Anita Karlsson går igenom vilken typ av räkneuppgifter som väntar eleverna vid nationella prov. Under tiden går Anna Hägg runt bland bänkarna och hjälper elever, här med Moa Vikner.
Till startsidan
Anita Karlsson och Anna Hägg lär ut matematik tillsammans. I fordonshallen samarbetar de med Linus När och andra kollegor.
Reportage
Tvålärarskapet på Rekarnegymnasiet i Eskilstuna gör att mattelärarna Anita Karlsson och Anna Hägg kan ta sig tid med sina elever.
– Jag sitter med eleven tills den förstår, för jag vet ju att Anna tar hand om resten av klassen, säger Anita Karlsson om det nära samarbetet med sin kollega.
Med nästan 1 400 elever är Rekarnegymnasiet den största skolan i Eskilstuna. I ett klassrum nära de två stora fordonshallarna får ett 20-tal elever hjälp med den matematik de behöver kunna för att i framtiden få jobb som bilmekaniker, lastbilsförare, speditörer och skadereglerare.
– Många av våra elever har svårt med matten, säger Anita Karlsson, som sedan två år tillbaka ingår i ett tvålärarskap med sin kollega Anna Hägg.
Alla yrkeselever måste klara kursen matematik 1a för att få sin gymnasieexamen, men det är inte alla som gör det. För att få fler elever att klara kursen har Eskilstuna och ytterligare tre kommuner i Södermanland fått pengar för att bland annat delta i ett tvåårigt projekt med tvålärarskap. Rekarnegymnasiet har utsett två lärarpar som tillsammans planerar, genomför undervisningen och bedömer elevernas kunskapsutveckling på tre yrkesprogram: fordon och transport, bygg och anläggning, samt barn och fritid.
– Vi fick anmäla intresse. Alla ville inte vara med i projektet men i dag tror jag att många är lite avundsjuka på oss, säger Anna Hägg som i likhet med sin kollega har drygt 20 års erfarenhet som lärare.
På tavlan längst fram i klassrummet har de skrivit ”Rep kurs”. Det är vår och ett par veckor kvar till de nationella proven och i dag ska klassen repetera några av de uppgifter som kan komma på provet.
– Strukturen är jätteviktig. Eleverna vill veta vad som väntar under lektionen, säger Anna Hägg.
Anita Karlsson
Ålder: 62 år.
Gör: Matematik-lärare på Rekarnegymnasiet i Eskilstuna.
Bor: Hälleforsnäs.
På fritiden: Umgås med familjen, tränar och tävlar med mina hundar.
Därför blev jag lärare: Både för det sociala samspelet och mitt stora intresse för matematiken. Att se elever växa och utvecklas är fantastiskt och gör att jag stannar kvar i yrket trots arbetsbelastningen.
Anna Hägg
Ålder: 61 år.
Gör: Matematik-lärare på Rekarne-gymnasiet i Eskilstuna.
Bor: Eskilstuna.
På fritiden: Umgås med familjen, jobbar i trädgården och i växthuset samt reser.
Därför blev jag lärare: För att jag tycker det är tillfredsställande att se andra växa i sitt lärande och att få vara en del i detta. Men även det härliga med att få vara en del i elevernas vardag, de många samtalen.
Snart är alla på plats och undervisningen kan börja. Anita Karlsson läser upp den första uppgiften:
– Hur många grader kallare upplevs en temperatur på minus 15 grader om vindhastigheten ökar från 5 till 15 meter per sekund?
Anna Hägg hjälper eleverna att hitta rätt i de tabeller och kolumner de har framför sig. Kimmi Kauppila räcker upp handen.
– Man kollar hur många grader det skiljer mellan 5 och 15 meter per sekund. Svaret är att det blir 5 grader kallare, säger han.
Anita Karlsson går igenom vilken typ av räkneuppgifter som väntar eleverna vid nationella prov. Under tiden går Anna Hägg runt bland bänkarna och hjälper elever, här med Moa Vikner.
Mattekunskaperna varierar stort mellan eleverna i klassen och de jobbar oftast var och en för sig. Därför är de två lärarna noga med hur eleverna är placerade i klassrummet. För att motverka prat och störningar flyttar de ibland runt eleverna.
