
Källa: Skolverket
Hans Olofsson, ordförande i Historielärarnas förening, är oroad över utvecklingen.
Betyg
På tio år har andelen flickor med underkänt betyg i SO-ämnena i årskurs nio ökat kraftigt.
– Det här är viktiga signaler som vi måste ta på allvar, säger Hans Olofsson, ordförande i Historielärarnas förening.
Skolverkets nya betygsstatistik är dyster läsning för alla lärare i samhällskunskap, historia, geografi och religionskunskap. Andelen flickor i nian som underkänns i SO-ämnena fortsätter att öka eller ligger kvar på en hög nivå.
I samhällskunskap är andelen underkända flickor nu uppe i rekordhöga 6,3 procent. Vårterminen 2016 var motsvarande andel 4,2 procent.
I historia fick 6,6 procent av flickorna betyget F eller streck när de gick ut nian i våras. Det är samma andel som året innan och inget avbrott från den stigande trend som pågått det senaste decenniet. 2016 var andelen underkända flickor i historia 4,7 procent.
– Vi måste få klarhet om varför ökningen sker. Detta måste utredas, säger Hans Olofsson, ordförande i Historielärarnas förening.
En förklaring till den negativa utvecklingen kan vara den försämrade läsförståelsen, framhåller han. Många av medlemmarna i Historielärarnas förening brukar framföra det när de resonerar kring varför deras elever har svårt att klara studierna i historieämnet.
– Att studera historia kräver förmåga att läsa längre sammanhängande texter. Det gäller både läromedel och kompletterande material – exempelvis skriftliga källor. Att kunna läsa på djupet ger också inlevelseförmåga och kunskap om hur sammansatta händelser kan formas till berättelser. Utan berättelsens sammanhang riskerar historiska kunskaper att reduceras till lösryckta fakta, och sådana är mycket lätta att glömma.
Tilltron till framtiden kan också ha betydelse för elevernas inställning till historieämnet, menar Hans Olofsson. En hotfull och begränsande samhällsutveckling kan påverka deras engagemang i skolarbetet.
– Känner elever att det inte är lönt att plugga för att världen är på väg åt fel håll har vi misslyckats med vårt läraruppdrag. Det gäller förstås för lärare i alla skolämnen. Men för historieämnet handlar det om hur eleverna ser på sig själva som historiska subjekt. Ser de sig som en del i en utveckling som går utför kan det påverka deras framtidstro. Men ser de att framtiden trots allt har ljusa inslag, både för egen och andras del, får de en annan framtidstro och vill kanske plugga mer. Det här gäller förstås både pojkar och flickor. Men varje signal om att elever inte klarar sina studier lika bra som tidigare bör undersökas närmare, säger Hans Olofsson.
Skolverkets betygsstatistik ger också positiva besked då pojkarnas utveckling i årskurs nio är den omvända. 2016 fick 8,4 procent betyget F i historia, nu är andelen nere i 7,1 procent. Utvecklingen är densamma i de övriga SO-ämnena.
Källa: Skolverket
LÄS ÄVEN
Rekordmånga flickor underkänns i NO-ämnena
Grupparbeten ställer till det på flera sätt
Elever kan varken läsa eller skriva – godkänns ändå
Svenskläraren: Därför tvingar jag mina elever att läsa ”urtrista” böcker
Debatt ”Det är där som läsutvecklingen och kanonskapandet sker – på riktigt.”
Fortbildning Ny studie: Var tredje tysklärare får ingen fortbildning alls.
Guider & tips Expertens fem bästa tips.
Debatt ”Ger nycklar till identitet, kultur och nya perspektiv.”
Läromedel Forskaren: Elever och lärare förtjänar riktiga läroböcker.
Franska ”Att kunna ett språk är att kunna tala språket.”
Reportage ”Även för de mest hämmade eleverna har det lossnat.”
Debatt Svenskläraren: Resultatet blir växande skillnader i vad elever faktiskt lär sig.
Läraryrket Svenskläraren: ”Nja, inte helt.”
Krönika Svenskläraren: Om jag svarar på dem gör jag både mig själv och eleven en otjänst.
Forskning Forskaren: Många elever känner sig orättvist bedömda.
Lektionstipset Svenskläraren: ”Det här är poesi, 100 procent.”
Krönika ”Allting kan ju inte bara vara inom den bekväma komfortzonen jämt.”
Fokus Stor granskning: Rädslorna som får elever att tystna.
Fokus ”Lärare har väldigt olika uppfattningar om hur elevernas ångestfyllda känslor bäst hanteras.”
Fokus Lärarna vittnar om en eskalerande talrädsla: ”Djup skräck”.
Fokus Läraren: Elever som kan prata ger ett smart och kvickt intryck.
Fokus Läraren: ”Det är totalt snedvridet”.
Fokus Språkläraren: ”Det vore förödande”.
Krönika Ämneslärarens redaktör: Tack för ert mod!
Läsning Dömdes ut som ”pedagogisk undermåligt” och ”en samhällsupplösande smörja”.
Digitalisering Ny granskning: Här är ämnena där det sker oftast.
Skolverkets läslistor Två av tre lärare ratar listorna: ”Dödar lusten”.
Skolverkets läslistor ”Helt orealistiskt att våra lässvaga elever ska klara de här böckerna.”
Skolverkets läslistor Läraren: ”Vi har inte en krona att köpa böcker för.”
Skolverkets läslistor Kanonutredaren skeptisk till frivilliga läslistor i skolan.
Skolverkets läslistor ”Håller man inte med – prata om det och gör egna listor.”
Skolverkets läslistor ”Många av böckerna är läsdödande i stället för läsfrämjande.”
Skolverkets läslistor ”Listorna framstår som aningens spretiga och urvattnade.”
Läsning Svenskläraren: För mig finns ett uppenbart värde i detta tvång.
Krönika ”Gör mig alldeles varm inombords.”
Forskning Ny studie: Ökad risk för depression och ångestsyndrom bland flickor.
Forskning Forskaren: Jag såg en tydlig progression.
Läsning Lärdomen: Anpassa undervisningen efter verkligheten.
Debatt ”Låt oss inte byta ut demokrati mot diktat.”
Debatt Läraren: Svår utmaning att våga stanna i dessa samtal.
Läsning ”Det aktiverar både kroppen och hjärnan.”
Läsning ”Det har varit en fantastisk resa, som en dröm som gått i uppfyllelse.”
Debatt Gymnasieläraren: Måste erkänna verkligheten utan att fastna i den.
Krönika ”Den kan bli precis hur stor som helst.”
Forskning Forskaren om varför lärare lyfter fram hemskheter.
Gymnasieskola ”Osäkerhet kring hur reformen kommer att fungera i praktiken.”
Krönika ”Massor att vinna och absolut ingenting att förlora!”
Krönika ”Samtalet om elevens ansträngning och ansvar känns bortglömt.”
Debatt Debattörerna: Vi blir närmast idiotförklarade av Skolverket.
Reportage ”Allt som vi försöker förklara kan vi koppla till geografin.”
Läsning ”Fem stora författare som hjälper oss att känna den svenska sommaren, starkare och skönare.”
Undervisning Lärarna tipsar: Momenten som funkar bra utomhus.
Komvux SFI-läraren: Gör det svårt att planera en hållbar undervisning.
Guiden Expertens fem bästa tips.