Samarbetet som stärker lärarna så in i Norden

Maria Fridefors, gymnasielärare på Malmö Borgarskola, hyllar samarbetet som bland annat innebar att elever från Handelsgymnasiet IBC Kolding i Danmark var med när skolorna besökte Malmöhus slott för några veckor sedan.

Lärarna på Malmö Borgarskola höjer blicken och visar sina elever hur mycket de närmsta grannländerna har gemensamt.
– Jag har fått en nordisk dimension i min undervisning, säger Maria Fridefors, lärare i juridik och ekonomi.

Under hösten har Malmö Borgarskola haft besök av lärare och elever från Handelsgymnasiet IBC Kolding i Danmark. Tillsammans med Oslo Katedralskole har de startat ett samarbete inom ramen för NordUng, ett projekt för att stärka den nordiska sammanhållningen

– Vårt fokus är hållbart företagande och hur man skapar långsiktigt hållbara samhällen, men även hur olika internationella avtal påverkar hållbarhetsarbetet. Vi jobbar också med att öka elevernas förståelse av de skandinaviska språken, säger Maria Fridefors, lärare i juridik och ekonomi och en av fyra lärare på Malmö Borgarskola som deltar i samarbetet.

Projekt om hållbara städer

Alla de tre städerna ligger vid vatten. Därför är det naturligt att skolornas gemensamma projekt också handlar om hållbara städer.

– När danskarna var här tittade vi på hur företag jobbar med utveckling av ett hållbart samhälle och hur man bygger ett hållbart samhälle när vattennivån blir högre. Framöver måste vi jobba mer tillsammans för att möta samhällsutmaningarna, säger Maria Fridefors.

Under besöket i Malmö gjorde elever och lärare även ett studiebesök på Malmöhus slott som en del i en fördjupning om den gemensam svensk-danska historien.

En del av projektet är att titta på hur internationella utbyten stärker lärarens professionella roll och utveckling.

– Vi lär av varandra. Genom att kontakta mina nordiska kollegor har jag fått in en nordisk dimension i min undervisning. Man får många bra idéer genom att diskutera med kollegor som har en snarlik men inte identisk läroplan, säger Maria Fridefors.

En ambition med det nordiska samarbetet är att erfarenheterna ska sprida sig till alla lärare och elever på de deltagande skolorna, inte bara de som är direkt involverade.

Vill stärka nordiska sammanhållningen

NordUng skapades utifrån en vilja att stärka den nordiska sammanhållningen. Projektet har 26 gymnasieskolor i Sverige, Danmark, Norge och Färöarna som deltagare. Det stöds med cirka 15 miljoner danska kronor av A.P. Møller Foundation.

I de deltagande skolorna får undervisningen mer nordiskt innehåll samtidigt som lärarna har ett nordiskt perspektiv på sina didaktiska reflektioner och prioriteringar. Lärarna utvecklar nytt material som de provar på sina elever i klassrummet.

Mischa Sloth Carlsen är projektledare för NordUng.

När projektledaren Mischa Sloth Carlsen intervjuat elever på skolor som deltar i projektet har de sagt att de gärna ser en större närhet mellan de nordiska länderna och att gymnasieskolan har en viktig uppgift i att förbereda dem på det. De vill känna till varandras natur, historia, berättelser och kultur.

– De vill lära sig att förstå varandra mycket bättre – till exempel genom att tala skandinaviska eller blandskandinaviska där man pratar tillsammans på sina egna språk, förklarar Mischa Sloth Carlsen.

LÄS ÄVEN

Så funkar den danska litteraturkanonen i praktiken

Kommunerna jagar lärare över hela Europa

Arbetslösa lärare i Danmark och Finland ska lösa svensk lärarkris

Satsa på flerspråkighet och undervisning i modersmålet