Det här läsåret är det fyra elever som är så pass duktiga att de klarade matte 1 under höstterminen och under våren har gått vidare med matte 2.
– Vi märkte direkt att de var ganska framåt. De är mer driftiga och klarar sig bättre själva. Nu sitter de ofta i grupprummet och då kan en av oss gå in och ha genomgångar med dem medan den andra tar hand om de övriga. Det hade aldrig funkat om vi inte varit två lärare i klassrummet, säger Anna Hägg.
I klassen går också några elever som inte har betyg i matte från årskurs nio. Tack var tvålärarskapet funkar det att ge dem det extra stöd de behöver samtidigt som de flesta jobbar med kursen matematik 1.
– Den stora vinsten är att man kan ta sig tid med eleverna, jag kan sitta med eleven tills den förstår. Jag vet att Anna tar de andra under tiden, eller tvärtom. Som lärare är man alltid stressad av alla händer som viftar och bubblet som uppstår. Nu behöver eleverna inte vänta och då hinner inte oron ta fart, säger Anita Karlsson.
Fordonsprogrammet är en av flera yrkesutbildningar på Rekarnegymnasiet. För eleverna är varje bil ett tillfälle att öva matte.
Under det första året i projektet utgick de två kollegorna från läroboken. Sedan var Anita Karlsson på mattebiennalen och träffade gymnasieläraren och programmeraren Magnus Lindström. Han har utvecklat det digitala hjälpmedlet Pluggamatte, som gymnasieelever kan använda för att lära sig olika moment med hjälp av repetitioner i olika tidsintervaller.
– Jag hade aldrig provat hjälpmedlet i alla klasser om jag varit ensam i klassrummet. Nu kunde vi testa att jobba digitalt utan att störas av att det hände en massa i klassrummet som man inte hinner med när man är själv, säger Anna Hägg.
Efter ett tag märkte lärarna att det digitala arbetssättet inte passade för alla elever. Redan under hösten övergick några till lärobok. Nu när klassen repeterar inför de nationella proven kan alla elever välja mellan att använda Pluggamatte, läroboken eller att repetera gamla prov.
Ett mål med tvålärarskapet är att förändra elevernas inställning till matematik, så att de blir mer positiva. Eleven Arvid Key har inte matte som sitt favoritämne, men han tycker ändå att det är lättare att ta till sig kunskaperna med två lärare i klassrummet.
– Då kan man få en förklaring av Anna och en annan av Anita och då förstår man lättare. Och så får man hjälp snabbare. Om den ena är upptagen finns det en till man kan fråga, säger han.
Är matte ett ämne där det passar särskilt bra att ha två lärare?
– Ja, det tror jag. Matte är nog det ämne som de flesta har svårast med. Det har också blivit lite lugnare i klassrummet. Det är positivt, säger Arvid Key.
Hur gick den här lektionen? De två kollegorna utvärderar sitt arbete så fort de får chansen.
Men det är inte alla elever som uppskattar att de två lärarna ibland förklarar på olika sätt.
– Förra året var det några som tyckte att det blev rörigt. Man vet inte från början vad som passar gruppen bäst. Först måste man lära känna eleverna, säger Anita Karlsson.
Olikheterna visar sig också på andra sätt.
– Anna skriver jättesnyggt på tavlan, det gör inte jag. Så är det bara och det är viktigt att inte lägga prestige i det. Vi gör på olika sätt och bjuder på att vi är lite olika.
Kan ni störas av att en elev hellre vill prata med den ena av er?
– Nej, jag kan inte låta mig störas av att en elev hellre vill prata med Anna. Vi är här för elevernas skull och nästa gång är det någon elev som hellre vill ha hjälp av mig, säger Anita Karlsson.
Del av ett större EU-projekt
Tvålärarskapet i Eskilstuna är en del av EU-projektet Ungas Framtid som leds av Region Sörmland. Det pågår från 2023 till 2025 och medfinansieras av Europeiska socialfonden (ESF), som är EU:s verktyg för att främja sysselsättningen i Europa. Ett av målen är att fler unga mellan 13 och 19 år ska fullfölja sina studier på grundskola och gymnasium. Fyra sörmländska kommuner deltar i projektet.
Forskning: Faktorerna som stärker elever i matematik
Ny studie: Matteångest kan leda till sämre lärande
Matematik no teknik Få unga tycker att grundskolans teknikämne är intressant.
