de satsa på sig själva och ser kursen som en vändpunkt i livet. Det säger Marta Ruz, som är kursansvarig för Starta eget – kunden i fokus.
Porträtt Från Malmberget till Elfenbenskusten via Råsunda, England och Gröndal. Med många läktare, mål och möten på vägen. Journalisten Erik Nivas underhållande och allmänbildande resa i fotbollens spår fortsätter.
Reportage Min plan är att frilansa som reporter, så jag kommer säkert att synas i spalterna och på sajten även framöver. Anna-Karin Hallonsten tar över rodret som redaktör för tidningen Folkhögskolan. Hon har en mångårig bakgrund av att bevaka utbildningsfrågor, så jag känner mig trygg. Ha en härlig sommar!
Reportage Folkhögskolan har en jätteviktig roll med bredd och spets i kurser och med utbildning för personer långt från arbetsmarknaden.Det säger Anna-Karin Lindblom, som har utnämnts till ny generalsekreterare för Folkbildningsrådet.
Sveriges lärare Folkhögskolorna tvingas säga upp personal samtidigt som arbetsvillkoren för de som jobbar kvar blir allt tuffare, visar en ny rapport från Sveriges Lärare.– Våra medlemmar är oroliga för att utbildningsformen inte kommer att finnas kvar i framtiden, säger Åsa Fahlén, förbundsordförande.
Pedagogik Avatarer som inleder lektionen på arabiska, deltagare som kan välja undervisning på distans och lärare som fått utbildning i AI.Bona folkhögskola har kommit långt i digitaliseringen och det går självfallet att förena med folkhögskolans värderingar, menar rektorn Anneli Dahlqvist.– Våra deltagare gynnas av att undervisningen sker digitalt, vare sig de jobbar hemifrån eller på plats på skolan.
Krönika Jag tänker att vår uppgift som folkbildare är att navigera mellan utopi och vardag. Det skriver Benton Wolgers.
Reportage Praktik, konflikthantering och särskilt stöd. Det är viktiga delar i utbildningen till lärarassistent.– Deltagarna är taggade och vill ut och jobba i skolan. Låt oss använda dem, säger Kalle Bjelkefelt, kursansvarig på Östra Grevie folkhögskola.
Ledare Efter uppsägningsvågen av 250 kompetenta folkhögskollärare 2023 sitter Sveriges Lärare nu igen dagligen vid förhandlingsbordet för att hantera nästa våg nedskärningar. Det skriver Tomas Rosengren, ordförande för Sveriges Lärare Folkhögskola.
Undervisning Med en yrkesbakgrund inom olika områden vill de nu göra en insats som lärarassistent. Därför går de utbildningen på Östra Grevie Folkhögskola.– Det finns nog ingen klass i Sverige som inte skulle må bra av en lärarassistent, säger Felix Eklöf.
Undervisning Riksrevisionen visar att det finns brister i arbetet med att få arbetslösa med kort utbildning att börja studera.Folkhögskolan är viktig för denna grupp och skolorna är beredda på att göra mer, kommenterar Anna Ekström, ordförande för Rörelsefolkhögskolornas intresseorganisation.
Kompetensutveckling Ukrainska lärare ska ”jobbskugga” på folkhögskolor i Sverige.– Intresset är stort i Ukraina för vår folkbildningsmodell som ett sätt att stärka civilsamhället, säger Mats Ehn, sammankallande i ett nytt nätverk för stöd till folkbildning i det krigshärjade landet.
Nedskärningar Högre ersättning per studieplats i folkhögskolan och 3 000 fler platser. Det begär Folkbildningsrådet hos regeringen. Dessutom påpekas att den aviserade neddragningen till studieförbunden bör dras tillbaka.
Reportage Mellan Stockholm och Uppsala ligger Biskops-Arnö Folkhögskola. Det är här nya mål blir till och utveckling sker.
Nedskärningar Den pressade situationen med inställda kurser och risk för uppsägningar fortsätter för flera folkhögskolor i landet.– Det kommer att behövas stora omställningar och det märks naturligtvis, säger Yvonne Jonsson, arbetsplatsombud på Hellidens folkhögskola.
Krönika Varför ser vi inga populärkulturella projekt med skolan i centrum? Här finns massor att ösa ur. Hur påverkas studerandes situation till exempel av nedskärningar och av konflikter i arbetslaget.
Porträtt Luleå är trygghet och hemma för författaren och folkhögskoleveteranen Linda Jones. Trots att det är både blåsigt och fult. I hennes hyllade och stundtals ganska brutala bok ”De tar allt ifrån mig”, står tonåringar i Norrlands inland i centrum. Representation är viktigt, menar hon.
Skolfinansiering Folkbildningsrådet bjuder in folkhögskolorna att bidra med tankar och synpunkter i översynen av statsbidragssystemet.– Vi tar emot alla typer av inspel, säger Mats Bernerstedt, tillförordnad generalsekreterare på Folkbildningsrådet.
Reportage Dataspel är idag Sveriges största kulturexport. Och på Malmö folkhögskola har vitt skilda vägar tagit de 14 deltagarna till utbildningen för spelutvecklare. – Det är viktigt att det finns utbildningar på olika nivåer som öppnar vägar in i spelindustrin., säger Christoffer Stahre, som är kursansvarig.
Debatt Vi som verkar inom folkhögskolan har ett särskilt ansvar att utbilda inom AI och integrera teknologin i verksamheten. Vi möter många gånger människor som riskerar att bli efterlämnade. Det betonar Anneli Dahlqvist, rektor på Bona folkhögskola.
Lektionstipset Baka eget bröd, tillverka garn, lära sig om privatekonomi och göra budget. Det är några delar i profilen ”Lev billigt må bra” på allmän kurs på Malungs folkhögskola.
Ledare Jag fruktar att 2024 blir året då vi ser folkhögskolor gå under, detta i en tid då det borde vara tvärtom. Det skriver Tomas Rosengren, ordförande i Sveriges Lärare Folkhögskola.
Skolpolitik Att vända trenden så att fler får gå på folkhögskola, att kontroll och uppföljning blir väl balanserade och att tydliggöra folkhögskolans viktiga roll. Det är prioriterade frågor för landets folkhögskolor under det här året betonar två lärare och en rektor.
Digitalisering Folkhögskolor lyfts fram som viktiga för att trygga tillgången på arbetskraft i dataspelsbranschen. Det framgår i en ny rapport.
Arbetsmiljö Folkbildningen har fått en central roll i ett nytt stödmaterial för arbetet med demokrati i hela skolväsendet. Målet är att förebygga rasism och andra former av intolerans, öka tryggheten på skolan och utveckla undervisningen.