Utspridd repetition ger tydliga resultat i matten

In genom ena örat, ut genom det andra. Två av tre lärare uppger att eleverna inte får tillräckligt mycket mängdträning i skolan, enligt en granskning i Ämnesläraren tidigare i år.

Två mattelärare har byggt varsitt digitalt verktyg som ser till att elever får rätt repetition vid rätt tid. Resultatet har överraskat dem båda.
– Det är extremt effektivt och mer kraftfullt än jag trodde, säger läraren Magnus Lindström.

I Ämneslärarens stora granskning av mängdträning vittnade flera lärare om att repetition har blivit en bristvara i skolan.

Stoffträngsel, tidsbrist och knapphändigt med repetitionsuppgifter i läromedel är hinder som motverkar mängdträning och ett långsiktigt lärande, enligt lärare och forskare.

Matematikläraren Magnus Lindström på Celsiusskolan i Uppsala känner väl igen problembilden.

– Många lärare är frustrerade. De vill få in mer systematisk repetition i sin undervisning, men att skapa repetitionsuppgifter, manuellt hinna planera, administrera och följa upp alla elever genom hela kurser är fullständigt omöjligt, säger Magnus Lindström.

Egna verktyget ger effekt

I en intervju med Ämnesläraren för två år sedan berättade han om det digitala hjälpmedlet pluggamatte.se som han då höll på att färdigställa för att hjälpa eleverna att befästa sina kunskaper bättre.

Verktyget, som bygger på forskning om tidsfördelad repetition, skapar automatiskt varierade repetitionsuppgifter på individnivå för högstadie- och gymnasieelever utifrån ämnesplanerna. Det håller koll på när och vad eleverna behöver repetera och ger läraren en överblick över deras kunskapsutveckling.

Nu har pluggamatte.se använts i knappt två läsår och spridits till 3 500 elever. När Magnus Lindström analyserar deras resultat ser han en stadigt uppåtgående kunskapskurva, som stegras för varje repetitionstillfälle.

– Det är väldigt tydliga data, som ligger helt i linje med vad forskningen visar. Trots att övningstillfällena glesas ut rejält så befästs kunskaperna på ett extremt effektivt sätt i stället för att de glöms bort, säger han.

Alla elever godkända på nationella provet

Samtidigt som Magnus Lindström utformade sitt repetitionsverktyg arbetade en annan matematiklärare, Magnus Baumgardt i Linköping, med en liknande idé.

Under ett läsår på högstadieskolan Nya Munken hade han testat att arbeta systematiskt med tidsfördelad repetition i en undervisningsgrupp i årskurs 9 där alla elever hade stora svårigheter och
F i matematik.

I den här gruppen inledde Magnus Baumgardt varje lektion med repetitionstester, där tidigare kunskapsområden återkom i välvalda intervaller. Och resultatet var slående.

– Alla eleverna blev godkända på nationella proven i matematik. De fick en säkerhet som de aldrig tidigare haft, säger han.

För att kunna använda arbetssättet i flera klasser och sprida det tog han och en programmerare fram appen Automatte, som genererar och schemalägger individuella repetitionsuppgifter till eleverna. Elevernas resultat analyseras sedan i appen och ligger till grund för kommande repetitionstester.

App med papper och penna

Till skillnad från pluggamatte.se, som enbart är ett digitalt verktyg, skriver läraren ut repetitionstesterna och skannar in svaren. Det är ett medvetet val av Magnus Baumgardt.

– Det blir en lugn och trygg start på lektionerna när eleverna löser uppgifterna med papper och penna. För mig är det ingen tidskrävande hantering, tvärtom är det väldigt enkelt. Man kan i stor utsträckning förlita sig på appen.

Under våren har Automatte testats på flera högstadieskolor. På Nya Munken, där appen använts hela läsåret, upplever Magnus Baumgardt att eleverna lär sig mer och att de uppskattar arbetssättet.

– Jag trodde att de skulle tröttna eftersom vi repeterar 5–15 minuter varje lektion. Men eleverna är eniga: de vill repetera, de vill se vad de kan och vad de inte kan, och de vill känna sig säkra på sina kunskaper.

Testa att undervisa med tids­fördelad repetition

  • Automatte.se och pluggamatte.se är två digitala läromedel som hjälper matematiklärare och elever att arbeta med tidsfördelad repetition.
  • Pluggamatte.se finns tillgängligt för lärare på högstadiet och gymnasiet. Det är i dagsläget kostnadsfritt.
  • Automatte.se har under våren testats på flera högstadieskolor. Sedan 1 maj är tjänsten tillgänglig för alla. Det är gratis att skapa och skriva ut repetitionstester. Uppladdning av tester för resultatuppföljning och automatisk schemaläggning är en betaltjänst.