Matematik no teknik Utredaren: Utvidgade undervisningstiden kanske ännu inte har fått genomslag.
Krönika Matteläraren: ”Grovplanering? Varför inte följa boken?”
Elevinflytande ”Känner de att de inte förstår stänger de av.”
Debatt Matteläraren: ”Upplever en ökad tilltro till sin matematiska förmåga”.
Reportage Matteläraren: Jag kan sitta med en elev tills den förstår.
Läraryrket NO- och matteläraren: ”Roligt, varierande, tungt, spännande.”
Forskning Forskaren: Eleverna testar sig fram på samma sätt som ingenjörer gör.
Lektionstipset NO-läraren: ”En enkel metod som inte är så tidskrävande”.
Forskning Forskaren: Noggranna förberedelser av lektionen har störst effekt på elevernas lärande.
Forskning Forskaren: ”Lärarens roll blir extremt viktig.”
Forskning Forskaren: Grunden för att ge eleverna tydlig och relevant undervisning.
Debatt Matematikläraren: ”Det krossar mitt hjärta”.
Forskning Ny studie: Effekterna tydligast i matematik.
Debatt Gymnasieläraren: Så brister grundskolans matematikundervisning
Debatt ”Tro på elevernas förmåga att själva nå insikt.”
Forskning Forskaren: Blir svårare att använda sitt arbetsminne effektivt.
Forskning Forskaren: Gradvis breddar eleverna sin förståelse för teknik.
Forskning ”Det är anmärkningsvärt.”
Pedagogiska tips Matteläraren: ”Det är extremt effektivt.”
Undervisning Lärarna tipsar: Momenten som funkar bra utomhus.
Krönika Matteläraren: Varför kan de inte delas upp på flera dagar?
Reportage Matteläraren om satsningen: ”Den bästa idé jag kommit på.”
Debatt Matematikprofessorn: ”Vad ska de göra? Ta sig i kragen?”
Matematik no teknik ”Eleverna visade ett ökat intresse för teknikämnet.”
Lektionstipset ”När de får se, höra och göra själva så får jag med mig många.”
Forskning Forskaren: ”Resultatet ger en inblick i vad som fungerar bra.”
Krönika Matteläraren: Bakom de svarta rubrikerna finns det lärare som saknar förutsättningar.
Debatt ”Matematiken reduceras till mekaniska upprepningar.”
Forskning Forskaren: Elever tar sig an uppgifter som de inte vet direkt hur de ska lösa.
Reportage Matteläraren: Jag upplevde att det gick lättare för eleverna.
Betyg 6 av 10 lyckas inte höja sitt F i matematik.
Undervisning ”Det är med de små laborationerna som vi fångar eleverna.”
Pedagogiska tips Så guidar de sina elever till kloka antibiotikabeslut.
Forskning ”Eleverna utvecklar en djupare förståelse för ämnet.”
Debatt Matteläraren: Modellen ger eleverna en bättre självbild och får dem att växa.
Debatt Matteläraren: Många av mina elever förväntar sig att jag ska lösa uppgifterna åt dem.
Matematik no teknik Matteläraren: Man tar fasta på en ytterst begränsad del av kognitionsforskningen.
Debatt Matteläraren: Galet stor andel vill se någon form av grupperingar.
Forskning Ny studie identifierar flera hinder för metoden.
Lärarpriser Så väcker de elevernas intresse för matematik och naturvetenskap.
Krönika Matteläraren: Risken är att vår fascination leder oss lite fel.
Matematik Två av tre elever negativt inställda till matematik.
Undervisning NO-läraren: ”Jag håller på att fasa ut skriftliga prov”.
Reportage Så får de intensivmatten att fungera i praktiken.
Teknik ”Elever rycker i dörren för att få komma in till lektionen.”
Forskning Forskaren: Vissa elever riskerar att få en orealistisk bild av sin prestation.
Matematik no teknik Skolinspektionen: ”Vi kan inte ge en generell bild av hur det ser ut.”
Matematik no teknik ”Svårt att utveckla sin förmåga att arbeta laborativt om man bara får labba en gång per kurs.”
Forskning Forskaren: De klarar inte av att använda proportionalitet i verkliga sammanhang.